Cerere de deschidere a procedurii insolvenţei. Datorii fiscale. Caracter exigibil. Eşalonare la plată care şi-a pierdut valabilitatea. Admiterea cererii şi deschiderea procedurii


De vreme ce decizia de eşalonare a debitelor fiscale ale debitoarei în 36 de rate lunare a fost revocată de organul fiscal, creanţa invocată de către creditoare în cererea de deschidere a procedurii generale a insolvenţei întruneşte valoarea prag, este certă şi exigibilă de mai mult de 90 de zile insolvenţa fiind prezumată.

Secţia a II-a civilă, de administrativ şi fiscal, Decizia nr. 3540 din 4 mai 2012

Prin sentința civilă nr.6339 din 23.11.2011 a Tribunalului Specializat Cluj s-a respins ca neîntemeiată cererea pentru deschiderea procedurii insolvenței formulată de creditoarea Direcția Generală a Finanțelor Publice a județului Cluj pentru Administrația Finanțelor Publice a Municipiului Dej, în contradictoriu cu debitoarea SC M. SRL, J12/2269/2004, CUI 16523014.

Pentru a hotărî astfel, tribunalul a reținut că potrivit deciziilor depuse de către creditoarea Direcția Generală a Finanțelor Publice a județului Cluj în reprezentarea Administrația Finanțelor Publice Dej, debitoarea SC M. SRL, datorează, cu titlul de creanțe fiscale, suma de 50.519 lei.

Potrivit Deciziei de eșalonare la plată nr. 17269 din 20.07.2011 emisă de Direcția Generală a Finanțelor Publice a județului Cluj – Administrația Finanțelor Publice a Municipiului Dej s-a acordat eșalonarea la plată pe o perioadă de 36 de luni a obligațiilor fiscale ale debitoarei SC M. SRL existente în sold la data eliberării certificatului de atestare fiscală (15 iunie 2011).

Potrivit art. 2 din Legea nr. 85/2006, cu modificările ulterioare, scopul acestei legi este instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului aflat in insolventa, respectiv acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizează prin insuficiența fondurilor bănești disponibile pentru plata datoriilor certe, lichide și exigibile. Or, având în vedere decizia de eșalonare a debitelor fiscale ale debitoarei în 36 de rate lunare, conform graficului convenit, creanța invocată de către creditoare în cererea de deschidere a procedurii generale a insolvenței nu este exigibilă, astfel că în cauză nu sunt îndeplinite condițiile de admisibilitate pentru deschiderea procedurii față de debitoare.

Față de cele de mai sus, având în vedere dispozițiile art. 33 alin. (5) din Legea nr. 85/2006, cu modificările ulterioare, judecătorul sindic a respins ca neîntemeiată cererea pentru deschiderea procedurii insolvenței formulată de creditoarea Direcția Generală a Finanțelor Publice a județului Cluj pentru Administrația Finanțelor Publice a Municipiului Dej în contradictoriu cu debitoarea SC M. SRL.

împotriva acestei sentințe a declarat recurs Administrația Finanțelor Publice Dej prin Direcția Generală a Finanțelor Publice Cluj solicitând admiterea recursului, modificarea sentinței atacate în sensul admiterii cererii formulate de creditoarea A.F.P. Dej, invocând prevederile art. 304 pct. 9 C.proc.civ.

în motivele de recurs se arată că în mod greșit judecătorul sindic a respins cererea de deschidere a procedurii insolvenței SC M. SRL întrucât decizia nr. 20431 din 30.08.2011 emisă de Administrația Finanțelor Publice Dej s-a constatat pierderea valabilității eșalonării la plată.

Raportat la cele prezentate, solicită a se constata că recurenta are calitatea de creditor îndreptățit a solicita deschiderea procedurii și a dovedit caracterul cert, lichid și exigibil al creanței precum și condiția valorii prag pentru a putea fi admisă cererea.

Deliberând asupra cererii de recurs Curtea reține următoarele:

Creditoarea AFP Dej prin DGFP Cluj a solicitat deschiderea procedurii insolvenței privind pe debitoarea SC M. SRL în vederea stingerii pasivului reprezentând datorii la bugetul general consolidat.

Prin decizia de eșalonare la plata nr. 17269 din 20.07.2011 emisă de D.G.F.P. Cluj – A.F.P. Dej s-a acordat în favoarea debitoarei, eșalonarea la plata pe o perioadă de36 luni a obligațiilor fiscale exigibile existente în sold.

Prin decizia nr. 20431 din 30.08.2011 emisă de Administrația Finanțelor Publice Dej s-a constatat pierderea valabilității eșalonării la plată. Această din urmă decizie nu a fost revocată sau anulată.

Potrivit art. 2 din Legea nr. 85/2006, cu modificările ulterioare, scopul acestei legi este instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului aflat in insolventa, respectiv acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizează prin insuficiența fondurilor bănești disponibile pentru plata datoriilor certe, lichide și exigibile. Insolvența este prezumată ca fiind vădită atunci când debitorul după 90 de zile de la scadență nu a plătit datoria sa față de creditor.

Or, având în vedere că decizia de eșalonare a debitelor fiscale ale debitoarei în 36 de rate lunare, conform graficului convenit a fost revocată de organul fiscal prin decizia nr. 20431 din 30.08.2011 creanța invocată de către creditoare în cererea de deschidere a procedurii generale a insolvenței întrunește valoarea prag, este certă și exigibilă de mai mult de 90 de zile insolvența fiind prezumată. Așa fiind, la data pronunțării hotărârii de către judecătorul sindic, erau îndeplinite condițiile de admisibilitate pentru deschiderea procedurii, prezumția relativă privitoare la starea de insolvență a debitoarei nefiind înlăturată.

Pentru aceste motive, în baza art. 312 C.proc.civ. va admite recursul declarat de Administrația Finanțelor Publice Dej prin Direcția Generală a Finanțelor Publice Cluj, împotriva sentinței civile nr. 6339 din 23.11.2011, a Tribunalului Specializat Cluj, pe care o casează și dispune trimiterea cauzei judecătorului sindic în vederea deschiderii procedurii insolvenței.

(Judecător Simona Al-Hajjar)