Procedura insolventei. Contestatie împotriva masurii lichidatorului judiciar privind neînscrierea creantei reclamate în tabelul obligatiilor debitoarei. Obligatia notificarii creditorilor neidentificati în lista prevazuta de art.28 al.1 lit.”c” din Legea


art.28 alin.1 lit.”c”; art.61; art.62.

În vederea protejarii tertilor împotriva unor situatii prejudiciabile, în care s-ar putea pune acestia în cazul în care ar contracta un debitor care se afla în stare de insolventa, precum si a asigurarii securitatii circuitului juridic civil, starea de insolventa a debitorului trebuie facuta public, scop pentru care legea insolventei impune mai multe masuri de publicizare.

Astfel, debitorul este obligat, în baza art.35, în termen de 10 zile de la deschiderea procedurii – în cazul în care cererea de deschidere a procedurii provine de la creditori – sa depuna la dosarul cauzei actele si informatiile prevazute de art.28 din lege.

Daca cererea de deschidere a procedurii insolventei apartine debitorului, atunci acesta este obligat sa depuna actele prevazute la art.28 odata cu cererea de deschidere a procedurii sau cel mai târziu în termen de 10 zile de la data depunerii cererii.

Este cunoscut ca luarea hotarârii de deschidere a procedurii insolventei fata de debitoare, de catre judecatorul sindic presupune fixarea unor termene limita pentru înregistrarea cererilor de admitere a creantelor în vederea stabilirii masei credale.

În acest sens, administratorul judiciar desemnat prin aceeasi hotarâre trebuie sa întreprinda ca prima masura notificarea deschiderii procedurii, urmând apoi a primi declaratiile de creanta ale creditorilor si a demara operatiunea de verificare a acestora, moment dupa care afiseaza tabelul preliminar al creantelor si convoaca prima adunare a creditorilor.

Notificarea deschiderii procedurii este stabilita de art.61 din legea insolventei, ea trebuind a fi trimisa tuturor creditorilor mentionati în lista depusa de debitor, conform art.28 sau, dupa caz, art.32 al.2, precum si debitorului si registrelor în care este înregistrat debitorul, în vederea efectuarii de mentiuni referitoare la deschiderea procedurii.

Daca debitorul nu a depus lista creditorilor sau aceasta este incompleta, judecatorul sindic sau, dupa caz, administratorul judiciar, poate sa numeasca un expert care sa întocmeasca aceasta lista, notificarea facându-se cu respectarea si a dispozitiilor Codului de procedura civila referitoare la comunicarea actelor de procedura, publicându-se totodata, pe cheltuiala debitorului, si în Buletinul procedurilor insolventei.

În speta, termenul limita pentru înregistrarea cererilor de admitere a creantelor a fost stabilit de judecatorul sindic ca fiind data de 23.04.2007, astfel ca, depasirea acestui termen determina posibilitatea pentru administratorul judiciar sa înlaturate creanta creditoarei contestatoare din tabelul preliminar si definitiv, ca tardiv formulata.

În sprijinul argumentarii posibilitatii luarii unei astfel de masuri sunt dispozitiile cuprinse în art.7 din Legea nr.85/2006 care au suferit modificari substantiale în raport cu cel corespondent anterior (Legea nr.64/1995), în sensul ca, daca, în temeiul legii vechi, citarea partilor si comunicarea actelor de procedura se realiza, în principal, dupa regulile Codului de procedura civila, în noua reglementare – aplicabila în speta – a fost introdus un nou mijloc pentru efectuarea procedurilor, intitulat Buletinul procedurilor de insolventa.

Implementarea acestui instrument a schimbat în mod fundamental conceptia legiuitorului în legatura cu citarea partilor si comunicarea actelor de procedura, instituindu-se o procedura mult mai simpla si eficienta, astfel încât, regula este citarea partilor si comunicarea actelor de procedura, a convocarilor si notificarilor prin intermediul publicatiei Buletinul procedurilor de insolventa dupa prescriptiile articolului comentat si în mod exceptional se recurge la dispozitiile Codului de procedura civila.

Implementarea acestui instrument a schimbat în mod fundamental conceptia legiuitorului în legatura cu citarea partilor si comunicarea actelor de procedura, instituindu-se o procedura mult mai simpla si eficienta, astfel încât, regula este citarea partilor si comunicarea actelor de procedura, a convocarilor si notificarilor prin intermediul publicatiei Buletinul procedurilor de insolventa dupa prescriptiile articolului comentat si în mod exceptional se recurge la dispozitiile Codului de procedura civila.

Se poate concluziona ca, pentru creditorii care nu au putut fi identificati în lista prevazuta de art.28 al.1 lit.”c” din Legea nr.85/2006 – obligatorie a fi întocmita de debitor – procedura notificarii prevazuta de art.61 poate fi considerata îndeplinita daca a fost efectuata prin Buletinul procedurilor de insolventa.

În sprijinul sus-retinutei argumentatii sunt si dispozitiile cuprinse în art.7 al.8 din Legea nr.85/2006, conform cu care „publicarea actelor de procedura sau, dupa caz, a hotarârilor judecatoresti în Buletinul procedurilor de insolventa, înlocuieste, de la data publicarii acestora, citarea, convocarea si notificarea actelor de procedura efectuate individual fata de participantii la proces acestea fiind prezumate a fi îndeplinite la data publicarii”.

În sprijinul sus-retinutei argumentatii sunt si dispozitiile cuprinse în art.7 al.8 din Legea nr.85/2006, conform cu care „publicarea actelor de procedura sau, dupa caz, a hotarârilor judecatoresti în Buletinul procedurilor de insolventa, înlocuieste, de la data publicarii acestora, citarea, convocarea si notificarea actelor de procedura efectuate individual fata de participantii la proces acestea fiind prezumate a fi îndeplinite la data publicarii”.

Prin cererea înregistrata pe rolul Tribunalului Constanta sub nr. 9693/118/27.09.2007 creditoarea A.N.R. a contestat masura lichidatorului judiciar Iorgu Constantin privind neînscrierea creantei sale în tabelul obligatiilor debitoarei SC B.T. SRL.

Motivând cererea, contestatoarea a sustinut ca nu i s-au comunicat actele procedurale anterior deschiderii procedurii insolventei, notificarea deschiderii procedurii si nici sentinta civila de deschidere a procedurii.

Se sustine ca, în procedura insolventei regula este ca citarea in cazul actelor anterioare deschiderii procedurii si al notificarii de deschidere sa se faca conform Codului de procedura civila în baza articolelor 7 alin.1 si 61 alin.3, singura exceptie de la aceasta obligatie imperativa fiind cea prevazuta de art.7 alin.3 teza II care priveste situatia în care declansarea procedurii insolventei se dispune la cererea debitorului.

Cum în cauza de fata, procedura insolventei a fost deschisa la cererea unui creditor, contestatoarea apreciaza ca sunt aplicabile dispozitiile art.61 din Legea nr.85/2006 potrivit carora procedura de citare în cazul notificarii de deschidere a procedurii se realizeaza conform prevederilor Codului de procedura civila si prin publicarea într-un ziar si în Buletinul procedurilor de insolventa. Acestea sunt obligatii simultane si nu alternative, asa încât nu se poate opta pentru una dintre proceduri.

Prin întâmpinare, intimatul I.C., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei SC B.T. SRL, a solicitat respingerea contestatiei ca netemeinica, cu motivatia în esenta ca, debitoarea nu si-a respectat obligatia de depunere a listei prevazute la art.28 alin.1 lit.c) din Legea nr.85/2007, astfel ca notificarea în conditiile Codului de procedura civila a deschiderii procedurii catre titularii de creante a caror calitate de creditori nu putea fi cunoscuta administratorului judiciar era în mod obiectiv imposibila.

Se arata ca, potrivit art.61 din Legea nr.85/2006 deschiderea procedurii insolventei si termenele aferente procedurii, stabilite prin sentinta nr.1161/COM/26.02.2007 au fost comunicate societatii debitoare, ORC de pe lânga Tribunalul Constanta, CN APM SA, DGFP Constanta, ITM Constanta, AVAS, RAJA Constanta, RADET Constanta, SC DFEE Enel Electrica Dobrogea SA – sucursala Constanta si Consiliului Local Constanta prin notificarile nr.1684-1688, 1690-1695/13.03.2007.

Totodata, deschiderea procedurii insolventei a fost notificata prin publicarea unor notificari similare în Buletinul procedurilor de insolventa nr.873/10.04.2007 si în numarul din 14.03.2007 al ziarului România Libera.

Apreciaza lichidatorul judiciar ca dispozitiile art.7 alin.3 teza II sunt aplicabile atât în situatia initierii procedurii de catre debitor, cât si la cererea unuia dintre creditori, sens în care sunt prevederile art.35 care stabilesc în sarcina debitorului obligatia de depunere a documentelor prevazute la art.28 alin.1 atunci când procedura a fost deschisa la cererea creditorilor.

Prin sentinta civila nr.324/COM/08.02.2008, Tribunalul Constanta – Sectia comerciala – judecatorul sindic respinge contestatia formulata de creditoarea contestatoare A.N.R., ca nefondata, cu urmatoarea motivatie în esenta:

Prin sentinta civila nr. 1161/COM/26.02.2007 a Tribunalului Constanta – Sectia comerciala, judecatorul sindic s-a dispus deschiderea procedurii insolventei fata de debitoarea SC B.T. SRL, si a desemnat în calitate de administrator judiciar pe I.C. Termenul limita pentru înregistrarea cererilor de admitere a creantelor a fost stabilit prin aceeasi sentinta ca fiind data de 23.04.2007.

Intimatul administrator judiciar, în temeiul art. 61 din Legea 85/2006, a publicat notificarea cu continutul prevazut de art. 62, în cotidianul România Libera din 14.03.2007, precum si în Buletinul procedurilor de insolventa nr. 873/10.04.2007.

Contestatoarea creditoare A.N.R. a formulat la data de 07.09.2007 cererea de admitere a creantei sale în valoare de 5619,38 lei reprezentând contravaloare facturi nr.632304/06.07.2005 si 633137/02.08.2005, penalitati, dobânzi si majorari de întârziere calculate pâna la 18.06.2007.Cererea a fost formulata cu depasirea termenului limita pentru înregistrarea cererilor de admitere a creantelor stabilit la 23.04.2007, astfel ca intimatul administrator judiciar în mod legal a înlaturat creanta creditoarei contestatoare din tabelul preliminar si definitiv, ca tardiv formulata.

Retine judecatorul sindic ca, potrivit art. 7 alin. 3 din Legea 85/2006, notificarea deschiderii procedurii se realizeaza conform Codului de procedura Civila, dar, pentru creditorii care nu au putut fi identificati în lista prevazuta la art. 28 alin. 1 lit. c, procedura notificarii prevazuta la art. 61 va fi considerata îndeplinita daca a fost efectuata prin Buletinul procedurilor de Insolventa.

Iar, conform alineatului 8 al aceluiasi articol, publicarea actelor de procedura sau, dupa caz, a hotarârilor judecatoresti în Buletinul procedurilor de insolventa înlocuieste, de la data publicarii acestora, citarea, convocarea si notificarea actelor de procedura efectuate individual fata de participantii la proces, acestea fiind prezumate a fi îndeplinite la data publicarii.

În speta, constata instanta ca, debitoarea nu a depus actele prevazute la art. 28, iar notificarea privind deschiderea procedurii a fost publicata în Buletinul procedurilor de insolventa nr. 873/10.04.2007, fapt ce rezulta din dovada privind îndeplinirea procedurii de publicare nr.35177/10.04.2007, astfel ca, în temeiul textului de lege mai sus enuntat se prezuma ca notificarea a fost îndeplinita de la data publicarii.

Urmare celor sus-expuse, judecatorul sindic apreciaza în sensul ca, fata de formularea cererii de admitere a creantei sale cu depasirea termenului stabilit prin sentinta de deschidere a procedurii insolventei, în mod legal cererea acesteia a fost respinsa de catre administratorul judiciar, ca tardiv formulata.

În ceea ce priveste aspectele invocate de contestatoare privind obligatia administratorului judiciar de a notifica deschiderea procedurii insolventei contestatoarei creditoare în calitate de autoritate de stat în domeniul sigurantei navigatiei, detinatoare a registrului privind agentii economici care desfasoara activitati de transport naval, se retine ca, fata de dispozitiile cuprinse în art.61 din Legea nr.85/2006 ce se refera exclusiv la registrele tinute pentru înmatriculari/înregistrari necesare în vederea dobândirii personalitatii juridice, invocarile nu-si gasesc suport legal, deoarece registrul la care face referire contestatoarea reprezinta o evidenta separata careia nu-i sunt aplicabile dispozitiile legale mentionate.

Împotriva acestei hotarâri, în termen a formulat recurs creditoarea contestatoare A.N.R. cu indicarea temeiului de drept prevazut de art.304 pct.8 Cod pr.civila, cu urmatoarea motivatie, în esenta:

-obligatia de notificare prevazuta de lege este imperativa, astfel ca, instanta a interpretat gresit actul juridic dedus judecatii, respectiv dispozitiile art.61 cu referire la art.73 si urm.din Legea nr.85/2006;

-nu s-a avut în vedere ca, în domeniul sigurantei navigatiei creditoarea reprezinta Statul Român, autoritatea de stat conform art.1 din HG nr.1133/2002, fiind singura institutie care detine oficial registrul privind agentii economici care desfasoara activitati de transport naval;

-art.63 din Legea nr.85/2006 impune transmiterea unei notificari autoritatilor care detin registre de publicitate privind transcriptia, inscriptia sau înregistrarea bunurilor, în speta a navelor, astfel ca, era obligatoriu a se comunica institutiei/autoritatii o copie de pe hotarârea de deschidere a procedurii insolventei pentru asigurarea publicitatii menita a atentiona persoanele interesate asupra efectelor prevazute de lege în legatura cu operatiunile ce vor fi efectuate cu bunurile din averea debitorului.

Recursul este nefondat, urmând a fi respins conform art.312 Cod pr.civila, pentru urmatoarele considerente, în esenta, apreciaza Curtea:

Prin sentinta civila nr. 1161/COM/26.02.2007 a Tribunalului Constanta – Sectia comerciala, judecatorul sindic s-a dispus deschiderea procedurii insolventei fata de debitoarea SC B.T. SRL, si a desemnat în calitate de administrator judiciar pe I.C.

Judecatorul sindic fixeaza prin aceeasi hotarâre, termenul limita pentru înregistrarea cererilor de admitere a creantelor ca fiind data de 23.04.2007.

Respectând dispozitiile art.61 cu referire la art.62 din Legea nr.85/2006 Curtea retine ca, administratorul judiciar a procedat la emiterea notificarilor tuturor creditorilor mentionati în lista depusa de debitor, pe care le-a si publicat în cotidianul România Libera din 14.03.2007, precum si în Buletinul procedurilor de insolventa nr.873/10.04.2007.

Astfel, dupa cum rezulta din probatoriul administrat în cauza, contestatoarea creditoare a formulat cerere pentru admiterea creantei sale în valoare totala de 5.619,38 lei – reprezentând contravaloarea facturilor nr.632304/06.07.2005 si nr.633137/02.08.2005 penalitati, dobânzi si majorari de întârziere, calculate pâna la data de 18.06.2007, la data de 07.09.2007.

Atât timp cât, termenul limita pentru înregistrarea cererilor de admitere a creantelor a fost stabilit de judecatorul sindic ca fiind data de 23.04.2007, în mod legal si temeinic instanta de fond a retinut ca, cererea a fost formulata cu depasirea acestui termen, astfel ca, administratorul judiciar legal si temeinic a înlaturat creanta creditoarei contestatoare din tabelul preliminar si definitiv, ca tardiv formulata.

Curtea retine ca, dispozitiile cuprinse în art.7 din Legea nr.85/2006 au suferit modificari substantiale în raport cu cel corespondent anterior (Legea nr.64/1995), în sensul ca, daca, în temeiul legii vechi, citarea partilor si comunicarea actelor de procedura se realiza, în principal, dupa regulile Codului de procedura civila, în noua reglementare – aplicabila în speta – a fost introdus un nou mijloc pentru efectuarea procedurilor, intitulat Buletinul procedurilor de insolventa.

În atare conditii, retine instanta de control ca, pentru creditorii care nu au putut fi identificati în lista prevazuta de art.28 al.1 lit.”c” din Legea nr.85/2006 – obligatorie a fi întocmita de debitor – procedura notificarii prevazuta de art.61 poate fi considerata îndeplinita daca a fost efectuata prin Buletinul procedurilor de insolventa.

Atât timp cât, notificarea privind deschiderea procedurii a fost publicata în Buletinul procedurilor insolventei nr.873/10.04.2007, fapt ce rezulta din dovada privind îndeplinirea procedurii de publicare nr.35177/10.04.2007, Curtea apreciaza ca, în mod legal si temeinic în raport cu textele de lege sus-enuntate, judecatorul sindic a concluzionat în sensul prezumarii ca notificarea a fost îndeplinita – sub aspect procedural – de la data publicarii.

În atare conditii, legal au fost înlaturate sustinerile contestatoarei creditoare referitoare la obligatia administratorului judiciar de a notifica deschiderea procedurii insolventei, în calitate de autoritate de stat în domeniul sigurantei navigatiei, detinatoare a registrului privind agentii economici care desfasoara activitati de transport naval, atât timp cât, dispozitiile cuprinse în art.61 din Legea nr.85/2006 se refera exclusiv la registrele tinute pentru înmatriculari/înregistrari necesare în vederea dobândirii personalitatii juridice, iar registrul la care se refera contestatoarea reprezinta o evidenta separata, careia nu-i sunt aplicabile dispozitiile legale mentionate.

Cum nu sunt motive pentru a se dispune reformarea hotarârii recurate, vazând si dispozitiile art.312 Cod pr.civila, Curtea respinge recursul ca nefondat.