Pensii. Perioada în care persoana a beneficiat de pensie de invaliditate constituie o perioadă necontributivă şi este asimilată stagiului de cotizare.


Pensia de invaliditate de care a beneficiat recurentul reprezintă de invaliditate în înţelesul Legii nr. 19/2000 şi este asimilată stagiului de cotizare ca şi perioadă necontributivă, art. 35 din Legea nr. 263/2010 menţionând expres modalitatea de calculare a bazei de lunare de calcul a contribuţiei.

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Mehedinţi, Secţia Conflicte de Muncă şi Asigurări Sociale, contestatorul R. N. a formulat contestaţie împotriva deciziei nr. 102720/30.01.2012 privind revizuirea pensiei în baza OUG 1/2011, emisă de Casa de Pensii Sectorială a Ministerului Administraţiei şi Internelor, solicitând ca prin hotărâre judecătorească să se dispună anularea acestei decizii ca fiind nelegală şi netemeinică şi emiterea unei alte decizii corecte care să revizuiască corect şi legal pensia sa; precum şi anularea Hotărârii nr. 7975/11.07.2012.

Prin sentinţa civilă nr. 332/21.11.2012, pronunţată de Tribunalul Mehedinţi – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale a fost respinsă contestaţia.

Pentru a se pronunţa astfel, tribunalul a reţinut următoarele:

Contestatorul R. N. prin Decizia 102720/15.08.1987 a fost beneficiarul unei pensii de invaliditate, conform dispoziţiilor Legii 164/2001, fiind anual revizuit medical conform certificatelor – decizii medicale, depuse la dosar.

Urmare a modificărilor legislative intervenite prin Legea 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor şi HG 735/2010 abrogată ulterior prin OUG 1/2011, pensia acordată contestatorului a devenit în înţelesul Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii, pensia fiind astfel recalculată şi apoi revizuită în baza OUG 1/2011.

În baza OUG 1/2011 Casa de Pensii Sectorială a MAI a emis Decizia 102720/12.12.2011 de revizuire a pensiei de invaliditate a contestatorului, decizie pe care a contestat-o la Comisia de Contestaţii Pensii din cadrul MAI.

Prin Hotărârea nr. 3651/09.04.2012, Comisia de Contestaţii a admis contestaţia, reţinându-se că, contestatorului i -a fost emisă o nouă decizie de pensionare ca urmare a trecerii de la pensia de invaliditate la pensia pentru limită de vârstă.

Astfel, intimata Casa de Pensii Sectorială a MAI a emis Decizia 102720/30.03.2012 de revizuire a pensiei pentru limită de vârstă a contestatorului în baza OUG 1/2011 prin care s-a stabilit un stagiu complet de cotizare de 20 de ani, un punctaj mediu anual de 1.60986 puncte şi o pensie brută în cuantum de 1298 lei.

În conformitate cu art. 149 din Legea 263/2010 privind sistemul de pensii decizia de revizuire a pensiei a fost contestată în termenul legal şi prin Hotărârea nr. 7975/11.07.2012 a Comisiei de Contestaţii din cadrul MAI, contestaţia a fost respinsă menţinându-se decizia de revizuire nr. 102720/30.03.2012 emisă de Casa de Pensii Sectorială a MAI.

Contestatorul a criticat hotărârea comisiei şi implicit decizia de revizuire a pensiei pentru limită de vârstă, invocând faptul că, potrivit dispoziţiilor art.49 din Legea 263/2010, intimata trebuia să-i asimileze stagiului de cotizare, perioada în care a beneficiat de pensie de invaliditate, care constituie o perioadă necontributivă.

Pensia, ca drept fundamental, este o formă de prestaţie de asigurări sociale plătită lunar în baza legii, inerentă şi indisolubil legată de calitatea de pensionar, obţinută în baza unei decizii de pensionare, emisă cu respectarea prevederilor legale.

Potrivit art. 1, 2 din Legea nr. 263/2010, dreptul la asigurări sociale este garantat de stat şi se exercită prin sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, care se organizează şi funcţionează pe baza unor principii prevăzute expres de lege, printre care şi principiul contributivităţii, conform căruia fondurile de asigurări sociale se constituie pe baza contribuţiilor datorate de persoanele fizice şi juridice, participante la sistemul public, drepturile de asigurări sociale cuvenindu-se pe temeiul contribuţiei de asigurări sociale plătite.

Prin urmare, pensia, ca prestaţie din partea sistemului public de pensii, intră sub incidenţa principiului contributivităţii.

Aşa cum s-a arătat pensia contestatorului a fost revizuită în baza Legii 119/2010 şi a OUG 1/2011.

Potrivit art.1 din Legea 119/2010 „Pe data intrării în vigoare a prezentei legi, următoarele categorii de pensii, stabilite pe baza legislaţiei anterioare, devin pensii în înţelesul Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale:a) pensiile militare de stat;b) pensiile de stat ale poliţiştilor şi ale cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor.”

Art. 3 din aceeaşi lege, prevede că pensiile prevăzute la art.1, stabilite potrivit prevederilor legilor cu caracter special, cuvenite sau aflate în plată, se recalculează prin determinarea punctajului mediu anual şi a cuantumului fiecărei pensii, utilizând algoritmul de calcul prevăzut de Legea 19/2000.

De asemenea, art. 7 din lege, prevede că procedura de stabilire, plată suspendare, recalculare, încetare şi contestare a pensiilor recalculate potrivit prezentei legi este cea prevăzută de Legea 19/2000.

Contestatorul a fost beneficiarul unei pensii de invaliditate în baza dispoziţiilor Legii 164/2001 privind pensiile militare de stat, şi nu a unei pensii de serviciu, iar potrivit dispoziţiilor art.17 din acest act normativ abrogat prin intrarea în vigoare a Legii 263/2010 se prevedea că „ Vechimea în serviciu care se ia în considerare la stabilirea pensiei este perioada în care o persoană s-a aflat în una dintre următoarele situaţii: a) a avut calitatea de cadru militar în activitate; b) a îndeplinit serviciul militar ca militar în termen, militar cu termen redus, elev sau student al unei instituţii militare de învăţământ pentru formarea cadrelor militare; c) a fost concentrată sau mobilizată ca rezervist; d) a fost în captivitate; e) a avut calitatea de funcţionar public cu statut special, în instituţiile din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională”, contestatorul neregăsindu-se în nici una din aceste.

De asemenea, nu se poate reţine susţinerea contestatorului potrivit căreia în speţă s-ar aplica dispoziţiile art.17 alin.2 lit.a) din Legea 263/2010, potrivit cărora „ Constituie stagiu de cotizare şi perioadele de până la data de 1 aprilie 2001 în care o persoană: a) s-a aflat în una dintre situaţiile prevăzute la art.49”, având în vedere că, contestatorul a fost beneficiarul unei pensii de invaliditate în baza unei legi speciale, astfel că, potrivit actelor normative ce reglementau pensiile militare invocate mai sus, perioada în care o persoană s-a aflat în pensie de invaliditate nu constituie vechime în serviciu.

împotriva acestei sentinţe a declarat recurs contestatorul R. N., criticând-o ca fiind netemeinică şi nelegală.

Recurentul critică soluţia, în primul rând, pentru motivul de nelegalitate prevăzut de art.304 pct.9 Cod procedură civilă, în sensul că instanţa a făcut o aplicare greşită a dispoziţiilor legale referitoare la revizuirea pensiilor şi la valorificarea stagiului de cotizare asimilat, constând în perioada de care a beneficiat de pensie de invaliditate.

In al doilea rând, au fost încălcate dispoziţiile art.129 alin.4 şi 5 Cod procedură civilă, întrucât instanţa de fond nu a manifestat interes pentru înţelegerea situaţiei de fapt şi de drept dedusă judecăţii, pentru prevenirea oricărei greşeli în aflarea adevărului, dispunând respingerea contestaţiei fără să înţeleagă că dispoziţiile legale din sistemul public de pensii prevăd că perioadele necontributive de până la 1 aprilie 2001, în care asiguratul a beneficiat de pensie de invaliditate, se asimilează stagiului de cotizare.

A apreciat că este total eronată concluzia instanţei că nu are dreptul şi nu poate beneficia de dispoziţiile art.17(2) lit.a, raportat la art.49(1) lit.a din Legea 263/2010, pe motivul că este beneficiarul unei pensii militare de invaliditate acordată în baza unei legi speciale.

S-a reţinut greşit că pensia de invaliditate nu se încadrează în niciuna din situaţiile prevăzute de art.17 din Legea 164/2001 şi că perioada în care a avut pensie militară de invaliditate nu constituie vechime în serviciu.

Instanţa nu a înţeles că începând cu luna iulie 2010, potrivit art. 2(3) raportat la art.1 din legea 119/2010, pensiile militare de invaliditate au devenit pensii de invaliditate, în înţelesul Legii 19/2000 şi că se aplică dispoziţiile referitoare la perioadele necontributive şi la asimilarea lor stagiului de cotizare.

A arătat că a făcut dovada că de la 15.09.1987 până la 08.06.2006, 12 ani, 9 luni şi 23 zile, a beneficiat de pensie de invaliditate, iar la data de 30.03212, a fost trecut la pensia pentru limită de vârstă. Aşadar perioada cât s-a aflat în pensie militară de invaliditate, constituie perioadă necontributivă, care se asimilează stagiului de cotizare în sistemul public de pensii.

A arătat că potrivit dispoziţiilor art.82 raportat la art. 107 (1 şi 3) din lege, pârâta avea obligaţia să opereze din oficiu modificarea cuantumului pensiei prin valorificarea stagiului de cotizare asimilat, determinând un nou punctaj lunar prin utilizarea cuantumului pensiei de invaliditate din perioada respectivă.

A solicitat admiterea recursului şi modificarea sentinţei recurate în sensul admiterii contestaţiei, anularea deciziei de revizuire şi hotărârii comisiei de contestaţii, cu obligarea la emiterea unei noi decizii prin valorificarea perioadei de stagiu asimilat.

În drept şi-a întemeiat recursul pe dispoziţiile art.299-316, Legea 263/2010, Legea 119/2010 şi OUG 1/2011.

Examinând sentinţa recurată prin prisma motivelor de recurs invocate, Curtea apreciază recursul ca fiind fondat şi urmează să îl admită, pentru următoarele considerente: Recurentul reclamant a fost cadru militar – subofiţer activ, până la data de 15 august 1987, când a fost pensionat medical, beneficiind de pensie de invaliditate, revizuită anual.

În prezenta cauză se solicită luarea în considerare a perioadei de 12 ani, 9 luni şi 23 de zile – cât a beneficiat de pensie militară de invaliditate, ca şi perioadă necontributivă, asimilată stagiului de cotizare.

Referitor la acest aspect, Curtea constată aplicabile următoarele dispoziţii legale:

Legea nr. 119 din 30 iunie 2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor Art. 1 – „Pe data intrării în vigoare a prezentei legi, următoarele categorii de pensii, stabilite pe baza legislaţiei anterioare, devin pensii în înţelesul Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare: a)pensiile militare de stat;…”

Art. 2 … „(3) Pensiile de invaliditate şi pensiile de urmaş dintre cele prevăzute la art. 1 devin pensii de invaliditate, respectiv pensii de urmaş, în înţelesul Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.””

LEGE Nr. 19 din 17 martie 2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale:

Art. 38 – „(1) În sistemul public se asimilează stagiului de cotizare şi perioadele necontributive, denumite în continuare perioade asimilate, în care asiguratul: a) a beneficiat sau beneficiază de drepturi de asigurări sociale, cu excepţia celor prevăzute la art. 40 lit. a) –

c) şi e);.”. ^

Art. 40 -„ În sistemul public se acordă următoarele categorii de pensii:

a) pensia pentru limită de vârstă;

b) pensia anticipată;

c) pensia anticipată parţială;

d) pensia de invaliditate ”.

LEGE Nr. 263 din 16 decembrie 2010 privind sistemul unitar de pensii publice:

Art. 3 – (1) În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:.. j)perioade asimilate – perioadele pentru care nu s-au datorat sau plătit contribuţii de asigurări sociale şi care sunt asimilate stagiului de cotizare în sistemul public de pensii;..”

Art. 6. alin. 1. I – „(1) În sistemul public de pensii sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:.. c) cadrele militare în activitate, soldaţii şi gradaţii voluntari, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, din domeniul apărării naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale;

Art. 17 – „.. (2) Constituie stagiu de cotizare şi perioadele de până la data de 1 aprilie 2001 în care o persoană: a) s-a aflat în una dintre situaţiile prevăzute la art. 49…”

Art. 49 -„ (1) În sistemul public de pensii se asimilează stagiului de cotizare şi perioadele necontributive, denumite în continuare perioade asimilate, în care asiguratul: a) a beneficiat de pensie de invaliditate..”.

Art. 35 – ..” (2) Baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale pentru persoanele prevăzute la art. 6 alin. (1) pct. V o constituie cuantumul ajutoarelor lunare, plătite din bugetul de stat, în condiţiile legii.

(3) Prevederile art. 33 alin. (3) se aplică şi pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2).

Art. 49 – (1) În sistemul public de pensii se asimilează stagiului de cotizare şi perioadele necontributive, denumite în continuare perioade asimilate, în care asiguratul: a) a beneficiat de pensie de invaliditate;..”.

Din economia acestor texte, Curtea constată că pensia de invaliditate de care a beneficiat recurentul reprezintă pensie de invaliditate în înţelesul Legii nr. 19/2000 şi este asimilată stagiului de cotizare ca şi perioadă necontributivă, art. 35 din Legea nr. 263/2010 menţionând expres modalitatea de calculare a bazei de lunare de calcul a contribuţiei.

Faţă de toate aceste considerente, constându-se fondate susţinerile recurentului, Curtea urmează ca, în temeiul art. 312 rap. la art. 304 pct. 9 Cod procedură civilă, să admită recursul şi să modifice sentinţa civilă nr. 332/21.11.2012.

Va fi admisă contestaţia şi se va anula decizia nr. 7975/11.07.2012 a Comisiei de Contestaţii Pensii a MAI şi decizia nr. 102720/30.03.2012 emisă de Casa de Pensii Sectorială a MAI, obligând – o pe aceasta din urmă să emită o nouă decizie, cu valorificarea stagiului de cotizare asimilat corespunzător perioadei 15.08.1987 – 08.06.2000. (Decizia nr. 20 73, 06.12. 2013 – Secţia I civilă, rezumat judecător Ligia Epure)