ROMÂNIA
CURTEA DE APEL CLUJ
Secția civilă, de muncă și asigurări sociale,
pentru minori și familie
Dosar nr-
DECIZIA CIVILA NR. 1156/R/2008
Ședința publică din 27 mai 2008
Instanța constituită din:
PREȘEDINTE: Marta Carmen Vitos JUDECĂTOR 2: Adrian Repede
JUDECĂTOR 3: Gabriella vicepreședinte Curtea de Apel
GREFIER:
S-a luat în examinare recursul declarat de reclamanta împotriva sentinței civile nr. 567 din 31 martie 2008 pronunțată în dosar nr- al Tribunalului Cluj privind și pe pârâta SOCIETATEA NAȚIONALĂ DE TRANSPORT FEROVIAR DE “SA B SUCURSALA REGIONALĂ DE TRANSPORT FEROVIAR C având ca obiect conflict de muncă.
La apelul nominal făcut în ședința publică se prezintă reprezentantul reclamantei recurente avocat și reprezentanta pârâtei intimate R cu delegația la dosar.
Procedura de citare este legal îndeplinită.
Recursul este scutit de plata taxei judiciare de timbru și a timbrului judiciar.
S-a făcut referatul cauzei, după care, la întrebarea instanței, reprezentantul reclamantei recurente arată că a semnat acțiunea în calitate de mandatar al reclamantei.
De asemenea, se constată că prin serviciul de registratură al instanței, la data de 16 mai 2008, pârâta intimată a depus întâmpinare prin care a solicitat respingerea recursului, întâmpinare din care un exemplar se comunică cu reprezentantul reclamantei recurente.
Reprezentanții pârților arată că nu sunt de formulat alte cereri sau excepții de invocat.
Nefiind de formulat alte cereri sau excepții de invocat, instanța declară închisă faza cercetării judecatorești și acorda cuvântul asupra recursului.
Reclamantul recurent solicită admiterea recursului, cu cheltuieli de judecată. Susține pe larg motivele arătate în scris prin memoriul de recurs depus la dosar.
Reprezentanta pârâtei intimate solicită respingerea recursului și menținerea sentinței Tribunalului Cluj ca fiind temeinică și legală pentru motivele arătate prin întâmpinarea depusă la dosarul cauzei pe care le susține oral.
CURTEA
–
Prin sentința civilă nr. 567 din 31 martie 2008, pronunțată de Tribunalul Cluj, a fost respinsă acțiunea civilă formulată de către reclamanta, reprezentată prin împuternicit Federația Sindicatelor Feroviare, în contradictoriu cu pârâta Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători SA B – Sucursala Regională de Transport Feroviar de Călători C, având ca obiect un conflict de drepturi.
În motivarea acestei sentințe, s-a arătat că, potrivit rt. 75 (2) alin. 3 din Contractul colectiv de muncă din fondul de 2 % constituit la nivelul s-a acordat pentru maxim 50% din personal o dată pe an, în cuantum de 50% din contravaloarea unui bilet de tratament sau odihnă, familist sau individual, dar nu mai mult de 800 lei, procurat printr-o agenție de turism sau unitate hotelieră.
Potrivit alin. 4 “Modul de utilizare a fondului de 2 %, constituit la nivelul, a fost stabilit printr-un protocol încheiat între administrație și reprezentanții federațiilor sindicale, semnatare a contractului colectiv de muncă, care va fi supus aprobării Consiliului de Administrație al în prima ședință a acestuia”.
Această clauză din CCM nu a fost anulată.
În conformitate cu dispozițiile din CCM a fost încheiat Protocolul din 15.02.2007 între administrație și federațiile semnatare ale CCM al pe anul 2007-2008, au fost stabilite plafoanele maxime admise în limita cărora s-a putut face decontarea în anul 2007 contravalorii biletelor de odihnă sau tratament pentru salariații beneficiari ai prevederilor art. 75 din CCM și repartizarea sumelor pe federații sindicale.
Prin adresa nr- a a fost detaliată procedura prin care salariații au beneficiat de prevederile art. 75 alin.(2) paragraful 3 din CCM 2007-2008.
Astfel, potrivit metodologiei “cererile salariaților din subunitățile CFR Călători SA pentru acordarea decontării contravalorii biletelor de tratament sau de odihnă, au fost adresate organizațiilor sindicale constituite la nivelul acestor subunități, afiliate la una din federațiile sindicale reprezentative, semnatare a CCM 2007-2008. s-a procedat și în cazul salariaților din aparatul central al regionalei de călători și de la recepțiile tehnice, membri de sindicat ai uneia din aceste organizații sindicale sau nemembri de sindicat”.
Documentele care au trebuit prezentate de către solicitant pentru decontare au fost: cererea adresată conducerii avizată de organizația sindicală, factura fiscală emisă de agenția de turism, unitatea hotelieră, unitatea agroturistică sau o altă persoană juridică care ar fi avut ca obiect de activitate turismul și copie a cererii de concediu de odihnă aprobată de conducătorul subunității, din care să rezulte că perioada biletului de tratament sau de odihnă coincide cu perioada acordării concediului de odihnă.
Faptul că reclamanta a depus o cerere privind efectuarea concediului de odihnă nu a fost suficientă pentru a i se aproba decontarea a 50% din contravaloarea biletului de tratament sau de odihnă.
Reclamanta nu a făcut dovada că a solicitat avizul de la o federație sindicală semnatară a contractului colectiv de muncă, care să fi avut fonduri alocate și că acest aviz i s-a respins pe motiv că nu ar fi fost membră a sindicatului respectiv.
În lipsa depunerii tuturor actelor prevăzute în metodologia de acordare a acestor sume pârâta nu a putut deconta 50% din contravaloarea biletului de tratament sau de odihnă.
Având în vedere cele expuse mai sus, instanța a respins acțiunea formulată de către reclamantă.
Împotriva acestei sentințe a declarat recurs în termen legal reclamanta, solicitând admiterea recursului și modificarea sentinței în sensul admiterii acțiunii și obligării intimatei la plata cheltuielilor de judecată.
În motivarea recursului s-a invocat nelegalitatea hotărârii primei instanțe, urmare a încălcării dispozițiilor art.1 alin.2 din CCM la nivel național, pe anii 2007- 2010, art.5 alin.2 și 3, art.239, și art.9 din Legea nr. 130/1996.
În mod greșit prima instanță a reținut ca temei al respingerii acțiunii faptul că reclamanta nu a făcut dovada că a solicitat avizul de o federație sindicală semnatară a CCM, care să aibă fonduri alocate.
În realitate, pentru a putea beneficia de decontarea a 50% din contravaloarea biletului de odihnă și tratament, reclamanta a îndeplinit toate cerințele legale.
Cererea adresată – Regionala CFR Caf ost avizată de Federația Sindicatelor Feroviare C, reclamanta anexând acesteia copie după factura fiscală și după cererea de concediu de odihnă aprobată de conducătorul unității.
a 50% din contravaloarea biletelor de tratament se face din fondul de salarii a societății și nu din cotizația organizațiilor sindicale, astfel încât repartizarea acestor sume către anumite organizații sindicale nu este justificată.
Potrivit art.239 din CCM, prevederile acestuia produc efecte față de toți salariații, indiferent de data angajării sau de afilierea lor la o organizație sindicală.
Dispoziția cuprinsă în art.75 alin.2 paragraf ultim din CCM a fost introdusă numai din anul 2006, în scopul obligării angajaților de a adera la una din cele patru federații semnatare a CCM care se consideră îndreptățite să dea aviz spre decontarea contravalorii biletelor de odihnă.
Această prevedere este contrară dispozițiilor art.5 și art.1 alin.2 din CCM la nivel național pe anii 2007-2010 întrucât încalcă principiul nediscriminării și a libertății de opinie și de asociere a salariaților.
S-a menționat totodată că fiecare angajat este obligat să achite 1% din câștigul brut unei organizații sindicale, chiar dacă nu face parte din nici una.
Prin întâmpinarea formulată (8-9), pârâta SA B – Regionala Cas olicitat respingerea recursului, invocând faptul că reclamanta nu a respectat procedura prevăzută în actul nr- al privind decontarea biletelor de odihnă și tratament.
Reclamanta este membra unui sindicat care nu este semnatar al CCM, considerent pentru care nu are alocate sume în vederea decontării biletelor de odihnă și tratament.
Analizând recursul formulat prin prisma motivelor invocate, Curtea constată că acesta este nefondat, urmând a fi respins pentru următoarele considerente:
Reclamanta este membră a Sindicatului Feroviar din C-N. Conform actului nr- al SA cererile salariaților din subunitățile “CFR Călători” SA pentru decontarea contravalorii biletelor de odihnă sau tratament se adresează organizațiilor sindicale constituite la nivelul acestor subunități afiliate la una din federațiile sindicale reprezentative semnatare ale CCM 2007- 2008.
Dosarele pentru decontare vor fi avizate pentru C de către președintele Sindicatului Libertatea.
Conform art.75 din CCM, încheiat la nivel de societate între B și sindicatele reprezentative pe anii 2007- 2008, la nivelul se constituie un fond de maxim 2% asupra fondului de salarii realizat anual, din care se alocă sume pentru angajați, printre acestea fiind menționată și suportarea parțială a costului serviciilor de tratament sau odihnă pentru angajați, respectiv un cuantum de 50% din contravaloarea unui bilet de tratament sau odihnă, dar nu mai mult de 800 lei. Conform alin.2 paragraf ultim din aceeași dispoziție, modul de utilizare a acestui fond se va stabili printr-un protocol încheiat între administrație și reprezentanții federațiilor sindicale semnatare ale CCM.
Acest protocol a fost încheiat la 15.05.2007 (118-119 fond), fiind semnat și de 4 federații sindicale, cea a cărei membră este reclamanta nefiind semnatară a protocolului.
Acest protocol reglementează procedura care trebuie urmată de către angajați în vederea decontării parțiale a biletului de odihnă și tratament, una dintre etape fiind aceea de adresare a unei cereri în acest sens către un sindicat sau federație semnatară a CCM.
Reclamanta nu a adresat o cerere pentru decontare nici unuia din cele 4 sindicate semnatare a CCM, deși, chiar dacă nu este membră a unui astfel de sindicat, în calitate de angajată a era îndreptățită să adreseze o atare cerere.
Împrejurarea că formularea solicitării de decontare nu este condiționată de afilierea salariatului la una din cele 4 federații semnatare ale CCM, reiese din cuprinsul adresei nr- a – CFR Călători SA, în care se menționează expres că orice salariat indiferent de apartenența sau neapartenența sa la un sindicat poate beneficia de suportarea parțială a costului biletului de tratament sau odihnă, cu condiția să se adreseze organizațiilor sindicale constituite la nivelul subunităților CFR Călători, afiliate la una din federațiile sindicale reprezentative semnatare ale CCM pe anul 2007- 2008.
Întrucât reclamanta nu a îndeplinit una din formalitățile necesare aprobării decontării parțiale a biletului de tratament și odihnă, respectiv nu a solicitat unei federații sindicale semnatare ale CCM pe anul 2007-2008, aprobarea spre decontare, în mod corect prima instanță a respins acțiunea.
Pentru aceste considerente, văzând și prev.art.312 alin.1 Cod proc.civ.
PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
DECIDE:
Respinge ca nefondat recursul declarat de reclamanta împotriva sentinței civile nr. 567 din 31 martie 2008 Tribunalului Cluj pronunțată în dosar nr-, pe care o menține.
Decizia este irevocabilă.
Dată și pronunțată în ședința publică din 27 mai 2008.
PREȘEDINTE, JUDECĂTORI, GREFIER,
– – – – –
Red.AR
Dact./2ex.
06.06.2008