Contestație decizie de pensionare. Decizia 54/2009. Curtea de Apel Oradea


DECIZIA CIVILĂ NR.54/2009-R

Ședința publică din 15 ianuarie 2009

PREȘEDINTE: Moșincat Eugenia JUDECĂTOR 2: Stan Aurelia Lenuța

– – – – – JUDECĂTOR 3: Trif

– – – judecător

– ta – grefier

Pe rol fiind judecarea recursului civil declarat de pârâta CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B cu sediul în O,-, județul B, în contradictoriu cu intimat contestator domiciliat în,strada -, nr.4, județul B, împotriva sentinței civile nr.593/LM din 2 iulie 2008, pronunțată de Tribunalul Bihor în dosar nr-, având ca obiect: contestație decizie de pensionare.

La apelul nominal făcut în cauză,se prezintă pentru intimatul contestator -lipsă, reprezentantul său, avocat G, în baza împuternicirii avocațiale nr.6 din 9.01.2009, eliberată de Baroul Bihor -Cabinet de avocat, lipsă fiind recurenta pârâtă Casa Județeană de Pensii

Procedura de citare este legal îndeplinită.

S-a făcut referatul cauzei învederându-se instanței că, recursul este scutit de plata taxei de timbru, după care:

Reprezentantul intimatului contestator, depune la dosar note de ședință și învederează instanței că nu mai are alte probe și solicită cuvântul asupra recursului.

Nemaifiind excepții de invocat și probe de solicitat, instanța consideră cauza lămurită, închide faza probatorie și acordă cuvântul asupra recursului.

Reprezentantul intimatului contestator solicită respingerea recursului ca nefondat și menținerea hotărârii atacate ca fiind legală și temeinică,pentru considerentele din notele de ședință depuse la dosar, fără cheltuieli de judecată.

CURTEA DE APEL

DELIBERÂND:

Asupra recursului civil de față, instanța constată următoarele:

Prin sentința civilă nr.593/LM din 2 iulie 2008, Tribunalul Bihora admis contestația formulată de contestatorul, în contradictoriu cu intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B și în consecință:

A dispus anularea deciziilor de recalculare și de înființare debit nr. 36433/05.02.2008, emise de intimată, pe seama contestatorului și restituirea sumelor reținute în temeiul deciziei de înființare debit, fără cheltuieli de judecată.

Pentru a pronunța astfel, instanța de fond a reținut că, contestatorul a fost înscris la pentru depusă și limită de vârsta prin decizia nr. 36433/17.07.1996, drepturile fiindu-i stabilite începând cu data de 01.07.1997, in temeiul Legii nr. 3/1977.

Urmare a recalculării drepturilor de în conformitate cu prevederile nr.OUG 4/2005 aprobată prin Legea nr.78/2005 coroborate cu prevederile nr.HG1550/2004 și ale HG1456/2005 a fost emisă decizia nr. 36433 /30.08.2005, potrivit buletinului de calcul anexat deciziei, stagiul complet de cotizare avut în vedere a fost de 30 de ani, conform legii 19/2000.

S-a reținut de tribunal că, urmare a cererii depuse de contestator la intimată la data de 24.03.2006 se emite decizia nr. 36433/04.04.2006 prin care se are în considerare un stagiu complet de cotizare de 15 ani in conformitate cu prevederile nr.HG 407/1990.

La data de 05.02.2008 în urma referatului biroului plăți pensii se emit decizia privind recalcularea pensiei și decizia de înființare debit ambele înregistrate sub nr. 36433.

Prin decizia de pensie mai sus menționată s-a modificat stagiul complet de cotizare la 20 de ani, iar prin decizia de înființare debit s-a dispus recuperarea sumei de 12.275 lei cu titlu de pensie plătită fără temei pe perioada 01.09.2005-28.02.2008,invocându-se modificarea temeiului legal.

Față de susținerile contradictorii ale părților referitoare la legea aplicabilă, instanța de fond a apreciat că în speță se impune o interpretare a legilor succesive adoptate în această materie, în scopul clarificării acestei probleme.

În speță, instanța va identifica legea aplicabilă, ținând cont de principiile aplicării legii civile în timp, de intenția reală a legiuitorului, precum și de principiile generale ale dreptului.

Conform disp. nr.OUG 4/2005 aprobată prin Legea 78/2005 “la condiții egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie”.

Ori, având în vedere că OUG nr. 4/2005 este ulterioară HG1550/2004 și pe de altă parte, că ordonanța aprobată prin lege are o forță juridică superioară unei hotărâri de guvern, s-a concluzionat că prevederile art. 2 alin.1 din HG. 1550/2004 au fost abrogate tacit, în sensul că nu pot fi interpretate într-un mod care să ducă la stabilirea unor pensii diferențiate în funcție de anul ieșirii la pensionare.

Din nr.OUG 4/2005 aprobată prin Legea nr. 78/2005 rezultă că legiuitorul a urmărit să înlăture toate discriminările dintre pensionari cu privire la cuantumul pensiei rezultate din date diferite a ieșirii la pensie. În aceste condiții, aplicarea rigidă a HG1550/2004 încalcă în mod flagrant acest principiu.

În lumina acestei interpretări, instanța de fond a apreciat că prevederile Legii nr. 19/2000 sunt aplicabile de la data intrării în vigoare a tuturor categoriilor de pensionări ce intră în sfera sa de reglementare, indiferent de data deschiderii dreptului lor la pensie.

Art. 43 alin.3 din Legea 19/2000 prevede că asigurații care și-au desfășurat activitatea în locurile de muncă prevăzute la art. 20 lit. b și care au realizat un stagiu de cotizare de cel puțin 15 ani în zona I de expunere la radiații, beneficiază de pensie pentru limită de vârstă.

Conform disp. art. 77 alin. 2 din Legea nr. 19/2000 în situația asiguraților prevăzuți la art. 43 si 47, la stabilirea punctajului mediu anual se iau in considerare stagiile de cotizare prevăzute la aceste articole și întrucât din adeverința emisă de – Sucursala B (fila 70),a rezultat că reclamantul a desfășurat pe o perioadă mai mare de 15 ani activitate în zona I de radiații, în temeiul art. 20 alin. 1 lit. b și art. 43 din Legea nr. 19/2000, precum și art. 2 alin. 1 din HG. nr. 1550/2004 coroborat cu prevederile nr.OUG 4/2005 aprobată prin Legea nr. 78/2005, prima instanță a apreciat că stagiul complet de cotizare ce trebuie utilizat la determinarea punctajului mediu anual este de 15 ani, si nu de 20 de ani.

Față de ansamblul considerentelor expuse mai sus, instanța de fond constatând că decizia de pensie nr. 36433/04.04.2006 prin care s-a luat in considerare un stagiu de cotizare de 15 ani, este emisă cu respectarea dispozițiilor legale în materie, în temeiul art. 155 alin. 1 litera “h”, art. 20 alin. 1 lit. b și art. 43 din legea 19/2000 coroborate cu prevederile art. 7 alin.3 din OUG4/2005 aprobată prin Legea 78/2005, a dispus anularea deciziilor de înființare debit și de recalculare pensie nr. 36433/05.02.2008 emise de intimată pe seama contestatorului și restituirea sumelor de bani reținute în temeiul deciziei de înființare debit.

Instanța de fond nu a acordat cheltuielile de judecate solicitate întrucât acestea nu au fost justificate, pe împuternicirea avocațială nefiind menționat onorariul avocațial.

Împotriva acestei sentințe a declarat recurs Casa Județeană de Pensii B, solicitând admiterea recursului și modificarea în totalitate a sentinței.

În motivarea cererii de recurs, sunt învederate următoarele:

-urmare controlului efectuat de către Direcția de și Control Intern a Casei Naționale de Pensii și Alte Drepturi de Asigurări Sociale, s-a constatat că utilizarea unui stagiu complet de cotizare de 15 ani în locul celui de 20 ani nu este justificat, atâta timp cât la data deschiderii drepturilor de pensie unitatea angajatoare nu a confirmat că activitatea în grupa I de muncă a fost realizată în condiții de radiații, motiv pentru care a dispus în raportul întocmit cu ocazia controlului modificarea temeiului legal și a stagiului complet de cotizare;

-instanța de fond se găsește în eroare cu privire la interpretarea dispozițiilor art.2 alin.1 din nr.HG1550/2004, aceasta încercând motivarea alegerii în speță a unui alt stagiu de cotizare utilizat la calcularea punctajului mediu anual invocând prevederile art.14 alin.4 din Legea nr.3/1977, făcând în acest caz o interpretare ce excede normei care reglementează strict anumite aspecte;

-principiul invocat de instanța de fond ca și motiv de admitere a acțiunii reclamantului, nu poate fi aplicat în cazul de față, în condițiile în care nr.HG1550/2004 stabilește în mod expres în art.2 alin.3 excepțiile de la acest principiu, în sensul că pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie 1977-31 martie 2001 stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr.3/1977;

-instanța de fond face o evidentă confuzie între stagiul complet de cotizare pe care Legea nr.3/1977 îl impunea a fi realizat și anumite reduceri a vârstelor de pensionare, reduceri care se acordau în considerarea faptului că o anumită persoană și-a desfășurat activitatea în condiții speciale sau deosebite de muncă.

În drept sunt invocate dispozițiile art.304 pct.8 și 9 Cod procedură civilă, nr.HG1550/2004.

Intimatul, prin reprezentantul său a solicitat respingerea recursului ca nefondat și menținerea hotărârii atacate ca fiind legală și temeinică, fără cheltuieli de judecată.

Examinând sentința prin prisma motivelor de recurs, precum și din oficiu, instanța reține următoarele:

Prin adeverința nr.1258 din 24 martie 2006 emisă de Compania Națională a SA B se atestă că activitatea desfășurată în perioadele 1.01.1979-15.01.1990 și 15.01.1990-1.07.1996 se încadrează în zona I de expunere la radiații condițiile speciale de muncă, în procent de 100%, respectiv 75% în baza prevederilor cuprinse în nr.HG407/1990 și nr.HG1025/2003.

Contestatorul a fost înscris la pensie pentru munca depusă și limită de vârstă prin decizia nr.36433 din 17.07.1996, la data deschiderii dreptului la pensie, fiind în vigoare dispozițiile Legii nr.3/1977, care în art. 14 prevedea beneficiul expus în alineatul de mai sus, dar actualul act normativ în materie – Legea nr.19/2000 – statuează la art.43 că, pentru asigurații ce au lucrat efectiv în locurile de muncă prevăzute la art.20 lit.”b” și care aveau un stagiu de cotizare de cel puțin 15 ani în condițiile reglementate de norma legală menționată, punctajul mediu anual se stabilește prin luarea în considerare a stagiilor prevăzute de acest articol, edificator fiind textul art.77 alin.2 din Legea nr.19/2000.

Este cert că, intimatului i s-au aplicat la data deschiderii dreptului la pensie, dispozițiile Legii nr.3/1977, însă, la recalculare, nu se poate face abstracție de dispozițiile legii noi în materie, respectiv de art. 20,43,77 alin.2 din Legea nr.19/2000, modificată și completată, aspect reținut în mod judicios de instanța de fond, nefiind vorba de o adăugare la lege. De altminteri,dacă s-ar proceda altfel s-ar încălca principiul consacrat prin actele normative de evaluare, conform căruia, la condiții egale de pensionare se impune acordarea unor pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie,elocvente fiind în acest sens dispozițiile OUG nr.4/2005, aprobată prin Legea nr.78/2005. În acest context, se impun a fi evocate mențiunile inserate în preambulul OUG nr.4/2005 conform cărora recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, stabilite în baza legislației în vigoare anterior datei de 1 aprilie 2001, este reclamată de respectarea principiului “la condiții egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie” și de asigurarea unui cadru legal necesar recalculării pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, elemente care s-a considerat că “vizează interesul public și constituie situații de urgență”. Conform art.2 din acest act normativ, recalcularea pensiilor din sistemul public se efectuează, astfel cum s-a mai subliniat anterior, “cu respectarea prevederilor Legii nr.19/200 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare”, precum și a prevederilor ordonanței aflate în discuție.

Mai mult, art.2 din Legea nr.19/2000 consacră principiul egalității tuturor participanților la sistemul public,iar dacă ar fi acceptat punctul de vedere exprimat de partea recurentă,fără îndoială că s-ar crea un tratament discriminatoriu pentru persoanele cărora li s-au deschis dreptul la pensie anterior intrării în vigoare a Legii nr.19/2000, ceea ce nu a fost în intenția legiuitorului, mai mult un atare procedeu ar contraveni atât Constituției României care consfințește, prin articolul 16 alin.1, egalitatea de tratament însă și tuturor prevederilor internaționale în domeniu.

Având în vedere aspectele anterior reliefate și dat fiind că s-a făcut dovada pe deplin că intimatul a desfășurat activitate în locurile de muncă prevăzute la art.20 lit.”b” din Legea nr.19/2000 o perioadă mai mare de 15 de ani, decizia de înființare debit contestată apare ca fiind lipsită de fundament legal, în mod greșit dispunându-se recuperarea sumei menționate în aceasta, cu motivarea că ar fi fost plătită fără temei.

Față de considerentele ce preced, instanța de recurs, în baza art.312 alin.1 Cod procedură civilă, va respinge ca nefondat recursul, va menține în tot sentința recurată, constatându-se că intimatul contestator nu a solicitat cheltuieli de judecată.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

RESPINGE ca nefondat recursul civil declarat de recurenta CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B împotriva sentinței civile nr.593/LM/2008 din 2 iulie 2008, pronunțată de Tribunalul Bihor, pe care le menține în întregime.

Fără cheltuieli de judecată în recurs.

IREVOCABILĂ.

Pronunțată în ședința publică din 15 ianuarie 2009.

Președinte, Judecător, Judecător, Grefier,

– – – – – – ta

Red.concept decizie – –

Data:20.01.2009

Jud.fond /

dact.

data:21.01.2009

2 ex.