Contencios administrativ – litigiu privind funcţionarii publici cu statut special; Drepturi salariale.


Dosar nr. 2300/83/2008SENTINŢA CIVILĂ NR. 444/CA/15.10.2008Domeniu asociat: administrativ; litigiu privind funcţionarii publici cu statutspecial; drepturi salariale.

Pentru ca un drept prevăzut de lege să nu devină lipsit de conţinut, vidat desubstanţa sa şi practic să devină lipsit de orice valoare, în condiţiile în care dreptulrespectiv nu a fost abrogat, se impune ca acesta să se realizeze în spiritul şi literalegii care a prevăzut existenţa acestuia. De asemenea, efectele de suspendare apunerii în aplicarea dispoziţiei legale referitoare la dreptul dobândit trebuie limitatenumai la perioada cât a fost în vigoare actul normativ temporar respectiv, altfel s-arprelungi valabilitatea dispoziţiei de suspendare a aplicării unu text de lege şi dupăabrogarea dispoziţiei de suspendare, ceea ce ar contraveni principiuluineretroactivităţii unei legi după abrogarea lui dedus din art. 15 din României. Prin urmare, funcţionarii publici cu statut special sunt îndreptăţiţi săbeneficieze de sporul de fidelitate aferent perioadei 01.01.2005-13.12.2005 încuantumul şi condiţiile reglementate de Ordinul M.A.I. nr. 132/09.02.2004.

Prin acţiunea în contencios administrativ, înregistrată la instanţă sub dosar nr.de mai sus, reclamantul SINDICATUL NAŢIONAL AL POLIŢIŞTILOR ŞIPERSONALUL CONTRACTUAL DIN CADRUL M.I.RA. – BIROUL TERITORIAL DINI.J.P.F. SATU MARE în numele membrilor de sindicat indicaţi nominal în anexa lacererea de chemare în judecată, a chemat în judecată în calitate de pârâţiMINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE BUCUREŞTI,INSPECTORATUL JUDEŢEAN AL POLIŢIEI DE FRONTIERĂ SATU MARE şiMINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE, solicitând instanţei ca prin hotărârea ce o vapronunţa în cauză, să oblige pârâţii la plata către fiecare membru de sindicat asumei reprezentând spor de fidelitate aferent perioadei: 01.01.2005 – 31.12.2005,actualizate cu coeficientul de inflaţie de la data scadenţei şi până la plata efectivă şisă oblige pârâtul la alocarea fondurilor necesare plăţiisporului de fidelitate cuvenit.

În motivare se arată că OG nr. 38/30.01.2003 republicată, privind salarizareaşi alte drepturi ale poliţiştilor, aprobată prin Legea 353/2003 cu modificările şicompletările ulterioare prevede în cuprinsul art. 6: Pentru activitatea desfăşurată îninstituţiile din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, încalitate de militar, poliţist, funcţionar public şi personal contractul, poliţiştilor li seacordă un spor de fidelitate de până la 20 % din salariul de bază, în condiţiilestabilite prin ordin al ministrului de interne”.

În aplicarea acestei dispoziţii, a fost emis Ordinul nr. 132/09.02.2004. Conformart. 5.1. din acest ordin poliţiştii, pentru activitatea desfăşurată în instituţiile dinsectorul de apărare naţionale, ordine publică şi siguranţă naţională, în calitate demilitar, poliţist, funcţionar public şi personal contractual, beneficiază de un spor defidelitate calculat la salariul de bază astfel:- Pentru o vechime de 1 an, până la 2 ani inclusiv, procentul este de 4 %;- Pentru o vechime de peste 2 ani şi până la 5 ani inclusiv, procentul este de 8 %;- Pentru o vechime de peste 5 ani şi până la 10 ani inclusiv, procentul este de 10 %;- Pentru o vechime de peste 10 ani şi până la 15 ani inclusiv, procentul este de 13 %;- Pentru o vechime de peste 15 ani şi până la 20 ani inclusiv, procentul este de 16%;- Pentru o vechime de peste 20 ani, procentul este de 20% “. În continuare, în art. 5.2se defineşte activitatea ce intră sub incidenţa prezentelor dispoziţii ca fiind “perioadacât poliţiştii au făcut parte din cadrele militare în activitate, au îndeplinit serviciulmilitar în termen sau cu termen redus, au fost elevi ai unei instituţii militare deînvăţământ, militari angajaţi pe bază de contract, concentraţi, mobilizaţi sau înprizonierat.

În aplicarea acestei dispoziţii, a fost emis Ordinul nr. 132/09.02.2004. Conformart. 5.1. din acest ordin poliţiştii, pentru activitatea desfăşurată în instituţiile dinsectorul de apărare naţionale, ordine publică şi siguranţă naţională, în calitate demilitar, poliţist, funcţionar public şi personal contractual, beneficiază de un spor defidelitate calculat la salariul de bază astfel:- Pentru o vechime de 1 an, până la 2 ani inclusiv, procentul este de 4 %;- Pentru o vechime de peste 2 ani şi până la 5 ani inclusiv, procentul este de 8 %;- Pentru o vechime de peste 5 ani şi până la 10 ani inclusiv, procentul este de 10 %;- Pentru o vechime de peste 10 ani şi până la 15 ani inclusiv, procentul este de 13 %;- Pentru o vechime de peste 15 ani şi până la 20 ani inclusiv, procentul este de 16%;- Pentru o vechime de peste 20 ani, procentul este de 20% “. În continuare, în art. 5.2se defineşte activitatea ce intră sub incidenţa prezentelor dispoziţii ca fiind “perioadacât poliţiştii au făcut parte din cadrele militare în activitate, au îndeplinit serviciulmilitar în termen sau cu termen redus, au fost elevi ai unei instituţii militare deînvăţământ, militari angajaţi pe bază de contract, concentraţi, mobilizaţi sau înprizonierat.

Prin activitatea desfăşurată în calitate de poliţist se înţelege perioada în careaceştia au avut raporturi de serviciu în această calitate.

Prin activitatea desfăşurată în calitate de poliţist se înţelege perioada în careaceştia au avut raporturi de serviciu în această calitate.

Prin activitatea desfăşurată în calitate de funcţionar public se înţelegeperioada lucrată în această calitate.

Prin activitatea desfăşurată în calitate de funcţionar public se înţelegeperioada lucrată în această calitate.

Prin activitatea desfăşurată în calitate de personal contractual se înţelegeperioada lucrată în această calitate cu contract de muncă, pe durată determinată saunedeterminată”.

Prin activitatea desfăşurată în calitate de personal contractual se înţelegeperioada lucrată în această calitate cu contract de muncă, pe durată determinată saunedeterminată”.

Potrivit aceloraşi norme metodologice de aplicare a art. 6 sporul se acordăîncepând cu data de întâi a lunii următoare celei în care s-a îndeplinit condiţia devechime. Cei care îndeplinesc condiţia de vechime pe data de întâi a lunii,beneficiază de sporul respectiv începând cu această dată”.

Potrivit aceloraşi norme metodologice de aplicare a art. 6 sporul se acordăîncepând cu data de întâi a lunii următoare celei în care s-a îndeplinit condiţia devechime. Cei care îndeplinesc condiţia de vechime pe data de întâi a lunii,beneficiază de sporul respectiv începând cu această dată”.

Prin art. 2 alin. 1 din OUG nr. 118/2004 privind acordarea unor drepturisalariale personalului Ministerului Administraţiei şi Internelor, se arată că în anul2005, aplicarea dispoziţiilor art. 6 din OG nr. 38/30.01.2003 se suspendă.

Prin art. 2 alin. 1 din OUG nr. 118/2004 privind acordarea unor drepturisalariale personalului Ministerului Administraţiei şi Internelor, se arată că în anul2005, aplicarea dispoziţiilor art. 6 din OG nr. 38/30.01.2003 se suspendă.

Potrivit art. 56 din Legea nr. 24/2000 republicată, privind normele de tehnicălegislativă pentru elaborarea actelor normative, după intrarea în vigoare a unui actnormativ, pe durata existenţei acestuia pot interveni diferite evenimente legislative,cum sunt: modificarea, completarea, abrogarea, republicarea, suspendarea saualtele asemenea.

Totodată, conform art. 64 din acelaşi act normativ, în cazuri speciale,aplicarea unui act normativ poate fi suspendată printr-un act normativ de acelaşi nivelsau de nivel superior, la expirarea perioadei de suspendare, actul normativ saudispoziţiile afectate de suspendare intrând, de drept, în vigoare.

Măsura suspendării acordării sporului de fidelitate a afectat doar exerciţiuldreptului, nu şi existenţa acestuia, întrucât un drept prevăzut de lege încetează doarprin abrogare, abrogare care în speţă nu s-a produs până la data introduceriiprezentei cereri.

Prin urmare, se solicită a se aprecia că poliţiştii membri ai Sindicatului Naţionalal Poliţiştilor şi Personalului Contractual sunt îndreptăţiţi să solicite restituireadrepturilor salariale cuvenite cu titlu de spor de fidelitate pentru perioada 01.01.2005-31.12.2005.

În drept, invocă disp. art. 51 din Constituţia României, art. 28 din Legea nr.54/2003 a sindicatelor, OG nr. 38/2003, OG 8/2004, Legea nr. 360/2002. art. 56, 64din Legea nr. 24/2000.

Prin întâmpinările formulate în cauză, pârâtul MINISTERUL INTERNELOR ŞIREFORMEI ADMINISTRATIVE solicită respingerea acţiunii reclamanţilor caneîntemeiată.

În motivare, se arată, în esenţă, faptul că prin art. 2 alin. 1 din OUG nr.118/2004 privind acordarea unor drepturi salariale personalului MinisteruluiAdministraţiei şi Internelor aprobată prin Legea nr. 28/2005, în anul 2005 a fostsuspendată aplicarea prevederilor art. 6 din OG nr. 38/2003 cu modificările şicompletările ulterioare

De asemenea, în art. 4 din OUG nr. 118/2004 se stipulează că aplicareadispoziţiilor din această ordonanţă de urgenţă se realizează din fondurile aprobatepentru Ministerul Administraţiei şi Internelor pe anul 2005.

Mai mult, art. 57 din OG nr. 38/2003 cu modificările şi completările ulterioareprevede că acordarea drepturilor băneşti reglementate prin prezenta ordonanţă seface în limita fondurilor bugetare aprobate anual.”.

Din punct de vedere al tehnicii legislative, pârâţii precizează faptul căposibilitatea de suspendare a unui act normativ ori a unei dispoziţii dintr-un actnormativ este reglementată de art. 64 alin. 1 din Legea nr. 24/2000 privind normelede tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, care prevădcă în cazuri speciale, aplicarea unui act normativ poate fio suspendată printr-un altact normativ de acelaşi nivel sau de nivel superior. În această situaţie se vorprevedea, în mod expres, data la care se produce suspendarea, precum şi durata eideterminată”. Aliniatul 2 al art. 64 prevede că la expirarea duratei de suspendareactul normativ sau dispoziţia afectată de suspendare reintră de drept în vigoare”.

Prin urmare, pentru anul 2005 dispoziţiile art. 6 din OG nr. 38/2003 cumodificările şi completările ulterioare, nu putea şi nu pot produce efecte juridice.

Prin cererea de chemare în garanţie formulată de pârâtul MINISTERULADMINISTRAŢIEI şi INTERNELOR împotriva MINISTERULUI FINANŢELORPUBLICE Bucureşti, pârâtul a solicitat instanţei ca, în cazul în care va admiteacţiunea reclamanţilor, să oblige chematul în garanţie să vireze M.A.I. sumelenecesare pentru plata acestora.

În motivare se arată că, potrivit dispoziţiilor HG nr. 386/2007, bugetul de stateste gestionat de Ministerul Economiei şi Finanţelor, astfel, în ipoteza admiteriiacţiunii, această instituţie trebuie să vireze Ministerului Administraţiei şi Internelorsumele necesare efectuării acestor plăţi, dând astfel eficienţă actului de justiţie.

Analizând actele şi lucrările dosarului, instanţa a reţinut următoarele:

OG nr. 38/30.01.2003 republicată, privind salarizarea şi alte drepturi alepoliţiştilor, aprobată prin Legea 353/2003 cu modificările şi completările ulterioareprevede în cuprinsul art. 6: Pentru activitatea desfăşurată în instituţiile din sectorulde apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, în calitate de militar,poliţist, funcţionar public şi personal contractul, poliţiştilor li se acordă un spor defidelitate de până la 20 % din salariul de bază, în condiţiile stabilite prin ordin alministrului de interne”.

Din analiza acestor acte normative, instanţa constată că, prin disp. art. 2 alin.1 din OUG nr. 118/2004, dreptul salarial al poliţiştilor de a beneficia de sporul defidelitate în cuantumul prevăzut de art. 5.1. din Ordinul M.A.I. nr. 132/09.02.2004 nua fost desfiinţat, ci doar s-a suspendat exercitarea acestuia pe perioada 01.01.2005-31.12.2005. Această suspendare a exerciţiului unui drept nu înlătură dreptul la sporulde fidelitate al poliţiştilor, pentru că, astfel, s-ar contraveni atât art. 53 din ConstituţiaRomâniei revizuită prind cazurile când se poate restrânge exerciţiul unui drept, cât şireglementărilor date prin art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentruapărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Potrivit art. 62 din Legea nr. 24/2000 privind Normele de tehnică legislativăpentru elaborarea actelor normative, în cazuri speciale aplicarea unui act normativpoate fi suspendată printr-un alt act normativ de acelaşi nivel sau de nivel superior”.În această situaţie se vor prevedea în mod expres date la care se producesuspendarea, precum şi durata ei determinată.

La expirarea duratei de suspendare actul normativ sau dispoziţia afectată desuspendare reintră de drept în vigoare.

Prelungirea suspendării, modificarea sau abrogarea actului normativ ori adispoziţiei suspendare poate face obiectul unui act normativ sau al unei dispoziţiiexprese cu aplicare de la data expirării suspendării.

Reţinând ca esenţială această dispoziţie legală în interpretarea actelornormative incidente în cauză, instanţa constată că suspendarea aplicării prevederilorprin care s-au stabilit drepturile salariale în favoarea reclamantului a fost dispusă prinactul normativ amintit, pe o durată determinată (pentru anul în curs în care a avut locsuspendarea exerciţiului dreptului), iar prelungirea duratei acestei suspendări nu afost dispusă în mod expres prin actele normative următoare, astfel, potrivit art. 62alin. 2 din Legea nr. 24/2004 la data de 01.01.2006 dreptul reclamanţilor la sporul defidelitate aferent anului 2005 a reintrat de drept în vigoare.

Acest lucru este justificat de faptul că pentru ca un drept prevăzut să nudevină lipsit de conţinut, vidat de substanţa sa şi practic să devină lipsit de oricevaloare, în condiţiile în care dreptul respectiv nu a fost abrogat, se impune ca acestasă se realizeze în spiritul şi litera legii care a prevăzut existenţa acestuia. Deasemenea, în condiţiile în care efectele de suspendare a punerii în aplicareadispoziţiei legale referitoare la dreptul dobândit trebuie limitate numai la perioada câta fost în vigoare actul normativ temporar respectiv (altfel s-ar prelungi valabilitateadispoziţiei de suspendare a aplicării unu text de lege şi după abrogarea dispoziţiei desuspendare, ceea ce ar contraveni principiului neretroactivităţii unei legi dupăabrogarea lui dedus din art. 15 din Constituţia României), instanţa a apreciat cămembrii de sindicat în numele cărora s-a introdus prezenta acţiune în contenciosadministrativ sunt îndreptăţiţi să beneficieze de sporul de fidelitate aferent perioadei01.01.2005-13.12.2005 în cuantumul şi condiţiile reglementate de Ordinul M.A.I. nr.132/09.02.2004.

Faţă de soluţia adoptată cu privire la capătul de cerere principal formulat dereclamant împotriva pârâţilor de ordin I şi II, reţinând prevederile art. 4 din Legea nr.500/2002 privind finanţele publice şi ale HG nr. 386/2007, instanţa a apreciat căcererea de chemare în garanţie formulată de pârâtul M.I.R.A împotriva M.E.F. estetemeinică şi legală, motiv pentru care această urmează să fie admisă.

Reţinând pe de o parte faptul că între reclamanţi şi pârâtul MinisterulEconomiei şi Finanţelor nu există raporturi juridice directe în baza cărora pârâtul săpată a fi obligat printr-o hotărâre judecătorească, iar pe de altă parte soluţia adoptatăfaţă de cererea de chemare în garanţie, în sensul că o parte nu poate avea într-unproces în acelaşi raport juridic dublă calitate de pârât şi de chemat în garanţie, faţăde cele de mai sus, în temeiul art. 2 pct. 1 lit. d C.proc.civ., art. 10 din Legea nr.554/2004, art. 91 indice 1 din Legea nr. 188/1999, art. 61 şi urm. Din Legea nr.24/200, art. 274 C.proc.civ. şi a textelor de lege amintite, instanţa a admis în parteacţiunea înaintată de reclamant, a admis cererea de chemare în garanţie formulatăde pârâtul MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE, împotrivachematului în garanţie MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR BUCUREŞTI,însensul că, va obliga pârâţii MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEIADMINISTRATIVE şi INSPECTORATUL JUDEŢEAN AL POLIŢIEI DE FRONTIERĂSATU MARE, la plata către reclamant a drepturilor băneşti cuvenite cu titlu de sporde fidelitate, în conformitate cu prevederile O.G.nr.38/30.01.2003 şi ale OrdinuluiM.A.I. nr.132/9.02.2004, pe perioada 1.01.2005-31.12.2005, actualizat cu coeficientulinflaţiei de la data scadenţei şi până la data efectuării plăţii, a obligat chematul îngaranţie MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR BUCUREŞTI să alocefondurile necesare plăţii sporului de fidelitate stabilit în favoarea reclamantului şi varespinge acţiunea reclamantului împotriva pârâtului MINISTERUL ECONOMIEI ŞIFINANŢELOR BUCUREŞTI,fără a acorda în cauză cheltuieli de judecată acesteanefiind solicitate de către reclamant.