Prin actiunea înregistrata la nr. 5551/87 din 16.12.2011, reclamantul V.I. a chemat în judecata pe pârâta Casa Judeteana de Pensii T. pentru ca prin hotarârea ce se va pronunta sa se dispuna: obligarea pârâtei la emiterea unei decizii de recalculare a pensiei pentru limita de vârsta, conform O.U.G. nr. 4/2005, în care la stabilirea punctajului mediu anual sa fie utilizat un stagiu de complet cotizare de 20 ani; obligarea pârâtei la plata diferentelor drepturilor de recalculate si cuvenite pe ultimii trei ani, actualizate cu indicele de inflatie la data platii; cu plata cheltuielilor de judecata.
În motivarea actiunii reclamantul a aratat ca:
Este pensionat pentru munca depusa si limita de vârsta în conformitate cu prevederile Legii nr. 3/1977, asa cum rezulta din decizia nr. 131963/20.07.1998.
Fiind o stabilita anterior intrarii în vigoare a Legii nr. 19/2000, pensia sa a intrat în procesul de recalculare prevazut de H.G. nr. 1550/2004 si se încadreaza în categoriile pensiilor carora li se aplica recalcularea potrivit dispozitiilor O.U.G. nr. 4/2005.
În conformitate cu prevederile Legii nr. 3/1977, stagiul de complet cotizare în cazul sau este de 20 de ani, nu de 30 de ani, cum în mod eronat a stabilit pârâta, având o vechime în munca de peste 45 de ani, din care efectiva în grupa I de munca de peste 28 ani, potrivit sentintei civile nr. 1853/10.06.2010, pronuntata de Tribunalul Teleorman, precum si adeverintei nr. 582/26.05.2011 eliberata de fostul angajator.
Cauza nu priveste ipoteza recalcularii pensiei pentru depunerea unor noi acte doveditoare, ci are ca obiect sanctionarea obligatiei de a lua în considerare la recalcularea efectuata în baza O.U.G. nr. 4/2005, a unui alt stagiu complet de cotizare decât cel utilizat, ca element obiectiv determinat de lege, pentru care dreptul corespunzator poate fi valorificat oricând, drepturile cuvenite fiind solicitate pe ultimii trei ani, termenul general de prescriptie.
Apare discriminatorie recunoasterea beneficiului drepturilor privind recalcularea potrivit O.U.G. nr. 4/2005 numai celor care au actionat în judecata pâna la 31 decembrie 2010. Acest tratament juridic diferentiat încalca principiul egalitatii înscris în art. 16 alin. 1 din Constitutia României, potrivit caruia „cetatenii sunt egali în fata legii si a autoritatii publice, fara discriminari si fara privilegii”.
În ceea ce priveste capatul de cerere privind actualizarea cu indicele de inflatie a sumelor de bani datorate de catre pârâta cu titlu de diferente de pensie, reclamantul apreciaza ca, sunt aplicabile dispozitiile art. 1073 din Codul Civil, normele de drept civil având rolul de drept comun în raport cu cele din sfera legislatiei asigurarilor sociale.
În drept, actiunea a fost întemeiata pe dispozitiile art. 107 alin. 1 si alin. 2 si dispozitiile art. 153 lit. g) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, Decizia nr. 40/22.09.2008 pronuntata de Înalta Curte de Casatie si Justitie si obligatorie pentru instante.
În dovedirea actiunii reclamantul a depus la dosar înscrisuri – filele 6 – 24 dosar.
La data de 21.02.2012, pârâta Casa Judeteana de Pensii Teleorman a depus la dosar întâmpinare, prin care a apreciat actiunea ca fiind neîntemeiata, aratând ca:
La 31.01.2012 a fost emisa decizia nr. 131963 pentru corectarea grupei de munca în grupa I, astfel ca stagiul de 28 ani, 5 luni si 21 de zile este considerat stagiul realizat în grupa I de munca, rezultând un stagiu de cotizare realizat de 46 ani si 4 zile., punctajul realizat fiind de 1.81620 puncte.
Nu a fost emisa o decizie de recalculare la 01.01.2011, doar la 01.06.2009 în temeiul O.U.G. nr. 100/2008 si la 25.01.2008, dupa depunerea unor adeverinte continând sporuri.
Au fost anexate întâmpinarii înscrisuri – filele 35 – 50 dosar.
Analizând cererea în raport de probele administrate si prevederile legale incidente în cauza se retine ca, aceasta este întemeiata pentru considerentele ce succed:
Reclamantul Vlad Ilie a solicitat instantei sa se dispuna obligarea pârâtei sa emita o decizie de recalculare a pensiei pentru limita de vârsta, conform dispozitiilor OUG nr.4/2005 în care la stabilirea punctajului mediu anual sa fie utilizat un stagiu complet de cotizare de 20 de ani si obligarea la plata diferentelor drepturilor de pensie.
Acesta a desfasurat în grupa I de munca un stagiu de peste 28 ani conform sentintei civile nr. 1853/10.06.2010 a Tribunalului Teleorman si adeverintei nr. 582/26.05.2011 eliberata de S.C. D S.R.L., iar potrivit deciziei nr. 131963/20.07.1998 privind acordarea pensiei pentru munca depusa si limita de vârsta emisa de pârâta Casa Judeteana de Pensii T, dreptul de pensie al reclamantului s-a deschis în baza Legii nr.3/1977.
Tribunalul apreciaza cererea reclamantului ca fiind o cerere de revizuire a deciziei de recalculare a pensiei stabilite in baza Legii nr. 3/1977, în conformitate cu principiile prevazute de Legea nr. 19/2000,care poate fi promovata dupa abrogarea OUG nr. 4/2005 si HG nr. 1550/2004 prin Legea nr. 263/2010.
Temeiul juridic al unei astfel de cereri îl constituie prevederile art.107 alin. 1 si 2 din Legea nr. 263/2010, conform carora „in situatia in care, ulterior stabilirii si/sau platii drepturilor de pensie, se constata diferente intre sumele stabilite si/sau platite si cele legal cuvenite, casa teritoriala de pensii respectiv casa de pensii sectoriala opereaza, din oficiu sau la solicitarea pensionarului, modificarile ce se impun, prin decizie de revizuire.
Sumele rezultate in urma aplicarii prevederilor alin. 1 se acorda sau se recupereaza, dupa caz, in cadrul termenului general de prescriptie, calculat de la data constatarii diferentelor.”
Revizuirea deciziei emise in baza OUG nr. 4/2005 corob. cu H.G. nr. 1550/2004 urmeaza a se efectua in baza acelorasi acte normative, care vor continua sa guverneze raporturile juridice nascute in perioada in care au fost in vigoare. Abrogarea unui act normativ are semnificatia ca acesta nu se mai poate aplica situatiilor juridice ivite ulterior abrogarii, ceea ce nu este cazul în speta.
Reclamantul este îndreptatit ca drepturile sale de pensie recalculate in baza OUG nr. 4/2005 si HG nr. 1550/2004 sa fie determinate prin utilizarea unui stagiu complet de cotizare de 20 ani.
Potrivit art. 2 alin. 3 din H.G. nr. 1550/2004 privind, efectuarea operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit, legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000, “pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977 – 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr. 3/1977”.
Conform art. 14 din Legea nr. 3/1977, persoanele care au lucrat efectiv cel putin 20 ani in locuri care, potrivit legii, se încadreaza in grupa I de munca, sau cel putin 25 ani in grupa II de munca, au dreptul, la cerere, sa fie pensionate, la împlinirea vârstei de:
a)52 ani, pentru grupa I si 57 ani pentru grupa II, barbatii;
b)50 ani pentru grupa I si 52 ani pentru grupa II, femeile.
Dispozitiile art.14 din Legea nr.3/1977 au caracter special, în ceea ce priveste stagiul complet de cotizare, astfel încât, în cazul pensionarii unei persoane care a realizat stagiul necesar în grupa I sau a – II – a de munca, nu exista nicio ratiune pentru a se lua în considerare alt stagiu complet de cotizare.
În acest sens sunt si dispozitiile deciziei nr. 40 din data de 22.09.2008 pronuntata de Înalta Curte de Casatie si Justitie, în dosarul nr. 16/2008, care au statuat ca dispozitiile art. 77 alin. (2) raportat la art. 43 alin. (1) si alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, se interpreteaza în sensul ca stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie 1977 – 31 martie 2001 si care au desfasurat activitatea în grupe speciale de munca este cel reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala.
În raport de cele expuse se va admite actiunea si va obliga pârâta Casa Judeteana de Pensii T sa emita o noua decizie de recalculare a drepturilor de pensie stabilite în favoarea reclamantului, în temeiul OUG nr. 4/2005, prin utilizarea unui stagiu complet de cotizare de 20 de ani, precum si la plata catre reclamant a diferentelor de pensie cuvenite, rezultate din recalcularea drepturilor de pensie, pentru perioada 16.12.2008 – 16.12.2011, actualizate cu indicele de inflatie la data platii.
Potrivit art. 274 din Codul de Procedura Civila va obliga pârâta si la plata sumei de 400 lei cu titlu de cheltuieli de judecata, catre reclamant, reprezentând onorariu de avocat.