Taxa pe mijloacele de transport. Utilaje destinate executării de lucrări agricole si care nu servesc ca mijloace de transport. Tractoare neînmatriculate in evidenţele organelor de poliţie.


Prin art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 24/1995 textul art. 20 alin. 1 al legii nr. 27/1994 a fost modificat, în sensul că se datorează taxa locală numai pentru tractoarele înmatriculate în evidentele organelor de poliţie.

Când utilajele sunt destinate executării de lucrări agricole, prin tractarea unor pluguri, grape, discuri, semănători şi a altor agregate de prelucrare a solului, ele nu servesc ca mijloace de transport, circulaţia lor se efectuează de obicei pe drumuri de câmp şi numai excepţional presupune traversarea unor şosele naţionale sau judeţene si nu sunt înmatriculate în evidentele organelor de poliţie.

Secţia de Administrativ, decizia nr. 53 din 16 ianuarie 1998.

Prin procesul – verbal încheiat la data de 10 aprilie 1996, de lucrători ai Circumscripţiei fiscale Luduş au constatat că Societatea Comercială “AGROMEC” SA Luduş nu a declarat o parte din tractoarele existente în patrimoniul său, pe considerentul că ele nu sunt înmatriculate la organele de poliţie şi de asemenea, nu le utilizează pentru transporturi de mărfuri.

Drept consecinţă organul de control a stabilit în sarcina agentului economic, obligaţia de plată a taxei pe mijloacele de transport în sumă de 2.896.000 lei, care se adaugă la sumele de bani deja calculate pe intervalul august decembrie 1994.

Contestaţia formulată de reclamantă la Direcţia Generală a Finanţelor Publice şi Controlului Financiar de Stat Mureş împotriva procesului – verbal mai sus menţionat, a fost respinsă ca neîntemeiată.

O soluţie similară a adoptat şi Ministerul Finanţelor, ca urmare a plângerii înaintate de societatea comercială.

Atât actul administrativ – jurisdicţional emis de minister, cât şi procesul – verbal de control au fost atacate apoi, şi în justiţie.

în esenţă, reclamanta a arătat că nu datorează taxa suplimentară calculată de către organele financiare, deoarece tractoarele pe şenile, cele de tip U-445 DT sau U-650 nu constituie mijloace de transport, ci sunt destinate executării lucrărilor agricole.

Că deci, potrivit modificării realizate prin Ordonanţa Guvernului nr. 24 din 11 august 1995, dispoziţiile art. 20 al legii nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale rămân aplicabile numai în cazul tractoarelor înmatriculate în evidenţele organelor de poliţie.

Judecătoria Târgu Mureş, sesizată iniţial, prin sentinţa civilă nr. 8550 din 20 septembrie 1996 şi-a declinat competenta în favoarea Curţii de Apel Târgu Mureş.

Această instanţă, prin sentinţa civilă nr. 46 din 25 mai 1997 a admis acţiunea şi după anularea actelor administrative atacate a dispus restabilirea situaţiei anterioare, exonerând pe reclamantă de plata unor creanţe fiscale în sumă totală de 3.674.000 lei (taxă propriu-zisă + majorări legale).

Curtea de Apel a reţinut că utilajele în discuţie nu circulă pe drumurile publice decât în mod accidental, servind pentru executarea diverselor lucrări agricole (arat, grăpat, etc.). Chiar şi tractoarele pe şenile aflate în evidenţa poliţiei, folosesc destul de rar drumurile publice, prin traversarea acestora către locurile de muncă stabilite şi de regulă, pe drumuri de câmp nemodernizate.

Ca atare s-a apreciat că greşit organele financiare au interpretat dispoziţiile din Legea nr. 27/1994 referitoare la taxa pe mijloacele de transport şi că în realitate, această taxă nu este datorată de societatea comercială agricolă.

Sentinţa a fost atacată cu recurs de către pârâta Direcţia Generală a Finanţelor Publice şi Controlului Financiar de Stat Mureş, în nume propriu şi al Ministerului Finanţelor.

Recurenta a susţinut că eronat instanţa de fond a admis acţiunea, întrucât Legea nr. 27/1994 aplicabilă pe durata supusă controlului financiar, nu prevede scutiri de taxă pe mijloacele de transport, în funcţie de tipul tractorului, destinaţie sau natura lucrărilor agricole ce se execută.

Pe de altă parte, modificările aduse legii ulterior prin Ordonanţa nr. 24 din 11 august 1995, nu pot avea aplicabilitate în speţă deoarece s-ar încălca principiul neretroactivităţii legii civile.

Recursul este nefondat.

Curtea de apel a stabilit în mod corect că Societatea Comercială “AGROMEC” SA Luduş s-a înfiinţat ca o societate cu profil agricol ca efect al aplicării Legii nr. 15/1991, pe structura fostei S.M.A, Luduş.

în patrimoniul său figurează, alături de alte utilaje 26 tractoare tip U – 650 M, 12 tractoare tip U – 445 DT, 2 tractoare tip S -1800 pe şenile.

Toate aceste utilaje sunt destinate executării de lucrări agricole prin tractarea unor pluguri, grape, discuri, semănători, combinatoare şi altor agregate de prelucrare a solului. Ele nu servesc ca mijloace de transport, iar circulaţia lor se efectuează de obicei, pe drumuri de câmp şi numai excepţional presupune traversarea unor şosele naţionale sau judeţene.

în ce priveşte tractoarele pe şenile, funcţia lor constă în realizarea unor lucrări de nivelare (decopertarea şi scarificarea terenului), deplasarea până la punctele de lucru făcându-se pe trailere tractate de tractor.

Adăugând la aceste argumente împrejurarea că prin art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 24/1995, textul art. 20 alin. I al Legii nr. 27/1994 a fost modificat în sensul că se datorează taxa locală numai pentru tractoarele înmatriculate în evidenţa organelor de poliţie, fără temei se susţine că acţiunea trebuie respinsă.

Faţă de considerentele expuse mai sut, din care rezultă că reclamanta nu avea obligatia de a achita taxa şi pentru utilajele agricole neînregistrate la poliţie, recursul declarat de pârâtă urmează a fi respins.