Acces la informaţiile de interes public. Documentaţie aferentă emiterii de hotărâri de consiliu local privind aprobarea şi realizarea de schimburi de terenuri.


Admisibilitate. Autorităţile administrative ce deţin calitate procesuală pasivă

Legea nr. 544/2011

Municipiul, consiliul local şi primarul, ca autorităţi administrative locale, pot sta în judecată ca pârâţi în acţiunile având ca obiect furnizarea de informaţii privind regimul juridic al terenurilor proprietate privată ale municipiului.

Informaţiile privind schimbul unor terenuri proprietate privată ale municipiului, contra unor terenuri proprietatea unor private se încadrează în noţiunea de „interes public” şi nici nu implică comunicarea de date personale în sensul art. 12 lit. d) din Legea nr. 544/2001, astfel că puteau fi furnizate la cererea celor interesati.

Decizia nr. 475/CA din 20 septembrie 2010

Prin sentinţa civilă 453/C A/7.05.2010 a Tribunalului Iaşi au fost obligaţi pârâţii la comunicarea către reclamantă a informaţiilor de interes public solicitatc prin adresa nr. 183/2010, cu rcspcctarca dispoziţiilor art. 9 din Legea nr. 544/2001 în ceea ce priveşte suportarea costului serviciilor de xerocopiere.

Pentru a se pronunţa astfel, prima instanţă a reţinut necesitatea analizării dacă informaţiile solicitate de reclamanta SC T.M. SA la data de

02.02.2010, pe care pârâta a refuzat expres să i le comunice se încadrează în catcgoria informaţiilor de interes public, aşa cum este ea definită de art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001, verificând totodată dacă cererea formulată de reclamanta a respectat condiţiile impuse de acelaşi act normativ.

A reţinut instanţa de fond, în primul rând, că au fost comunicate reclamantei doar copii ale celor două hotărâri de consiliu local, fară documentaţiile aferente, ccea ce echivalează cu nesoluţionarea ccrerii dc furnizare de informaţii de interes public formulată de reclamantă.

Tribunalul a mai constatat, de asemenea, că datele solicitate de reclamantă, constând în documentaţia aferentă HCL nr. 255/29.06.2007 şi HCL nr. 316/31.08.2007, privind aprobarea şi realizarea schimburilor de terenuri între Municipiul Iaşi şi SC P. SRL, reprezintă informaţii de interes public, întrucât este o informaţie privind activităţile Consiliului Local Iaşi.

Aceste informaţii nu se încadrează în categoria excepţiilor instituite de art. 12 din Legea nr. 544/2001 şi care nu vizează date personale, cum au susţinut pârâţii, ori informaţii privind activităţile comerciale sau financiare, prin a căror publicitate s-ar aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală ori industriala, precum şi principiului concurentei loiale. Schimburile de terenuri în care sunt implicate şi suprafeţe aflate în proprietatea privată a unităţii administrativ-teritoriale reprezintă o chestiune de interes general, cu privire la care sunt îndreptăţiţi a fi informaţi cetăţenii oraşului, inclusiv prin intermediul mass-media, dacă accasta o solicită, precum în cazul de faţă.

Analizând cererea formulată de reclamantă la data de 29.06.2009, instanţa dc fond a aprcciat că accasta îndeplinea condiţiile prevăzute de art. 6 alin. (3) din Legea nr. 544/2001, respectiv conţinea: autoritatea sau instituţia publica la care se adresează ccrerca; informaţia solicitată, astfel încât sa permită autorităţii sau instituţiei publice identificarea informaţiei de interes public; numele, prenumele şi semnătura solicitantului, precum şi adresa la care se solicita primirea răspunsului.

Pentru considerentele mai sus expuse, tribunalul, în baza dispoziţiilor art. 22 din Legea nr. 544/2001, a admis în parte acţiunea şi a obligat pârâţii la comunicarea către reclamantă a informaţiilor de interes public solicitatc prin adresa nr. 183/02.02.2010, cu respectarea dispoziţiilor art. 9

din Legea nr. 544/2001 în ceea ce priveşte suportarea costului serviciilor de xerocopiere de către solicitantul informaţiilor.

Curtea a menţinut soluţia instanţei de fond, respingând recursul pârâţilor pentru următoarele considerente.

Astfel, corect instanţa de fond a procedat la respingerea excepţiei lipsei calităţii procesuale pasive a pârâţilor recurenţi, ca autorităţi administrative locale în sensul Legii 215/2001, autorităţi ce nu cuprind noţiunea de „Primărie” aceasta fiind doar structura funcţională în care-şi desfăşoară activitatea autorităţile administrative recurente, fară a deţine însă

personalitate juridică proprie. împrejurarea că cererea privind furnizarea de informaţii de interes public, a fost adresată de reclamantă „Primăriei municipiului Iaşi”, nu prezintă relevanţă în cauză, cu atât mai mult cu cât cererea era îndreptată expres în atenţia primarului, fiind de la sine înţeles că cererea urma a fi soluţionată de autorităţile ce deţineau competenţele legale raportat petitului cererii, iar nu dc structura funcţională în cadrul căreia acestea îşi desfaşoară activitatea.

In ce priveşte fondul litigios, curtea a constatat că este corectă aprecierea primei instanţei, privind calificarea informaţiilor solicitate în cauză, ca având un „interes public”, atât timp cât terenul supus unui schimb cu societăţile comerciale de drept privat, se afla în proprietatea unităţii administrativ teritoriale, iar documentaţia aprobării acestuia nu implică comunicarea de date personale, în sensul art. 12 lit. d) din Legea nr. 544/2001, pentru a putea emite un refuz în furnizarea acestor informaţii, cum se pretindea în cererca de recurs.