Judecătoria IAŞI Sentinţă penală nr. 8898 din data de 10.06.2013
Sub numărul de mai sus a fost înregistrată pe rolul instanței la 31.01.2013 cererea formulată de reclamantul Primarul Comunei G. prin care a solicitat anularea actului de deces nr. 55/21.12.1999 privind pe MC născut la 06.03.1967 și înregistrarea persoanei decedate în postura de cadavru cu identitate necunoscută
În motivare reclamantul a arătat că la data de 21.12.1999 Primăria Comunei G. a emis actul de deces pe numele M.C. în urma declarației numitei C.V. în calitate de salariată la preventoriile spitalului din comună. În urma verificărilor efectuate de Poliția Municipiului Iași s-a constatat că persoana care a decedat la 22.10.2012 în Iași și aflată în prezent la morga IML Iași este M.C. fiul lui .., CNP …. născut în Iași cu ultim domiciliu în Iași, str. . Reclamantul a arătat că solicită anularea actului de deces întocmit de Primăria Grajduri pentru că pentru persoana decedată la 22.10.2012 în Iași nu se eliberează de către IML certificatul medical constatator al decesului astfel că se află la morgă și nu poate fi înmormântat.
În drept art. 57 din Legea nr.119/2006, art. 101-103 din Metodologia nr. 1/1997.
La dosar au fost depuse în copie adresa nr. 5315/11.12.2012 emisă de IPJ Iași- Poliția Municipiului Iași, alte înscrisuri.
Analizând lucrările cauzei, instanța reține:
IPJ Iași a efectuat investigații în vederea stabilirii identității persoanei găsite decedate găsite la 24.10.2012 în zona Șes Bahlui. În baza înscrisurilor menționate adresa nr. … între care fișa dactiloscopică AFIS cu impresiunile digitale și palmare ale acestuiaproces verbal de examinare și declarațiile membrilor familiei decedatului-numiții MCM, CM și BC, s-a stabilit că este vor MC, fiul lui, CNP născut în Iași cu ultim domiciliu în Iași, …. Or această persoană figurează în baza de date ca fiind decedată din luna decembrie 1999 în condițiile în care la 21.12.1999 Primăria Iași a emis actul de deces nr. 55 în care se reține că MC, născut la … în Iași, cu domiciliul în Iași …. , a decedat la 20.12.1999 în comuna Grajduri, jud. Iași, în baza declarației date de C.V. în calitate de salariat care a prezentat certificatul constatator al decesului nr.36.
Potrivit art.34 din Legea nr. 119/1996 privind actele de stare civilă în forma în vigoare la data întocmirii actului de deces:
Art. 34
(1) Întocmirea actului de deces se face la autoritatea administrației publice locale în a carei raza administrativ-teritorialã s-a produs decesul, pe baza declarației verbale fãcute de cãtre membrii familiei decedatului, iar în lipsa acestora, de cãtre colocatari, vecini, administratorul imobilului, medicul sau alt cadru din unitatea sanitarã unde s-a produs decesul, și a certificatului medical constatator al decesului.
(2) Declarantul va depune certificatul medical constatator al decesului, actul de identitate si, dacã este cazul, livretul militar sau adeverința de recrutare ale celui decedat.
Art. 38
(1) Actul de identitate și livretul militar sau adeverința de recrutare ale persoanei decedate se rețin de cãtre ofițerul de stare civilã și se înainteazã, dupã caz, poliției sau comandamentului militar, pînã la data de 5 a lunii urmãtoare.
(2) In cazurile în care declarantul nu poate prezenta actele menționate la alin. (1), va preciza, în scris, motivul neprezentarii acestora și datele de stare civilã ale decedatului. Declarația se înainteazã autoritãților competente.
Or în speță, față de documentația depusă la dosar de organul emitent al actului, se constată că la întocmirea actului de deces nu au fost respectate aceste prevederi. Pe de altă parte în mod eronat s-a reținut că ar fi survenit la 20.12.1999 în com. G decesul numitului MC cât timp din cercetările efectuate ulterior a rezultat că acesta a decedat în luna octombrie 2012 în Iași.
Potrivit art 67 din Legea nr. 119/1996 privind actele de stare civilă, anularea, completarea sau modificarea actelor de stare civilă și a mențiunilor înscrise pe acestea se poate face numai în temeiul unei hotărâri judecătorești definitive și irevocabile.Potrivit art. 103 din Normele metodologice nr. 1/1997, în vigoare la data emiterii actului de deces din 1999 și art. 127 din HG nr. 64/2011 de deces din 1999, anularea se poate cere în anumite cazuri între care acelea în care faptul sau actul de stare civilã nu exista sau nu s-au respectat prevederile legale la întocmirea actului de stare civilă.
În consecință instanța va admite în parte cererea și va dispune anulare actului de deces nr. 55/21.12.1999.
În privința cererii reclamantului ca instanța să dispună înregistrarea persoanei la care s-a referit acest act postura de cadavru cu identitate necunoscută, instanța reține că potrivit art. 39 din Legea nr.119/1996 în forma în vigoare în decembrie 1999 ( art. 37 în prezent), întocmirea actului de deces privind un cadavru gãsit se face la autoritatea administrației publice locale în a carei raza administrativ-teritorialã a fost gãsit.
Înregistrarea cadavrului neidentificat se va face pe baza documentelor prevãzute la art. 34 și la art. 35 alin. (3), precum și a procesului-verbal întocmit de medic, care va cuprinde vîrsta, sexul, locul unde a fost gãsit cadavrul, data și cauza decesului.
Datele privind identitatea cadavrului, stabilite ulterior de cãtre autoritãțile administrației publice competente, se înscriu prin mențiune pe actul respectiv. Mențiunea se comunica autoritãții administrației publice locale care are în pãstrare actul de naștere, poliției si, dupã caz, comandantului militar. În consecință acest capăt de cerere va fi respins cât timp înregistrarea respectivă este o operațiune pur administrativă, nefiind necesară o dispoziție a instanței de judecata precum în cazul anulării actului deces, prezenta operațiune putându-se desigur însă întemeia, între altele, pe prezenta hotărâre.