Sentinta Civila Nr. 1430 din 25.09.2008
Stagiul complet de cotizare aferent activitatii desfasurate in grupa a II a de in raport de care se stabileste cuantumul pensiei pentru limita de varsta , din perspectiva art. 41 alin. 4 al 19/2000 , care prevede ca stagiul complet de cotizare este de 30 ani pentru femei si 35 ani pentru barbati, atingandu-se acest stagiu in 13 ani de la intrarea in vigoare a legii, urmare esalonarii din anexa III .
Prin contestatia inregistrata sub numarul 2041/62/2008 , contestatorul C. D. a solicitat instantei recalcularea drepturilor de stabilite de catre intimata C.J.P. Brasov prin Decizia nr. 248197 din 31.01.2007 , potrivit careia punctajul mediu anual a scazut de la 1.75304 puncte la 1.63283 cu diminuarea corespunzatoare a pensiei .
Contestatia nu este motivata in drept si este scutita de taxa de timbru conform art. 159 din Legea nr. 19/2000 .
Intimata s-a opus prin intampinare, admiterii contestatiei, sustinand legalitatea deciziei atacate , aratand ca dupa depunerea Adeverintei 1606/04.10.2006 emisa de S.C. Tractorul U.T.B. S.A. s-a emis decizia atacata si totodata s-a corectat salariul lunii iulie 2005 utilizandu-se la calcul 219 lei in loc de 385 lei cum se retinuse gresit anterior .
Intimata a mai depus si decizia de debit care a fost comunicata si contestatorului de catre instanta , fara ca acesta sa o atace in conditiile legii .
In probatiune s-au depus decizia atacata , adeverinte de venituri .
Analizand contestatia in raport cu dispozitiile legale in materie si probele existente la dosarul cauzei , instanta retine urmatoarele :
In fapt contestatorul a fost pensionat pentru limita de varsta incepand cu 19.07.2005 , conform Deciziei nr. 241897/31.01.2008 (fila 2 dosar) , retinandu-se un stagiu total de cotizare realizat de 46 ani, 9 luni , 14 zile , din care 20 ani , 6 luni , 8 zile , in grupa a II a de munca conform Legii nr. 3/1977(fila 8) .
Se stabileste un punctaj total de 53,33873 puncte si un punctaj mediu anual de 1,63282 puncte in raport de un stagiu complet de cotizare de 32 ani, 8 luni .
Intimata a retinut corect reducerea varstei de pensionare urmare activitatii desfasurate in grupa a II a de munca, in temeiul art. 42 din Legea nr. 19/2000, stabilind insa, gresit punctajul mediu anual prin raportare la un stagiu complet de cotizare de 32 ani 8 luni, conform anexei III din Legea nr. 18/2000, detaliata in anexa IX din Norme .
Reducerea varstei de pensionare pentru activitatea desfasurata in conditii deosebite de munca este prevazuta in art. 42 din Legea 19/2000 – tabelul nr. 1 .
In art. 41 alin. 4 al legii se prevede ca stagiul complet de cotizare este de 30 ani pentru femei si 35 ani pentru barbati, atingandu-se acest stagiu in 13 ani de la intrarea in vigoare a legii, urmare esalonarii din anexa III .
Capitolul II pct. 2 lit. a din Norme, prevede ca in vederea deschiderii dreptului la pensie, stagiul complet de cotizare prevazut de art. 41 alin. 4 din lege, cuprinde si sporul acordat in baza legislatiei anterioare pentru activitatile desfasurate in grupa I si a II a de munca, pana la data de 01.04.2001 .
Din art. 1 alin. 2 din Legea nr. 3/1977 rezulta ca pensia se stabileste in raport si de grupa de munca, pentru ca in art. 11 alin. 2 al aceleiasi legi sa se prevada procente diferentiate de din retributia tarifara functie de grupa de munca, iar prin art. 16 sa se stabileasca un spor de 3 luni pentru fiecare an de activitate desfasurata in grupa a II a de munca , la o activitate de cel putin 5 de ani in aceasta grupa .
Rezulta astfel in favoarea contestatorului un spor de 5 ani in raport cu cei 20 ani de activitate desfasurata in grupa a II a – conditii deosebite de munca , care trebuie avut in vedere la stabilirea punctajului mediu in raport cu prevederile pct. B II lit. a din Norme , legiuitorul prevazand , potrivit normelor mai sus evocate, stagii complete de cotizare diferentiate in situatia desfasurarii activitatii in conditii deosebite sau speciale de munca .
Cat priveste conditiile speciale de munca, precum si situatia persoanelor cu si nevazatorilor, stagiul complet de cotizare functie de care se stabileste pensia, este cel prevazut in articolele 43 si 47 sau anexele IV si V din lege .
Legiuitorul a inteles, astfel sa dea satisfactie principiului contributivitatii prevazut de art. 2 lit. e din Legea nr. 19/2000, potrivit caruia drepturile de asigurari sociale se cuvin in temeiul contributiei de asigurari sociale platite .
Atat Legea nr. 3/1977, cum s-a aratat mai sus, cat si Legea nr. 19/2000, prevad contributii diferite de asigurari sociale , functie de conditiile de munca (normale, deosebite sau speciale), conform art. 18 alin. 2 din Legea nr. 19/2000, pentru ca in alin. 3 al aceluiasi articol din lege, sa prevada ca aceste cote de contributii se aproba anual, prin legea bugetului de asigurari sociale de stat .
Prin Legile nr. 191/2001(art. 8) si nr. 744/2001 (art. 31), s-au stabilit cote diferentiate astfel :
a) pentru conditii normale de munca – 35%
b) pentru conditii deosebite de munca – 40%
c) pentru conditii speciale de munca – 45%, aceste cote fiind reduse, dar , tot diferentiate functie de conditiile de munca, prin : Legea nr. 512/2004 – 29%; 34,5% si 39,5% – modificata prin OUG 139/2004 in sensul cresterii acestora la 31,5%, 36,5% si 41,5 % .
Prin art. 19 alin. 2 din Legea nr. 19/2000 se prevede ca, metodologia si criteriile de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite se stabilesc prin hotarare a Guvernului, fiind emisa in acest sens HG. nr. 261/2001 .
Prin art. 15 al acestei hotarari se prevede ca, activitatile incadrate in grupa a II a de munca pana la intrarea in vigoare a prezentei hotarari sunt considerate activitati desfasurate in conditii deosebite, intimata retinand, prin decizia atacata, un stagiu de 20 ani 6 luni si 8 zile realizat in aceste conditii, fara a – i da relevanta sub aspectul cuantumului pensiei .
Desi, prin Normele Metodologice aprobate prin Ordinul nr. 340/2006 la B II 2 lit. a, se prevede ca stagiul complet de cotizare prevazut de art. 41 alin. 4 cuprinde si sporul acordat prin legislatia anterioara, cum s-a aratat in concret mai sus, intimata a retinut la calculul pensiei stagiul complet aferent conditiilor normale de munca.
Procedand in acest mod, intimata a incalcat principiul contributivitatii evocat mai sus, principiu care rezulta si din prevederile art. 78 alin. 4 din Legea nr. 19/2000 modificat prin Legea nr. 250/2007, potrivit caruia punctajul asiguratului, se calculeaza functie de veniturile brute pentru care s-au platit contributiile de asigurari sociale .
Contributiile diferentiate functie de conditiile de munca atrag si cuantumuri diferentiate ale pensiilor potrivit celor mai sus expuse , chiar daca nu exista o mentiune expresa precum in situatia conditiile speciale de munca , persoanelor cu handicap si nevazatorilor , pentru care stagiul complet de cotizare functie de care se stabileste pensia , este cel prevazut in articolele 43 si 47 sau anexele IV si V din lege .
Pentru aceste considerente, instanta va admite contestatia cu consecinta obligarii intimatei la recalcularea pensiei functie de un stagiu complet de cotizare aferent perioadei de activitate desfasurata in grupa II de munca , respectiv de 27 ani , 8 luni .