Acţiune având ca obiect obligarea primarului la plata majorărilor salariale pentru membrii echipelor de implementare a proiectelor finanţate din fonduri europene.
Deliberând asupra prezentului litigiu privind funcţionarii publici,
În baza actelor şi lucrărilor dosarului,constată şi reţine următoarele :
I.Circumstanţele cauzei
1.Obiectul cererii de chemare în judecată
Prin cererea introdusă la această instanţă la data de 26 noiembrie 2015 şi înregistrată sub nr.3194/114/2015 reclamanţii M.D. şi U.L. au chemat în judecată pe pârâţii CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI NĂENI şi PRIMARUL COMUNEI NĂENI, solicitând ca prin hotărârea judecătorească ce se va pronunţa să fie obligaţi pârâţii la plata majorării salariale acordată prin Dispoziţia nr.92 din 30 aprilie 2015, emisă de Primarul comunei Năeni, pe perioada implementării proiectului „Achiziţia unui utilaj specializat pentru servicii publice,cod CPV 43262000-7-Utilaje excavatoare”,pentru perioada 1 noiembrie 2015 şi până la finalizarea proiectului şi să fie obligat pârâtul Consiliul Local al comunei Năeni la cuprinderea în bugetul propriu a sumelor necesare plăţii primelor de concediu.
2.Motivele de fapt şi de drept avute în vedere la formularea cererii de chemare în judecată de către reclamanţi
În motivarea cererii lor,reclamanţii au arătat că,în fapt,prin Dispoziţia nr.92 din 30 aprilie 2015,emisă de Primarul comunei Năeni,au fost nominalizaţi în echipa de proiect cu atribuţii în pregătirea şi implementarea proiectului „Achiziţia unui utilaj specializat pentru servicii publice,cod CPV 43262000-7-Utilaje excavatoare”,finanţat din fonduri europene nerambursabile prin PNDR-Măsura 3.2.2. şi li s-a acordat o majorare salarială,conform Secţiunii I-pct.5 din Ordinul nr.77 din 14 ianuarie 2011 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr.285/2010 privind salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din fonduri publice.
Deşi erau îndreptăţiţi să beneficieze în continuare de plata acestei majorări,li s-a comunicat că,începând cu data de 1 noiembrie 2015,nu vor mai beneficia de această majorare, chiar dacă implementarea proiectului nu s-a încheiat,acesta fiind pe finalizare.
Reclamanţii au apreciat că această situaţie este în contradicţie atât cu principiile, cât şi cu normele imperative de drept,întrucât drepturile persoanelor încadrate în muncă nu pot face obiectul vreunei limitări;ele sunt apărate de stat împotriva oricăror încălcări,a oricăror manifestări de subiectivism,abuz sau arbitrariu. În speţă,operează cunoscutul principiu de drept potrivit căruia un drept – derivând dintr-un raport juridic de muncă – o dată câştigat,nu mai poate fi anulat.
În drept,reclamanţii şi-au întemeiat acţiunea pe dispoziţiile art.41 alin.(12) din Constituţia României,Secţiunea I,pct.5 şi Secţiunea a II-a pct.6 din Ordinul nr.77 din 14 ianuarie 2011 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr.285/2010 privind salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din fonduri publice.
3.Probele administrate de reclamanţi
Pentru dovedirea susţinerilor şi a pretenţiilor lor,reclamanţii au depus la dosarul cauzei,în copie,Dispoziţia nr.92 din 30 aprilie 2015,emisă de Primarul comunei Năeni,iar la solicitarea expresă a instanţei statele de plată din lunile octombrie şi noiembrie 2015.
4.Apărările formulate de pârâţi
Pârâţii Consiliul Local al comunei Năeni şi Primarul comunei Năeni,nu au formulat în scris întâmpinare,nu s-au prezentat în faţa instanţei,nu au solicitat şi nu administrat nicio probă de natură să combată susţinerile şi pretenţiile reclamanţilor,iar aceştia au solicitat judecarea cauzei şi în lipsă.
La solicitarea expresă a instanţei,cu Adresa nr.36 din 22 martie 2016,sub semnătura viceprimarului Burducea Petre Petrini, Primăria comunei Năeni a înaintat instanţei Hotărârea Consiliului Local al comunei Năeni nr.10 din 19 mai 2014 şi Proiectul de investiţii „Achiziţia unui utilaj specializat pentru servicii publice” şi a precizat că:implementarea proiectului s-a realizat începând cu data de 23 septembrie 2014;împuternicit cu instrumentarea proiectului şi aducerea la îndeplinire a Hotărârii Consiliului Local al comunei Năeni nr.10 din 19 mai 2014 a fost desemnat primarul comunei,ca responsabil legal;pentru implementarea proiectului (întocmirea caietului de sarcini,publicarea în SEAP a anunţului de cerere de ofertă, întocmirea actelor în urma licitaţiei şi răspunsurile la contestaţiile depuse etc.),din aparatul de specialitate al primarului,au fost desemnaţi reclamanţii M.D. şi U.L., conform Dispoziţiei nr.92 din 30 aprilie 2015.
În ceea ce priveşte motivul pentru care s-a dispus sistarea plăţii majorărilor salariale,prin adresa menţionată s-a precizat că această decizie s-a luat deoarece până la acea dată nu a fost finalizată implementarea proiectului,dar fără a fi emisă vreo dispoziţie în acest sens sau vreun alt înscris.
II.Considerentele instanţei
1.Cu privire la acordarea claselor de salarizare suplimentare
Din probele administrate în cauză rezultă că reclamanţii au investit instanţa de contencios administrativ cu verificarea legalităţii măsurii de sistare de către pârâţi a plăţii majorărilor salariale acordate în temeiul Dispoziţiei nr.92 din 30 aprilie 2015,emisă de Primarul comunei Năeni, în considerarea calităţii reclamanţilor de membri în cadrul echipei de proiect,cu atribuţii în pregătirea şi implementarea proiectului „Achiziţia unui utilaj specializat pentru servicii publice,cod CPV 43262000-7-Utilaje excavatoare”,proiect finanţat din fonduri europene nerambursabile prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală PNDR-Măsura 3.2.2.
Condiţiile concrete de acordare a claselor de salarizare suplimentare aplicate la salariul de bază lunar,în considerarea calităţii de membru în cadrul echipelor de implementare proiecte finanţate din fonduri europene sunt reglementate de art.34 din Legea-cadru nr.284/ 2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice şi de Ordinul nr.42/ 77 din 13 ianuarie 2011,emis de Ministerul Muncii,Familiei şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Finanţelor Publice,privind Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr.285/2010.
Potrivit dispoziţiilor art.34 din Legea nr.284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice,
„(1)Personalul din autorităţile administraţiei publice centrale,din structurile din subordinea autorităţilor administraţiei publice centrale şi din instituţiile publice locale, nominalizat în echipele de proiecte finanţate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare,precum şi din împrumuturi externe contractate sau garantate de stat rambursabil sau nerambursabile,beneficiază de la data intrării în vigoare a prezentei legi de o majorare a salariului de bază cu până la 75 %,iar începând cu 1 ianuarie 2011,în locul majorării de până la 75 %,de o majorare de până la 25 de clase de salarizare suplimentare aplicată la salariul de bază lunar,proporţional cu timpul efectiv alocat realizării activităţilor pentru fiecare proiect,indiferent de numărul de proiecte în care este implicat,fără a depăşi durata maximă a timpului de lucru prevăzută de normele legale în vigoare şi fără a depăşi în total numărul maxim de clase de salarizare prevăzut la art.10 alin.(2)…
(6)Coordonatorul de proiect/managerul de proiect/şeful de proiect semnează fişele de pontaj care atestă timpul efectiv lucrat în cadrul fiecărui proiect pentru fiecare dintre personale nominalizate.
(7)Majorarea prevăzută la alin.(1) se acordă numai pe perioada de implementare a proiectului aşa cum a fost stabilită în contractul/acordul/ordinul de finanţare semnat,pe răspunderea ordonatorului de credite în cadrul căruia este organizată echipa de proiect”,
pct.5 din Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr.285/2010 pentru salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din fonduri publice,aprobate prin Ordinul Ministrului Muncii,Familiei şi Protecţiei Sociale şi Ministrului Finanţelor Publice nr.42/77/ 2011 stabilind că :
„5.Persoanei (…)care desfăşoară activităţi în cadrul unei echipe de proiect finanţat din fonduri comunitare nerambursabile postaderare,(…) i se adaugă până la 25 de clase de salarizare suplimentare,stabilite potrivit legii,pe perioada cât îşi desfăşoară activitatea în aceste condiţii. Timpul efectiv alocat lunar este corespunzător unei norme întregi,pentru care se acordă 25 de clase de salarizare suplimentare sau poate corespunde unor fracţiuni de normă,după cum urmează :
-până la 8 ore se acordă o clasă de salarizare;
-între 9 şi 35 de ore se acordă 5 clase de salarizare;
-între 36 şi 62 de ore se acordă 9 clase de salarizare;
-între 63 şi 89 de ore se acordă 13 clase de salarizare;
-între 90 şi 116 ore se acordă 17 clase de salarizare;
-între 117 şi 143 de ore se acordă 21 de clase de salarizare;
-peste 144 ore,dar fără a depăşi durata maximă a timpului de lucru prevăzută de normele legale în vigoare,se acordă 25 de clase de salarizare.
În primele 5 zile ale fiecărei luni calendaristice,în funcţie de numărul de ore efectiv lucrate în luna anterioară,conform pontajului lunar semnat de managerul de proiect, se stabileşte numărul corespunzător de clase ce este acordat pentru activitatea desfăşurată în luna anterioară ca membru al echipei de proiect”.
Din interpretarea acestor dispoziţii legale rezultă că reprezintă atributul exclusiv al conducătorului instituţiei din care face parte funcţionarul public de a nominaliza prin act administrativ persoanele implicate în proiecte cu finanţare din fonduri comunitare. Pe de altă parte,numărul de clase de salarizare suplimentare se acordă funcţionarilor astfel desemnaţi,în funcţie de numărul de ore efectiv lucrate,care se stabilesc în temeiul fişelor de pontaj lunar semnat de managerul de proiect,în luna anterioară. Numărul de clase de salarizare se stabileşte în primele 5 zile lucrătoare ale lunii următoare cuantificării orelor efectiv lucrate.
În acest context,tribunalul reţine că dreptul salarial de natura celui solicitat de reclamanţi nu poate fi acordat decât în baza unei proceduri expres reglementate de lege,ce implică practic dreptul de apreciere al angajatorului,conducătorul instituţiei din care face parte funcţionarul public,ce are potrivit legii atribuţii în acest sens. Lipsa unui astfel de act individual,de acordare în continuare a majorării solicitate,echivalează practic cu neexercitarea dreptului de apreciere în sensul urmărit de reclamanţi şi, în consecinţă, cu imposibilitatea instanţei de judecată de a se substitui în acest drept acordat autorităţii publice investită prin lege cu astfel de atribuţii.
2.Cu privire la asigurarea sumelor necesare plăţii primelor de concediu
În cererea introductivă,reclamanţii au solicitat şi obligarea pârâtului Consiliul Local al comunei Năeni la cuprinderea în bugetul propriu a sumelor necesare plăţii primelor de concediu. Acest capăt de cerere nu este motivat însă nici în fapt şi nici în drept,astfel că instanţa s-a aflat în imposibilitate de a proceda la analiza lui.
III.Hotărârea instanţei
1.Asupra acţiunii formulate de reclamanţi
Pentru considerentele de fapt şi de drept expuse,tribunalul va respinge ca neîntemeiată,în întregime,acţiunea formulată de reclamanţii M.D. şi U.L. în contradictoriu cu pârâţii Consiliul Local al comunei Năeni şi Primarul Comunei Năeni.
2.Calea de atac împotriva hotărârii instanţei
Potrivit art.20 alin.(1) din Legea contenciosului administrativ nr.554/2004, ”(1)Hotărârea pronunţată în primă instanţă poate fi atacată cu recurs,în termen de 15 zile de la comunicare”,cererea de exercitare a căii de atac urmând să fie depusă la Tribunalul Buzău, sub sancţiunea nulităţii.