Dreptul muncii şi asigurărilor sociale. Drepturi salariale. Tranşe suplimentare de vechime în învăţământ. Asistenţă şi asigurări sociale


Legea nr. 128/1997

Dispoziţiile art. 50 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic vizează in alin. 1 si alin. 2 drepturi ale personalului didactic din învăţământul preuniversitar. În aliniatul 1, legiuitorul a statuat faptul că personalul în cauză beneficiază de tranşele de vechime la salarizare stabilite de lege si de trei transe suplimentare, care se acorda la 30, 35 si la peste 40 de ani de activitate în învăţământ.

Tribunalul Vâlcea – Secţia civilă – sentinţa civilă nr.635/15 iunie 2009, pronunţată în dosarul nr.1628/90/2009

Prin acţiunea civilă în conflict de drepturi înregistrată pe rolul Tribunalului Vâlcea – Secţia civilă, conflicte de muncă şi asigurări sociale, reclamanţii C.A. şi C.M.C. în contradictoriu cu pârâţii Şcoala cu clasele I-VIII C., Primarul comunei C., Şcoala cu clasele I-VIII L. şi Primarul comunei L. au solicitat instanţei ca prin sentinţa ce se va pronunţa să se dispună obligarea pârâţilor la plata drepturilor salariale neacordate, reprezentând contravaloarea tranşelor suplimentare care se acordă la 30, 35 şi peste 40 de ani de activitate în învăţământ pentru perioada 13.05.2006-25.03.2007, precum şi rectificarea carnetului de muncă în mod corespunzător, precum şi obligarea pârâţilor la plata drepturilor salariale neacordate, stabilita ca fiind diferenţa dintre sumele efectiv plătite şi sumele datorate începând cu data 13.05.2006 până la 25.03.2007, prin acordarea tranşelor de vechime prevăzute de art. 50 alin. 1 din Legea nr. 128/1997.

In motivarea acţiunii, reclamanţii învederează instanţei că salarizarea personalului didactic este reglementată în principal de prevederile Legii nr. 128/1997, salarizare ce se stabileşte diferenţiat în raport cu funcţia şi norma didactică îndeplinită , nivelul studiilor cerute pentru ocuparea funcţiei didactice potrivit art. 7, gradul didactic, titlul ştiinţific, vechimea recunoscută în învăţământ, calitatea activităţii instructiv educative, locul şi condiţiile specifice în care se desfăşoară activitatea.

Potrivit prev. de art. 50 alin.l din Legea nr. 128/1997, personalul didactic din învăţământul preuniversitar beneficiază de tranşele de vechime la salarizare stabilite de lege şi de trei tranşe suplimentare care se acordă la 30,35 şi la peste 40 de ani de activitate în învăţământ. Pentru fiecare dintre tranşele suplimentare de vechime se acordă o creştere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare corespunzător tranşei anterioare de vechime.

Reclamanţii îşi întemeiază acţiunea şi pe dispoziţiile art. l din OUG nr.68/2004, OUG nr.18/2005 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2005 personalului din învăţământ, OG nr.4/2006 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2006 personalului didactic din unităţile şi instituţiile de învăţământ salarizat potrivit Legii nr.128/1997, OG nr.11/2007 şi OG nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007, respectiv în anul 2008 personalului didactic din învăţământ.

Deşi, din aceste prevederi legale rezultă că salariaţii din învăţământ trebuiau să beneficieze de cele trei tranşe suplimentare de vechime care se acordă la 30, 35 şi la peste 40 de ani de activitate în învăţământ, cu toate acestea nu au beneficiat de salarizarea corespunzătoare astfel încât toate drepturile salariale care se stabilesc conform Legii nr. 128/1997 au fost greşit calculate.

Prin sentinţa civilă nr. 635 din data de 15 iunie 2009 pronunţată de Tribunalul Vâlcea s-a admis acţiunea. Au fost obligaţi pârâţii Şcoala cu clasele I-VIII C. şi Primarul Comunei C. la acordarea şi la plata către reclamanţi a drepturilor salariale reprezentând tranşele suplimentare de vechime, începând cu data îndeplinirii condiţiilor prevăzute de art. 50 alin. 1 şi 2 din Legea nr. 128/1997, pentru perioada 13.05.2006 – 31.08.2006. Au fost obligaţi pârâţii Şcoala cu clasele I-VIII L. şi Primarul comunei L. la acordarea şi la plata către reclamanţi a drepturilor salariale reprezentând tranşele suplimentare de vechime, începând cu data îndeplinirii condiţiilor prevăzute de art. 50 alin. 1 şi 2 din Legea nr. 128/1997, pentru perioada 01.09.2006 -25.03.2007. Au fost obligate pârâtele unităţile şcolare să rectifice carnetul de muncă în mod corespunzător.

În considerentele sentinţei, s-a reţinut că reclamanţii, potrivit adeverinţelor nr. 132/5.2009 şi nr. 248/30.04.2009 emise de unităţile şcolare pârâte, au funcţionat ca învăţător titular, cu o vechime de peste 30 de ani în învăţământ, în perioada 1.09.2005-31.08.2006 la Şcoala cu clasele I-VIII C., iar în perioada 1.09.2006-25.03.2007 la Şcoala cu clasele I-VIII L.

Dispoziţiile art. 50 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic vizează in alin. 1 si alin. 2 drepturi ale personalului didactic din învăţământul preuniversitar. În aliniatul 1, legiuitorul a statuat faptul că personalul în cauză beneficiază de tranşele de vechime la salarizare stabilite de lege si de trei transe suplimentare, care se acorda la 30, 35 si la peste 40 de ani de activitate in învăţământ.

Aşadar, din interpretarea gramaticala a textului de lege menţionat, precum si din faptul folosirii de către legiuitor a conjuncţiei copulative „şi˝ rezulta faptul ca articolul menţionat are in vedere doua noţiuni juridice care alcătuiesc tot atâtea drepturi ale personalului didactic preuniversitar: ˝transe de vechime˝ si ˝transe suplimentare de vechime˝.

In ceea ce priveşte momentul acordării acestor transe suplimentare de vechime, este de menţionat ca textul de lege îl individualizează in mod concret prin folosirea de către legiuitor a prepoziţiei ˝la˝, care, in cazul concret expus de art. 50 alin 1, introduce momentul: la 30, la 35 si la peste 40 de ani de activitate în învăţământ. Că este aşa, reiese si din interpretarea voinţei legiuitorului care, in momentul în care a dorit să facă trimitere la intervale de timp, cum este cazul tranşelor de vechime, a apelat la folosirea cratimei, semn grafic ce marchează momentul de început şi pe cel de sfârşit din cadrul acelui interval ( a se vedea atât anexele la Legea nr. 128/1997 cat si cele ale OG nr. 15/2008).

Statuând în primul aliniat asupra existentei a doua drepturi, cel la transa de vechime si cel la transa suplimentara de vechime, legiuitorul procedează in aliniatul al doilea al art. 50 la indicarea procedeului, a modalităţii în care se ajunge la calcularea transei suplimentare de vechime.

Se stipulează astfel ca pentru fiecare dintre transele suplimentare de vechime se acorda o creştere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare corespunzător transei anterioare de vechime.

Prin acest alin 2, legea introduce o noua noţiune, respectiv aceea de ˝coeficient de ierarhizare˝ sau, in accepţiunea OG nr. 15/2008, ˝coeficient de multiplicare˝.

In ceea ce priveşte modul de stabilire a salariului de baza, art. 48 alin 3 din Legea nr. 128/1997 arata ca salariile de bază pentru personalul didactic şi didactic auxiliar se stabilesc pe baza valorii coeficientului de multiplicare 1,000 si a coeficienţilor de multiplicare prevăzuţi în anexa nr. 2 (pentru personalul didactic din învăţământul preuniversitar). Valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 se stabileşte anual prin hotărâre a Guvernului.

In contextul celor menţionate, salariul de baza al personalului in cauză este rezultatul produsului dintre valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 si coeficienţii de multiplicare prevăzuţi in anexa nr. 2 din lege, aceştia din urma fiind diferiţi în funcţie de încadrarea in transe de vechime (de ex. de 25-30 de ani, de 30-35 de ani, de 35-40 de ani si peste 40 de ani). La produsul astfel rezultat se adaugă celelalte sporuri de care beneficiază personalul didactic.

Ceea ce diferenţiază tranşa suplimentară de vechime de tranşă de vechime este tocmai creşterea, majorarea intervenita in momentul in care se calculează cuantumul salarial corespunzător transei suplimentare de vechime, creştere care se raportează la coeficientul de multiplicare al transei anterioare de vechime.

In mod concret, la trecerea in transa de vechime de 30-35 de ani, personalul didactic beneficiază de transele de vechime la salarizare stabilite de Legea nr. 128/1997, coeficientul de multiplicare fiind, cu titlu de exemplu pentru profesor cu grad didactic I, de la momentul împlinirii a 30 de ani de activitate în învăţământ de 6,602.

Dar, potrivit art. 50 alin 1 din statutul personalului didactic, acesta beneficiază la 30 de ani, la 35 de ani şi la peste 40 de ani de activitate in învăţământ, ca o premiere, ca un bonus, şi de transa suplimentara de vechime la al cărei coeficient de multiplicare se adaugă, pana la momentul intrării in vigoare a OG 15/2008, si o pătrime din coeficientul de multiplicare al transei anterioare de vechime. Aceasta creştere, in exemplul luat anterior al profesorului cu grad didactic I, ar fi însemnat, printr-un calcul matematic simplu, mărirea coeficientului de multiplicare corespunzător transei de vechime de 30-35 cu valoarea de referinţă a coeficientului de multiplicare 1,000 corespunzătoare, ajungându-se la stabilirea in acest fel a transei suplimentare de vechime.

Comentariu

La data de 01 februarie 2008, in Monitorul Oficial nr. 82, a fost publicata OG nr. 15 din 30 ianuarie 2008 care vizează creşterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din învăţământ. Ca o primă observaţie se cuvine menţionat faptul ca acest act normativ nu face trimitere in nici un fel la dreptul personalului didactic din învăţământul preuniversitar la transele suplimentare de vechime. Acest drept exista in continuare in virtutea dispoziţiilor art. 50 alin 1 din Legea nr. 128/1997.

Conform art. 5 alin 2 din OG nr. 15/2008, în coeficienţii de multiplicare din anexa nr.2 (referitoare la personalul didactic din învăţământul preuniversitar), prevăzuţi la ultimele trei transe de vechime de 30-35 de ani, de 35-40 de ani si de peste 40 de ani în învăţământ, sunt cuprinse si creşterile de 1/25 din coeficientul de multiplicare corespunzător transei anterioare de vechime, prevăzute de art. 50 alin 2 din statut.

Potrivit acestui text de lege, legiuitorul nu face altceva decât să includă in coeficienţii de multiplicare corespunzători fiecăreia dintre cele trei transe si creşterea de o pătrime din coeficientul de multiplicare al transei anterioare de vechime. Aşadar, prin intrarea în vigoare a ordonanţei menţionate, la coeficientul de multiplicare al transei de vechime de 30-35 de ani, de 35-40 de ani si de peste 40 de ani, nu se mai adaugă şi creşterea reprezentând pătrimea din tranşa anterioara de vechime.

Acest lucru nu înseamnă că prin art. 5 alin 2 din OG nr. 15/2008 a fost înlăturat dreptul personalului didactic din învăţământul preuniversitar la transele suplimentare de vechime, al căror coeficient de multiplicare nu va mai cuprinde si creşterea de 1/25. Acest text de lege nu conduce la concluzia ca transele suplimentare de vechime au dispărut prin includerea doar a creşterii de o pătrime în coeficienţii de multiplicare prevăzuţi de anexa 2 din ordonanţă.