Pensie anticipată parţială.Vârsta standard de pensionare şi stagiul complet de cotizare aplicabil. Pensii


art. 41(2) şi art.50 din Legea nr.19/2000

punctul 3, Capitolul II, Secţiunea B şi Anexa nr.9 a Ordinului nr.340/2001

Vârsta standard de pensionare şi stagiul complet de cotizare avute în vedere la acordarea pensiei anticipate parţiale sunt cele prevăzute în anexa 9 a Ordinului nr.340/2001 al MMSS, reprezentând anexa 3 la Legea nr.19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, detaliată în funcţie de data naşterii fiecărei persoane. Vârsta standard de pensionare a unei persoane-căreia îi corespunde un anumit stagiu complet de cotizare-se determină în funcţie de data naşterii şi nu de data la care persoana respectivă a ales să formuleze cererea de ieşire la anticipată parţială.

(Curtea de Apel Ploieşti, Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale, decizia civilă nr.1885/20.10.2009)

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Dâmboviţa contestatorul … a formulat, în contradictoriu cu intimata CJP…, contestaţie împotriva deciziei nr. 17118 din 15.01.2009, prin care i s-a respins cererea de acordare a pensiei anticipate parţiale.

În motivarea cererii, contestatorul a arătat că la data de 27.02.2008 a formulat cerere de acordare a unei pensii anticipate parţiale conform Legii nr. 19/2000, respingându-i-se cererea motivat de faptul că stagiul de cotizare este mai mic decât stagiul complet şi că nu are cu cel mult 5 ani mai puţin decât vârsta standard de pensionare, neîndeplinind condiţiile de pensionare prevăzute de art.50 din lege.

A mai susţinut contestatorul că din conţinutul deciziei rezultă că stagiul de cotizare pe care l-a realizat este de 33 ani, 8 luni şi 16 zile, iar din punctul de vedere al Casei Judeţene de Pensii Dâmboviţa, stagiul complet de cotizare este de 34 ani şi 4 luni.

De asemenea, s-a arătat că în conformitate cu art.41 alin.4 din Legea nr.19/2000, stagiul complet de cotizare este de 30 ani pentru femei şi de 35 de ani pentru bărbaţi, iar atingerea stagiului complet de cotizare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin creşterea acestuia, pornindu-se de la 25 de ani pentru femei şi de la 30 de ani pentru bărbaţi, conform eşalonării prevăzute în anexa 3 şi în condiţiile în care stagiul de cotizare al contestatorului a fost de 33 de ani, 8 luni şi 16 zile, acesta se încadrează în prevederile legii întrucât, pentru perioada în care contestatorul a introdus cererea-decembrie 2007-marie 2008-stagiul complet de cotizare este de 31 ani şi 6 luni, iar vârsta de ieşire la este de 63 ani şi 3 luni.

Intimata a formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea contestaţiei ca nelegală şi netemeinică, deoarece, în conformitate cu anexa nr. 9, vârsta standard de pensionare este, în cazul contestatorului, de 64 de ani şi 8 luni, iar stagiul complet de cotizare este de 34 de ani şi 4 luni şi la momentul la care acesta a solicitat înscrierea la pensie anticipată avea vârsta de 58 de ani şi 11 luni, iar stagiul de cotizare realizat de 33 de ani şi 8 luni.

Pe baza probatoriilor cu înscrisuri administrate în cauză, prin sentinţa civilă nr. 1270 din 5 iunie 2009, Tribunalul Dâmboviţa a admis contestaţia şi a obligat intimata să stabilească contestatorului pensie parţială anticipată începând cu data de 01.03.2008, intimata fiind obligată să plătească contestatorului şi 700 lei cheltuieli de judecată.

Pentru a pronunţa această soluţie , prima instanţă a reţinut că potrivit dispoziţiilor art. 50 alin.1 din Legea nr. 19/2000, asiguraţii care au realizat stagiile complete de cotizare, precum şi cei care au depăşit stagiul complet de cotizare cu până la 10 ani pot solicita pensie anticipată parţială cu reducerea vârstelor standard de pensionare cu cel mult 5 ani, astfel că pensia anticipată parţială poate fi acordată dacă s-a realizat stagiul complet de cotizare şi dacă s-a împlinit vârsta standard de pensionare.

A mai reţinut tribunalul că dispoziţiile art. 41(2) din Legea nr.19/2000 prevăd că vârsta standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei şi 65 de ani pentru bărbaţi, atingerea vârstei standard de pensionare realizându-se în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare a legii, prin creşterea vârstelor de pensionare, pornindu-se de la 57 ani pentru femei şi de la 62 ani pentru bărbaţi, conform eşalonării prevăzute de Anexa nr.3, iar în Anexa nr.3 se prevede că vârsta standard de pensionare şi stagiul complet de cotizare pentru un asigurat care solicită pensionarea în luna decembrie 2007- martie 2008 sunt de 63 de ani şi 6 luni, respectiv de 31 ani şi 6 luni.

Întrucât contestatorul realizase la data cererii pentru acordarea pensiei anticipate parţiale – 27.02.2008 un stagiu complet de cotizare de 33 de ani, 8 luni şi 16 zile şi împlinise vârsta de 58 de ani şi 11 luni, fiind născut la data de 07.03.1949, instanţa a concluzionat că acesta îndeplinea condiţiile acordării pensiei anticipate parţiale deoarece din vârsta standard de pensionare de 63 ani şi 6 luni, reducându-se 5 ani, rezultă o vârstă de cel puţin 58 ani şi 6 luni, care permite acordarea pensiei anticipate parţiale, contestatorul având vârsta de 58 ani şi 11 luni.

Susţinerea intimatei că în cazul contestatorului se aplică vârsta standard de pensionare prevăzută în Anexa nr.9 a Ordinului nr.340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr.19/2000 nu a fost primită pe motiv că Legea nr.19/2000 nu condiţionează acordarea pensiei anticipate parţiale şi de data naşterii şi nu face nicio trimitere la Anexa nr.9 din Ordin, ci doar la Anexa nr.3 din lege.

Împotriva sentinţei primei instanţe intimata a declarat în termen legal recurs criticând-o ca nelegală şi netemeinică, invocând disp.art. 304 pct.8 şi pct. 9 şi art. 3041 Cod pr.civilă.

S-a susţinut, în esenţă, că în mod eronat a fost admisă contestaţia întrucât la data de 1.03.2008 intimatul-contestator nu avea împlinită vârsta de pensionare anticipată şi nici stagiul complet de cotizare necesar pentru solicitarea pensiei anticipate parţiale, aşa cum este prevăzut de Anexa nr. 9 din Ordinul nr. 340/2001, cu modificările şi completările ulterioare.

S-a mai învederat că în mod greşit şi cu încălcarea disp.art. 167 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi comptările ulterioare, precum şi ale Ordinului nr. 340/2001- Secţiunea B, Capitolul II, punctul 3, instanţa de fond a admis acţiunea. Astfel, s-a arătat că art. 167 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, prevede în mod expres că în perioada 2001-2014, în care se eşalonează vârsta standard şi stagiul complet, vârsta standard şi stagiul complet în înţelesul art. 49 şi 50 sunt cele prevăzute în Anexa 3, dar în funcţie de data naşterii, ceea ce duce exact la prevederile Anexei nr. 9 din Ordinul nr.340/2001.

Aşa fiind, ignorând detalierea făcută în conformitate cu prevederile art. 167 din Legea nr. 19/2000, în Anexa nr. 9 din Ordinul nr.340/2001, cu modificările şi completările ulterioare, instanţa de fond a considerat vârstele standard de pensionare şi stagiile complete de cotizare cele din Anexa nr. 3 la lege, determinate în funcţie de momentul solicitării drepturilor, acordând intimatului pensia anticipată parţială la o dată la care acesta nu avea posibilitatea legală a beneficierii de o asemenea pensie.

Prin decizia civilă nr.1885/20.10.2009, Curtea de Apel Ploieşti a admis recursul şi a modificat în tot sentinţa respingând contestaţia ca neîntemeiată.

Pentru a decide astfel, instanţa de control judiciar a reţinut că în conformitate cu disp.art. 41 alin. 1 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, pensia pentru limită de vârstă se acordă asiguraţilor care îndeplinesc, cumulativ, la data pensionării, condiţiile privind vârsta standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare realizat în sistemul public.

De asemenea, alin. 2 al. art. 41 din acelaşi act normativ, statuează că vârsta standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei şi 65 de ani pentru bărbaţi, atingerea vârstei standard de pensionare realizându-se în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare a legii, prin creşterea vârstelor de pensionare pornindu-se de la 57 ani pentru femei şi de la 62 de ani pentru bărbaţi, conform eşalonării prevăzute la Anexa 3 din lege. Corelativ, alin.3 şi 4 ale art.41 din Legea nr.19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, stipulează că atingerea stagiilor minime şi complete de cotizare, expres prevăzute pentru femei şi bărbaţi, se va realiza în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare a legii, conform eşalonării prevăzute la anexa 3 din lege.

Potrivit art.49 alin.1 din Legea nr.19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, asiguraţii care au depăşit stagiul complet de cotizare cu cel puţin 10 ani pot solicita pensie anticipată cu cel mult 5 ani înaintea vârstelor standard de pensionare.

Totodată, art. 50 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, prevede că asiguraţii care au realizat stagiile complete de cotizare, precum şi cei care au depăşit stagiul complet de cotizare cu până la 10 ani, pot solicita pensie anticipată parţială, cu reducerea vârstelor standard de pensionare cu cel mult 5 ani, în speţa de faţă intimatul-contestator solicitând, prin cererea adresată la data de 27.02.2008 la Casa Judeţeană de Pensii Dâmboviţa, acordarea pensiei anticipate parţiale.

În conformitate cu art. 167 alin.2 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada aprilie 2001- noiembrie 2014, vârsta standard de pensionare şi stagiul complet de cotizare, în înţelesul art. 49 şi 50 din lege, sunt cele prevăzute în Anexa nr. 3, la care asiguratul ar avea dreptul la pensie pentru limită de vârstă, în raport cu data naşterii.

Potrivit Secţiunii B, Capitolul II, punctul 3 din Ordinul nr. 340/2001 al Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 19/2000, vârstele standard de pensionare şi stagiile minime sau complete de cotizare pentru femei şi bărbaţi sunt prevăzute în Anexa nr. 3 la lege, detaliată în funcţie de data naşterii în Anexa nr. 9 la aceste norme.

Prevederile sus-menţionate, de la punctul 3, Capitolul II, Secţiunea B din Ordinul nr. 340/2001, nu modifică dispoziţiile Legii nr. 19/2000, ci stabilesc care este vârsta standard de pensionare a fiecărei persoane în funcţie de data naşterii acesteia, aşa cum statuează şi art. 167 alin.2 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, Anexa nr. 9 a Ordinului nr. 340/2001 reprezentând Anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, detaliată în funcţie de data naşterii fiecărei persoane.

Prima instanţă a reţinut în mod greşit că data la care intimatul-contestator se poate pensiona nu este condiţionată şi de data naşterii acestuia stabilind în mod eronat data pensionării raportat la momentul la care intimatul-contestator a ales să formuleze cererea de acordare a pensiei anticipate parţiale.

A accepta acest punct de vedere ar însemna că, teoretic, o persoană poate beneficia de o asemenea pensie prin raportare la vârste standard şi stagii complete de cotizare diferite în funcţie de data la care acea persoană optează să formuleze cerere pentru acordarea respectivei pensii, ceea ce în mod evident contravine legii, vârsta standard de pensionare a unei persoane neputând fi decât una singură-căreia îi corespunde un anumit stagiu complet de cotizare-determinată în funcţie de data naşterii şi nicidecum în funcţie de momentul la care aceasta alege să formuleze cererea de ieşire la pensie.

În raport de data naşterii contestatorului rezultând din actele dosarului, s-a reţinut că vârsta standard de pensionare a acestuia este, potrivit Anexei nr. 9 din Ordinul nr. 340/2001, cu modificările şi completările ulterioare, de 64 de ani şi 8 luni, iar stagiul complet de cotizare este de 34 ani şi 4 luni, astfel că nefiind îndeplinită, în ceea ce-l priveşte, cerinţa privitoare la realizarea stagiului complet de cotizare respectiv şi neavând vârsta cu cel mult 5 ani mai mică decât vârsta standard de pensionare, în mod corect Casa Judeţeană de Pensii Dâmboviţa a respins cererea contestatorului de înscriere la pensia anticipată parţială, conform deciziei nr.17118 din 15.01.2009, contestată ulterior în instanţă.

Pentru considerentele ce preced, Curtea a privit recursul ca fondat, astfel încât în baza art.312 alin1 Cod pr.civilă l-a admis, în cauză fiind incident motivul de modificare prev.de art.304 pct.9 Cod pr.civilă, iar conform art.312 alin.2 şi 3 Cod pr.civilă a modificat în tot sentinţa şi rejudecând pe fond, a respins contestaţia ca neîntemeiată.