CONSILIER LOCAL. INCOMPATIBILITATE ëNTRE FUNCŢIA DE CONSILIER LOCAL ¯I CEA DE ¯EF AL SERVICIULUI VOLUNTAR PENTRU SITUAŢII DE URGENŢ®. – art. 88 din Legea nr.161/2003; – art. 10, 27 din Legea nr.481/2004; – art.18 din H.G. nr.1579/2005; Exist¾ stare de incompatibilitate ”ntre calitatea de consilier local ¿i aceea de funcßionar public sau angajat cu contract individual de munc¾ ”n aparatul propriu al consiliului local. (Curtea de Apel Pite¿ti Ðdecizia nr. 259/R-C/13 martie 2009) Prin cererea introdus¾ la data de 17.09.2008, reclamanta I.P. Judeßului Arge¿ a chemat ”n judecat¾ C.L. al S.-G. pentru ca prin hot¾r‰rea ce se va pronunßa s¾ se dispun¾ anularea hot¾r‰rii nr.37/26.08.2008, adoptat¾ de c¾tre p‰r‰t, ca fiind nelegal¾, susßin‰nd, ”n esenß¾, c¾ ”n mod nelegal nu s-a constatat ”ncetarea de drept a mandatului de consilier local al numitului N.Gh., ales ”n anul 2008, persoan¾ care ocup¾ o funcßie public¾, de ¿ef serviciu voluntar pentru situaßii de urgenß¾, angajat cu contract individual de munc¾ ”n cadrul aparatului aparßin‰nd consiliului local. Totodat¾, a solicitat obligarea p‰r‰tului s¾ constate ”ncetat de drept mandatul de consilier local al numitului N.Gh.. Reclamanta, ”n dovedirea acßiunii, a depus ”nscrisuri(f.4- 5). Prin sentinßa nr.495/CA/24.10.2008 Tribunalul Arge¿ – secßia civil¾ – complet specializat contencios administrativ ¿i fiscal a admis acßiunea reclamantei, a anulat hot¾r‰rea nr. 37/26.08.2008 adoptat¾ de p‰r‰t ca fiind nelegal¾ ¿i a obligat p‰r‰tul s¾ constate ”ncetat de drept mandatul de consilier local al numitului N.GH.. Pentru a pronunßa aceast¾ solußie instanßa a reßinut c¾ numitul N.Gh. ”n anul 2008 a fost ales ”n funcßia de consilier local ”n cadrul C. L. al comunei S.-G.. Potrivit organigramei depus¾ la dosar (f.19), acesta este referent ”n cadrul serviciului voluntar pentru situaßii de urgenß¾ ¿i coordoneaz¾ activitatea a 35 voluntari iar din preambulul hot¾r‰rii nr.37/26.08.2008(f.11) rezult¾ c¾ acesta este ¿eful acestui serviciu. S-a reßinut c¾ aceast¾ funcßie, de ¿ef serviciu, este consemnat¾ ¿i ”n raportul nr.4469/20.08.2008(f.15), anex¾ la hot¾r‰re. S-a depus de c¾tre p‰r‰t adresa nr.37745/25.08.2008(f.16), emis¾ de reclamant¾, prin care se invoc¾ starea de incompatibilitate dintre funcßia de ¿ef serviciu voluntar pentru situaßii de urgenß¾ ¿i funcßia de consilier local, precum ¿i adresele nr.7322/1.08.2008(f.20- 21), nr.7736/13.08.2008 (f.22-23) ¿i nr.7324/22.08.2008 (f.24-26), emise de C.J.Arge¿, potrivit c¾rora nu ar exista o incompatibilitate ”ntre cele dou¾ funcßii. Consiliul local, ”n baza adreselor emise de C.J. Arge¿, ”n ¿edinßa din 26.08.2008 (f.30-31) a respins propunerea primarului de a se constata incompatibilitatea ivit¾ ¿i ”ncetat mandatul de consilier local al numitului N.Gh.. Hot¾r‰rea a fost comunicat¾ reclamantei cu adresa nr.4171/1.09.2008 (f.4) ”n vederea exercit¾rii controlului de legalitate. S-a reßinut c¾ potrivit art.19 lit. e) din Legea nr. 340/2004, prefectul verific¾ legalitatea actelor administrative ale consiliului judeßean, ale consiliului local sau ale primarului. Prefectul, ”n realizarea acestei atribußii, poate solicita consiliilor local revocarea hot¾r‰rilor pe care le consider¾ nelegale iar ”n raport de r¾spunsul primit poate formula acßiune la instanß¾ pentru anularea acestora. Instanßa a reßinut c¾ nu s-a f¾cut dovada de c¾tre reclamant¾ c¾, anterior sesiz¾rii instanßei, a solicitat p‰r‰tului revocarea hot¾r‰rii nr.37/26.08.2008, ”ns¾ trec‰nd peste aceast¾ chestiune de procedur¾, pe fondul cauzei, instanßa a constat c¾ acßiunea este fondat¾. S-a reßinut c¾ potrivit art.88 din Legea nr.161/2003, funcßia de consilier local sau consilier judeßean este incompatibil¾ cu: c) calitatea de funcßionar public sau angajat cu contract individual de munc¾ ”n aparatul propriu al consiliului local respectiv sau ”n aparatul propriu al consiliului judeßean ori al prefecturii din judeßul respectiv. La art.9 alin.2 din legea nr.393/2004, modificat¾, se prevede expres c¾, calitatea de consilier local sau de consilier judeßean ”nceteaz¾ de drept, ”nainte de expirarea duratei normale a mandatului, ”n urm¾toarele cazuri: b) incompatibilitate. La alin.3, al aceluia¿i articol se prevede c¾ ”ncetarea de drept a mandatului de consilier se constat¾ de c¾tre consiliul local, respectiv de consiliul judeßean, prin hot¾r‰re, la propunerea primarului ori, dup¾ caz, a pre¿edintelui consiliului judeßean sau a oric¾rui consilier. S-a reßinut c¾ situaßia consilierului local se ”ncadreaz¾ ”n ipoteza reglementat¾ de art.9 alin.2 lit.b, caz ”n care consiliul local avea obligaßia s¾ constate prin hot¾r‰re ”ncetarea de drept a mandatului de consilier local, nu s¾ resping¾ proiectul de hot¾r‰re propus de primar. ëmpotriva acestei sentinße C.L. S.-G. a formulat recurs solicit‰nd admiterea acestuia, modificarea ”n tot a sentinßei ¿i respingerea acßiunii formulat¾ de reclamanßi. Analiz‰nd sentinßa recurat¾, prin prisma criticilor invocate ¿i ”n raport de probatoriul administrat ”n cauz¾, instanßa a constat c¾ recursul este nefondat pentru urm¾toarele considerente: Critica esenßial¾ care se desprinde din motivele formulate este relativ¾ la existenßa unei incompatibilit¾ßi ”ntre funcßia de consilier local ¿i cea de ¿ef al serviciului voluntar pentru situaßii de urgenß¾. Nu se poate susßine c¾ nu s-a avut ”n vedere adresa nr.7736/13.08.2008 a C.J. Arge¿ (f.22-23), devreme ce instanßa a ”nl¾turat cele susßinute ”n cuprinsul acesteia. Starea de incompatibilitate reglementat¾ de L. nr. 161/2003 are ”n vedere raportul de subordonare ”ntre consilierul local ¿i persoana angajat¾ de c¾tre consiliul local. Potrivit art. 88 lit. c) din L. nr. 161/2003 privind unele m¾suri pentru asigurarea transparenßei ”n exercitarea demnit¾ßilor publice, a funcßiilor publice ¿i ”n mediul de afaceri, prevenirea ¿i sancßionarea corupßiei, funcßia de consilier local sau consilier judeßean este incompatibil¾ cu, calitatea de funcßionar public sau angajat cu contract individual de munc¾ ”n aparatul propriu al consiliului local respectiv sau ”n aparatul propriu al consiliului judeßean ori al prefecturii din judeßul respective. Totodat¾ potrivit art.27 din L. nr. 481/2004 privind protecßia civil¾ primarul are printre atribußiile principale coordonarea activit¾ßii serviciilor de urgenß¾ voluntare iar art. 10 prevede c¾ organizarea protecßiei civile la nivelul unit¾ßilor administrativ- teritoriale, al institußiilor publice, al operatorilor economici ¿i al organizaßiilor neguvernamentale se realizeaz¾ ”n raport cu clasificarea acestora din punct de vedere al protecßiei civile ¿i const¾ ”n: a) constituirea organismelor ¿i structurilor pentru managementul situaßiilor de urgenß¾, inclusiv al protecßiei civile; b) constituirea serviciilor pentru situaßii de urgenß¾. In consecinß¾, autoritatea public¾ local¾ organizeaz¾ ¿i coordoneaz¾ serviciile publice, printre care se ”ncadreaz¾ ¿i serviciile de urgenß¾ pe baz¾ de voluntariat, din care fac parte persoanele selecßionate ”n condißiile HG nr. 1579/2005 pentru aprobarea Statutului personalului voluntar din serviciile de urgenß¾ voluntare. Potrivit acestui statut, Consiliul local ”n subordinea c¾ruia funcßioneaz¾ serviciul de urgenß¾ voluntar ”ncheie contract de voluntariat cu fiecare persoan¾ selecßionat¾, ”n condißiile prezentului statut. Art. 18 din HG nr. 1579/2005 arat¾ c¾ activitatea de voluntar ”ntr-un serviciu de urgenß¾ voluntar este incompatibil¾ cu exercitarea funcßiilor de primar, viceprimar, secretar al prim¾riei ¿i consilier local. Ca atare, aceast¾ incompatibilitate prev¾zut¾ expres de lege are ”n vedere toate persoanele care desf¾¿oar¾ activitate ”n cadrul serviciului de urgenß¾ pe baz¾ de voluntariat din unitatea administrativ teritorial¾, susßinerile din cererea de recurs nefiind ”ntemeiate. Faptul c¾ acest serviciu nu ar face parte din aparatul permanent al Consiliului local nu ar avea nici relevanß¾, faß¾ de dispozißiile art. 88 din L. nr. 161/2003 raportat la art. 18 din HG nr.1579/2005. Faptul c¾ actele normative care au stat la baza ”nfiinß¾rii postului de ¿ef serviciu pentru situaßii de urgenße au fost adoptate ulterior aparißiei Legii 161/2003, nu poate atrage concluzia c¾ acestea nu trebuie coroborate cu dispozißiile ”n vigoare la data aparißiei lor, ci dimpotriv¾ legea anterioar¾ are ”n vedere consacrarea unei incompatibilit¾ßi ”n toate situaßiile care se ”ncadreaz¾ ”n ipoteza sa, iar dac¾ legea nou¾ ar fi exclus funcßia ”n discußie din cadrul st¾rilor de incompatibilitate ar fi ar¾tat-o expres. Or, art. 18 din HG nr. 1579/2005 prevede contrariul. Pentru aceste considerente, ”n temeiul disp art. 312 C.proc.civ. instanßa a respins recursul ca nefondat.
Jobsora
Jobsora
Căutați milioane de locuri de muncă în România lângă dvs. și aplicați online azi! Click aici
Categories
Etichete
ac?iune
administrativ
alin
anulare
anularea
aplicarea
care
cerere
cereri)
civil?
comercial
concediere
condi?ii
contencios
contesta?ie
contract
contractului
curtea
decizia
decizie
drept
drepturi)
executare
faliment:
fond
funciar
judecat?
judiciar
legea
lipsa
litigiu
munc?
penal?
pentru
plangere
prin
privind
procedur?
procedura
procedurii
public?
publice
recurs
unei
unui