Eroare privind valoarea estimată a contractului de achiziţie publică. Temei al deciziei Autorităţii Contractante de anulare a procedurii potrivit art.209 alin.1 lit.c şi d din oug 34/2006.


Prin decizia nr.695/C4/516 pronunţată de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor la data de 26.02.2013 în dosarul nr.516/2013 a fost admisă contestaţia formulată de SC CEASIS IMPEX SRL, în contradictoriu cu UNIVERSITATEA CRAIOVA, s-a anulat raportul procedurii de atribuire şi comunicarea privind rezultatul procedurii fiind obligată autoritatea contractantă la continuarea procedurii de atribuire

A apreciat că din text rezultă că eroarea trebuie să fie anterioară momentului evaluării, şi, totodată, imposibil de corectat. Cum autoritatea contractantă nu a invocat şi nu a probat erori anterioare demarării procedurii, un astfel de motiv pentru anularea procedurii nu a putu fi luat în considerare.

Împotriva deciziei pronunţată de Consiliul a formulat plângere petenta UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA.

În motivarea plângerii petenta a arătat că sunt nelegale considerentele deciziei pronunţate de CNSC.

În esenţă, criticile formulate de petenta  Autoritate Contractantă vizează concluzia C.N.S.C referitoare la faptul că eroarea privind valoarea estimată a contractului, prezentată drept temei al deciziei de anulare a procedurii, nu se încadrează în situaţia reglementată de prevederile art.209 alin.1 lit.c şi d din OUG 34/2006.

Eroarea constă în faptul că s-au comunicat iniţial preţuri unitare pentru marfuri, eronat fără TVA, în timp ce în realitate aceste valori cuprindeau şi TVA-ul aferent.

Prin Raportul Procedurii, Comisia a luat act de adresa sus menţionată , de erorile modului de calcul şi de stabilire a valorii estimate a achiziţiei şi a dispus în consecinţă anularea procedurii pentru loturile 1 şi 2 în conformitate cu dispoziţiile art.209 alin.1 lit c din OUG 34/2006.

Conform dispoziţiilor art.209 alin.1 lit.c din OUG 34/2006, Autoritatea are obligaţia de a anula procedura dacă abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire.

Notiunea de „abateri grave” este explicată în sensul că se referă în concret şi la situatia în care, pe parcursul evaluării, se constată erori instabilirea valorii estimative  sau omisiuni, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri corective, fără ca acestea să conducă la încălcarea principiilor prevazute  de  art.2 alin.l2 lit.a – f din OUG 34/2006.

Din Referatul privind necesarul de achiziţie nr.905/13.11.2912 (fila 137 dosar) rezultă că într-adevăr, s-a stabilit iniţial o valoare unitară fără TVA de 1773 lei, pentru azotatul de amoniu şi 2562 lei pentru complxe 20-20-0.

La rubrica valoare totală s-au trecut valorile totale pentru fiecare categorie de mărfuri, avându-se în vedere un preţ unitar cu TVA.

Eroarea a constat in faptul că preţul unitar stabilit conţinea în realitate TVA, astfel că valoarea totală estimată ar fi fost în realitate inferioară.

În fişa de date a achiziţiei ,este adevărat că s-a prevăzut valoarea estimată fără TVA 1.068,290.00 RON, cum a retinut  si CNSC, însă eroarea constă tocmai în faptul ca valoarea respectivă conţinea in realitate si  TVA, astfel incat  valoarea  estimata fara TVA  ar fi una inferioară sumei de 1.068,290.00 RON.

Ori, eronat CNSC în considerente nu a surprins cu exactitate problema de fapt supusă dezlegării, ci s-a concentrat aproape exclusiv pe analiza ofertelor producătorilor din luna ianuarie 2013, ce reprezintă de fapt probe complementare în dovedirea unui preţ informativ practicat pe piaţă ,care sa sutina  in plus  justetea  Deciziei de anulare a procedurii .

În realitate, eroarea a fost anterioară şi s-a produs prin Referatul iniţial de calcul.

În  plus,  fata de considerentele  sus  expuse, Curtea va  analiza modul  în care  măsura  adoptata  de Autoritatea  Contractanta este de natura  a asigura  un  just echilibru  între interesul  general public  si cel particular al ofertantului – intimat.

Întrucât  la  licitaţie s-a  înscris un singur ofertant iar procedura va  fi reluata  cu  o valoarea estimata a contractului  inferioara,  nu se conturează  nicio  premisa  de încălcare  a principiilor  enumerate  de intimata. Ofertantul  are libertatea  de a participa la  reluarea procedurii

Ideea că s-ar crea  un precedent  periculos  de natura a încuraja un comportament  discreţionar  nu  poate constitui o cauza  concreta, legala  care să  conducă la  anularea  Deciziei  Autorităţii . 

Legalitatea  si temeinicia  Deciziei  Autorităţii  se apreciază  în concret, raportat  la circumstanţele  specifice  speţei  şi nu în raport de necesitatea  de a preveni  un  ipotetic  comportament  discreţionar  al  Autorităţilor , în general.

S-a  subliniat in considerentele mai  sus expuse  ca  depunerea unor oferte  valabile  în luna ianuarie  nu constituie cauza  Deciziei de anulare,  ci constituie  argumente  suplimentare în justificarea  temeiniciei  măsurii.

Curtea  observa din interpretarea  disp. art.  209  că  Autoritatea  are, pe  lângă  obligaţia de a anula  procedura  şi cazurile  şi condiţiile  strict  enumerate  de alin.1  şi  dreptul a  apela  la  o astfel de măsură.

În situaţiile  în care  Autoritatea  are  doar  facultatea  de a anula  procedura,  Curtea remarca  că ipotezele de fapt  presupun o  culpa  din partea  ofertanţilor, culpă  asupra căreia, în virtutea  dreptului de apreciere, Autoritatea  poate decide  în ce măsura  se impune  anularea ori nu a procedurii. În paralel, în situaţia  reglementata  de alin.2 al  art. 209  se observa  că ipotezele vizează erori  comise inclusiv din culpa  Autorităţii Contractante.

În  consecinţă,  dreptul de apreciere  al Autorităţii  asupra  Deciziei  de anulare este  privit  mai larg în situaţiile  prev. de alin .1  , în timp ce  în cazurile alin 2 al  art.  209 , Autoritatea  are o obligaţie  legala de a anula  procedura, dreptul său de apreciere  fiind  privit in sens  restrictiv.  Ca atare  nu poate  fi  vorba  de exercitarea  dreptului de apreciere  cu exces de putere  si discreţionar, cât timp  chiar legiuitorul impune o  obligaţie legala  in sarcina  Autorităţii in cazul producerii unor  erori inclusiv din propria  culpa  a Autorităţii.

Scopul  normei  este  tocmai acela  de da  posibilitatea  corectării  erorilor în considerarea  respectării  cu prevalenta  a principiului  eficientei  utilizări a fondurilor  publice  faţă de  interesul  particularilor. 

De altfel, Autoritatea  este  singura  răspunzătoare pentru  estimarea valorii achiziţiei  si  eficienta  utilizarea  a fondurilor publice  în consecinţă.

Plângerea a fost admisă.