Reclamanta a fost autorizată să desfăşoare activităţi de colectare a deşeurilor metalice feroase de la persoane fizice în baza autorizaţiei seria C’J nr. 033 din 7 martie 2002 emisă de Prefectura Cluj. în temeiul art. 7 din O.U.G. nr. 16/2001, conform căruia „agenţii economici care realizează activităţi de colectare a deşeurilor industrial rec ic la bile de la persoane fizice îşi pot desfăşura activitatea numai în baza autorizaţiei de colectare emise de prefectura judeţului, cu avizul primăriei comunei, oraşului sau municipiului in care îşi desfăşoară activitatea agentul economic respectiv, pe baza dovezii că deţine spaţiul şi dotările corespunzătoare necesare pentru depozitarea deşeurilor colectate şi pe baza autorizaţiei de mediu emise de autoritatea teritorială pentru protecţia mediului, conform reglementărilor in vigoare”.
Autorizaţia a fost prelungită pe parcursul activităţii deslăşurate de reclamantă, iar valabilitatea acesteia expira la 7 martie 2005.
Anterior acestei date. respectiv la 4 ianuarie 2005. reclamanta a înregistrat o cerere de prelungire a duratei de valabilitate a autorizaţiei de colectare a deşeurilor metalice feroase de la persoane fizice. Agenţiei Regionale de Protecţie a Mediului Cluj-Napoca.
Potrivit art. 5 din Ordinul nr. 265/2001 pentru aprobarea Normelor privind procedura de acordare, prelungire, suspendare sau anulare a autorizaţiei de colectare a deşeurilor industriale reciclabile de la persoane fizice şi a Normelor privind procedura de acordare, prelungire, suspendare sau anulare a autorizaţiei de valorificare a deşeurilor industriale reciclabile ,//) La expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei de colectare a deşeurilor industriale reciclabile de la persoane fizice, aceasta se poate prelungi pe o perioada de un an. la cererea scrisă a agentului economic, conform modelului prezentat in anexa nr. I. însoţită de documentele obligatorii prevăzute la art. 2 din norme.
(2) Cererea de prelungire a autorizaţiei de colectare a deşeurilor industriale reci-clabile de la persoane Jizice se adresează prefecturii şi se depune conform prevederilor art. 2 din norme cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei.”
Printre documentele obligatorii, art. 2 din norme enumeră şi autorizaţia de mediu.
Aşadar, eliberarea autorizaţiei de colectare a deşeurilor este condiţionat – printre altele – de existenţa unei autorizaţii de mediu, procedura autorizării agenţilor economici din punctul de vedere al protecţiei mediului fiind modificată prin O.U.G. nr. 75/2004 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în a persoanelor fizicc. asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a accstora. precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice.
Astfel, potrivit art. 5 alin. (1) din actul normativ citat , “prin autorizarea funcţionării, in sensul prezentei legi. se înţelege asumarea de către solicitant a responsabilităţii privitoare la legalitatea desfăşurării activităţilor declarate”, iar conform alin. (2). Activităţile cu impact semnificativ asupra mediului vorfi autorizate din punct de vedere al protecţiei mediului de către autorităţile competente de protecţia mediului, la sediile acestora. Procedura de autorizare şi lista activităţilor cu impact semnificativ asupra mediului vor fi stabilite prin ordin al ministrului mediului şi gospodăririi apelor, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legf
Prin Ordinul nr. 876/2004 al Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor s-a aprobat procedura de autorizare a activităţilor cu impact semnificativ asupra mediului care prevede la art. 9 actele ce sunt necesar a fi depuse în vederea obţinerii unei autorizaţii de mediu sau la expirarea unei autorizaţii de mediu existente.
De asemenea, la alin. (3) se prevede faptul că Agenţia Teritorială de Protecţie a Mediului verifică amplasamentul, analizează documentele prezentate la alin. (1), stabileşte dacă sunt necesare informaţii, acte sau documente suplimentare şi le solicită în scris titularului activităţii, iar la art. 10 alin. (2) sc prevede că pentru activităţile existente, în termen de 20 de zile lucrătoare de la data depunerii solicitării, AT.P.M. întocmeşte îndrumarul cu problemele rezultate din analiza iniţială a documentaţiei, lista autorizaţiilor necesare emise de alte autorităţi, precum şi necesitatea efectuării bilanţului de mediu, ceea ce s-a întâmplat în speţă.
Totodată, conform art. 16, ,Ma expirarea termenului de valabilitate a unei autorizaţii de mediu, aceasta se prelungeşte, cu condiţia ca datele care au stat la baza emiterii ei să nu se Ji modificat şi valabilitatea totală să nu depăşească 5 ani”.
Recurenta critică interpretarea corelată a dispoziţiilor art. 9 şi art. 16 din Ordinul nr. 876/2004 pe care prima instanţă a realizat-o, susţinând netemeinic faptul că, pe de o parte, art. 9 nu îi este aplicabil deoarece noua reglementare prevăzută în Ordinul nr. 876/2004 a intrat în vigoare după depunerea cererii de reînnoire a autorizaţiei, iar. pe de altă parte, susţine că dispoziţiile art. 16 din acelaşi ordin îi sunt aplicabile şi că, în baza lor, autoritatea de mediu trebuia să realizeze o prelungire automată a valabilităţii autorizaţiei, cu justificarea că prevederile ordinului sunt de imediată aplicabilitate.
Curtea va reţine că, în speţă, în privinţa autorizaţiei de mediu, necesară pentru obţinerea autorizaţiei de colcctarc a deşeurilor, sunt aplicabile dispoziţiile Ordinului nr. 876/2004 care au intrat în vigoare anterior datei expirării autorizaţiei de mediu a reclamantei şi care prevede la art. 9 atât procedura de emitere a unei asemenea autorizaţii, cât şi prelungirea uncia existente.
Din accst punct de vedere se va reţine că autorităţile pârâte au urmat proccdura şi termenele legale în emiterea actului administrativ, însa ccca ce este important de reţinut
în soluţionarea litigiului este faptul câ. chiar în ipoteza în care autoritatea administrativă era în culpă în privinţa nerespectârii termenelor legale de soluţionare a cererii cu care a fost învestită, acest lucru nu îi dădea reclamantei dreptul de a desfăşura o activitate ilicită, în sensul colectării deşeurilor lără autorizările legale.
Această activitate ilicită a fost sancţionată ca atare de către organele de control, iar societatea reclamantă nu poate veni cu acţiune în despăgubiri reprezentând prejudiciul rezultat din activitatea sa ilicită.
Conduita impusă legal societăţii reclamante era în sensul de a suspenda activitatea specifică obiectului de activitate până la obţinerea autorizărilor legale şi promovarea ulterioară a unei acţiuni judiciare pentru obligarea persoanelor responsabile de prejudiciul creat ca urmare a nerespectârii procedurii şi termenelor legale, în măsura existenţei şi dovedirii unui asemenea prejudiciu.
C.A. Cluj, s. com., cont. adm. şi fisc., decizia nr. 278 din 8 februarie 2007
Notă: Soluţia este corectă şi, din punctul de vedere care ne interesează, poate fi rezumată în următoarea idee: în cazul actelor administrative cu efecte continue în timp dar care necesită reînnoiri periodice, ajungerea la termen (expirarea) actului fără ca el să fi fost reînnoit (prelungit) în mod expres de către autoritatea emitentă atrage încetarea de drept a efectelor sale, adică a drepturilor subiective şi a obligaţiilor conferite de act. în lipsa unei prevederi legale exprese, o prelungire tacită a actului nu este de conceput.