Prin cererea înregistrată sub nr. 5014/110 din 4 septembrie 2007, reclamanta SC E.(…) M. Distribuţie SA – F.B. a chemat în judecată Comuna H., prin primar, solicitând
ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se anuleze parţial Hotărârea nr. 13 din 27 aprilie 2007 adoptată de Consiliul local al pârâtei.
Potrivit art. 21 din Legea nr. 215/2001 unităţile administrativ teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridică deplină şi patrimoniu propriu, alin. (2) precizând că în justiţie unităţile administrativ-teritoriale sunt reprezentate de primar sau de preşedintele consiliului judeţean. Aliniatele următoare stabilesc modul de acoperire a cheltuielilor de judecată.
Consiliul local este compus din consilieri aleşi, fiind autoritate deliberativă.
Rezolvarea chestiunii calităţii procesuale pasive în litigiile de administrativ presupune, în prealabil rezolvarea altui aspect şi anume ccl al personalităţii juridice administrative a autorităţilor administraţiei publice locale, deoarece numai în cazul în care acestea sunt subiecte de drept administrativ adică titulari de drepturi şi obligaţii administrative cu caracter patrimonial şi nepatrimonial se poate discuta şi calitatea procesuală.
Art. 21 conferă comunelor, oraşelor capacitatea juridică, consiliile locale fiind autorităţi deliberative (organe colegiale) chemate să ia hotărâri, în materia administrativă, în numele şi interesul colectivităţilor pe care le reprezintă şi nicidecum în nume şi în interes propriu, de unde rezultă că actele lor juridice cu caracter normativ şi individual sunt acte de autoritate, acte ce sunt tăcute în numele unităţii administrativ-teritoriale, efectele lor juridice producându-se direct în persoana unităţii.
Consiliul local nu are capacitate administrativă distinctă de cea a oraşului, comunei, actclc consiliilor atrăgând răspunderea directă a unităţii administrativ teritoriale care de altfel (conform art. 21 din Legea nr. 215/2001) poate fi obligată la cheltuieli de judecată sau căreia i se pot acorda cheltuieli. Din analiza dispoziţiilor art. 21, 62 din Legea nr. 215/2001 rezultă că întotdeauna în litigiile de contencios administrativ, calitatea procesuală pasivă aparţine comunei, oraşului sau judeţului, reprezentate prin primar sau preşedintele consiliului judeţean. De asemenea, reclamantul poate chema personal în judecată primarul sau pe consilierii care au votat hotărârea atacată dacă solicită şi obligarea acestora în solidar cu unitatea administrativ teritorială, pentru prejudiciul cauzat.
în ipoteza în care instanţa ar fi apreciat că unitatea administrativ teritorială trebuie să stea în proces prin consiliul local având în vedere că sc contestă un act care este de competenţa autorităţii deliberative şi că ar fi incidente dispoziţiile O.G. nr. 35/2002 în virtutea rolului activ avea îndatorirea de a pune în discuţia părţilor acest aspect.
Pentru cele ce preced, această instanţă apreciază că în mod greşit s-a admis excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a comunei II.. prin primar, motiv pentru care în baza art. 312 C. proc. civ. recursul a fost admis, hotărârea atacată a fost casată iar cauza a fost trimisă spre rejudecare.
C.A. Bacău, s. com., cont. adm. şi fisc., decizia nr. 540 din 5 septembrie 2008