Nelegalitatea actelor administrative cu caracter normativ adoptate cu nerespectarea acestei condiţii prealabile
Potrivit art. 21 alin. (1) din Legea nr. 109/1997, aşa cum a fost modificată prin Legea nr. 58/2003, Consiliul Economic şi Social este consultat obligatoriu de către iniţiatorii proiectelor de acte normative şi ai proiectelor de programe şi strategii nematerializate în proiecte de acte normative, din domeniul său de competenţă. Rezultatul acestei consultări se concretizează în avize la proiectele de acte normative şi la proiectele de programe şi strategii.
în temeiul art. 5 din actul normativ anterior indicat, Consiliul Economic şi Social analizează situaţia economică să socială a ţării şi face propuneri Guvernului şi Parlamentului, în condiţiile prevăzute de lege. privind: a) restructurarea şi dezvoltarea economici naţionale: b) privatizarea, funcţionarea şi creşterea competitivităţii agenţilor economici; c) relaţiile de muncă şi politica salariată: d) protecţia socială şi ocrotirea sănătăţii;
c) învăţământul, cercetarea şi cultura; 0 politicile monetare, financiare, fiscale şi de venituri.
în baza art. 7 alin. (I) din aceeaşi lege. iniţiatorii proiectelor de acte normative şi de programe şi strategii naţionale sau sectoriale, care privesc domeniile prevăzute la art. 5. au obligaţia de a solicita pentru acestea avizul consultativ al Consiliului Economic şi Social. Conform alin. (2) al articolului în discuţie, avizul va însoţi în mod obligatoriu proiectul de act normativ, de program sau de strategie până la adoptare.
Prin H.G. nr. 1792/2006 s-a dispus transmiterea unor imobile din domeniul privat al statului şi din administrarea Regiei Autonome de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor „RomâniaFilm” în domeniul public al unor oraşe, municipii şi/sau judeţe şi în administrarea consiliilor locale sau, după caz, judeţene ale accstora.
Cinematografele sunt instituţii de cultură, ceca ce înseamnă că. în temeiul art. 5 lit. e) din Legea nr. 109/1997, aşa cum a fost modificată prin Legea nr. 58/2003, Guvernului îi revenea obligaţia de a solicita avizul consultativ al Consiliului Economic şi Social.
Dc menţionat că încadrarea H.G. nr. 1792/2006 în domeniul prevăzut la art. 5 lit. c) din legea sus-menţionată rezultă şi din definiţia dată cinematografiei în art. 3 lit. a) din
O.G. nr. 39/2005: industrie culturală, de importanţă naţională, care crcează plusvaloare prin exploatarea şi răspândirea diversităţii culturale, are drept scop realizarea, distribuirea şi exploatarea filmelor cinematografice şi include totalitatea activităţilor şi persoanelor care activează în acest domeniu.
în plus, art. 3 din H.G. nr. 1792/2006 priveşte relaţiile de muncă, domeniu pentru care. de asemenea, este obligatoriu avizul consultativ al Consiliului Economic şi Social.
Existenţa avizului consultativ este o condiţie procedurală anterioară emiterii unui act administrativ a cărci ncîndcplinire atrage nulitatea actului. Avizul consultativ se caracte-rizează prin accca că autoritatea publică, pentru care legea prevede competenţa de a emite un act administrativ, este obligată să solicitc avizul, dar are libertatea de a aprecia dacă sc conformează sau nu conţinutului acestuia.
Pc de altă parte, întrucât H.G. nr. 1874/2006 reglementează cadrul juridic, modalităţile, criteriile şi procedurile de vânzare care sc aplică sălilor şi grădinilor de spectacol cinematografic, precum şi terenurilor aferente accstora, priveşte, la rândul său, unul din domeniile prevăzute la art. 5 lit. e) din Legea nr. 109/1997, modificată, şi anume cultura, situaţie în care avizul consultativ al Consiliului Economic şi Social era, desigur, obligatoriu. Mai mult, deoarece acest act administrativ implică şi transferul salariaţilor actuali – astfel cum sc prevede la art. 20 această hotărâre sc referă şi la relaţiile de muncă, domeniu pentru care, de asemenea, era nevoie de avizul anterior indicat, conform art. 5 lit. b) din legea în discuţie.
Pe calc de consecinţă, lipsa avizului consultativ atrage nelegalitatea celor două acte administrative contestate în cauză.
I.C.C.J., s. cont. adm. şi fisc., decizia nr. 2579 din 20 iunie 2008, în jurisprudenţa s. cont. adm. şi fisc. 2008, sem. I, p. 300
Notă: Deşi credem că soluţia de mai sus este corectă, ea conţine o mică neclaritate. Pe de o parte avizul consultativ trebuie „solicitat”, pe de alta, „lipsa” acestuia atrage nulitatea actului emis în atare condiţii. Este posibil ca lipsa să fie cauzată de omisiunea de a-l solicita, însă ce se întâmplă dacă avizul a fost solicitat, dar nu a fost obţinut?