Intimatul pârât. Consiliul judeţean D. a organizat concurs la data de 16 iulie 2007 în vederea ocupării postului vacant de director al Bibliotecii Judeţene B. şi B.B.
Cadrul legal privind organizarea acestui concurs este prevăzut de O.G. nr. 26/2005* privind managementul instituţiilor publice de cultură, aprobată prin Legea 114/2006.
Dispoziţiile din acest act normativ, respectiv art. 1-5, au fost avute în vedere inclusiv de intimatul pârât, fapt ce rezultă chiar din preambulul Dispoziţiei nr. 307 din 31 iulie 2007, privind organizarea acestui concurs, emisă de Preşedintele consiliului judeţean D.
Potrivit art. 1 alin. (1) din O.G. nr. 26/2005 „în vederea asigurării eficienţei activităţii instituţiilor publice de cultură şi a continuităţii actului managerial, angajarea directorilor generali sau a directorilor, după caz, denumiţi în continuare conducătorii instituţiilor publice de cultură, din cadrul instituţiilor publice de cultură, se face în urma unor concursuri de proiecte de management, pe baza unui concurs de proiecte de management, prin contract de management.”
Modalitatea de organizare a concursului prevăzut la art. 1 alin. (1) este reglementată de art. 2 din actul normativ menţionat, care prevede câ acest concurs Jn vederea angajării conducătorilor instituţiilor publice de cultură se organizează de ordonatorii principali de credite în subordinea cărora funcţionează instituţiile publice de cultură, in termen de 10 zile calendaristice de la vacantarea funcţiei de conducere. Organizarea concursurilor prevăzute la alin. (l) se aduce la cunoştinţă publică prin grija ordona torului principal de credite, prin publicare in mijloacele de informare in masă şi prin a fişare la sediul şi pe pagina de Internet a acestuia. Concursurile prevăzute la alin. (!) se desfăşoară în termen de minimum 30 de zile şi maximum 60 de zile de la aducerea la cunoştinţă publică a organ izării acestora. ”
în cuprinsul art. 3 alin. (2) este prevăzut conţinutul proiectului de management prezentat de candidaţi pentru o perioadă de minimum 3 ani şi maximum 5 ani iar în art. 4 este reglementată evaluarea candidaţilor şi a proiectelor de management prezentate de aceştia.
Legiuitorul în art. 5 a stabilit condiţiile de participare la concurs, respectiv documentele şi înscrisurile ce trebuie depuse de candidaţi şi proiectul de management prevăzut la art. 3. precum şi modalitatea de aducere la cunoştinţă a rezultatului concursului cât şi contestaţiile referitoare la acest rezultat.
Din aceste dispoziţii legale rezultă cu certitudine că angajarea Directorului Bibliotecii Judeţene se face pe baza unui concurs de proiecte de management, fiind reglementată prin O.G. nr. 26/2005. întreaga procedură referitoare la concursul de proiecte de management pentru angajarea E. Generali sau a E. instituţiilor publice de cultură.
Faptul că legiuitorul a prevăzut în mod expres „concurs de proiecte de management” cât şi elementele pe care trebuie sa le cuprindă un astfel de proiect într-o lege cu caracter special, impune ordonatorului principal de credite în subordinea căruia funcţionează instituţia publică de cultură pentru al cărei conducător se organizează concurs, să organizeze acest concurs în modalităţile şi condiţiile prevăzute de O.G. nr. 26/2005 art. 1-5.
Analizându-se dispoziţiile legale menţionate se constată faptul că nu este prevăzut ca etapă a concursului, interviul, astfel că, prin impunerea acestei probe, căreia organizatorul concursului i-a acordat o pondere de Î4 din nota finală acordată candidatului ca medie între nota la etapa a Il-a. proiectul de management şi etapa a IIl-a interviul, s-a realizat o adăugare la lege, fapt nepermis, cu atât mai mult cu cât acest gen de concurs este bine reglementat de legiuitor prin dispoziţiile speciale ale O.G. nr. 26/2005. De asemenea, la art. 4 se precizează faptul că în cadrul concursului de proiecte de management are loc o evaluare a acestor proiecte de o comisie compusă de specialişti în management cultural, iar dispoziţiile privind evaluarea candidaţilor fac referire la evaluare dosarelor acestora, a îndeplinirii condiţiilor de participare impuse, etapă ce a fost parcursă de comisie şi menţionată în procesul-verbal nr. 8787 din 15 august 2007.
Deci, cât timp există o reglementare specială într-un anumit domeniu cum este cel privind angajarea directorilor instituţiilor publice de cultură printre care şi Biblioteca Judeţeană, orice completare cu dispoziţii generale din alte acte normative, nu face decât să încalce principiul de drept „sentper specialia generalibus derogam” (totdeauna cele speciale constituie o derogare de la cele generale).
Prin urmare, concursul organizat de intimatul pârât a încălcat dispoziţiile legale speciale prevăzute de O.G. nr. 26/2005, menţionate anterior, astfel că este greşită susţinerea instanţei de fond potrivit căreia intimatul pârât poate introduce orice probe de concurs care sunt reglementate şi în alte acte normative ce privesc modul de organizare a concursurilor pentru ocuparea unor funcţii publice.
Tot acest act normativ reglementează şi procedura contestaţiilor ce se pot depune, privitoare la rezultatele concursului, nefiind prevăzută o procedură anterioară aducerii la cunoştinţă a rezultatelor concursului, ceea ce conduce la concluzia că legiuitorul a avut în vedere o singură contestaţie care să cuprindă întregul concurs de proiecte de management pentru ocuparea funcţiei de director al Bibliotecii Judcţcnc-D.
Pentru acest considerent nu poate fi reţinută nici susţinerea pârâtului apreciată ca întemeiată de instanţa de fond, potrivit căreia i se impută recurentul faptul că nu a contestat procedura anterioară rezultatului concursului.
In raport de dispoziţiile art. 18 din Legea nr. 554/2004, urmează să fie anulată dispoziţia nr. 339 din 21 august 2007 emisă de Preşedintele consiliului Judeţean D. cât şi rezultatele concursului organizat pentru ocuparea postului vacant de director al Bibliotecii Judeţene B. şi B.B., menţionate în procesul-verbal din 16 august 2007.
Capetele de cerere privind obligarea pârâtului la organizarea unui alt concurs cât şi declararea drept câştigător al concursului în persoana reclamantului sunt neîntemeiate întrucât aceste atribute aparţin pârâtului şi nu instanţei potrivit art. 18 alin. (1) menţionat anterior, iar concursul, după cum s-a reţinut a fost organizat cu încălcarea dispoziţiilor O.G. nr. 26/2005.
C.A. Craiova, s. com. adm. şi fisc., decizia nr. 592 din 20 martie 2008