Cuprins pe materii: Drept penal. Drept procesual penal. Infracţiune continuată. Control judiciar. Arest la domiciliu. Procedură simplificată. Suspendarea executării pedepsei sub supraveghere. Acord privind prestarea neremunerată a muncii în folosul comunităţii. Confiscare specială. Răspundere civilă delictuală.
În cazul infracţiunii de contrabandă prevăzute de Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, se impune luarea măsurii de siguranţă a confiscării speciale a bunurilor sau mărfurilor introduse ilegal pe teritoriul vamal al României, concomitent cu obligarea inculpaţilor la plata sumelor reprezentând datoria vamală, numai în ipoteza în care acestea au trecut de primul birou vamal situat pe teritoriul vamal comunitar fără a fi fost prezentate în vamă şi transportate spre acest birou, conform Deciziei nr. 11/2015 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie privind dezlegarea unor chestiuni de drept în materie penală.
Judecătoria Târgu Bujor, secţia penală, sentinţa penală nr. 196/23.09.2015
Prin rechizitoriul nr. …./P/2014 al Parchetului de pe lângă Judecătoria T B, a fost trimis în judecată, în stare de libertate, inculpatul C A, pentru săvârşirea infracţiunii de contrabandă, prev. de art. 270, alin. 2 lit. b din Legea 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările şi completările ulterioare.
Inculpatul C A are dublă cetăţenie R. M şi română, domiciliul în localitatea A de J, raionul Cl, R. M şi este fără ocupaţie.
În actul de sesizare, în esenţă, s-a reţinut că fapta inculpatului C A de a introduce în ţară, de două ori în decursul anului 2014, prin punctele de trecere a frontierei G şi O, judeţul Gi, a cantităţii totale de 162 pachete ţigări neaccizate, de provenienţă R M, întruneşte elementele constitutive ale infracţiunii de contrabandă, prevăzută de art. 270 alin. (2) lit. b din Legea nr. 86/2006 privind Codul Vamal al României.
Sub aspectul laturii obiective, în ceea ce priveşte elementul material se reţine că acesta constă în acţiunea de a introduce în ţară, de două ori în decursul anului 2014, prin punctele de trecere a frontierei G şi O, judeţul G, a cantităţii totale de 162 pachete ţigări neaccizate, de provenienţă R M.
Urmarea imediată constă în starea de pericol creată ca urmare a încălcării relaţiilor sociale de natură economică ce reglementează regimul vamal.
Raportul de cauzalitate rezultă din mijloacele de probă administrate, iar în ceea ce priveşte starea de pericol aceasta rezultă din materialitatea faptei.
Sub aspectul laturii subiective, infracţiunea a fost săvârşită cu intenţie directă, inculpatul cunoscând faptul că bunurile provin din contrabandă, acestea nefiind timbrate.
La individualizarea sancţiunii şi proporţionalizarea acesteia, instanţa va avea în vedere dispoziţiile art. 74 Cod penal .
În conformitate cu dispoziţiile 74 Cod penal, instanţa va avea în vedere împrejurările şi modul de comitere a infracţiunii, precum şi mijloacele folosite, starea de pericol social creată pentru valoarea ocrotită, natura şi gravitatea rezultatului produs ori a altor consecinţe ale infracţiunii, motivul săvârşirii infracţiunii şi scopul urmărit, natura şi frecvenţa infracţiunilor care constituie antecedente penale ale infractorului, conduita după săvârşirea infracţiunii şi în cursul procesului penal, nivelul de educaţie, vârsta, starea de sănătate, situaţia familială şi socială.
Astfel, instanţa apreciază că fapta săvârşită de inculpat prezintă un grad de pericol social ridicat, având în vedere modul in care inculpatul a acţionat.
În ceea ce priveşte persoana inculpatului CA, acesta a avut o atitudine sinceră, şi a recunoscut săvârşirea faptei reţinute în sarcina sa. Se va reţine totodată că inculpatul s-a prezentat la chemarea organelor de urmărire penală, şi în faţa instanţei de judecată, având din acest punct de vedere o atitudine procesuala corectă.
De asemenea, instanţa va ţine cont de faptul că inculpatul nu are antecedente penale, astfel cum rezultă din fişa de cazier judiciar ataşată la dosarul cauzei.
În privinţa limitelor de pedeapsă prevăzute de lege, instanţa reţine că potrivit art. 270 alin. 2 lit. b din Legea nr. 86/2006, faptele deduse judecăţii se pedepsesc cu închisoare de la 2 la 7 ani şi interzicerea unor drepturi.
La individualizarea judiciară a pedepselor ce urmează a fi aplicată inculpatului instanţa va avea în vedere criteriile generale de individualizare prevăzute de art. 74 NCP, scopurile pedepsei, reţinând în acest sens gradul ridicat de pericol social al faptelor săvârşite şi modalitatea de comitere.
Astfel, punând în balanţă ansamblul acestor considerente, prin prisma dispoziţiilor legale invocate anterior, instanţa apreciază că pentru asigurarea prevenţiei generale şi speciale se impune aplicarea unei pedepse faţă de inculpat în cuantum de 1 an şi 6 luni închisoare.
Faţă de aceste considerente, în baza art. 270 alin. 2 lit. b din Legea nr. 86/2006 şi art. 396 alin. 10 Cod procedură penală, condamnă pe inculpatul C A, la pedeapsa de 1 an şi 6 luni închisoare pentru săvârşirea infracţiunii de contrabandă.
În ceea ce priveşte aplicarea pedepselor complementare, instanţa reţine că natura faptei săvârşite, reflectând o atitudine de sfidare de către inculpat a unor valori sociale importante, relevă existenţa unei nedemnităţi în exercitarea drepturilor de natură electorală prevăzute de art. 66 lit. a) şi lit. b) C.pen. de la rămânerea definitivă a hotărârii (potrivit art. 68 alin. 1 lit. c) C.pen.).
Prin urmare, în baza art. 67 alin. 2 C.pen., interzice inculpatului ca pedeapsă complementară exercitarea drepturilor prev. de art. 66 alin. 1 lit. a) şi b) C.pen., respectiv a drepturilor de a fi ales în autorităţile publice sau în orice alte funcţii publice şi de a ocupa o funcţie care implică exerciţiul autorităţii de stat, pe o perioadă de 2 ani de la rămânerea definitivă a prezentei sentinţe.
În ceea ce priveşte aplicarea de pedepse accesorii, având în vedere aplicarea pedepselor complementare, în baza art. 65 alin. 1 C.pen., instanţa va interzice inculpatului şi ca pedeapsă accesorie exercitarea drepturilor prev. de art. 66 alin. 1 lit. a) şi b) C.pen., respectiv a drepturilor de a fi ales în autorităţile publice sau în orice alte funcţii publice şi de a ocupa o funcţie care implică exerciţiul autorităţii de stat, de la rămânerea definitivă a prezentei sentinţe şi până la executarea sau considerarea ca executată a pedepsei principale.
Prin urmare, în baza art. 65 alin. 1 C.pen., va interzice inculpatului ca pedeapsă accesorie exercitarea drepturilor prev. de art. 66 alin. 1 lit. a) şi b) C.pen., respectiv a drepturilor de a fi ales în autorităţile publice sau în orice alte funcţii publice şi de a ocupa o funcţie care implică exerciţiul autorităţii de stat, de la rămânerea definitivă a prezentei sentinţe şi până la executarea sau considerarea ca executată a pedepsei principale.
În ceea ce priveşte necesitatea aplicării pedepsei, instanţa constată că, în cauză sunt îndeplinite condiţiile art. 91 Cod penal, pedeapsa stabilită fiind mai mică de 3 ani închisoare, respectiv 1 an şi 6 luni închisoare; inculpatul nu a mai fost condamnat anterior la pedeapsa închisorii mai mare de un an; acesta şi-a manifestat acordul de a presta o muncă neremunerată în folosul comunităţii iar în raport de persoana inculpatului, de conduita avută anterior săvârşirii infracţiunii, de eforturile depuse de acesta pentru înlăturarea sau diminuarea consecinţelor infracţiunii, precum şi de posibilităţile sale de îndreptare, instanţa apreciază că aplicarea pedepsei este suficientă şi, chiar fără executarea acesteia, condamnatul nu va mai comite alte infracţiuni, dar se impune supravegherea conduitei sale pentru o perioadă determinată.
De asemenea, se constată faptul că inculpatul nu s-a sustras de la urmărire penală ori judecată şi nu a încercat zădărnicirea aflării adevărului ori a identificării şi tragerii la răspundere penală a autorului sau a participanţilor.
Faţă de aceste considerente, în baza disp. art. 91 Cod penal, instanţa dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere pentru o perioadă de 3 ani şi care constituie termen de supraveghere potrivit disp. art. 92 Cod penal.
În baza disp. art. 93 alin. 1 Cod penal, pe durata termenului de supraveghere, condamnatul trebuie să respecte următoarele măsuri de supraveghere: a) să se prezinte la Serviciul de Probaţiune G, la datele fixate de acesta; b) să primească vizitele consilierului de probaţiune desemnat cu supravegherea sa; c) să anunţe, în prealabil, schimbarea locuinţei şi orice deplasare care depăşeşte 5 zile; d) să comunice schimbarea locului de muncă; e) să comunice informaţii şi documente de natură a permite controlul mijloacelor sale de existenţă.
În baza disp. art. 93 alin. 2 Cod penal, instanţa impune condamnatului obligaţia de a urma unul sau mai multe programe de reintegrare socială derulate de către serviciul de probaţiune sau organizate în colaborare cu instituţii din comunitate.
În baza disp. art. 93 alin. 3 Cod penal, pe durata termenului de supraveghere, inculpatul va presta 100 de zile muncă neremunerată în folosul comunităţii.
În baza disp. art. 404 alin. 2 Cod procedură penală, pe baza evaluării iniţiale, consilierul de probaţiuni va stabili ca munca neremunerată în folosul comunităţii să fie executată la Primăria G sau la Şcoala Gimnazială ,,.
Atrage atenţia inculpatului asupra disp. art. 96 Cod penal privind revocarea suspendării executării pedepsei sub supraveghere.
În ceea ce priveşte latura civilă, în baza art. 397 rap. la art. 25 alin. 1 C.pr.pen., constatând că nu sunt îndeplinite condiţiile instanţa va respinge acţiunea civilă formulată de partea civilă Direcţia Generală Regională a finanţelor Publice G şi va obliga pe inculpatul C A la plata către partea civilă a sumei de 132 lei cu titlu de daune materiale, reprezentând taxe vamale, accize şi TVA.
Instanţa are în vedere la pronunţarea asupra laturii civile Decizia nr. 11/2015 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie privind dezlegarea unor chestiuni de drept în materie penală care stabileşte că în cazul infracţiunii de contrabandă prevăzute de Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, se impune luarea măsurii de siguranţă a confiscării speciale a bunurilor sau mărfurilor introduse ilegal pe teritoriul vamal al României, concomitent cu obligarea inculpaţilor la plata sumelor reprezentând datoria vamală, numai în ipoteza în care acestea au trecut de primul birou vamal situat pe teritoriul vamal comunitar fără a fi fost prezentate în vamă şi transportate spre acest birou.
Totodată, în baza art. 112 alin. 1 lit. f) C.pen., instanţa va dispune confiscarea specială de la inculpatul C A a celor 12 pachete de ţigări marca Winston Blue, conform dovezii seria A nr. 0…..239 din data de 07.07.2014.
În baza art. 274 alin. 1 C.pr.pen. obligă inculpatul să plătească suma de 288 lei cheltuieli judiciare avansate de stat.