CERTIFICAT DE CIRCULAŢIE A MĂRFURILOR EUR 1. REGIM VAMAL PREFERENŢIAL. DOVADA DE ORIGINE. OBLIGAŢII VAMALE DE IMPORT. Vamă


REGIM VAMAL PREFERENŢIAL. DOVADA DE

ORIGINE. OBLIGAŢII VAMALE DE IMPORT.

-art. 16, 17, 18 din Protocolul 4/2001 la

Acordul CE- Rom‰nia.

Regimul vamal preferenßial este acordat ”n baza

dovezii de origine, dovadľ reprezentatľ de certificatul EUR

1, care, ”nsľ, trebuie emis ”n condißiile Protocolului nr.4

anexľ la Acordul de asociere ”ntre Rom‰nia, pe de o parte, żi

Comunitľßile Europene żi statele membre ale acestora, pe de

altľ parte.

Certificatul EUR 1 se elibereazľ a posteriori la

cererea persoanei care avea calitatea de exportator, la data

inißialľ a exportului, iar neemiterea lui ”n condißiile

Protocolului 4 ”l face inapt ”n a atrage un regim vamal

preferenßial.

(Curtea de Apel Piteżti Đdecizia nr.197/R-C/27 februarie

2009)

Prin cererea ”nregistratľ la Tribunalul V‰lcea la data de

10.05.2007 sub nr. 2124/90/2007, reclamantul R.V. a chemat ”n

judecatľ pe p‰r‰ta D.G.F.P. V‰lcea, solicit‰nd instanßei sľ dispunľ

anularea Deciziei nr. 11/28.03.2007 cu privire la modul de

solußionare a contestaßiei żi, pe cale de consecinßľ, anularea

procesului verbal de control nr. 959/31.01.2007, a Deciziei nr. 6

(65)/967/31.01.2007 żi a ënżtiinßľrii nr. 3/969/31.01.2007, cu

exonerarea sa de obligaßia de platľ a sumei de 11.032 lei.

ën motivarea cererii, reclamantul a arľtat cľ, ”n luna

august 2006, a achizißionat de la firma Mohag Automobile

Sprugman GmbH Dorsten din Germania un autoturism marca

Ford Mondeo, fabricat ”n 2001, pentru care a achitat toate taxele

vamale ”n sumľ de 6446 lei, conform chitanßei nr. 681/R/ din

23.08.2006.

ën baza certificatului de origine EUR1 nr. A575398 au

fost acordate preferinße tarifare, conform Acordului Rom‰nia –

U.E. pentru importul autoturismului Ford Mondeo.

Ulterior, cu scrisoarea nr. 880/17.01.2007, Autoritatea

Naßionalľ a Vľmilor Đ Direcßia Tehnici de Vľmuire żi Tarif Vamal a

transmis p‰r‰tului Biroul Vamal Rm. V‰lcea cľ ăurmare adresei nr.

9303/25.08.2006 prin care se solicita controlul a posteriori al

certificatului EUR1 575398, administraßia vamalľ germanľ

informeazľ cľ exportatorul menßionat ”n caseta 1 a v‰ndut

autoturismul persoanei menßionate ”n caseta 3 cu toate cľ nu a

solicitat emiterea certificatului EUR 1 żi nici nu a ”mputernicit o

altľ persoanľ ”n acest sens. De aceea nu se poate confirma cľ

autoturismul ”n cauzľ este originar ”n sensul prevederilor

Protocolului nr. 4 anexľ la Acordul EuropeanÓ.

Ca urmare, organele vamale p‰r‰te au apreciat cľ bunul

nu beneficiazľ de regimul preferenßial prevľzut de Acord żi au

stabilit ”n sarcina reclamantului obligaßii fiscale suplimentare ”n

sumľ totalľ de 11.032 lei, din care 9.502 lei – taxe vamale żi 1530

lei- majorľri de ”nt‰rziere, ”ntocmind procesul verbal de control

959/31.01.2007, Decizia nr. 6 (65)967/31.01.2007 żi ënżtiinßarea de

platľ nr. 3/969/31.01.2007, acte ”mpotriva cľrora reclamantul a

formulat contestaßie ce a fost respinsľ prin Decizia nr.

11/28.03.2007.

Cu privire la diferenßele vamale ”n sumľ de 9.502 lei,

reclamantul a arľtat cľ nu i se poate imputa, ca beneficiar,

”ndeplinirea unei obligaßii care nu-i incumbľ potrivit dispozißiilor

legale żi ”n condißiile ”n care acest certificat existľ ”n realitate, ”n

materialitatea lui, iar contestarea acestuia nu are nicio justificare.

Referitor la majorľrile de ”nt‰rziere ”n cuantum de

1.530 lei , a arľtat cľ, de vreme ce debitul principal nu este datorat ,

nici majorľrile nu sunt datorate.

La data de 12 iunie 2007 reclamantul a arľtat cľ ”nßelege

sľ cheme ”n judecatľ żi D.R.V. Craiova – B.V. Rm. V‰lcea.

Prin sentinßa nr.1058/30.09.2008, Tribunalul V‰lcea Đ

Secßia comercialľ, administrativ żi fiscal a respins ca

ne”ntemeiatľ acßiunea reclamantului, reßin‰nd urmľtoarele:

ëntruc‰t exportatorul nu żi-a ”ndeplinit obligaßiile prev.

de art. 17 din Protocolul nr. 4/2001 privind procedura de eliberare a

unui certificat de circulaßie a mľrfurilor EUR 1, la controlul vamal

ulterior organele vamale germane au comunicat cľ autoturismul

marca Ford Mondeo ce a fľcut obiectul importului nu este originar

conform Protocolului nr. 4 żi nu beneficiazľ de preferinße tarifare.

Astfel, ”n mod legal żi temeinic organele vamale p‰r‰te au stabilit

obligaßii fiscale suplimentare ”n sarcina reclamantului, care nu a

putut face dovada cu documente legale cľ autovehiculul

importat este originar din Comunitate.

Cuantumul diferenßei de drepturi vamale de import a fost

determinat de organele vamale ”n sarcina reclamantului ”n

conformitate cu dispozißiile art. 237 alin.1 Cod vamal, potrivit cľrora

cuantumul drepturilor vamale de import se determinľ pe baza

elementelor de fixare din momentul nażterii datoriei vamale, żi ale

art. 223 alin.1 lit.a żi alin 2 din acelażi act normativ, conform cľrora

datoria vamalľ la import ia nażtere prin punerea ”n liberľ

circulaßie a mľrfurilor supuse drepturilor de import.

Majorľrile de ”nt‰rziere aferente diferenßei de drepturi

vamale acestea sunt datorate de reclamant ”ncep‰nd din ziua

imediat urmľtoare celei ”n care au fost ”ndeplinite formalitľßile

vamale pentru punerea ”n liberľ circulaßie a autoturismului,

formalitľßi materializate ”n chitanßa nr. 986681/681/23.08.2006, aża

cum rezultľ din dispozißiile art. 116 alin.1 din O.G. nr. 92/2003

privind Codul de procedurľ fiscalľ (art. 120 alin.1 ”n forma

republicatľ).

ëmpotriva sentinßei a formulat recurs reclamantul care,

invoc‰nd dispozißiile art. 20 din Legea nr.554/2004, art.304 pct.8 żi 9

żi urmľtoarele Cod pr.civilľ żi prevederile Protocolului nr.4 la

Acordul European instituind o asociere ”ntre Rom‰nia żi

Comunitľßile Europene, a criticat-o pentru nelegalitate żi

netemeinicie.

Examin‰nd sentinßa prin prisma motivelor invocate,

Curtea a constatat cľ recursul este nefondat żi prima instanßľ a

interpretat ”n mod corect art.17 din Protocolul 4, ale cľrui dispozißii

le-a redat ”n cuprinsul sentinßei.

Art.16 paragraf 1 lit.a) din Protocolul 4 prevede cľ

produsele originare din Comunitate beneficiazľ la importul ”n

Rom‰nia de prevederile Acordului prin prezentarea unui certificat de

circulaßie a mľrfurilor EUR 1, al cľrui model este prevľzut ”n anexa

III.

Art.17 stabileżte cľ exportatorul sau reprezentantul sľu

autorizat trebuie sľ formuleze o cerere scrisľ, cu un conßinut stabilit

”n Protocol, pe care sľ o adreseze autoritľßilor vamale ale ßľrii

exportatoare ”n scopul eliberľrii de cľtre acestea a certificatului EUR

1. De asemenea, exportatorul sau reprezentantul sľu autorizat trebuie

sľ completeze żi formularul certificatului EUR 1. Autoritľßile vamale

ale ßľrii exportatoare elibereazľ certificatul EUR 1 solicitat dupľ ce se

asigurľ, prin verificarea documentelor justificative żi a ”ndeplinirii

condißiilor din Protocol, cľ bunul pentru care este solicitat poate fi

considerat ca fiind produs originar din Comunitate.

Din rľspunsul autoritľßii vamale germane dat autoritľßilor

vamale rom‰ne ”n urma controlului a posteriori este evident cľ ”n speßľ

exportatorul nu a cerut eliberarea certificatului EUR 1 pe care

reclamantul l-a prezentat autoritľßilor vamale rom‰ne.

Nesolicitarea respectivului certificat de cľtre exportator

/reprezentantul sľu autorizat nu poate fi apreciatľ ca nesemnificativľ

”n raport de faptul cľ un certificat EUR 1 a fost totużi prezentat vľmii

rom‰ne, ”ntruc‰t un astfel de certificat se elibereazľ celui care l-a

solicitat żi cu referire la un anumit bun.

Faptul cľ exportatorul Mohag Automobile Spruugman nu

a cerut eliberarea certificatului EUR 1 echivaleazľ cu lipsa

certificatului ”nsużi ”n privinßa bunului exportat de acesta.

Regimul vamal preferenßial este acordat ”n baza dovezii de

origine, dovadľ reprezentatľ de certificatul EUR 1 care trebuie emis

”n condißiile Protocolului nr.4 anexľ la Acordul instituind o asocierea

”ntre Rom‰nia, pe de o parte, żi Comunitľßile Europene żi statele

membre ale acestora, pe de altľ parte.

Autoritľßile vamale rom‰ne au fost obligate sľ constate cľ,

de vreme ce certificatul EUR 1 nu a fost emis ”n condißiile legale

pentru cľ nu a fost cerut de cľtre exportator/un reprezentant

autorizat al acestuia, iar autoritľßile vamale germane nu au putut

confirma faptul ca autovehiculul importat de reclamant este o marfľ

de origine ”n sensul Acordului Rom‰nia – CE, reclamantul nu poate

beneficia de regimul vamal preferenßial prevľzut ”n Acordul respectiv.

Potrivit art. 17 parag.4 żi 5 din Protocol, certificatul EUR

1 este eliberat de autoritľßile vamale ale ßľrii exportatoare dacľ

produsele la care se referľ pot fi considerate ca fiind originare din

Comunitate żi dacľ ”ndeplinesc celelalte cerinße stipulate ”n Protocol.

ën acest sens, autoritľßile vamale ale tľrii exportatoare fac verificľri,

av‰nd dreptul inclusiv sľ solicite orice document justificativ żi sľ

realizeze orice control ”n contabilitatea exportatorului sau orice altľ

verificare consideratľ necesarľ. De asemenea, autoritľßile vamale ale

ßľrii exportatoare se vor asigura cľ documentele la care se face

referire la paragraful 2 Đ formularul de cerere żi certificatul EUR 1-

sunt completate corespunzľtor.

Prin urmare, orice dovadľ de provenienßľ a bunului

trebuie prezentatľ autoritľßilor vamale ale ßľrii exportatoare de cľtre

exportatorul care formuleazľ cererea scrisľ de eliberare a certificatului

de origine.

Ca atare, pentru a se aplica un regim vamal preferenßial la

importul unui bun ”n condißiile Acordului CE-Rom‰nia, trebuie emis

”n mod legal un certificat EUR 1, ceea ce ”n speßľ nu s-a realizat.

Chiar żi ”n cazul ”n care s-ar prezenta ”n mod direct

autoritľßilor vamale rom‰ne o dovadľ de provenienßľ a bunului,

acestea nu o pot ăvalorificaÓ ”n sensul acordľrii regimului vamal

preferenßial c‰tľ vreme lipseżte un certificat EUR 1 eliberat legal Đ

singurul act care, potrivit Protocolului, dovedeżte caracterul de ăbun

originarÓ. Astfel, verificľrile ce se fac la controlul ăa posterioriÓ sunt

atributul autoritľßilor vamale ale ßľrii exportatoare, chiar dacľ

solicitarea de verificare vine de la ßara importatoare.

Prin urmare, pentru acordarea regimului vamal

preferenßial, este esenßial faptul ca bunul sľ fie ăoriginarÓ ”n sensul

Acordului, dar la fel de esenßial este ca acest caracter sľ fie dovedit

printr-un certificat EUR 1 emis legal żi, deopotrivľ, ca autoritľßile

vamale ale ßľrii exportatoare sľ confirme, cu ocazia controlului

ulterior, caracterul de ăbun originarÓ. Ori, ”n speßľ, aceste ultime

cerinße nu au fost realizate.

Deci, nu au fost primite susßinerile recurentului potrivit

cľrora certificatul EUR 1 prezintľ doar vicii de formľ legate de

inexistenßa unor semnľturi ”n anumite c‰mpurile acestuia, c‰tľ vreme

este vorba de ne”ndeplinirea unor condißii legale de eliberare a actului

respectiv żi de faptul cľ autoritľßile vamale germane nu au confirmat

caracterul de bun originar al autoturismului importat.

Instanßa de fond a fost ”nvestitľ nu sľ verifice caracterul

de ăprodus originarÓ al autovehiculului, dincolo de aprecierile

organelor vamale germane żi rom‰ne, ci sľ verifice dacľ organele

vamale au procedat legal la impunerea reclamantului la plata taxelor

vamale żi a accesoriilor acestora. Ori, cum s-a expus mai sus, acestea

au fost corect aplicate ”ntruc‰t certificatul EUR 1 s-a dovedit a nu fi

emis conform Protocolului 4 żi, ca atare, a fost inapt sľ atragľ regim

vamal preferenßial pentru bunul reclamantului.

ën ce priveżte faptul cľ ”n cursul judecľßii, recurentul-

reclamant a prezentat un alt certificat EUR 1 cu privire la

autoturismul importat este fľrľ relevanßľ sub aspectul legalitľßii

actelor contestate ”n speßľ si al exonerľrii de la plata taxelor vamale

corespunzľtoare.

Recurentul-reclamant nu a precizat ”n mod concret ”n ce

condißii a obßinut noul certificat EUR 1 prin prisma art.18 din

Protocol, mľrginindu-se sľ susßinľ ”n faßa instanßei de fond cľ a fost

obßinut ”n procedura a posteriori.

Un certificat EUR 1 se elibereazľ a posteriori la cererea

persoanei care avea calitate de exportator la data inißialľ a exportului.

Ori, ”n cazul certificatului eliberat la data de 13.02.2008 żi prezentat ”n

cursul procesului, se constatľ cľ acesta a fost eliberat reclamantului

”nsużi ”n calitate de exportator, ceea ce atrage concluzia ca actul

vizeazľ o altľ operaßiune de export dec‰t cea din data de 21.08.2006,

chiar dacľ este cu privire la acelażi bun.

ën ce priveżte condißiile pentru eliberarea unui certificat

EUR 1 a posteriori, instanßa constatľ cľ actul emis la data de

13.02.2008 nu le ”ndeplineżte.

Astfel, av‰nd in vedere circumstanßele cauzei, nu se poate

pretinde cľ noul certificat a fost obßinut ”n condißiile art. 18 parag.1

lit. a). Textul legal respectiv permite eliberarea unui certificat dupľ

realizarea exportului produselor la care se referľ, dacľ la momentul

exportului actul nu a putut fi eliberat din cauza unor erori, omisiuni

involuntare sau circumstanße speciale. Ori, niciuna dintre aceste

situaßii nu se poate pretinde cľ a existat ”n cauzľ. Astfel, la momentul

exportului inißial a existat un certificat care a fost prezentat organelor

vamale romane, dar care, dovedindu-se a nu fi emis ”n condißii legale

din culpa exportatorului, nu a putut atrage regim vamal preferenßial

pentru reclamantul importator.

De asemenea, nu se poate pretinde cľ noul certificat

EUR 1 a fost emis ”n condißiile art. 18 parag. 1 lit. b) din Protocol

care impun a se demonstra autoritľßilor vamale ale ßľrii exportatoare

cľ a fost eliberat un certificat de circulaßie a mľrfurilor EUR 1, dar nu

a fost acceptat la import din motive tehnice. ën speßľ, primul

certificat EUR 1 prezentat de cľtre reclamant nu a fost ”nlľturat de

organele vamale romane la momentul importului, ci ulterior – ca

urmare a rezultatelor controlului a posteriori efectuat de organele

vamale germane żi a faptului cľ acestea nu au confirmat originea

comunitarľ a bunului – nu a mai fost acceptat pentru acordarea

regimului vamal preferenßial. Prin urmare, certificatul respectiv nu a

fost ”nlľturat la import din motive tehnice, ci a fost ”nlľturat ulterior

importului pentru cľ eliberarea lui nu a fost fľcutľ ”n condißiile art. 17

din Protocol si, ca atare, nu mai putea avea efectul recunoscut de

Acordul CE Đ Rom‰nia.

Pentru cele expuse, vľz‰nd dispoz. art. 312 alin. 1 C.proc.civ., Curtea

a respins recursul ca nefondat.