VÂNZARE SPAŢII MEDICALE. COMUNICAREA DE CĂTRE AUTORITATEA PUBLICĂ A RĂSPUNSULUI. COMPETENŢĂ. Vânzări-Cumpărări


C®TRE AUTORITATEA PUBLIC® A R®SPUNSULUI.

COMPETENŢ®.

– art. 5 din OUG nr.68/2008;

– art. 4 ăbÓ, 91, 94-98 din Legea nr.215/2001;

Atunci c‰nd prin lege, obligaßia de a rľspunde żi a

exprima pozißia asupra solicitľrii de a fi v‰ndut un spaßiu

medical revine consiliului judeßean, rľspunsul redactat numai

de preżedintele acestei autoritľßi publice, fľrľ a avea la bazľ

un document din care sľ rezulte cľ reflectľ pozißia autoritľßii,

face admisibilľ acßiunea ”ntemeiatľ pe dispozißiile art.1 din

Legea nr.554/2004.

(Curtea de Apel Piteżti Đdecizia nr. 175/R-C/27

februarie 2009)

Prin acßiunea introdusľ la data de 19.09.2008, reclamantul

C.M.I. Dr.P.M. a chemat ”n judecatľ C. J. Argeż pentru ca prin

hotľr‰rea ce se va pronunßa sľ fie obligat p‰r‰tul sľ rľspundľ la

cererea sa, privind ”ndeplinirea procedurii stabilite de

O.U.G.nr.68/2008, fie de a-i vinde spaßiul cabinetului, inclusiv

anexele, cu terenul aferent, fie sľ ”l amenajeze żi sľ-l doteze pe

cheltuiala sa, conform standardelor stabilite prin acte normative.

Potrivit art.4 din O.U.G.nr.68/2008, consiliile judeßene

sau consiliile locale, dupľ caz, pot aproba prin hotľr‰re lista spaßiilor

żi a terenurilor aferente din proprietatea privatľ a unitľßilor

administrativ-teritoriale, ori din proprietatea privatľ a statului, pentru

care sunt mandatate sľ v‰ndľ, spaßii ce urmeazľ sľ fie v‰ndute

potrivit dispozißiilor prezentei ordonanße de urgenßľ.

ën cazul refuzului de v‰nzare, potrivit art.32, acestea au

obligaßia sľ le aranjeze żi sľ le doteze, pe cheltuiala lor, conform

standardelor stabilite prin acte normative, ”n termen de un an de la

data intrľrii ”n vigoare a ordonanßei.

Conform art.2 alin.1 lit.h din Legea nr.554/2004,

coroborat cu art.4 alin.2 żi art.42 alin.1 din O.U.G.nr.68/2008,

p‰r‰tul avea obligaßia sľ rľspundľ la cererea sa, ”n termen de 30 de

zile de la ”nregistrarea cererii, fie sľ ”i v‰ndľ spaßiul concesionat, fie sľ

”l doteze ”n termen de un an, cerere rľmasľ fľrľ rezultat.

Reclamantul, ”n dovedirea acßiunii, a depus contractul de

concesiune nr.7174/2004 żi actul adißional la acesta(f.21-27), cererea

nr.4/3.07.2008(f.2), la care nu a primit rľspuns.

P‰r‰tul, prin ”nt‰mpinare (f.8-11), a solicitat respingerea

acßiunii ca nefondatľ, motivatľ, ”n esenßľ, cľ ordonanßa nu obligľ la

v‰nzare, iar spaßiul respectiv face parte din domeniul public, nefiind

supus ”nstrľinľrii. ën ceea ce priveżte dotarea, a arľtat cľ aceasta nu

este posibilľ dec‰t ”n mľsura ”n care ”n bugetul local sunt cuprinse żi

aprobate fonduri cu aceastľ destinaßie. ën fine, a arľtat cľ a rľspuns

reclamantului cu adresa nr.6235/13.10.2008(f.12).

P‰r‰tul, la cererea instanßei, cu adresa

nr.9951/28.10.2008(f.18-19) a precizat cľ nu s-a discutat ”n plenul

Consiliului Judeßean żi nu s-a adoptat nici o hotľr‰re ”n legľturľ cu

aplicarea O.U.G.nr.68/2008.

Reclamantul a ”nvederat cľ spaßiul concesionat intrľ sub

incidenßa O.U.G.nr.68/2008, put‰nd fi v‰ndut sau amenajat ”n

termen de un de la intrarea ”n vigoare a ordonanßei żi cľ anterior, ”n

baza O.U.G.nr.110/20005, prin hotľr‰rea nr.115/30.08.2006, acesta a

aprobat v‰nzarea, fľrľ a depune acest ”nscris.

P‰r‰tul a susßinut cľ hotľr‰rea nr.115/2006, pe care a

adoptat-o anterior, este caducľ at‰ta timp c‰t O.U.G.nr.110/2005, ”n

baza cľreia a fost emisľ, a fost declaratľ neconstitußionalľ.

Prin sentinßa civilľ nr.543/CA din 21 noiembrie 2008,

pronunßatľ de Tribunalul Argeż – Secßia civilľ Đ Completul specializat

de administrativ żi fiscal, a fost admisľ ”n parte acßiunea

formulatľ de reclamantul C.M.I. DR ăP.M.Ó, ”n contradictoriu cu

p‰r‰tul C.J. ARGEŻ. A fost obligat p‰r‰tul sľ se pronunße efectiv ”n

legľturľ cu aplicarea OUG nr.68/2008, precum żi la plata cheltuielilor

de judecatľ ”n sumľ de 4,30 lei.

Pentru a hotľr” astfel, instanßa de fond a reßinut

urmľtoarele:

Prin O.U.G.nr.68/2008 a fost reglementatľ v‰nzarea

spaßiilor proprietate privatľ a statului sau a unitľßilor administrativ-

teritoriale cu destinaßia de cabinete medicale, precum żi a spaßiilor ”n

care se desfľżoarľ activitľßi conexe actului medical

La art.1 żi 2 din ordonanßľ a fost reglementatľ sfera de

aplicare a acesteia, respectiv au fost enumerate spaßiile medicale,

construcßii żi terenuri, ce pot fi v‰ndute, precum żi excepßiile; la art.3

alin.1 żi 2 au fost enumerate persoanele care pot solicita cumpľrarea

acestor spaßii medicale.

La art.3 alin.3 s-a reglementat cľ v‰nzarea spaßiilor

medicale care se aflľ ”n sediile consiliilor locale żi judeßene se face ”n

baza hotľr‰rii consiliului local sau a consiliului judeßean, ”n

conformitate cu dispozißiile legale ”n vigoare.

La art.4 alin.1 s-a prevľzut cľ, Consiliile judeßene sau

consiliile locale, dupľ caz, pot aproba prin hotľr‰re lista spaßiilor żi a

terenurilor aferente din proprietatea privatľ a unitľßilor administrativ-

teritoriale ori din proprietatea privatľ a statului, pentru care sunt

mandatate sľ v‰ndľ, ce urmeazľ sľ fie v‰ndute potrivit dispozißiilor

prezentei ordonanße de urgenßľ. Listele astfel aprobate sunt afiżate ”n

mod obligatoriu la sediul consiliului local/judeßean żi publicate pe

site-ul consiliului local/judeßean ”n termen de 15 zile de la aprobare.

De la art.4 alin.2, p‰nľ la art.31, inclusiv, a fost

reglementatľ procedura de urmat ”n cazul v‰nzľrii, at‰t de cľtre

autoritatea publicľ, c‰t żi de cumpľrľtor.

La art.32 s-a reglementat cľ spaßiile medicale care intrľ

sub incidenßa acestei ordonanße, care nu sunt v‰ndute de consiliile

locale żi consiliile judeßene, vor fi amenajate żi dotate ”n termen de un

an de la intrarea ”n vigoare a ordonanßei, conform standardelor

stabilite prin ordinul ministrului sľnľtľßii publice, urm‰nd ca

fondurile necesare dotľrii żi amenajľrii sľ fie alocate din bugetele

locale ale consiliilor locale żi judeßene ”n a cľror razľ teritorialľ se aflľ

spaßiile medicale.

Instanßa de fond a reßinut cľ p‰r‰tul, cum de altfel

recunoażte żi acesta ”n precizľri, nu a adoptat nici o hotľr‰re ”n

legľturľ cu aplicarea O.U.G.nr.68/2008.Problema care se ridicľ ”n

cauzľ, priveżte posibilitatea reclamantului de a solicita ca, ”n aplicarea

acestor dispozißii, instanßa sľ impunľ p‰r‰tului o anumitľ conduitľ, fie

de a vinde spaßiul medical, cu terenul żi accesoriile aferente, fie de a-l

amenaja żi dota, ”n termen de un an de la intrarea ”n vigoare a

ordonanßei, la standardele stabilite prin ordinul ministrului sľnľtľßii

publice.

Singura conduitľ pe care o poate impune instanßa, este de

a-l obliga pe p‰r‰t sľ se pronunße ”n plen ”n legľturľ cu aplicarea

acestui act normativ, preżedintele consiliului judeßean neav‰nd o

asemenea competenßľ.

Acesta are obligaßia, potrivit Legii nr.215/2001,

modificatľ, de a ”nscrie pe ordinea de zi a żedinßei de consiliul

judeßean, proiectul de hotľr‰re care sľ fie adoptat de cľtre consiliu,

care sľ prevadľ fie v‰nzarea, fie amenajarea żi dotarea spaßiilor

medicale, la proiect urm‰nd a fi anexatľ documentaßia care sľ

cuprindľ lista spaßiilor medicale żi terenurilor aferente, ce intrľ sub

incidenßa O.U.G.nr.68/2008, lista concesionarilor, regimul juridic al

construcßiilor żi terenurilor, lista dotľrilor żi fondurilor necesare ce

trebuie cuprinse ”n bugetul local, etc., documentaßie de naturľ a duce

la adoptarea unei hotľr‰ri legale de cľtre consiliu.

Numai dupľ adoptarea unei asemenea hotľr‰ri,

reclamantul poate solicita p‰r‰tului, fie cumpľrarea potrivit procedurii

impuse de ordonanßľ, fie amenajarea żi dotarea spaßiului.

Este fľrľ relevanßľ faptul cľ, anterior, p‰r‰tul a adoptat

hotľr‰rea nr.116/2006. cu privire la v‰nzarea spaßiului concesionat,

at‰ta timp c‰t O.U.G.nr.110/2005, care a generat-o, a fost declaratľ

neconstitußionalľ.

Nu trebuie omis faptul cľ noul act normativ

reglementeazľ o facultate ”n sarcina consiliului judeßean, iar fostul act

normativ a reglementat o obligaßie.

ën ceea ce priveżte rľspunsul nr.6235/13.10.2008(f.12),

emis de preżedintele consiliului judeßean, acesta nu va fi luat ”n

considerare, ca rľspuns eman‰nd de la p‰r‰t, el nefiind urmarea unei

hotľr‰ri, ci opinia preżedintelui de consiliu.

Faßľ de considerentele reßinute, acßiunea reclamantului a

fost admisľ ”n parte, ”n sensul obligľrii p‰r‰tului de a se pronunßa

efectiv ”n legľturľ cu aplicarea O.U.G.nr.68/2008.

ëmpotriva sentinßei tribunalului, a formulat recurs p‰r‰tul

care, invoc‰nd dispozißiile art. 304 pct.6, 7, 9 żi art.3041 Cod pr.civilľ,

a criticat-o pentru nelegalitate żi netemeinicie.

Examin‰nd sentinßa prin prisma motivelor de recurs

invocate, Curtea a constatat cľ recursul este nefondat.

Astfel, ”n mod corect a apreciat prima instanßľ cľ p‰r‰tul

este obligat sľ se pronunße ”n legľturľ cu procedura pe care ”nßelege

sľ o urmeze ”n aplicarea OUG nr.68/2008.

Potrivit OUG nr.68/2008, consiliile judeßene sau locale au

o posibilitate żi o obligaßie: sľ v‰ndľ spaßiile medicale aflate ”n

domeniul public al unitľßilor administrativ teritoriale żi, respectiv, ”n

cazul ”n care aleg sľ nu le v‰ndľ, sľ le amenajeze żi doteze ”n termen

de un an de la data intrľrii ”n vigoare a ordonanßei.

ën cazul ”n care consiliile judeßene sau locale sunt de acord

cu v‰nzarea spaßiilor din domeniul privat al unitľßilor administrativ

teritoriale, acestea pot aproba lista spaßiilor żi terenurilor aferente

acestora ce urmeazľ a fi v‰ndute. Potrivit art. 5 din OUG nr.68/2008,

”n termen de 45 zile de la intrarea ”n vigoare a ordonanßei, ”n fiecare

localitate sau judeß ”n care existľ spaßii ce intrľ sub incidenßa

ordonanßei se constituie o comisie de v‰nzare.

Obligaßia impusľ de art. 5 żi procedura de v‰nzare

reglementatľ ”n articolele ulterioare sunt imperative ”n situaßia ”n care

consiliile locale/judeßene se hotľrľsc sľ v‰ndľ spaßiile ce intrľ sub

incidenßa ordonanßei.

ëmplinirea termenului de 45 de zile sus arľtat, fľrľ ca

p‰r‰tul C.J. Argeż sľ stabileascľ dacľ ”n domeniul privat al judeßului

existľ spaßii ce intrľ sub incidenßa ordonanßei żi dacľ alege sľ le v‰ndľ

nu poate fi apreciatľ ca o renunßare implicitľ a p‰r‰tului la

posibilitatea de v‰nzare.

Caracterul explicit al unei astfel de renunßľri a p‰r‰tului, ”n

sensul de a nu vinde spaßiile medicale rezultľ din interpretarea OUG

nr.68/2008, care implicľ pe actualii utilizatori ai spaßiilor żi pe orice

altľ persoanľ interesatľ ”n procedura respectivľ, ”n sensul cľ

recunoażte dreptul acestora de a fi ”ncunożtinßaßi prin comunicare

directľ żi, respectiv, prin afiżare publicľ a listei cu spaßiile żi terenurile

de v‰nzare.

A admite cľ p‰r‰tul nu este obligat sľ arate explicit, ”n

concret, cľ nu are spaßii care sľ intre sub incidenßa OUG nr.

68/2008 ori cľ, deżi le are, nu acceptľ posibilitatea de v‰nzare a

acestora, ”nseamnľ a admite cľ p‰r‰tul are posibilitatea sľ

nesocoteascľ dreptul celorlalßi destinatari ai ordonanßei de a cunoażte

pozißia pe care żi-a ales-o acesta żi obligaßiile ce-i incumbľ ”n funcßie

de alegerea fľcutľ.

Prima instanßľ a admis ”n parte acßiunea reclamantului ”n

sensul cľ nu i-a impus p‰r‰tului sľ se pronunße ”ntr-unul sau ”n

celľlalt sens permis de lege (v‰nzarea ori amenajarea spaßiilor

medicale), ci doar sľ arate pozißia aleasľ ”n aplicarea OUG

nr.68/2008.

Prima instanßľ nu a acordat altceva dec‰t i s-a cerut żi nici

mai mult dec‰t a cerut reclamantul, av‰nd ”n vedere cľ acesta a cerut

ca p‰r‰tul sľ-i comunice un rľspuns la cererea sa nr. 4/2008 privind

procedura OUG nr.68/2008, respectiv sľ-i v‰ndľ spaßiul medical cu

terenul aferent ori sľ-l amenajeze sau sľ-l doteze pe cheltuiala sa.

Obligaßia impusľ de cľtre instanßľ nu excede obiectului

dedus judecľßii de cľtre reclamant żi, aża cum s-a arľtat mai sus, nici

dispozißiilor OUG nr.68/2008 care trebuie interpretate prin

coroborare cu dispozißiile art. 1 din Legea nr. 554/2004 privind

contenciosul administrativ, care obligľ autoritľßile publice cľrora li s-a

adresat o cerere referitoare la un drept sľ rľspundľ solicitantului ”n

termenul legal.

Adresa nr. 6235/2008 depusľ la fila 12 dosar fond, nu

poate fi apreciatľ ca rľspuns al p‰r‰tului la cererea reclamantului ”n

legľturľ cu aplicarea OUG nr.68/2008, c‰tľ vreme nu este bazat pe

rezultatul unor dezbateri ale Consiliului Judeßean Đ ca autoritate

deliberativľ a administraßiei publice locale Đ ori pe hotľr‰rea acestuia

”n aplicarea art. 91 alin. 1 lit. c) żi alin. 4 lit. b) din Legea nr.

215/2001/R.

Este adevľrat cľ preżedintele C.J. reprezintľ judeßul ”n

relaßiile cu persoanele fizice sau juridice żi este adevľrat cľ ”nscrisurile

care emanľ de la o autoritate sau institußie publicľ trebuie semnate de

cľtre conducľtorul acesteia, ”nsľ ”n cauzľ, nu sunt puse ”n discußie

astfel de aspecte żi, ca atare, nu sunt contestate.

Reprezentarea Judeßului żi semnarea rľspunsurilor la

petißii ca reprezentant al institußiei Consiliul Judeßean nu dau

preżedintelui Consiliului Judeßean dreptul de a exprima pľreri ”n

domenii aflate ”n competenßa strictľ a autoritľßii publice locale Consiliul

Judeßean – cum este v‰nzarea bunurilor din domeniul privat al

Judeßului.

Prin urmare, Preżedintele Consiliului Judeßean, fiind

autoritate executivľ, nu este abilitat sľ exprime el ”nsużi, dar sub

pretextul reprezentľrii consiliului judeßean, pľreri care pot fi

exprimate doar de cľtre Consiliul Judeßean, prin membri sľi consilieri

judeßeni, care lucreazľ ”n condißiile art. 91 żi art. 94-98 din Legea

nr.215/2001/R.

ën speßľ, rľspunsul pe care Preżedintele C.J. Argeż l-a

comunicat reclamantului nu conßine aprecierile ori hotľr‰rile

Consiliului Judeßean ”nsużi żi, deci, nu poate fi considerat ca eman‰nd

de la Consiliul Judeßean.

Ca atare, ”n mod corect instanßa de fond nu a respins

cererea reclamantului, ca rľmasľ fľrľ obiect.

De asemenea, cererea reclamantului nu putea fi respinsľ

ca prematur formulatľ, c‰tľ vreme Consiliul Judeßean a primit o

cerere referitoare la un drept żi nu a rľspuns acesteia ”n termenul de

30 de zile prevľzut de art. 2 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 554/2004.

Prima instanßľ, prin sentinßa pronunßatľ, nu a adus

atingere principiului autonomiei locale ”ntruc‰t nu a impus p‰r‰tului

sľ adopte una din cele douľ conduite permise de OUG nr.68/2008,

ci a lľsat exclusiv la aprecierea acestuia alegerea ”n sine. Ceea ce s-a

impus a fost, ”nsľ, exercitarea alegerii, pentru ca toßi destinatarii

actului normativ sľ cunoascľ pozißia p‰r‰tului żi sľ fie ”nlľturat orice

echivoc ”n legľturľ cu obligaßiile p‰r‰tului atrase de pozißia pe care a

”nßeles sľ o agreeze. Este adevľrat cľ p‰r‰tul nu poate fi obligat sľ

adopte o hotľr‰re, dar poate fi obligat sľ ”żi exprime punctul de

vedere cu privire la obligaßiile pe care alege sľ żi le ”nsużeascľ ”n

aplicarea OUG nr. 68/2008, fľrľ a se considera cľ ”n acest fel este

nesocotitľ autonomia localľ.

ën aceste condißii, instanßa de fond nu avea temei sľ

verifice dacľ spaßiul reclamantei se gľseżte ”n domeniul public

judeßean, ori ”n domeniul privat judeßean, lľs‰nd la latitudinea

p‰r‰tului verificarea inventarului domeniului privat żi a celui public,

precum żi adoptarea conduitei pe care o doreżte ”n legľturľ cu

aplicarea OUG nr. 68/2008.

Pentru cele expuse, vľz‰nd dispozißiile art.312 alin.1 Cod pr.civilľ,

Curtea a respins recursul ca nefondat.