Regulament privind emitenţii şi operaţiunile cu valori mobiliare.


Stabilirea, prin regulament, a unui termen de convocare AGA mai mare decât cel minim, stabilit de lege. Legalitate

Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 13/2004 privind emitenţii şi operaţiunile cu valori mobiliare a fost emis de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare în aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, în conformitate cu dispoziţiile art. I alin. (3) din acest act normativ, în care se stipulează: „Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, denumită în continuare C.N.V.M., este autoritatea competentă care aplică prevederile prezentei legi, prin exercitarea prerogativelor stabilite în statutul său”.

Excepţia de nelegalitate, ridicată pe cale incidentală de SC T.N. SA, se referă la dispoziţiile art. 140 din regulament, conform cărora „convocatorul trebuie publicat cu cel puţin 25 de zile anterior datei de întrunire pentru prima dată a adunării generale, precum şi cu respectarea prevederilor Legii nr. 31/1990, republicată”, în raport de prevederile art. 117 din Legea nr. 31/1990, republicată, care în alin. (1) şi (2) prevede în mod expres faptul că termenul de desfăşurare a A.G.A. nu poate fi mai mic de 15 zile de la publicarea convocatorului.

Aşa cum corect a interpretat şi instanţa de fond, legea distinge în mod imperativ asupra ipotezei în care termenul de desfăşurare a A.G.A. nu poate fi mai mic de 15 zile de la data publicării convocatorului, ceea ce. per a contraria. nu impietează asupra ipotezei conform căreia termenul de desfăşurare a A.G.A. poate fi mai mare de 15 zile de la data publicării convocatorului.

Aşadar, contrar celor susţinute de recurentă – autoarea excepţiei de nelegalitate -, dispoziţiile art. 117 alin. (2) din Legea nr. 31/1990. republicată, prevăd că termenul de întrunire nu poate fi mai mic de 15 zile de la publicarea convocării. în niciun caz nefiind menţionat un termen unic de 15 zile.

Stabilirea prin Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 13/2004 a termenului de 25 de zile între data fixată pentru desfăşurarea A.G.A. şi data publicării convocatorului s-a realizat pentru a permite unui număr cât mai mare de acţionari de a participa la A.G.A. şi de a avea acces la informaţiile publice necesare cunoaşterii problemelor existente pe ordinea de zi a A.G.A.

în conformitate cu dispoziţiile art. 2 din O.U.G. nr. 25/2002 privind aprobarea Statutului Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, aprobată cu modificările ulterioare, aceasta are printre obiectivele sale fundamentale asigurarea protecţiei operatorilor şi investitorilor împotriva practicilor neloiale, abuzive şi frauduloase, a promovării, funcţionării corecte şi transparente a pieţelor reglementate şi a prevenirii afectării egalităţii de informare şi tratament a investitorilor sau a intereselor acestora.

în calitate de autoritate a pieţei de capital din România, Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare este obligată să întreprindă toate demersurile necesare în scopul stabilirii şi menţinerii cadrului necesar dezvoltării pieţei reglementate, a promovării încrederii în pieţele reglementate şi în investiţiile în instrumentele financiare.

Concluzia ce se desprinde, faţă de considerentele expuse, este aceea că termenul de 25 zile prevăzut între data fixată pentru desfăşurarea A.Cî.A. şi data publicării convocatorului a fost stabilit avându-se în vedere şi dispoziţiile Legii nr. 31/1990, republicată, art. 117, din a cărui interpretare logică rezultă fără putinţă de tăgadă făptui că termenul de desfăşurare a

A.G.A. nu poate 11 mai mic de 15 zile, per a contrario, acest termen putând fi şi mai mare de 15 zile.

Dat fiind că Regulamentul nr. 13/2004 al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare a fost dat în aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, prin prevederile sale, în mod obligatoriu, trebuia să ţină seama de menţinerea unui climat de transparenţă a activităţii societăţii emitente pentru toţi acţionarii săi. cărora trebuie să le asigure facilităţile şi informaţiile necesare pentru a le permite să-şi excrcitc drepturile, în special să-i informeze cu privire la organizarea adunărilor generale şi să permită acestora să-şi excrcitc drepturile de vot.

I.C.C.J., s. cont. adm. şi fisc., decizia nr. 2068 din 18 aprilie 2007, în Excepţia de necompetenfă 2007-2008, p. 93

Observaţie: în acelaşi sens, a se vedea decizia nr. 2495 din 28 iunie 2006 şi decizia nr. 3094 din 27 septembrie 2006, publicate în G.V. Bîrsan, B. Georgescu, Excepţia de nelegalitate. Jurisprudenţă Secţiei de administrativ şi fiscal, voi. II, Ed. Hamangiu, Bucureşti, 2007, p. 83-91.

Notă: Toate cele patru speţe pun în discuţie, dintr-un anumit punct de vedere, existenţa unei obligaţii de compatibilitate a actului administrativ cu norma superioară pe care o aplică: în toate situaţiile, organul emitent are o anumită libertate de mişcare pe care o poate exercita liber. Depăşirea acestor limite atrage nelegalitatea actului (primarul poate acorda premii, dar cu limita că destinatarii acestora se încadrează în „personalul contractual”; prefectul poate dispune – la acea vreme – suspendarea din funcţie a unui primar, dar numai dacă există o anchetă). Dimpotrivă, regula este că instanţa refuză să intervină atunci când actul este compatibil cu norma superioară (cuantumul impozitelor stabilite se încadrează între limitele legale; termenul de convocare AGA este mai mare decât cel minim, stabilit de lege)