– art.12 alin.1 lit.a din Legea nr.544/2001
– art.7 din Anexa 1 la Hotarârea de Guvern nr.585/2002
– art.2 alin.1 lit.h din Legea nr.554/2004
Potrivit dispozitiilor art.12 alin.1 lit.a) din Legea nr.544/2001, privind liberul acces la informatiile de interes public, sunt exceptate de la accesul liber al cetatenilor informatiile din domeniul apararii nationale, sigurantei si ordinii publice, daca fac parte din categoriile informatiilor clasificate, potrivit legii.
Informatiile solicitate de recurentul-reclamant sunt informatii clasificate, întrucât se regasesc în Lista cu informatii Secrete de serviciu în Ministerul Administratiei si Internelor, aprobata prin Ordinul M.A.I. nr.S/389/2003.
Informatiile solicitate de recurentul-reclamant sunt informatii clasificate, întrucât se regasesc în Lista cu informatii Secrete de serviciu în Ministerul Administratiei si Internelor, aprobata prin Ordinul M.A.I. nr.S/389/2003.
Prin urmare, refuzul de comunicare a informatiilor exprimat de intimatul-pârât, prin adresa nr.183072/01.02.2006, motivat de faptul ca documentele în cauza contin informatii clasificate, conform art.7 din Anexa 1 la Hotarârea de Guvern nr.585/2002, nu este unul nejustificat, în sensul dispozitiilor art.2 alin.1 lit. h) din Legea contenciosului administrativ nr.554/2004.
Prin urmare, refuzul de comunicare a informatiilor exprimat de intimatul-pârât, prin adresa nr.183072/01.02.2006, motivat de faptul ca documentele în cauza contin informatii clasificate, conform art.7 din Anexa 1 la Hotarârea de Guvern nr.585/2002, nu este unul nejustificat, în sensul dispozitiilor art.2 alin.1 lit. h) din Legea contenciosului administrativ nr.554/2004.
(CURTEA DE APEL BUCURESTI – SECTIA A VIII A ADMINISTRATIV SI FISCAL, DECIZIA CIVILA NR.372/09.02.2009)
Deliberând asupra recursului de fata, constata urmatoarele:
Prin actiunea înregistrata pe rolul Tribunalului Bucuresti – Sectia a IX-a Contencios Administrativ si Fiscal, sub nr.6844/3/2008, reclamantul C. R. J. a chemat în judecata pe pârâtul Ministerul Internelor si Reformei Administrative, solicitând ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna obligarea acestuia la comunicarea informatiilor solicitate prin adresa nr.320/14.12.2005 si la plata daunelor cominatorii în suma de 10 RON pâna la executarea obligatiei.
În motivarea actiunii, reclamantul a aratat ca, prin adresa nr.320/14.12.2005, a solicitat pârâtului comunicarea urmatoarelor informatii publice: “1. copiile Regulamentelor de Organizare si Functionare ale Directiilor din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor (ex: Directia Intern, Directia Generala Anticoruptie, Directia Generala Integrare Europeana si Relatii internationale, etc.). Daca unele din aceste regulamente sunt clasificate, va rugam sa ne comunicati, în copie, documentul/ordinul de clasificare precum si justificarea clasificarii”.
Reclamantul a mai aratat ca la data de 02.02.2006 a primit un raspuns de la pârât, comunicat cu adresa nr.183072, care contine un refuz de comunicare a informatiilor publice solicitate si care este nelegal, întrucât a fost comunicat cu încalcarea termenului prevazut de Legea nr.544/2001, nu este motivat conform acestui act normativ, iar informatiile solicitate sunt informatii publice, în sensul Legii nr.544/2001, orice clasificare a acestora fiind ilegala.
Prin întâmpinarea formula în cauza, pârâtul a solicitat respingerea actiunii ca neîntemeiata, aratând ca a comunicat reclamantei, prin adresa nr.183072/01.02.2006, în termen legal, datele solicitate la pct. 2 si 3 ale cererii sale, iar pentru solicitarea de la pct.1 s-a facut mentiunea ca documentele în cauza contin informatii clasificate, conform art.7 din Anexa 1 la Hotarârea de Guvern nr.585/2002, fiind exceptate de la liberul acces al cetatenilor.
Pârâtul a precizat ca prin Ordinul M.A.I. nr.S/389/2003 a fost aprobata Lista cu informatii secrete de serviciu în Ministerul Administratiei si Internelor, în cuprinsul careia figureaza si “Regulamentul de functionare al unitatilor/structurilor si serviciilor, atributiunile fixate pe compartimente de munca, precum si alte instructiuni, regulamente si norme care reglementeaza activitatea anterioara a unitatilor”.
Reclamanta a invocat exceptia de nelegalitate a Ordinului M.A.I. nr.S/389/17.02.2003, conform dispozitiilor art. 4 alin.1 teza a II -a din Legea nr.554/2004 si art.3 pct.1 Cod procedura civila, astfel ca judecarea cauzei a fost suspendata în perioada 26.04.2006 – 14.02.2008, pentru solutionarea exceptiei de nelegalitate de catre instanta de contencios administrativ competenta.
Prin sentinta civila nr.1456/30.05.2006, pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a VIII-a, ramasa irevocabila, s-a respins exceptia de nelegalitate a dispozitiei de clasificare a Ordinului M.A.I. nr.S/389/17.02.2003, invocata de reclamantul C. R. J., în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Administratiei si Internelor, precum si exceptia de nelegalitate a Ordinului M.A.I. nr.S/389/17.02.2003, ca nefondata.
Pe baza probei cu înscrisuri administrata în cauza, Tribunalul Bucuresti – Sectia a IX-a Contencios Administrativ si Fiscal a pronuntat Sentinta civila nr.886/11.03.2008, prin care a dispus respingerea actiunii ca neîntemeiata.
Pentru a hotarî astfel, tribunalul a retinut urmatoarele:
Conform dispozitiilor art.12 alin.1 lit.a) din Legea nr.544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, modificata si completata, se excepteaza de la accesul liber al cetatenilor, informatiile din domeniul apararii nationale, sigurantei si ordinii publice, daca fac parte din categoriile informatiilor clasificate, potrivit legii.
Informatiile solicitate de reclamant la pct.1 din adresa nr.320/14.12.2005, singurele care fac obiectul prezentei actiuni, au fost clasificate de pârât ca secrete de serviciu prin Ordinul M.A.I. nr.S/389/17.02.2003, în baza Legii nr.182/2002 si Hotarârea de Guvern nr.585/2002, iar legalitatea ordinului de clasificare a fost stabilita în cauza, prin Sentinta civila nr.1456/30.05.2007 a Curtii de Apel Bucuresti – Sectia a VIII-a Contencios Administrativ si Fiscal, ramasa irevocabila.
Pârâtul a transmis refuzul de comunicare a informatiilor solicitate la pct.1 din adresa nr.320/14.12.2005, cu încalcarea termenului de 5 zile prevazut de art.7 alin.2 din Legea nr.544/2001, însa aceasta încalcare a legii da dreptul reclamantului sa solicite doar despagubiri, cu conditia dovedirii producerii unui prejudiciu în patrimoniul sau, lucru care nu s-a solicitat pe calea prezentei actiuni.
Împotriva sentintei civile nr.886/11.03.2008, pronuntata de Tribunalul Bucuresti – Sectia a IX-a Contencios Administrativ si Fiscal, a declarat recurs, în termen legal, reclamantul, sustinând ca este nelegala si netemeinica, întrucât în mod eronat s-a dispus respingerea actiunii.
În motivarea recursului, s-a aratat ca este ilegala clasificarea informatiilor solicitate si s-a invocat în acest sens exceptia de nelegalitate a Hotarârea de Guvern nr.585/2002 privind standardele nationale de protectie a informatiilor clasificate în România.
În sustinerea exceptiei de nelegalitate s-a aratat ca Hotarârea de Guvern nr.585/2002 adauga la lege, nu respecta principiul suprematiei interesului public, dând dreptul oricarui conducator al unei persoane juridice sa clasifice informatii ca secret de serviciu în interes propriu, încalcându-se astfel dispozitiile art.53 din Constitutie.
De asemenea, s-a afirmat ca Hotarârea de Guvern nr.585/2002 nu contine garantii pentru respectarea drepturilor fundamentale ale omului, reglementate de Constitutie: art. 21 – acces la justitie, art. 31 – acces la informatii, art. 32 – libertate de exprimare.
Referitor la Legea nr.182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, recurentul a mentionat ca nu contine o reglementare a clasificarii informatiilor ca secrete de serviciu, astfel ca ne aflam în situatia de vid legislativ, care presupune raportarea la prevederile legislatiei superioare, respectiv Constitutia României, tratatele si conventiile internationale la care România este parte.
Hotarârea pronuntata de instanta de fond a fost criticata de recurent si sub aspectul inexistentei unei argumentatii întemeiata pe un text legal, care sa fie coroborata cu actele aflate la dosarul cauzei, din analiza careia sa reiasa netemeinicia actiunii formulate.
În concluzie, se solicita admiterea exceptiei de nelegalitate invocate, admiterea recursului si modificarea sentintei atacate, în sensul admiterii actiunii, astfel cum a fost formulata.
Prin încheierea pronuntata la data de 08.12.2008, Curtea a respins ca inadmisibila exceptia de nelegalitate a Hotarârii de Guvern nr.585/2002 pentru aprobarea Standardelor nationale de protectie a informatiilor clasificate în România, retinând, în esenta, ca actul administrativ atacat pe calea exceptiei de nelegalitate este unul cu caracter normativ, ce nu poate face obiectul controlului de legalitate, în conditiile art.4 din Legea contenciosului administrativ nr.554/2004.
Intimatul, desi a fost legal citat, nu a formulat întâmpinare la recursul declarat în cauza.
Examinând sentinta atacata, prin prisma criticilor formulate, în raport de actele si lucrarile dosarului, de dispozitiile legale incidente, Curtea constata ca recursul este nefondat, potrivit considerentelor ce urmeaza:
Solutia pronuntata de instanta de fond, în sensul respingerii actiunii ca neîntemeiata, se bazeaza pe interpretarea corecta atât a dispozitiilor legale aplicabile, cât si a probei cu înscrisuri administrata în cauza.
Astfel, potrivit dispozitiilor art.12 alin.1 lit.a) din Legea nr.544/2001, privind liberul acces la informatiile de interes public, sunt exceptate de la accesul liber al cetatenilor informatiile din domeniul apararii nationale, sigurantei si ordinii publice, daca fac parte din categoriile informatiilor clasificate, potrivit legii.
În concluzie, Curtea constata ca sunt neîntemeiate criticile formulate de recurent si urmeaza sa dispuna, în temeiul art.312 alin.1 Cod procedura civila, respingerea recursului ca nefondat.