Revocarea actului administrativ de numire în funcţie: act legal, individual, creator de drepturi


Reclamantul a ocupat funcţia de Şef serviciu al Serviciului „Poliţia comunitară” de la data de 19 septembrie 2005 şi până la data de 5 martie 2007 când Primarul municipiului P. a dispus eliberarea din funcţie prin dispoziţia nr. 649. Măsura a fost dispusă ca urmare a faptului că nu sunt îndeplinite condiţiile de vechime în specialitate, în temeiul art. 84 : lit. e)din Legea nr. 188/1999.

Potrivit procesului-verbal nr. 11344 din 8 septembrie 2005, comisia numită prin dispoziţia primarului a verificat dosarele depuse şi a constatat că reclamantul îndeplineşte condiţiile de participare la concurs. Rezultatul verificărilor nu a fost contestat. Reclamantul s-a prezentat la concurs, iar în urma probelor desfăşurate a fost declarat admis, urmând a ocupa funcţia de şef serviciu al poliţiei comunitare.

Desfăşurarea oricărui concurs trebuie să fie guvernată de principiile competenţei profesionale, transparenţei şi egalităţii de acces la funcţiile publice.

Cariera funcţionarului public trebuie să se bucure de stabilitate în funcţie, departe de arbitrariul autorităţii publice, pentru a asigura bunul mers al serviciului public. Aceasta reprezintă o garanţie conferită funcţionarului public că nu va fi revocat din funcţie decât pentru cauze disciplinare. în condiţiile în care în sarcina reclamantului nu au fost reţinute abateri disciplinare se consideră că acesta nu poate fi îndepărtat din funcţia pe care o ocupă. Participarea la concurs a reclamantului a fost cenzurată de comisia numită în acest scop prin dispoziţia primarului şi care a constatat că acesta îndeplineşte condiţiile de participare. O eventuală eroare de apreciere din partea comisiei nu poate fi imputată reclamantului, ci doar membrilor comisiei. Dreptul public european recunoaşte un drept al funcţiei publice din care face parte şi dreptul la carieră şi care reprezintă elementele ce caracterizează situaţia juridică a funcţionarului public, din momentul în care autoritatea învestită cu atribuţii de numire emite actul juridic şi până la data la care intervine un alt act sau fapt juridic care pune capăt calităţii de funcţionar public. Dreptul la carieră presupune posibilitatea de a avansa în grade şi funcţii. Acest drept nu poate fi îngrădit prin acte abuzive ale autorităţii publice.

Reclamantul ocupă funcţia în baza unui concurs desfăşurat legal, având un drept câştigat ce nu ar putea fi desfiinţat decât în urma săvârşirii unor abateri disciplinare şi nu în urma constatării neîndcplinirii unor condiţii de înscriere la concurs, condiţie pentru care a fost respectata procedura prevăzută de H.G. nr. 1209/2003 pentru verificarea dosarelor şi care este anterioară desfăşurării concursului şi numirii pe funcţie. Este adevărat că potrivit H.G. nr. 1.209 din 14 octombrie 2003 privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici, art. 9 lit. c), vechimea minimă pentru funcţiile publice de conducere de Şef birou. Şef serviciu, secrctar al comunei, precum şi pentru funcţiile publice specifice asimilate acestora este de 2 ani. iar reclamantul avea la data concursului vechimea de 1 an şi 3 luni. dar acest aspect a fost cenzurat de comisie, s-a constatat îndeplinirea condiţiilor de participare la concurs, rezultatul nu a fost contestat, iar ulterior a îndeplinit condiţia minimă de vechime.

in condiţiile în care reclamantul a ocupat funcţia publică de conducere în urma unui concurs ce nu a fost contestat, iar comisia de organizare care a verificat dosarele a considerat că reclamantul a îndeplinit condiţiile de participare la concurs, actul admi

nistrativ individual a fost emis în condiţii nelegale astfel ca se impune anularea actului. Prin îndepărtarea reclamantului din funcţia ocupată prin concursul care îi conferă acest drept se nesocotesc principiilor de drept privind stabilitatea raporturilor juridice şi menţinerii drepturilor legal câştigate. în cauză, reclamantul nu poate fi privat de a ocupa funcţia în urma concursului la care a participat, iar dispoziţia de eliberare din funcţie este nelegală, neexistând niciun temei pentru emiterea ei. Funcţionarea serviciului nu a fost perturbată de menţinerea reclamantului în funcţie având în vedere raportul de evaluare întocmit privind performanţele individuale ale în perioada decembrie 2005 – decembrie 2006. calificativul final fiind cel de „foarte bine”.

Faţă de aceste considerente. Curtea a anulat dispoziţia nr. 649/2007 emisă de pârât şi a dispus restabilirea situaţiei anterioare prin reintegrarea reclamantului în funcţia deţinută anterior emiterii dispoziţiei.

C.A. Alba lulia, S. cont. adm. şi fisc., decizia nr. 119/CA din 4 februarie 2008