Tribunalul MEHEDINŢI Sentinţă civilă nr. 4326 din data de 26.06.2013
Prin cererea înregistrată la data de 20.12.2012 sub nr. 12921/101/2012, reclamantul PP a formulat contestație împotriva deciziei nr. 1347614927054/14.09.2012 privind recuperarea unor sume plătite necuvenite cu titlu de alocație pentru susținerea familiei emisă de Agenția Județeană Pentru Plăți Și Inspecție Socială Mehedinți ca fiind nelegală și netemeinică emisă cu reținerea eronată a stării de fapt.
În motivare a arătat că la data de 25.09.2012 a primit decizia nr. 1347614927054/14.09.2012 privind recuperarea unor sume plătite necuvenit cu titlu de alocație pentru susținerea familiei pe perioada 01.01.2012-01.07.2012 ca fiind sumă plătită necuvenit.
A susținut că în termenul legal așa cum a menționat în cuprinsul contestației a contestat la A.J.P.I.S Mehedinți această hotărâre, însă contestația a fost respinsă anexând răspunsul primit.
Cu privire la decizia de imputare a arătat că a fost specificat temeiul legal al imputației, iar în răspunsul primit A.J.P.I.S a fost menționat temeiul legal ca fiind art. 25 din Legea nr. 277/2010 din care rezultă obligația beneficiarilor de alocații suplimentare de a depune declarația din 6 în 6 luni.
Reclamantul a invocat Legea nr. 277/24.12.2010, iar în urma observării acestor prevederi legale a constatat eroarea de interpretare a A.J.P.I.S Mehedinți.
A susținut că legea nu prevede o procedură de imputare ca sancțiune imediată la nerespectarea obligațiilor prev. la art. 25 alin. 1.
Conform art. 25 alin. 2 sancțiunea nedepunerii din 6 în 6 luni a declarației prev. de lege se sancționează cu suspendarea plății alocației începând cu luna următoare celei în care s-a constatat neîndeplinirea obligației.
A precizat că nu i-a fost comunicată nici o dispoziție de suspendare întrucât aceasta nu îi este opozabilă, iar în consecință nu poate produce efecte juridice.
Reclamantul a menționat că A.J.P.I.S trebuia să verifice dacă s-a emis Dispoziția Primarului de suspendare și dacă acesta i-a fost comunicată, nefiind temei legal pentru a-i fi imputată suma de 420 lei nerespectându-se procedura prev. de art. 25.
A arătat că nu a depus declarația prevăzută de lege făcându-se cu ocazia controlului A.J.P.I.S, alocația trebuia să se suspende în temeiul art. 25 alin. 2, solicitând să-i fie comunicată pentru a-i deveni opozabilă, iar în cazul în care obligația a fost îndeplinită timp de 3 ani să înceteze plata drepturilor.
A menționat că A.J.P.I.S nu a procedat legal și că nu există temei legal de imputare a sumei de 420 lei solicitând anularea deciziei nr. 1347614927054/14.09.2012 emisă de A.J.P.I.S Mehedinți ca nelegală și netemeinică la art. 25 din Legea 277/2010.
În dovedirea acțiunii reclamantul a depus la dosar următoarele înscrisuri: decizia nr. 1347614927054/14.09.2012, adresa nr. 13865/10.11.2012.
La data de 06.03.2013 reclamantul a formulat completare la motivele contestate prin care a invocat că nu a primit nici o dispoziție a plății alocației suplimentare emisă de Primăria Greci, astfel încât aceasta nu îi este opozabilă.
Ca urmare a motivelor invocate a solicitat anularea aplicării legii de către de A.J.P.I.S Mehedinți solicitând anularea deciziei de imputare atacate.
La data de 27.03.2013 s-au solicitat relații de la pârâta Agenția Județeană Pentru Plăți Și Inspecție Socială Mehedinți, răspunsul acesteia fiind atașat și consemnat la dosar.
La aceeași dată pârâta Agenția Județeană Pentru Plăți și Inspecție Socială Mehedinți a formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea cererii reclamantului ca fiind neîntemeiată și să fie menținută decizia de debit nr. 1347614927054/14.09.2012 emisă de A.J.P.I.S Mehedinți ca fiind temeinică și legală.
A arătat că din totalul de 60 de dosare de alocație pentru sprijinul familiei au verificat un număr de 30 de dosare constatându-se că un anumit număr de beneficiari (printre care și reclamantul PP) nu și-au depus declarația pe propria răspundere conform prevederilor legale ale Legii 277/2010.
A susținut că neîndeplinirea de către reclamant a obligațiilor prev. la alin. (1) atrage suspendarea plății dreptului începând cu luna următoare celei în care s-a constatat neîndeplinirea obligației prin dispoziția Primarului.
Conform art. 32 din Legea nr. 277/2010 privind alocația de susținere a familiei sumele încasate necuvenit cu titlu de alocație se recuperează de la titularul dreptului la alocație în termenul de prescripției stabilit de lege pentru creanțele bugetare, recuperarea sumelor plătite necuvenit cu titlu de alocație se face de către agenția teritorială prin decizia directorului care se comunică debitorului în termen de 15 zile.
În drept și-a întemeiat contestația pe prevederile art. 115 și următoarele Cod proc. civ., art. 8 și art. 16 alin. 1 din OUG nr. 113/2011 privind organizarea și funcționarea Agenția Județeană Pentru Plăți Și Inspecție Socială Mehedinți, Legea 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei cu modificările și completările ulterioare și ale OG. Nr. 2/2001 privind regimul sancționa tor al contravențiilor.
La data de 27.03.2013 reclamantul, prin apărătorul său ales, a formulat cerere de probatoriu prin care a solicitat emiterea unei adrese către Primăria comunei Greci, relațiile fiind atașate la dosar.
La data de 29.05.2013 reclamantul a formulat concluzii scrise prin a solicitat admiterea acțiunii și anularea deciziei nr. 1347614927054/14.09.2012 emisă de A.J.P.I.S Mehedinți ca nelegală și netemeinică emisă cu nerespectarea procedurii prev. de art. 25 din Legea 277/2010 și reținerea eronată a stării de fapt nu există temei legal pentru imputarea sumei
A precizat că din actele depuse la dosarul cauzei nu s-a constatat nedepunerea declarației cu ocazia controlului A.J.P.I.S Mehedinți la Primăria Greci în data de 02.08.2012, iar din răspunsurile Primăriei rezultă că nu a fost emisă dispoziție de suspendare așa cum este prev. de art. 25 alin. 2 din Legea 277/2010.
A susținut că întrucât nu a depus declarația legea nu califică sumele încasate după termenul la care trebuia reclamantul să o depună, respectiv din 6 în 6 luni ca fiind încasate necuvenit menționând că și-a îndeplinit în permanență condițiile de fond pentru a primi alocația de susținere beneficiind de alocație în continuare de la data controlului și până în prezent așa cum rezultă din adresa nr. 773/28.05.2013 a Primăriei Greci.
La data constatării nedepunerii declarației respectiv la data controlului A.J.P.I.S Mehedinți legal trebuia dat dreptul la alocație conform art. 25 alin. 2 din Legea 277/2010 și nu declararea ca fiind alocație încasată necuvenit deoarece reclamantul îndeplinea condițiile de acordare, dar pe care nu le-a certificat prin declarație pe motivul că Primăria Greci nu a cerut o astfel de declarație.
La data de 12.06.2013 a fost emisă adresă către pârâta A.J.P.I.S Mehedinți relațiile fiind atașate la dosar.
Examinând actele și lucrările dosarului, instanța constată și reține următoarele:
La data de 02.08.2012, o echipă din cadrul AJPIS Mehedinți a efectuat un control la UAT Greci, fiind verificate 30 de dosare ale titularilor de alocație pentru susținerea familiei, ocazie cu care s-a constatat că un anumit număr de beneficiari (printre care și reclamantul) nu au depus declarația pe propria răspundere pe anul 2012 conform prevederilor legale.
La data de 14.09.2012 pârâta a emis decizia nr.1347614927054 prin care a decis constituirea debitului și recuperarea sumei reprezentând alocația pentru susținerea familiei pentru reclamant, suma totală plătită necuvenit cu acest titlu pentru perioada 01.01.2012-31.07.2012, respectiv 420 lei urmând a se recupera în condițiile legii.
Instanța reține că potrivit art. 25 alin. 1 din Legea nr. 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, titularul alocației depune la primăria comunei, orașului, municipiului sau, după caz, a sectorului municipiului București în a cărei rază teritorială își are domiciliul sau reședința familia, din 6 în 6 luni după stabilirea dreptului la alocație, o declarație pe propria răspundere privind componența familiei și veniturile realizate de membrii acesteia, al cărei model este stabilit prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Conform alin. (2) și (3) ale art.25, neîndeplinirea de către titularul alocației a obligației prevăzute la alin. (1) atrage suspendarea plății dreptului începând cu luna următoare celei în care s-a constatat neîndeplinirea obligației, prin dispoziție a primarului. Suspendarea prevăzută la alin. (2) se menține până la îndeplinirea obligației prevăzute la alin. (1), dar nu mai mult de 3 luni. Dacă în termenul de 3 luni titularul nu îndeplinește obligația, se consideră că nu mai sunt îndeplinite condițiile de acordare.
Art. 32 alin.1 și 2 din Legea nr.277/2010 prevede că sumele încasate necuvenit cu titlu de alocație se recuperează de la titularul dreptului la alocație în termenul de prescripție, stabilit de lege pentru creanțele bugetare. Recuperarea sumelor plătite necuvenit cu titlu de alocație se face de către agenția teritorială, prin decizie a directorului, care se comunică debitorului în termen de 15 zile.
Astfel, din dispozițiile legale menționate anterior se reține că, în situația în care titularul alocației nu respectă obligația de a depune la primărie, din 6 în 6 luni, o declarație pe propria răspundere privind componența familiei și veniturile realizate de membrii acesteia, prin dispoziție a primarului se dispune suspendarea plății dreptului începând cu luna următoare celei în care s-a constatat neîndeplinirea obligației.
Prin urmare, se constată că plata alocației de sprijin devine o plată necuvenită din momentul în care se dispune suspendarea plății prin dispoziție a primarului, respectiv începând cu luna următoare celei în care s-a constatat neîndeplinirea obligației. Ori, în cauză, așa cum rezultă din adresa nr.522/04.04.2013(fila 34 dosar) a Primăriei comunei Greci, nu s-a emis dispoziție de suspendare sau de încetare a dreptului de alocație de susținere, conform art.25 din Legea nr.277/2010, pentru perioada ianuarie-iulie 2012.
Mai mult, din adresa nr.773/28.05.2013 (fila 46 dosar) emisă de Primăria comunei Greci, rezultă că “Primăria comunei Greci nu a emis dispoziție de suspendare sau încetare a dreptului la alocație de susținere, în perioada ianuarie-iulie 2012, reclamantul fiind în plată și după data de 31 iulie 2012 până în prezent”;.
Față de cele reținute anterior, chiar dacă reclamantul nu a depus declarațiile pe proprie răspundere pentru perioada ianuarie-iulie 2012, așa cum rezultă și din înscrisurile depuse la dosar, sumele încasate de acesta cu titlu de alocație de sprijin pentru perioada sus-menționată nu constituie sume necuvenite atâta timp cât nu s-a constatat de către primar neîndeplinirea obligațiilor prevăzute de lege.
Pentru aceste considerente, instanța consideră că, în mod nelegal, pârâta a emis decizie pentru recuperarea sumei de 420 lei achitată reclamantului pentru perioada ianuarie-iulie 2012, nefiind aplicabile art. 32 alin.1 și 2 din Legea nr.277/2010 în condițiile în care, așa cum s-a reținut anterior,această sumă nu poate fi considerată ca fiind încasată necuvenit.
Pentru aceste motive, instanța apreciază că acțiunea este întemeiată, urmând ca în baza art.25-32 din Legea nr.277/2010, raportat la art.8 și urm. din Legea nr.554/2004 să o admită și va dispune anularea Deciziei nr. 1347614927054/14.09.2012 emisă de Directorul executiv al A.J.P.I.S. Mehedinți.
Cauza de mai sus este irevocabilă prin respingerea recursului formulat împotriva sentinței.