Tribunalul MEHEDINŢI Sentinţă civilă nr. 1925 din data de 25.02.2013
Acte ale autorităților publice
Tribunalul Mehedinți – sentință din 25.02.2013. Definirea noțiunii “informații de interes public”;. Informațiile solicitate baroului de avocați privind condițiile în care s-a efectuat reprezentarea
Prin cererea adresată acestei instanțe la data de 30.10.2012, reclamantul BT a chemat în judecată în calitate de pârât pe XY- decan al Baroului Z, pentru ca prin hotărârea ce se va pronunța să fie obligat să-i răspundă la adresa depusă la acesta în data de 22.03.2012 și înregistrată sub nr. 134 și la care nu a primit nici un răspuns.
În motivare arată că deși a revenit cu scrisoarea recomandată nr. 5885/24.08.2012 solicitând un răspuns urgent, nici până în prezent nu a primit răspuns la relațiile solicitate. Solicită totodată obligarea pârâtului la plata sumei de 660 lei drept despăgubiri ca urmare a neîndeplinirea prevederilor legale.
În dovedirea cererii a depus la dosar copia scrisorii adresate la 22.03.2012, decizia 1418/18.11.2011 pronunțată de Tribunalul Mehedinți în dosarul 444/313/2010, adresa din 23.08.2012, încheierea din 28.10.2011 pronunțată de Tribunalul Mehedinți – Secția I Civilă în dosarul 444/313/2010.
Instanța a solicitat relații de la pârât, care a comunicat instanței că relațiile solicitate de reclamant iau fost transmise acestuia la data de 04.03.2013.
Nu s-a formulat întâmpinare.
Examinând actele și lucrările dosarului instanța constată și reține următoarele :
Potrivit art. 15 din Legea nr.544/2001 accesul mijloacelor de informare în masă la informațiile de interes public este garantat.
Conform art. 5 din lege fiecare autoritate sau instituție publică are obligația să comunice informații de interes public.
Pârâta are obligația sa înregistreze cererea formulată in temeiul O.G. 27/2002 , respectiv – cerere de comunicare informații de interes public, in temeiul Legii 544/2001.
Potrivit art. 8 alin. 1 din O.G. 27/2002, “autoritățile si instituțiile publice sesizate au obligatia sa comunice petitionarului, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii petitiei, raspunsul, indiferent daca solutia este favorabila sau nefavorabila”.
De asemeni, Legea 544/2001, privind liberul acces la informatiile de interes public, prevede la art. 7 urmatoarele : “Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa raspunda in scris la solicitarea informatiilor de interes public, in termen de 10 zile sau, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrarea solicitarii, in functie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrarilor de documentare si de urgenta solicitarii.
Fata de aceste dispozitii legale, se constata ca parata avea obligatia de a comunica un raspuns (pozitiv sau negativ), obligatie ce a fost indeplinita.
Pe de altă parte obiectul cererii nu se încadrează în noțiunea de informații cu caracter de interes public, ele vizând raporturi reglementate de Legea de exercitare a profesiei de avocat nr.51/95.
Art. 2 litera b din Legea nr.544/2001 prevede că prin informație de interes public se înțelege orice informație care privește activitățile sau rezultă din activitățile unei autorități publice sau instituții publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informației;
Prin informație cu privire la datele personale se înțelege orice informație privind o persoană fizică identificată sau identificabilă.
Obiectul cererii din 22 martie 2012, fila 5, neprezentarea de către apărătorul angajat de concluzii scrise în dosarul nr. 444/313/2010 nu se încadrează în sfera de informații reglementată și susceptibilă de a face obiectul unei informări, așa cum este reglementată de art. 5 din Legea nr.544/2001 – ” fiecare autoritate sau instituție publică are obligația să comunice din oficiu următoarele informații de interes public: actele normative care reglementează organizarea și funcționarea autorității sau instituției publice, structura organizatorică, atribuțiile departamentelor, programul de funcționare, programul de audiențe al autorității sau instituției publice, numele și prenumele persoanelor din conducerea autorității sau a instituției publice și ale funcționarului responsabil cu difuzarea informațiilor publice, coordonatele de contact ale autorității sau instituției publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail și adresa paginii de Internet, sursele financiare, bugetul și bilanțul contabil, programele și strategiile proprii, lista cuprinzând documentele de interes public, lista cuprinzând categoriile de documente produse și/sau gestionate, potrivit legii.”;
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 22 din Legea nr.544/2001 se va respinge acțiunea.
Cauza de mai sus este irevocabilă prin respingerea recursului formulat împotriva sentinței.