Discriminare Salarizare


Dosar nr. 6765/83/2010

Sentinţa civilă nr.2628/D/15.11.2010

Prin cererea înregistrată la data de 22.07.2010 sub dosar nr. unic de mai sus,

reclamanta P. M. a chemat în judecată MINISTERUL JUSTIŢIEI ŞI LIBERTĂŢILOR

CETĂŢENEŞTI Bucureşti – în calitate de ordonator principal de credite; CURTEA DE APEL

ORADEA, TRIBUNALUL SATU MARE, STATUL ROMÂN prin MINISTERUL

ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR PUBLICE şi în contradictoriu cu CONSILIUL NAŢIONAL

PENTRU COMBATEREA DISCRIMINĂRII, Bucureşti, solicitând instanţei ca prin

hotărârea pe ce o va pronunţa să dispună obligarea pârâţilor:

1. să recunoască discriminarea, să calculeze şi să îi plătească drepturile băneşti

diferenţele salariale dintre indemnizaţiile lunare de care a beneficiat şi cele ale procurorilor cu

funcţii de execuţie din cadrul DNA şi DIICOT, începând cu data de 16.06.2009 şi până la

încetarea discriminării, actualizate cu indicii de inflaţie până la data plăţii efective;

2. să efectueze menţiunile corespunzătoare în carnetul de muncă;

6. pârâtul MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR să fie obligat să aloce

fondurile necesare plăţii drepturilor mai sus arătate.

În susţinerea cererii, reclamanta arată următoarele:

În fapt, a fost numită în funcţia de judecător în baza Decretului Preşedintelui

României nr. 987 din 10 iunie 2009 publicat în Monitorul Oficial al României la data de

16.06.2009.

Conform Directivei 2000/EC/78 privind crearea cadrului general în favoarea

tratamentului egal privind ocuparea forţei de muncă şi condiţiile de angajare (aquis-ul

comunitar în domeniu, prevenirii şi combaterii discriminării, publicat în Jurnalul Oficial al

Comunităţilor Europene nr. L.303 din 2 decembrie 2000), în vederea definirii şi constatării

discriminării directe, tratamentul diferenţiat trebuie analizat prin prisma unor persoane aflate

în situaţii doar comparabile, iar nu neapărat în situaţii chiar similare.

Prin OUG nr. 27/2006 a fost reglementată salarizarea judecătorilor, procurorilor,

asistenţilor judiciari şi a altor categorii de personal din sistemul justiţiei.

Rezultă că vechimea în magistratură reprezintă criteriul definitoriu, omniprezent şi

esenţial în stabilirea salarizării personalului prevăzut de OUG nr. 27/2006, acest element

explicit sau implicit, aflându-se în corelaţie directă, necesară şi obligatorie cu celelalte două

criterii: nivelul instanţelor sau parchetelor, respectiv funcţia deţinută.

Totuşi, în cazul procurorilor din D.I.I.C.O.T., a fost în mod privilegiat eliminată

corelaţia obligatorie dintre criteriul nivelului instanţelor sau parchetelor şi criteriul vechimii

minime necesare accesului la respectivul nivel al parchetelor, deoarece aceştia sunt salarizaţi

la nivelul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, chiar dacă nu au

vechimea minimă (de 8 ani prevăzută de art. 44 alin. 1 lit. c din Legea nr. 303/2004)

corespunzătoare acestui nivel, ci dispun de o vechime de doar 5 ani (potrivit art. 87 alin. 2 şi

art. 75 alin. 4 din Legea nr. 304/2004).

Analizând probatoriul administrat din perspectiva motivelor invocate, cât şi a

apărărilor formulate, instanţa a reţinut că:

Potrivit art. 11 alin. 2 din OUG nr. 27/2006 şi a art. II din Legea nr. 45/2005

procurorii din cadrul D.N.A. şi din cadrul D.I.I.C.O.T. au fost salarizaţi corespunzător

Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, fără să se aibă în vedere criteriul

nivelului instanţelor sau parchetelor şi criteriul vechimii minime necesare accesului la

respectivul nivel al instanţelor, criterii în funcţie de care a fost salarizat personalul prevăzut de

OUG nr. 27/2006.

Faţă de această stare de fapt, reclamanta invocă discriminarea în sensul art. 2 alin. 1-3,

art. 6 din OUG nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de

discriminare.

Dar, aşa cum şi reclamanta a arătat, Curtea Constituţională prin Deciziile nr. 818, 819,

820, 821/2008, a constatat neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. 1, art. 2 alin. 1 şi 3 şi art. 27

alin. 1 din OUG nr. 137/2000 în măsura în care din ele se desprinde înţelesul că instanţele

judecătoreşti au competenţa să anuleze ori să refuze aplicarea unor acte normative cu putere

de lege, considerând că sunt discriminatorii şi să le înlocuiască cu norme create pe cale

judiciară sau cu prevederi cuprinse în acte normative neavute în vedere de legiuitor la

adoptarea actelor normative considerate discriminatorii.

Ori, în condiţiile în care acţiunea reclamantei vizează acordarea altor drepturi salariale

decât cele stabilite prin lege, instanţa apreciază că aceasta este inadmisibilă.

Aceeaşi instanţă de control constituţional a statuat că înţelesul dispoziţiilor Ordonanţei

nr. 137/2000 prin care se conferă instanţelor judecătoreşti competenţa de a desfiinţa norme

juridice instituite de lege şi de a crea în locul acestora alte norme sau de a le substitui cu alte

norme cuprinse în alte acte normative, încalcă principiul separaţiei puterilor în stat prevăzut în

art. 1 alin. 4 din Constituţie.

Instanţa a respins acţiunea reclamantei ca neîntemeiată