Stabilirea competenţei materiale de soluţionare a cauzei. Constatarea existenţei unui conflict negativ de competenţă


Art.3 pct.1, raportat la art.2 pct.1 lit. d) Cod procedură civilă

Art. 10 alin.1 din Legea nr.554/2004

Art.20 pct.2 Cod procedură civilă

Verificându-şi competenţa materială de soluţionare a cauzei, Curtea constată că nu este competentă să soluţioneze prezentul litigiu, având în vedere dispoziţiile art.3 pct.1, raportat la art.2 pct.1 lit. d) Cod procedură civilă.

În speţă, se solicită constatarea nulităţii absolute a unui contract de concesionare nr.***/19.04.2000, încheiat între Consiliul Local al Comunei Merişani, autoritate locală, şi SC PM SRL, competenţa materială revenind Tribunalului Argeş, Secţia civilă, Complet specializat de administrativ şi fiscal, potrivit art. 10 alin.1 din Legea nr.554/2004 privind contenciosul administrativ, motiv pentru care, în baza art.158 alin.1 şi 3 Cod procedură civilă, se va declina competenţa în favoarea acestei instanţe.

Constatând ivit conflictul negativ de competenţă prev.de art.20 pct.2 Cod procedură civilă, în baza art.21 din acelaşi cod, Curtea a suspendat din oficiu orice altă procedură şi a înaintat dosarul la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pentru regulator de competenţă.

(Sentinţa nr. 32/F-CONT/18 Februarie 2014)

Prin acţiunea înregistrată la 26 noiembrie 2010, reclamanta Comuna Merişani, reprezentată de Consiliul Local al Comunei Merişani, Primăria Comunei Merişani şi Primarul Comunei Merişani au chemat în judecată pe pârâta SC PM SRL, pentru a se constata, în principal, nulitatea absolută a contractului de concesiune nr.583/19.04.2000, iar în subsidiar, să se dispună rezilierea acestuia, convenţie ce priveşte imobilul „Parc Merişani”, în suprafaţă de 69656,45 mp.

Prin cererea formulată la 07.09.2012, reclamanţii au înţeles să cheme în judecată şi Ministerul Culturii şi – Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniul Cultural Naţional Argeş.

În motivarea acţiunii, se arată că actul contestat este lovit de nulitate absolută, deoarece terenul ce face obiectul contractului face parte din patrimoniul cultural naţional, fiind clasificat ca monument istoric, iar concesionarea sa nu se putea face decât cu avizul prealabil al Ministerului Culturii şi Cultelor – Direcţia Judeţeană pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Argeş, aviz care nu a fost acordat în cauză.

Prin sentinţa civilă nr.2320/3.10.2012, Tribunalul Argeş a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Curţii de Apel Piteşti, reţinând incidenţa dispoziţiilor art.10 din Legea nr.554/2004 şi faptul că în cauză se discută un aviz emis de o structură centrală din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor.

Împotriva acestei sentinţe, au declarat recurs Comuna Merişani, Consiliul Local al Comunei Merişani, Primăria Merişani şi Primarul Comunei Merişani invocând dispoziţiile art.304 pct.9 Cod procedură civilă şi susţinând, în esenţă, că în mod greşit s-a dispus declinarea competenţei, competenţă ce revine Tribunalului Argeş şi nu Curţii de Apel Piteşti.

Curtea de Apel Piteşti, Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, prin decizia nr.3941/R-Cont/11.12.2013, a respins ca inadmisibil recursul, reţinând că potrivit art.158 alin.3 din de la 1865 (act normativ aplicabil în cauză) „Dacă se declară necompetentă hotărârea nu este supusă nici unei căi de atac, dosarul fiind trimis deîndată instanţei competente sau, după caz, altui organ cu activitate jurisdicţională competent”. Din aceste dispoziţii legale, s-a reţinut că hotărârea de dezînvestire pe care o pronunţă instanţa ce constată că nu-i revine competenţa de soluţionare a cauzei, nu este supusă nici unei căi de atac, situaţie faţă de care recursul a fost apreciat ca inadmisibil.

Pe rolul Curţii de Apel Piteşti, ca primă instanţă, dosarul a fost înregistrat la data de 27.01.2014.

Verificându-şi competenţa materială de soluţionare a cauzei, Curtea constată că nu este competentă să soluţioneze prezentul litigiu, având în vedere dispoziţiile art.3 pct.1, raportat la art.2 pct.1 lit.d) Cod procedură civilă.

În speţă, se solicită constatarea nulităţii absolute a unui contract de concesionare nr.583/19.04.2000, încheiat între Consiliul Local al Comunei Merişani, autoritate locală, şi SC PM SRL, competenţa materială revenind Tribunalului Argeş, Secţia civilă, Complet specializat de contencios administrativ şi fiscal, potrivit art. 10 alin.1 din Legea nr.554/2004 privind contenciosul administrativ, motiv pentru care, în baza art.158 alin.1 şi 3 Cod procedură civilă, se va declina competenţa în favoarea acestei instanţe.

Constatând ivit conflictul negativ de competenţă prev.de art.20 pct.2 Cod procedură civilă, în baza art.21 din acelaşi cod, Curtea a suspendat din oficiu orice altă procedură şi a înaintat dosarul la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pentru regulator de competenţă.