Cerere formulată de către un asociat al persoanei juridice aflată în procedura insolvenţei. Competenţa
Curtea de Apel Cluj, Secţia a II-a de administrativ şi fiscal, sentinţa nr. 630 din 8 decembrie 2014
Prin cererea de ordonanţă preşedinţială înregistrată pe rolul Tribunalului Maramureş s-a solicitat suspendarea executării unei hotărâri A.G.E.A. convocată de administratorul judiciar C.T. IPURL BAIA MARE desemnat pentru insolvenţa debitoarei SC G.I. SRL SIGHETU MARMAŢIEI, privind revocarea administratorului special şi alegerea altei persoane în această calitate.
Prin încheierea din data de 12.11.2014 pronunţată în dosarul nr. …/2014 al Tribunalului Maramureş, s-a transpus cauza la Completul specializat falimente nr.9, căruia i-a fost repartizat aleatoriu dosarul nr. …/2011 privind insolvenţa SC G.I. SA Sighetu Marmaţiei.
Prin încheierea din 124.11.2014 pronunţată de aceeaşi instanţă s-a dispus trimiterea completului specializat NCPC – nr. 6 LCP din cadrul secţiei a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal din cadrul Tribunalului Maramureş cauza înregistrată pe rolul acestei instanţe în dosarul nr. …/2012 având ca obiect cererea de ordonanţă preşedinţială formulată de către reclamanta SC M.M. SRL, în contradictoriu cu pârâta SC G.I. SA, prin administrator judiciar C.T. IPURL.
S-a constatat conflictul negativ de competenţă intervenit între completele specializate nr. 9 falimente fond şi nr. 6 LCP – NCPC din cadrul Secţiei a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a Tribunalului Maramureş.
S-a suspendat din oficiu judecarea cauzei.
S-a trimis dosarul Secţiei a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal din cadrul Curţii de Apel Cluj în vederea soluţionării conflictului negativ de competenţă.
În urma ivirii conflictului negativ de competenţă şi a declinării dosarului, acesta a fost înregistrat pe rolul Curţii de Apel Cluj sub nr. …/2014.
Examinând sesizarea Tribunalului Maramureş, Curtea se consideră investită cu soluţionarea conflictului negativ de competenţă ivit şi în temeiul art. 135 alin. 5 C.pr.civ., constată următoarele:
Pentru soluţionarea conflictului negativ de competenţă, Curtea are în vedere două aspecte:
Potrivit regulilor de competenţă stabilite de (respectiv art. 11) atribuţiile judecătorului-sindic sunt limitate strict la controlul judecătoresc al activităţii administratorului/lichidatorului judiciar şi la procesele şi cererile de natură judiciară aferente procedurii insolvenţei.
Cererea de chemare în judecată nu se încadrează în categoriile menţionate anterior.
Prin cererea de emitere a ordonanţei preşedinţiale se urmăreşte suspendarea efectelor unei hotărâri A.G.E.A., formulată de către un asociat al persoanei juridice aflată în procedura reglementată de Legea nr. 85/2006, prin procedura ordonanţei preşedinţiale şi în condiţiile Legii nr. 31/1990.
În motivarea cererii sunt menţionate aspecte referitoare la nelegalitatea convocării A.G.E.A., structura acţionariatului, temeiuri ce justifică recunoaşterea calităţii reclamantei de asociat al pârâtei.
Toate aceste aspecte sunt reglementate, în principal, de Legea nr. 31/1990.
Cererea de chemare în judecată nu a fost întemeiată de parte pe dispoziţiile Legii nr. 85/2006.
Această ultimă constatare permite analizarea celui de-al II-lea aspect necesar în clarificarea conflictului negativ de competenţă ivit cu prilejul soluţionării cauzei.
Astfel, procedura de contestare a hotărârii A.G.A. este cea reglementată de art. 132 al. 2 din Legea nr. 31/1990, iar la art. 133 din acelaşi act normativ sunt menţionate şi aspectele referitoare la suspendarea efectelor hotărârii A.G.A.
În aceste condiţii, a existenţei unor norme speciale, cu consecinţe inclusiv asupra competenţei funcţionale a instanţelor ce îşi au izvorul în dispoziţiile Legii nr. 31/1990 şi nu în Legea nr. 85/2006, competenţa judecătorului sindic este exclusă.
În consecinţă, faţă de cele menţionate, se va stabili competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea completului specializat NCPC-nr.6 LCP din cadrul Tribunalului Maramureş – Secţia a II a Civilă, de contencios administrativ şi fiscal.