Funcţia publică. Ocuparea temporară a unei funcţii de conducere.


Este cert că legea întemeiază regula ocupării funcţiilor de conducere prin concurs, situaţia de excepţie a numirii reclamantei având caracter temporar şi condiţionată de momentul organizării concursului pentru ocuparea respectivului post.

Este cert că legea întemeiază regula ocupării funcţiilor de conducere prin concurs, situaţia de excepţie a numirii reclamantei având caracter temporar şi condiţionată de momentul organizării concursului pentru ocuparea respectivului post.

Reclamanta nu poate invoca nelegalitatea deciziilor prin prisma faptului că avea contract individual de muncă încheiat pe perioadă nedeterminată, atâta timp cât numirea sa pe funcţia de conducere a fost temporară, iar la data numirii temporare nu se aprobase încă Procedura de organizare a concursului pentru ocuparea posturilor de conducere de director din unitatea centrală şi a posturilor de director pentru filialele de îmbunătăţiri funciare judeţene ale Agenţiei Naţionale de îmbunătăţiri Funciare.

In cauză, s-a decis scoaterea la concurs a postului în vederea ocupării sale, astfel că, independent de conţinutul contractului individual de muncă, se impune a se avea în vedere dispoziţiile din lege care reglementează expres ocuparea postului prin concurs în urma unei proceduri de organizare a concursului.

Nu se poate reţine că deciziile atacate sunt de natură să creeze prejudicii reclamantei, care a cunoscut modalitatea numirii sale, caracterul temporar al acesteia, regimul juridic al numirii şi posibilitatea încetării acesteia în condiţiile în care funcţia sa nu este deţinută prin concurs.

Nu se poate reţine că deciziile atacate sunt de natură să creeze prejudicii reclamantei, care a cunoscut modalitatea numirii sale, caracterul temporar al acesteia, regimul juridic al numirii şi posibilitatea încetării acesteia în condiţiile în care funcţia sa nu este deţinută prin concurs.

Prin cererea înregistrată pe rolul Curţii de Apel Craiova, Secţia Administrativ şi Fiscal, la data de 07.09.2012, reclamanta P. V. a chemat în judecată pe pârâtul Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale – Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare, solicitând ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se constate nulitatea absolută parţială a Deciziei nr. 591 din 26.07.2012 şi a Deciziei nr. 651 din 17.08.2012 emise de intimată, în ce priveşte organizarea concursului pentru ocuparea postului de director la Filiala de Îmbunătăţiri Funciare Dolj.

În motivarea acţiunii, reclamanta a arătat că ocupă funcţia de director al Filialei de Îmbunătăţiri Funciare Dolj potrivit contractului individual de muncă nr. 212/2011, pe durată nedeterminată. În contractul individual de muncă se arată în mod neechivoc că durata contractului este nedeterminată, unde urmează să îşi desfăşoare activitatea şi se menţionează felul muncii.

Cu toate acestea, intimata a emis Decizia nr. 591 din 26.07.2012 în care se arată la art.1 că pe data de 10.09.2012 Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare „organizează concurs pentru ocuparea posturilor de conducere de director la filialele de îmbunătăţiri funciare Arad … Dolj ….Vaslui ale Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare”. Reclamanta a susţinut că procedura organizării concursului în ceea ce o priveşte este nelegală. Postul scos la concurs este ocupat de reclamantă pe durată nedeterminată în baza unui contract individual de muncă încheiat cu intimata, fiind îndeplinite exigenţele impuse de O.U.G. nr. 82/2011, în sensul că reclamanta face parte din personalul preluat în temeiul acestui act normativ.

Analizând actele şi lucrările dosarului, instanţa reţine următoarele:

Prin art.1 din Decizia nr. 591/26.07.2012 emisă de Directorul General al A.N.I.F., s-a stabilit că pe data de 10.09.2012, ora 10,00, A.N.I.F. organizează concurs pentru ocuparea posturilor de conducere de director la o parte din Filialele de Îmbunătăţiri Funciare, printre care şi Dolj (…), iar prin art.3 s-a stabilit că acesta se va desfăşura conform procedurii aprobată prin Decizia A.N.I.F. nr. 590/26.07.2012.

Prin decizie a fost stabilit programul de înscriere la concurs. Emitentul a stabilit necesitatea emiterii unei decizii ulterioare, cu cel puţin 15 zile înainte de data desfăşurării concursului, în vederea stabilirii componenţei comisiei de concurs, precum şi a comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor.

La baza emiterii deciziei au stat dispoziţiile O.U.G. nr. 82/2011, H.G. nr. 1223/2011, referatul şefului Serviciului resurse umane din unitatea centrală a A.N.I.F. privind necesitatea organizării concursului pe mai multe serii şi Decizia nr. 590/26.07.2012 de aprobare a procedurii de organizare a concursului.

Prin art.1 din Decizia nr. 651/17.08.2012 emisă de Directorul General al A.N.I.F. (fila 6), s-a stabilit că pe data de 01.10.2012 ora 10,00 A.N.I.F. organizează concurs pentru ocuparea posturilor de director la o parte din Filialele de Îmbunătăţiri Funciare, printre care şi Dolj, prevăzându-se constituirea comisiei de concurs şi a comisiei de soluţionare a contestaţiilor prin decizie separată, emisă cu cel puţin 15 zile înainte de data concursului. Prin decizie se indică faptul că procedura de concurs este cea aprobată prin decizia A.N.I.F. nr. 590/26.07.2012, precum şi condiţiile de participare la concurs.

La baza emiterii acestei decizii au fost avute în vedere dispoziţiile O.U.G. 82/2011,

H.G. 1223/2011, Decizia nr. 643/06.08.2012 privind aprobarea amânării concursului organizat pentru ocuparea posturilor de conducere de director, făcându-se trimitere la necesitatea organizării concursului, astfel cum rezultă din referatul 19982/06.08.2012 întocmit de Serviciul Resurse Umane din cadrul unităţii centrale a Agenţiei Naţionale pentru Îmbunătăţiri Funciare.

Reclamanta a solicitat anularea parţială a acestor decizii, susţinând că ocupă funcţia de director al Filialei Dolj potrivit contractului individual de muncă nr. 212/2011 încheiat pe perioadă nedeterminată.

Instanţa reţine că reclamantei i-a fost încheiat contractul individual de muncă înregistrat sub nr. 212/23.12.2011 în registrul de evidenţă al salariaţilor (filele 8-9), pe durată nedeterminată. Însă, potrivit Deciziei nr. 252/23.12.2011 emisă de Directorul General al Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare, reclamanta începând cu data de 27.12.2011 a fost angajată cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată, la Filiala de Îmbunătăţiri Funciare Dolj a Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare, în conformitate cu prevederile art.14 alin. 1 din O.U.G. nr. 82/2011 şi art.12 alin. 1 din Legea nr. 53/2003 -Codul muncii şi s-a numit temporar în funcţia de director la Filiala de Îmbunătăţiri Funciare Dolj, până la ocuparea postului prin concurs potrivit procedurii stabilite de lege.

De menţionat, că decizia nr. 252/23.12.2011 nu a fost contestată de reclamantă în ceea ce priveşte numirea sa temporară în funcţia de director la Filiala de Îmbunătăţiri Funciare Dolj până la ocuparea postului prin concurs potrivit procedurii stabilite de lege. Reclamanta susţine că deciziile nr. 591/26.07.2012 şi nr. 651/17.08.2012 sunt nelegale întrucât ocupa postul de director al filialei Dolj şi nu trebuia organizat concurs, susţinere care nu este întemeiată, întrucât reclamanta a fost numită temporar în funcţia de director la Filiala de Îmbunătăţiri Funciare Dolj până la ocuparea postului prin concurs potrivit procedurii stabilite de lege.

Reclamanta nu poate invoca nelegalitatea deciziilor prin prisma faptului că avea contract individual de muncă încheiat pe perioadă nedeterminată, atâta timp cât numirea sa pe funcţia de conducere a fost temporară, iar la data numirii temporare nu se aprobase încă Procedura de organizare a concursului pentru ocuparea posturilor de conducere de director din unitatea centrală şi a posturilor de director pentru filialele de îmbunătăţiri funciare judeţene ale Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare.

În cauză, s-a decis scoaterea la concurs a postului în vederea ocupării sale, astfel că, independent de conţinutul contractului individual de muncă, se impune a se avea în vedere dispoziţiile din lege care reglementează expres ocuparea postului prin concurs în urma unei proceduri de organizare a concursului.

Pe calea contenciosului administrativ pot fi anulate actele administrative atacate doar dacă se dovedeşte cu certitudine încălcarea dispoziţiilor legale în vigoare ce au servit ca temei al emiterii acestora, ceea ce în cauză nu s-a realizat.

Pentru aceste considerente, Curtea, în temeiul art.8 şi art.18 din Legea nr. 554/2004, va respinge acţiunea formulată de reclamantă ca nefondată.

(Sentinţa nr. 1083/2012, Secţia contencios administrativ şi fiscal, rezumatjudecător Carmina Mitru)