Anularea unui act administrativ de autoritate emis de primar Calitate procesuală Lucrări de construcţii care afectează grav cablurile telefonice speciale de importanţă naţională


C.A. Braşov, secţia comercială şi de administrativ, decizia nr. 305 din 30 aprilie 2002

Prin acţiunea înregistrată la Tribunalul Braşov, reclamanta Direcţia de Telecomunicaţii a solicitat anularea autorizaţiei de construire eliberată de unitatea administrativ-teritorială, prin primar, în favoarea lui I.V. Tribunalul Braşov, prin sentinţa civilă nr. 184/C/23.01.2002, a respins acţiunea ca rămasă fără obiect, reţinând că autorizaţia de construire a cărei anulare se solicită a expirat la 4.09.2001.

Împotriva sentinţei a declarat recurs reclamanta, solicitând modificarea în tot a hotărârii, în sensul admiterii acţiunii. În dezvoltarea motivelor de recurs s-a susţinut că sentinţa este nelegală, întrucât nu rezolvă problema supusă judecăţii, în conformitate cu dispoziţiile art. 1 din Legea nr. 29/1990. Intimata poate oricând să prelungească autorizaţia de construire şi astfel lucrările de construcţii pe teren să afecteze grav cablurile telefonice speciale, de importanţă naţională.

Recursul a fost considerat întemeiat.

Este adevărat că autorizaţia de construire a cărei anulare se cere a avut termen de valabilitate 12 luni de la emitere, expirând la data de 6.09.2001. Aceasta nu înseamnă însă că acţiunea a rămas fără obiect, întrucât în perioada de valabilitate acest act administrativ îşi putea produce efectele şi ca urmare putea aduce prejudicii reclamantei. În speţă nu există nici o dovadă că nu s-au început lucrările în baza autorizaţiei de construire care formează obiectul litigiului. În aceste condiţii, menţinerea unei autorizaţii de construire nelegale ar lipsi-o pe reclamantă de posibilitatea reparării prejudiciului. Pe de altă parte, autorizaţia de construcţie ar putea fi prelungită, simpla afirmaţie din întâmpinarea pârâtei că nu se va mai prelungi neputând constitui o certitudine. Faţă de aceste considerente, se constată că instanţa ar fi trebuit să analizeze cererea pe fond, administrând în acest sens şi probele necesare. Ca urmare, în baza art. 312 alin. 5 raportat la art. 3041 C. proc. civ., cum în mod greşit instanţa a soluţionat cauza fără a intra în cercetarea fondului, s-a admis recursul şi s-a trimis cauza spre rejudecare aceleiaşi instanţe. Cu ocazia rejudecării, s-a dispus că urmează să se pună în discuţie şi calitatea procesuală pasivă a unităţii administrativ-teritoriale, faţă de obiectul acţiunii, anularea unui act administrativ de autoritate emis de primarul acestei unităţi administrativ-teritoriale.