Prin acţiunea înregistrată sub nr. 1292 87 2010 reclamantul Băţăuş Relu, a solicitat în contradictoriu cu pârâtul Partidul Democrat Liberal – Filiala Teleorman, anularea adresei nr. 132 din 8.10.2009 misă de acesta precum şi obligarea pârâtului la plata unei despăgubiri reprezentând indemnizaţia de consilier local de 300 lei lunar începând cu luna octombrie 2009 până în prezent precum şi plata de daune morale în cuantum de 5000 lei .De asemenea, reclamantul a solicitat şi suspendarea executării adresei nr. 132 8.10.2009 emisă de pârât .În motivarea acţiunii, reclamantul a arătat că prin întocmirea adresei nr. 132 8.10.2009, pârâtul a încălcat prevederile statutului PDL, deoarece în absenţa unei hotărâri sau decizii a organului competent, respectiv a Organizaţiei legale a PDL din comuna Lisa, nu se poate susţine că a pierdut calitatea de membru de partid, cu atât mai mult cu cât nu a existat nici o întrunire în acest sens, nu a fost convocat şi nu i s-a comunicat vreo hotărâre de excludere din partid.De asemenea, a arătat că a formulat plângere împotriva adresei mai sus menţionate, însă pârâtul a refuzat să-i răspundă şi să-i comunice actele care au stat la baza întocmirii acesteia.Consideră că acţiunea este întemeiată şi a solicitat admiterea acesteia, întrucât în urma adresei nr. 132 8.10.2009, a pierdut funcţia de consilier local.În dovedirea acţiunii, reclamantul a depus la dosarul cauzei Statutul PDL, contestaţia înregistrată sub nr. 20 9.10.2009 .Pârâtul a formulat întâmpinare prin care a invocat inadmisibilitatea acţiunii, în raport de prevederile art. 16 alin. 3 din Legea nr .14 2003 privind partidele politice, potrivit cărora dobândirea sau pierderea calităţii de membru a unui partid politic este supusă numai jurisdicţiei interne a partidului .Examinând actele şi lucrările dosarului instanţa constată că prin Decizia nr. 13 13.07.2009, reclamantul a fost exclus din rândurile membrilor Partidului Democrat Liberal, iar ca urmare a acestei împrejurări, calitatea de consilier local a acestuia a încetat de drept înainte de expirarea duratei normale a mandatului .Împotriva hotărârii Consiliului Local al comunei Lisa prin care s-a luat act de încetarea de drept a calităţii de consilier local, reclamantul a formulat contestaţie, însă acţiunea i-a fost respinsă.În prezenta cauză, reclamantul a solicitat instanţei de administrativ anularea unei adrese ce nu a fost anexată la acţiune prin care pârâtul, potrivit susţinerilor din acţiune şi din înscrisurile anexate ( f 5) pârâtul a comunicat decizia de sancţionare a reclamantului, astfel că adresa atacată nu echivalează cu un act administrativ ce poate fi controlat în temeiul art. 1 din Legea 554 2004.În aceste condiţii, excepţia inadmisibilităţii acţiunii, invocată de pârât, este apreciată întemeiată şi urmează a fi admisă pentru următoarele considerente:
Legea nr. 393 2004, privind statutul aleşilor locali, are ca obiect stabilirea condiţiilor de exercitare a mandatului de către aleşii locali, în art. 9 alin. 2 fiind stabilite expres situaţiile în care au loc încetarea de drept a mandatului de ales local înainte de expirarea duratei normale de exercitare .Printre aceste situaţii se regăseşte şi aceea de la art. 9 alin. 2 lit. h, respectiv pierderea calităţii de membru al partidului politic pe a cărui listă a fost ales.În cauză, potrivit Deciziei nr. 13 13.07.2009, emisă de pârât, reclamantul a pierdut prin excludere calitatea de membru al partidului pe lista căruia a fost ales, respectiv Partidul Social Democrat, iar urmare acestei împrejurări, Consiliul local Lisa, a luat act de încetarea de drept a calităţii de consilier local a acestuia .Prin urmare, constată Tribunalul că încetarea de drept a calităţii de consilier local a reclamantului înainte de expirarea duratei normale a mandatului, este consecinţa pierderii prin excludere a calităţii de membru a partidului, excludere ce a avut loc prin Decizia nr. 13 13.07.2009, şi nu consecinţa adresei contestate .În plus, este de observat că încetarea de drept a calităţii de consilier local înainte de expirarea duratei normale a mandatului, ca urmare a pierderii calităţii de membru al partidului politic, caz instituit prin dispoziţiile art. 9 alin. 2 lit. h 1 din Legea 393 2004, este o consecinţă a dispoziţiilor art. 8 alin. 2 din Constituţie potrivit cărora partidele politice contribuie la definirea şi la exprimarea voinţei politice a cetăţenilor .Astfel, electoratul acordă votul său unei persoane, pentru a îndeplini o funcţie politică la nivelul administraţiei locale în considerarea programului politic al partidului, din rândurile căruia face parte la momentul alegerii şi pe care această persoană urmează să îl promoveze pe perioada mandatului.Ori, în condiţiile în care alesul local nu mai este membru al partidului, pe listele căruia a fost ales, înseamnă că nu mai întruneşte condiţiile de reprezentantivitate şi legitimitate necesare îndeplinirii programului politic pentru care alegătorii au optat .
Ca atare, susţinerile reclamantului în sensul că pierderea, prin excludere, a calităţii de membru a Partidului Democrat Liberal a fost hotărâtă cu încălcarea prevederilor Statutului partidului, nu pot fi reţinute, cu atât mai mult cu cât în raport de dispoziţiile art. 16 alin. 2 din Legea nr. 14 2003, pierderea calităţii de membru a unui partid politic este supusă numai jurisdicţiei interne a partidului, fiind exclusă cenzurii instanţei .Aşadar, reţinând chiar în absenţa acesteia că adresa contestată nu este un act administrativ în sensul Legii 554 2004 care să-l prejudicieze pe reclamant într-un drept al său recunoscut de lege, ci reprezintă o simplă operaţiune administrativă, care atestă datele existente în evidenţele pârâtului cu privire la excluderea reclamantului din partid, nefiind astfel producătoare, prin ea însăşi, de efecte juridice, instanţa va admite excepţia inadmisibilităţii cererii de anulare a adresei nr. 132 8.10.2009 şi sub acest aspect acţiunea va fi respinsă ca fiind inadmisibilă.Referitor la cererea de suspendare a aplicării adresei nr. 132 8.10.2009 până la soluţionarea acţiunii, în raport de cele expuse, constată că nu sunt întrunite cerinţele impuse de art. 15 din Legea 554 2004, instanţa nefiind investită cu o acţiune ce are ca obiect anularea unui act administrativ.Ori, atâta vreme cât s-a constatat că adresa contestată nu reprezintă act administrativ, cererea de suspendare a acestuia este inadmisibilă.Cererea de obligare a pârâtului la plata despăgubirilor reprezentând cuantumul indemnizaţiei de care reclamantul a fost lipsit ca urmare a încetării calităţii de consilier local şi la plata daunelor morale în cuantum de 5000 lei, cereri accesorii capătului de cerere principal, urmează a primi aceeaşi soluţie .În consecinţă, instanţa va admite excepţia şi va respinge acţiunea ca fiind inadmisibilă.