Dosar 861/2005 Contracte de muncă


SI PENTRU CAUZE PRIVIND CONFLICTE

DE SI ASIGURARI SOCIALE

DOSAR NR.861/2005

DECIZIA CIVILA NR.1812/R

Sedinta publica de la 23.06.2005

Pe rol pronuntarea în cauza civila de fata, având ca obiect recursul declarat de

recurenta L F împotriva sentintei civile nr.5659 din 20.12.2004, pronuntata de Tribunalul

Bucuresti- Sectia a VIII-a Conflicte de Munca, Asigurari Sociale, Administrativ

si Fiscal în dosarul nr.4474/LM/2002, în contradictoriu cu intimatul C C “M E”.

Dezbaterile si cuvântul asupra cererii de recurs au avut loc în sedinta publica de la

16.06.2005, fiind consemnate în încheierea de sedinta de la acea data, care face parte

integranta din prezenta, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera si pentru a

da posibilitatea intimatului C C “M E” sa depuna concluzi scrise la dosar, în conformitate

cu disp. art.156 alin.2 C.pr.civ., a amânat pronuntarea pentru azi, 23.06.2005.

C U R T E A ,

Deliberând asupra recursului civil de fata:

Prin cererea investita pe rolul Tribunalului Bucuresti – Sectia a VIII-a Conflicte de

Munca, Asigurari Sociale, Contencios Administrativ si Fiscal, în dosarul nr.4474/LM/2002,

reclamanta L F a chemat în judecata C C M E, solicitând instantei ca prin hotarârea ce se

va pronunta sa se dispuna anularea deciziei nr.41/11.11.2002 emisa de pârâta,

reîncadrarea sa în functia de inspector specialitate gradul I, sef birou

personal, obligarea pârâtei la plata drepturilor salariale începând cu 1.11.2002 pâna la

efectiva reintegrare si obligarea intimatei la daune morale în cuantum de 50.000.000 lei.

În motivarea cererii reclamanta a aratat ca este salariata pârâtei din anul 1980,

fiind încadrata succesiv în mai multe functii, încheindu-se contracte de munca în 1999 si

2001.

S-a mai aratat ca începând cu 13.11.2002 i s-a refuzat accesul în incinta unitatii

pârâte, motivându-se ca decizia nr.41/2002, comunicata la 12.11.2002 reprezinta

desfacerea contractului de munca.

Prin sentinta civila nr.5659/20.12.2004 pronuntata de Tribunalul Bucuresti – Sectia

a VIII-a s-a respins ca neîntemeiata cererea.

Pentru a pronunta aceasta solutie instanta de fond a retinut ca:

Prin decizia nr.12/16.09.1999 reclamanta P F a fost încadrata în functia de sef

Serviciu Financiar, Contabilitate, Personal, în cadrul unitatii pârâte, pe o perioada

determinata, cuprinsa între 16.09.1999 – 15.03.2001, ca urmare a promovarii concursului

pentru ocuparea acestui post, la 15.09.1999.

Tot la 16.09.1999, între parti a fost încheiat contractul individual de munca

nr.4/16.09.1999 în baza caruia reclamanta a fost încadrata în functia de sef Serviciu,

Contabilitate, Personal pentru perioada 16.09.1999 – 19.03.2001, pâna la ocuparea

acestui post prin concurs.

Durata contractului de munca încheiat la 16.09.1999 a fost prelungita prin Decizia

nr.6/19.03.2001 pâna la scoaterea postului la concurs.

De asemenea, în septembrie 2001 este emisa de catre pârâta decizia

nr.37/5.09.2001 prin care este din nou prelungita durata contractului de munca încheiat în

1999.

La 25.09.2001 este organizat un concurs pentru postul de inspector de specialitate

grad I din Cadrul Biroului – Personal, concurs la care reclamanta participa si

este declarata admisa.

La 1.10.2001 se încheie între parti un contract de munca pe perioada

nedeterminata, reclamanta urmând sa ocupe postul de inspector de specialitate gradul I

– sef Birou Contabilitate – Personal.

Prin decizia nr.36/1.08.2002 se stabileste din nou ca pâna la ocuparea postului

prin concurs, reclamanta va îndeplini functia de sef Birou Contabilitate – Personal.

La data de 11.11.2002 pârâta emite decizia de 41, prin care revoca deciziile

nr.6/19.03.201, nr.37/5.09.2001, nr.36/1.08.2002 prin care se prelungeste durata

contractului de munca al reclamantei, stabilind astfel ca raporturile de munca cu

reclamanta au încetat la 19.03.2001, data expirarii perioadei pentru care fusese încheiat

contractul de munca din 1999.

Contestând decizia nr.41/11.11.2002, reclamanta a sustine ca aceasta este

nelegala deoarece a promovat concursuri pentru ocuparea postului pe de o parte, iar pe

de alta parte, iar pe de alta parte, atât în 1999, cât si în 2001 între parti ar fi încheiat doua

contracte pe perioada nedeterminata, astfel încât chiar daca s-au revocat deciziile prin

care a fost mentinuta pe post pâna la organizarea concursului, ea este angajata în baza

unor contracte încheiate pe perioada nedeterminate.

Petenta a ocupat postul de inspector de specialitate gradul I fara sa îndeplineasca

conditiile adica fara sa aiba studii superioare economice, vechime de 5 ani în specialitate

si pregatire de specialitate economica, conform fisei postului depus la dosar.

Aceasta situatie era cunoscuta de ambele parti, dovada fiind contractul de munca

încheiat în 1999 pe o durata determinata pâna la ocuparea prin concurs a postului prin

concurs a postului.

Reclamanta s-a folosit de un contract de munca încheiat la 16.09.1999 cu acelasi

numar si aceiasi data cu cel încheiat pe perioada determinata, contract încheiat însa pe o

durata nedeterminata acest contract este însa lovit de nulitate întrucât nu îndeplinea

conditiile legale necesare pentru încheierea, în speta, conditiile de studii.

De altfel daca intentia partilor ar fi fost sa încheie în 1999 contract de munca

nedeterminata nu s-ar mai fi emis o serie de decizii de mentinere în post a reclamantei

dupa încheierea lui în 1999.

În ceea ce priveste contractul de munca încheiat pe perioada nedeterminata în

2001, Tribunalul a retinut nelegalitatea acestuia fiind încheiat pentru ocuparea aceluiasi

post pentru care reclamanta nu îndeplinea conditiile de studii, fiind lovit de nulitate.

S-a retinut ca si de aceasta data partile aveau cunostinta de situatia reclamantei în

sensul ca nu putea fi reglementata din punct de vedere legal, perioada de munca

nedeterminata, întrucât prin decizia nr.36/1.08.2002 reclamanta fusese mentinuta pe

postul pentru care tocmai încheiase contractul din 2001.

În noiembrie 2002 echipa de auditori al Directiei Public Intern din cadrul

Primariei Sectorului 2, de care apartine unitatea pârâta a constatat nelegalitatea deciziilor

de prelungire a duratei contractului de munca fiind neavizat de persoanele de specialitate

cât si nelegalitatea concursului organizat în 2001, întrucât petenta nu putea participa la

astfel de concurs fara a îndeplini conditiile de studii.

Fata de cele expus instanta de fond a apreciat ca între parti a existat un acord tacit

pentru mentinerea reclamantei într-o functie pentru care nu avea pregatirea necesara si

ca atare, a respins contestatia ca neîntemeiata.

Împotriva acestei hotarâri a declarat recurs contestatoarea criticând solutia ca

netemeinica si nelegala pentru urmatoarele motive:

A fost încadrata Centrului Cultural Mihai Eminescu din 1980 pe diverse functii

pâna în 1999, când, cu contractul 4/16.09.1999 a fost încadrata pe durata nedeterminata,

pentru ca la 1.10.2001, cu contract fara numar.

Prin decizia 41/11.11.2002 s-au revocat deciziile 6/19.03.2001, 37/5.09.2001,

36/1.08.2002 ale directorului C C M E iar din 13.11.2002 i s-a desfacut contractul de

munca.

Considera ca acest act unilateral al intimatei nu poate constitui temei al desfacerii

contractului de munca întrucât nu s-a respectat procedura prealabila, obligatorie prin care

angajatul are posibilitatea de a se apara si nu s-au indicat motivele de fapt si de drept

pentru care s-ar justifica aceasta masura.

Gresit a constatat instanta de fond nulitatea contractului de munca din 2001

întrucât nu a fost sesizata cu analiza calitatii raporturilor de munca ci cu plângere

împotriva deciziei nr.41/11.11.2001 care îmbraca forma unei decizii de desfacere a

raporturilor de munca fara a respecta conditiile de fond si forma ceruta de legislatia în

vigoare, împrejurare în care solicita admiterea recursului si modificarea în tot a sentintei

recurate în sensul admiterii contestatiei asa cum a fost formulata.

Curtea verificând sentinta recurata prin prisma motivelor invocate cât si din oficiu

va respinge recursul ca nefondat.

Recurenta critica hotarârea fondului sustinând în esenta ca a avut un contract de

munca pe durata nedeterminata cu nr.4/16.09.1999, iar din 1.10.2001, un contract fara

numar, iar intimata angajator nu a respectat procedura administrativa pentru a se putea

apara.

Instanta de control judiciar deosebit de considerentele ce au stat la baza hotarârii

instantei de fond care a statuat ca recurenta nu putea ocupa definitiv functia de sef birou

Contabilitate si Personal întrucât nu avea studii de specialitate economica si stagiu de

minim 5 ani, urmeaza în adevar sa stabileasca cadrul raporturilor de munca pe durata

determinata sau nedeterminata fata de probatoriul administrat la dosar.

În cauza de fata s-a dovedit faptul ca recurenta a fost încadrata prin decizia

nr.4/16.09.1999, pe durata determinata întrucât aceasta deciziei este urmata în mod

firesc si se coroboreaza cu deciziile administrative privind retributia recurentei si anume:

decizia nr.12 din 16.09.1999; decizia nr.6 din 19.03.2001 si decizia 371 din 5.09.2001, cu

raspunsul la interogatoriu al acesteia la întrebarile 1,3 ce atesta faptul ca a semnat

personal contractul pe durata determinata cu nr.4 din 16.09.1999, precum si faptul ca în

corespondenta purtata cu primarul Sectorului 2, Anexele 4, 5 si 6, acte ce se regasesc la

dosarul cauzei, recurenta recunoaste ca era încadrata în baza unui contract de munca pe

durata determinata si solicita un aviz pentru ocuparea postului pe o perioada

nedeterminata conditiile de studii de specialitate si stagiu dar si faptul ca a prezentat un

contract pe perioada nedeterminata cu acelasi nr.4 din 16.09.1999 ce nu se afla atasat la

dosarul de personal al acesteia, ceea ce formeaza convingerea ca aceasta a profitat de

neatentia directoarei care a semnat si un exemplar cu alt continut decât cel pentru care

se negociase.

Cu privire la motivul de recurs ca angajatorul nu a respectat procedura

administrativa, urmeaza a se constata ca fiind vorba de un contract pe durata

determinata, fapt pentru care nu se pune problema unei cercetari.

Al 2-lea motiv de recurs invocat de recurenta este acela ca instanta fondului a

retinut nelegalitatea contractului de munca analizând probleme de fond cu privire la

conditii de ocupare a postului desi a fost investit doar cu o plângere împotriva unei decizii

de revocare a altor decizii.

Aceasta critica nu este fondata, instanta având obligatia de a constatat legalitatea

contractului pus în discutie si a retinut corect ca recurenta nu putea fi încadrata decât pe

durata determinata pâna la ocuparea postului prin concurs iar admiterea la concurs se

putea face numai îndeplinind conditiile cumulative de studii si stagiu.

Asa fiind Curtea va respinge recursul ca nefondat.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

Respinge ca nefondat recursul declarat de recurenta L.F., împotriva sentintei civile

nr.5659 din data de 20.12.2004, pronuntata de Tribunalul Bucuresti – Sectia a VIII-a

Conflicte de Munca, Asigurari Sociale, Contencios Administrativ si Fiscal, în dosarul

nr.4474/LM/2002, în contradictoriu cu intimatul C C “M E”.

Irevocabila.

Pronuntata în sedinta publica azi 23.06.2005.

3