Recalculare pensie. Luarea în calcul a sporului pentru acord global. Data de la care se cuvin drepturile recalculate


– Legea nr. 19/2000: art. 3, art. 95, art. 169

Drepturile de cu luarea în considerare a sporurilor din adeverinţa, se cuvin prin derogare de la prevederile art. 95 şi 169 din Legea nr. 19/2000, de la data plăţii drepturilor recalculate, stabilită potrivit prevederilor art. 3, cu respectarea termenului general de prescripţie, calculat începând cu luna înregistrării cererii, iar nu de la data fowiulării acţiunii.

(Decizia nr. 1747/R din 29 septembrie 2009)

Prin sentinţa civilă nr. 1295 din 14 mai 2009, pronunţată de Tribunalul Cluj, s-a admis acţiunea formulată de reclamantul CON. împotriva pârâtei Casa Judeţeană de Pensii Cluj şi în consecinţă a fost obligată pârâta să emită o nouă decizie de pensionare pentru reclamant, începând cu data de 01.03.2009, cu luarea în calcul a adeverinţei nr. 1077/03.11.2008 emisă de SC C. SA Deva.

împotriva acestei sentinţe a declarat recurs recurenta-pârâtă Casa Judeţeană de Pensii Cluj în termenul legal solicitând admiterea recursului, modificarea sentinţei atacate în sensul respingerii acţiunii.

împotriva aceleiaşi sentinţe a declarat recurs reclamantul în termenul legal, solicitând modificarea sentinţei atacate în sensul admiterii contestaţiei formulată de recurentă aşa cum a fost formulată şi precizată.

Examinând hotărârea atacată în raport de motivele invocate, Curtea de Apel reţine următoarele:

în ceea ce priveşte recursul pârâtei, se reţine că aceasta a formulat critici împotriva hotărârii primei instanţe care pot fi încadrate conform art. 306 alin. 3 C. pr. civ. în dispoziţiile art. 304 pct. 9 C. pr. civ.

Art 2 alin. 1 din O.U.G. nr. 4/2005 prevede că „Recalcularea prevăzută la art. 1 (a pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, stabilite în baza legislaţiei în vigoare anterior datei de 1 aprilie 2001) se efectuează prin determinarea punctajului mediu anual şi a cuantumului fiecărei pensii, cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta”.

Veniturile obţinute suplimentar la retribuţia tarifară de încadrare au avut caracter permanent în perioada arătată fiind cumulate cu salariul individual brut şi incluse alături de celelalte sporuri în baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale, achitându-se lunar atât cotele C.A.S. cât şi contribuţia la fondul pentru pensia suplimentară. Introducerea acestor sporuri în baza de calcul a contribuţiei pentru asigurări sociale se încadrează în dispoziţiile art. 23 din Legea nr. 19/2000.

în conformitate cu art. 164 din Legea nr. 19/2000, la determinarea punctajelor se utilizează salariile brute sau nete în baza înregistrărilor din carnetele de muncă iar la alin. 2 se stipulează că se au în vedere şi sporurile înregistrate în carnetele de muncă. Aceasta nu înseamnă că sporurile neînregistrate în carnetele de muncă şi care au intrat în bazele de calcul a contribuţiei de asigurări sociale nu ar putea fi luate în considerare atâta vreme cât se face dovada existenţei acestora prin adeverinţe, întrucât ar atrage încălcarea unuia din principiile ce guvernează sistemul public de asigurări sociale.

în baza art. 2 lit. e) din Legea nr. 19/2000 drepturile de asigurări sociale se cuvin pe temeiul contribuţiilor de asigurări sociale plătite iar veniturile la care a făcut referire au fost avute în vedere la calcularea şi aplicarea contribuţiilor.

Nu se poate admite că baza de caicul a contribuţiei de asigurări sociale să fie constituită şi din aceste sume iar la stabilirea pensiei cu prestaţie de asigurări sociale să nu se ia în considerare deoarece ne-am afla în situaţia în care această prestaţie nu ar fi proporţională cu preţul plătit, creându-se o inechitate.

în concretizarea acestui principiu art. 78 alin. 4 din Legea nr. 19/2000 prevede că punctajul asiguratului, stabilit conform prevederilor alin. 1 şi 2, se calculează la nivelul veniturilor brute realizate pentru care s-au plătit contribuţii de asigurări sociale.

în aplicarea acestui text legal art. I pct. 7 din Ordinul nr. 680 din 1 august 2007 pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 prevede că punctul 19 de la secţiunea I „Dispoziţii generale (capitolul I din lege)” a capitolului A „Contribuţia de asigurări sociale” va avea următorul cuprins: „19. Prin sintagma venitul brut realizat lunar se înţelege venitul brut în bani, achitat din fondul de salarii, reprezentând: a) salariile de bază brute corespunzătoare timpului efectiv lucrat în program normal şi suplimentar potrivit formei de salarizare aplicate, inclusiv indemnizaţiile de conducere, salariile de merit, indexări, compensări şi alte drepturi care, potrivit actelor normative, fac parte din salariul de bază b) sporurile, indemnizaţiile şi sumele acordate sub formă de procent din salariu ori sume fixe, indiferent dacă au caracter permanent sau nu, plătite pentru: condiţii deosebite de muncă (condiţii grele, periculoase, nocive, penibile); activitate desfăşurată în mediul rural, în zone izolate; activitate desfăşurată de nevăzători; prestată în schimbul de noapte; îndeplinirea unor sarcini, activităţi şi responsabilităţi suplimentare funcţiei de bază; sporul de fidelitate şi altele asemănătoare; I) alte sume acordate potrivit legii.”

Deşi potrivit dispoziţiilor O.U.G. nr. 4/2005 sumele reprezentând formele de retribuire în acord nu se iau în calculul drepturilor de întrucât ele nu au făcut parte din baza de calcul a pensiei conform legislaţiei anterioare, invocându-se imposibilitatea verificării respectivelor venituri (venituri pe care le probează cu înscrisurile arătate în adeverinţa depusă la dosar), rolul instanţei este nu doar de a constata şi cenzura directa aplicare a O.U.G. nr. 4/2005 ci şi de a interpreta actul normativ, inclusiv prin prisma Legii nr. 19/2000 (pentru că procedura de recalculare vizează tocmai înlăturarea discriminărilor), opinia fiind aceea că în pofida acestei reglementări exprese, sumele se impune a fi luate în calcul.

Raţionamentul juridic ce stă la baza acestei opinii este fundamentat pe considerente de echitate şi motive care ţin de preeminenţa dispoziţiilor legale cu valoare de principiu, în raport cu cele care decurg din acesta, dar nu-l respectă, pentru că soluţia contrară ar crea o nejustificată între persoanele care au realizat stagii de cotizare anterior şi ulterior intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000.

De asemenea, în condiţiile în care art. 2 alin. 1 din O.U.G. nr. 4/2005 prevede în mod expres că recalcularea pensiilor se efectuează prin determinarea punctajului mediu anual şi a cuantumului fiecărei pensii, cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000, nu se poate reţine că s-ar aplica retroactiv dispoziţiile acestei legi.

Din menţiunile arătate în Adeverinţa nr. 1077/03.11.2008 emisă de SC C. SA Deva rezultă că reclamantul a realizat venituri din acord, compensaţii şi premii care au fost incluse în baza lunară de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale şi pensie pensia suplimentară conform Decretului nr. 389/1972 şi Legii nr. 65/1965.

Având în vedere aceste considerente, Curtea apreciază că Tribunalul a aplicat corect dispoziţiile legale incidente în cauză, astfel încât motivele de recurs prevăzute de art. 304 pct. 9 C. pr. civ. nu sunt întemeiate.

Drept urmare, în temeiul dispoziţiilor legale menţionate anterior şi a art. 312 alin. 1 C. pr. civ. se va respinge ca nefondat recursul declarat de pârâta Casa Judeţeană de Pensii Cluj

în ceea ce priveşte recursul reclamantului, se reţine că în conformitate cu dispoziţiile art. 7 alin. 3 din O.U.G. nr. 4/2005 „Decizia prevăzută la alin. 1 poate fi modificată la cerere, în baza actelor doveditoare prezentate de pensionar, întocmite conform prevederilor legale, din care rezulta alte date şi elemente decât cele utilizate la recalculare, referitoare la drepturi cu caracter salarial care, conform Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, se au în vedere la stabilirea punctajului mediu anual sau la stagii de cotizare realizate pana la data de 1 aprilie 2001”. De asemenea, alin. 5 al aceluiaşi articol prevede că „Cererile prevăzute la alin. 3 se soluţionează în termenul prevăzut la art. 86 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, drepturile modificate acordându-se prin derogare de la prevederile art. 95 şi 169 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, de la data plăţii drepturilor recalculate, stabilită potrivit prevederilor art. 3, cu respectarea termenului general de prescripţie, calculat începând cu luna înregistrării cererii’’.

Reţinând că reclamantul a depus la Casa Judeţeană de Pensii Adeverinţa nr. 1077/03.11.2008 emisă de SC C. SA şi că drepturile recalculate i s-au acordat iniţial începând cu data de 01.12.2005, Curtea reţine că prima instanţă a aplicat greşit dispoziţiile legale menţionate anterior (în cauză fiind incident motivul de recurs prevăzut de art. 304 pct. 9 C. pr. civ.), pârâta trebuind să fie obligată să plătească drepturile de pensie cu luarea în considerare a sporurilor din adeverinţă începând de la data plăţii drepturilor recalculate, respectiv 01.12.2005.

Având în vedere aceste considerente de fapt şi de drept se va admite recursul declarat de reclamantul C.O.N. împotriva sentinţei civile 1295 din 14 mai 2009 a Tribunalului Cluj, pe care o va modifica în sensul că se va obliga pârâta să emită o nouă decizie de pensionare, începând cu data de 01.12.2005 cu luarea în calcul a adeverinţei nr. 1077/03.11.2008 emisă de SC C. SA Deva. (Judecător Laura Dima)