TIP: CIVILĂ
Nr./Dată 09.02.2011
Autor: Judecătoria Moldova Nouă
Judecător: MINEA MARICICA.
Domenii asociate: Legea 18/1991 şi Legea 274/2005 -constatare drept de proprietate, acordare despăgubiri
Întrucât, din probele administrate rezultă că suprafeţele identificate de către expert fac parte din domeniul public al Comunei S., instanţa , având în vedere dispoziţiile art.5 al.2 din Legea 18/1991, nu va dispune atribuirea lor către reclamantă .
Conform art. I, Titlul VI din Legea 247/2005, pentru terenurile foste proprietăţi ale persoanelor fizice, pentru care reconstituirea nu se mai poate face pe vechiul amplasament, foştii sau moştenitorii acestora pot opta, fie pentru restituirea unor suprafeţe echivalente din rezerva existentă la dispoziţia comisiilor locale, fie pentru acordarea de despăgubiri .
În cauză, instanţa constată că pârâta i-a oferit reclamantei în compensare, teren în localităţile B. şi M., deoarece conform susţinerilor Comisiei Judeţene de Fond Funciar, în judeţ, doar aceste localităţi aveau teren în excedent, însă ofertele au fost refuzate .
Conform disp.art.10 din HG. 890/2005, persoana care a formulat cerere de reconstituire şi a refuzat ofertele primite din partea este îndreptăţită la despăgubiri .
Astfel, chiar în situaţia în care aceste terenuri nu făceau parte din domeniul public al statului, instanţa nu putea dispune atribuirea lor, deoarece ar fi încălcat dispoziţiile procedurii speciale, care prevede în situaţia în care cel ce face cererea de retrocedare refuză ofertele primite, este îndreptăţit la despăgubiri stabilite de Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor .
Pe de altă parte aceste terenuri reprezintă, conform expertizei efectuate în cauză echivalentul terenurilor din CF, terenuri pentru care reclamantul nu a formulat cerere de reconstituire la Comisia Locală de Fond Funciar.
Legea nu prevede faptul că, în cazul în care reconstituirea nu se poate face pe vechiul amplasament, cel care solicită reconstituirea poate alege suprafaţa de teren ce urmează să i se atribuie, din contra, ofertele le face Comisia de Fond Funciar. Opţiunea pe care o avea la dispoziţie reclamantul era între reconstituirea dreptului de proprietate pe alt amplasament şi despăgubiri stabilite de Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor .
Ca urmare a acestei situaţii, instanţa a admis în parte acţiunea şi a constatat că reclamanta este îndreptăţită la despăgubiri, conform procedurii speciale prevăzute de HG 1095/2005 pentru aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Titlului 7 din Legea 247/2005 .
Întrucât, conform actelor dosarului reclamantul a formulat cerere adresată Primăriei P. pentru reconstituirea dreptului de proprietate pentru o suprafaţă de 2044 mp, instanţa va dispune ca despăgubirile calculate de Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor să fie acordate ca echivalent pentru această suprafaţă .
Instanţa nu va acorda despăgubirile calculate de expert pentru o suprafaţă de teren mai mare decât cea pentru care a făcut cerere de retrocedare, dar care se referă şi la alte numere de CF decât cel din cererea adresată de reclamant Comisiei Locale de Fond Funciar.
Deoarece HG 1095/2005 prevede o anumită procedură pentru acordarea despăgubirilor, procedură nerespectată de reclamant, instanţa constată că despăgubirile în acest caz nu pot fi calculate conform unui raport de expertiză întocmit separat.
??
??
??
??
2