în conformitate cu art. 3 din Instrucţiunile privind manipularea transporturilor supuse formalităţilor vamale, aprobate prin Ordinul nr. 594/1971 al Şefului Departamentului Căilor Ferate, pentru vagoanele care nu se vămuiesc la staţia de frontieră, ci numai tranzitează la o staţie de cale ferată din interiorul ţării, organele vamale verifică la frontieră numai starea exterioară a vagoanelor şi existenţa sigiliilor străine, după care aplică sigilii proprii.
(Secţia comercială, decizia nr.13/6.02.1990)
Prin sentinţa civilă nr. 4.548 din 6.10.1989, acest tribunal a admis acţiunea reclamantei I.D.R.M.A.I.B. şi a obligat M.T.Tc. să-i plătească 3.805 lei, ce reprezintă contravaloarea a 208,4 Kg. curcani congelaţi, lipsă la vagonul cu terminaţia 0351, import din R.P.U., constatată cu procesul-verbal comercial nr. 1.535 bis din 20.10.1988, întocmit în staţia C.F.R. Bucureşti-Cotroceni.
Prin recursul de faţă, M.T.Tc. critică hotărârea instanţei de fond pentru netemeinicie şi nelegalitate, şi susţine, în esenţă, că, în mod greşit, a fost obligat la plata daunelor, deşi vagonul a sosit din străinătate cu plumburile intacte, a fost deschis în comisie pentru control vamal, după care s-a aplicat un sigiliu al Staţiei Curtici şi apoi vagonul a ajuns la destinaţie cu acest sigiliu intact.
Recursul este întemeiat.
Din examinarea actelor de la dosar, rezultă că pentru vagonul în litigiu s-a încheiat, în staţia C.F.R. Curtici, procesul-verbal general nr. 1.203 din 15.10.1988, în care s-a menţionat că o comisie formată din delegaţii vămii, grănicerilor, ROMTRANS şi medicul veterinar, au deschis vagonul pentru control şi apoi au aplicat la uşă un plumb C.F.R. Curtici, precum şi că la domele de gheaţă, de asemenea, s-au aplicat plumbi C.F.R. Curtici, iar din procesul-verbal comercial nr. 1.535 bis din 20.10.1988, încheiat în staţia C.F.R. Bucureşti-Cotroceni, rezultă că vagonul a ajuns cu aceşti plumbi aplicaţi la Curtici, intacţi.
Susţinerea reclamantei, în sensul că procesul-verbal general nr. 1.203/ 1989, nu este legal şi deci nu are nici o relevanţă în cauză, este neîntemeiată, în adevăr, din examinarea prevederilor art. 3 din Instrucţiunile privind manipularea transporturilor supuse formalităţilor vamale, aprobate prin Ordinul nr. 594/1971 al Şefului Departamentului Căilor Ferate, rezultă că pentru vagoanele care nu se vămuiesc la staţia de frontieră, ci numai se tranzitează la o staţie de cale ferată din interiorul ţării, organele vamale verifică, la frontieră, numai starea exterioară a vagoanelor şi existenţa sigiliilor străine, după care aplică sigilii proprii.
în situaţia în care se constată unele nereguli, spre exemplu, lipsa plumburilor străine, violarea vagoanelor sau coletelor etc., se face o verificare integrală a mărfurilor, pe baza documentelor însoţitoare, şi constatările se consemnează în procesul-verbal comercial, încheiat de calea ferată, care se semnează şi de organele vamale, şi apoi se aplică noi sigilii.
în cauza de faţă nu era nevoie de o asemenea verificare, întrucât vagonul a sosit din străinătate cu plumburile intacte şi la frontieră s-a făcut numai o verificare vamală şi sanitar-veterinară, verificare care nu este şi nu poate fi similară cu o recepţie detaliată a mărfurilor, după care s-au aplicat plumbii staţiei C.F.R. Curtici, cu care vagonul a ajuns la staţia de destinaţie.
Prin urmare, nu se poate reţine nici o culpă în sarcina căii ferate, în privinţa mărfurilor lipsă şi, ca atare, acţiunea trebuie respinsă, soluţie care se va da prin admiterea recursului.