Anulare act control impozite si taxe. Jurisprudență Acte ale autorităţilor publice; Impozite şi taxe


Tribunalul COVASNA Sentinţă civilă nr. 965 din data de 10.12.2015

R O M Â N I A

TRIBUNALUL COVASNA

SECȚIA CIVILĂ

Dosar nr. 978/119/2015

SENTINȚA CIVILĂ NR. 965

Ședința publică din data de 10 decembrie 2015

Instanța constituită din:

PREȘEDINTE : …………..

GREFIER : ……………

Pe rol fiind pronunțarea asupra acțiunii în administrativ formulată de partea reclamantă P. A. –

ÎNTREPRINDERE INDIVIDUALĂ în contradictoriu cu pârâtul ANAF – DIRECȚIA GENERALĂ A FINANȚELOR PUBLICE BRAȘOV, având ca obiect

anulare act de control taxe și impozite.

La apelul nominal, făcut în ședința publică de astăzi, la pronunțare, se constată lipsa părților.

Procedura de citare este legal îndeplinită.

S-a făcut referatul cauzei de către grefierul de ședință, după care:

Instanța constată că dezbaterile asupra cauzei de față, au avut loc în ședința din 26.11.2015, susținerile și

concluziile părților au fost consemnate în încheierea de ședință de la acea dată, încheiere care face parte integrantă din

prezenta, când instanța, în temeiul art. 396 alin. (1) Cod procedură civilă în vederea deliberării cât și pentru a da

posibilitatea părților să depună la dosar concluzii scrise, a amânat pronunțarea pentru data de astăzi, 10.12.2015.

T R I B U N A L U L

Prin acțiunea în contencios administrativ, formulată la data de 4.08.2015 și înregistrată pe rolul Tribunalului Covasna

sub nr. 978/119/2015, reclamanta P. A. Întreprindere Individuală a solicitat instanței ca în contradictoriu cu intimata

Agenția Națională de Administrare fiscală și Direcția Generala Regională a Finanțelor Publice Brașov să dispună anularea

deciziei nr. …. din 29.06.2015 emisă de pârâta și anularea în parte a Deciziei de impunere nr. …./12.02.2015 și a Raportul de

inspecție fiscala nr. …./12.02.2015 emis de pârâtă.

În motivarea acțiunii se arată că, în urma inspecției fiscale parțiale vizând perioada 10.07.2014-31.12.2014, în

soluționarea decontului cererii de rambursare a sumei negative a TVA pe luna decembrie 2014, din suma de 658.148 lei

solicitată la rambursare s-a admis suma de 407.857 lei și s-a respins suma de 250.291 lei aferentă investițiilor realizate

pentru construirea obiectivului “Ferma de Îngrășare porcine”;. Investiția a fost realizată cu ajutorul unui proiect câștigat

prin “Fondul european Agricol de dezvoltare rurală”;, la cererea autorității contractante APDRP persoana fizică a fost

obligată să se înregistreze ca persoană fizică autorizată așa cum rezultă din notificarea privind selectarea cererii de

finanțare nr. 29362 din 3.07.2014. După autorizarea P. A. Întreprindere Individuală, la data de 20.08.2014 s-a încheiat

contractul având ca obiect ajutorul financiar nerambursabil, în vederea realizării investiției fiind încheiat cu SC …… SRL

contractul de lucrări nr. 1314 din 15.10.2014. Lucrările au fost finalizate în decembrie 2014.

Reclamanta arată că organele de inspecție fiscală au considerat că suma de 250.291 lei, aferentă lucrărilor de

construire inclusiv materialele, nu este deductibilă în condițiile în care obiectivul construit este proprietatea privată a

persoanelor fizice P. A. și soția, certificatul de urbanism și autorizația de construire fiind eliberate pe numele acestora.

La această concluzie s-a ajuns și în urma analizei contractelor de comodat încheiate între reclamantă și proprietarii

tabulari ai terenurilor pe care s-a edificat construcția, apreciindu-se că deoarece contractul este unul cu titlu gratuit

întreprinderea nu avea dreptul să efectueze lucrări de construcții.

În continuare reclamanta arată că prin convenția de constituire a dreptului real de superficie, autentificată sub nr.

741 din 21.07.2015, s-a menționat faptul că aceasta se încheie în vederea reglementării juridice a unei situații existente în

fapt, fiind constituit în favoarea beneficiarei un drept real de superficie. Organele de inspecție fiscală ignoră prevederile

art. 2 lit. j din OUG nr. 4/2008 și art. 31 din Codul civil potrivit cărora întreprinzătorul are un patrimoniu general în

cadrul căruia se pot constitui patrimonii de afectațiune destinate realizării unui scop. Prin actul de confirmare a

transferului intrapatrimonial, autentificat sub nr. 741 din 21.07.2015, titularul întreprinderii individuale a confirmat

transferul dreptului real de proprietate asupra construcției în masa patrimonială afectată exercitării în mod individual a

profesiei autorizate prin intermediul P. A. Întreprindere Individuală.

Reclamanta a mai susținut că faptul că autorizația de construire a fost emisă pe numele persoanei fizice nu are

relevanță, deoarece existența acestei autorizații nu este o condiție pentru exercitarea dreptului de deducere, fiind

suficientă factura emisă de furnizor pe numele beneficiarului. Curtea Europeană de Justiție a decis în cauza C-110/94 Inzo că

și prima cheltuială de investiție în scopul unei activități poate fi considerată activitate economică în sensul art. IV din

Directiva a VI-a. Rezultă faptul că pentru acordarea dreptului de deducere a TVA este suficientă dovedirea intenției

persoanei impozabile în momentul achiziției de a utiliza bunurile și serviciile achiziționate în folosul activității taxabile

ulterioare efectuării investiției.

În drept au fost invocate preved. art. 145 alin. 2 și 146 alin. 1 din Codul fiscal.

În apărare pârâta Direcția Generala Regională a Finanțelor Publice Brașov a depus la dosar întâmpinare prin care a

solicitat respingerea acțiunii ca neîntemeiată.

În motivarea întâmpinării se arată că organele de inspecție fiscală au respins la rambursare TVA-ul dedus de

contribuabil din facturile emise de SC ………. SRL, respectiv 250.290,5 lei. Conform celor nouă facturi serviciul achiziționat

constă în “lucrări executate conform contract și a situației de lucrări anexate”; iar drept cumpărător este menționat P. A.

Întreprindere Individuală. Aceste facturi au fost emise în baza contractului de lucrări încheiat între SC ………. SRL

reprezentată de P. A. în calitate de administrator și Întreprinderea Individuală P. A. Însă organele de inspecție au

reținut că persoana fizică P. A. este cel care a obținut autorizația de construire, aceasta având la bază certificatul de

urbanism eliberat ca urmare a cererii adresate de către aceeași persoană. Prin acest document se certifică regimul juridic al

terenului și faptul că acesta se află în proprietatea tabulară a persoanei fizice P. A. și a soției sale. În anul 2014

terenul pe care s-a realizat construcția aparținea persoanei fizice P. A. și nu s-a aflat în proprietatea Întreprinderii

Individuale P. A.

Pârâta mai arată că între persoana fizică P. A. și Întreprinderea Individuală P. A. s-a încheiat un contract de comodat

în decembrie 2014, însă acest contract este unul cu titlu gratuit și nu dă dreptul comodatarului să realizeze investiția

Ferma porcine. Executarea unor investiții asupra unor terenuri luate în comodat nu sunt cheltuieli efectuate în cadrul

activităților desfășurate în scopul realizării venitului întrucât la finalizarea obiectivelor de investiții acestea devin

proprietatea persoanelor fizice P. A, și soția acestuia în calitate de comodanți. Faptul că s-a încheiat Convenția de

constituire a dreptului real de superficie nu are relevanță, întrucât la momentul realizării cheltuielilor de investiții

terenul nu intrase în patrimoniul de afectațiune al Întreprinderii Individuale P. A.

În drept se invoca disp. OG nr. 44/2008 și HG nr. 44/2004.

În dovedirea acțiunii părțile au depus la dosar înscrisuri.

Analizând actele și lucrările dosarului, instanța reține următoarele:

În fapt, în urma inspecției fiscale parțiale vizând perioada 10.07.2014-31.12.2014, organele de inspecție fiscală din

cadrul Activității de Inspecție Fiscală Covasna au efectuat o inspecție fiscală generală la Întreprinderea Individuală P. A.,

sens în care a fost întocmit raportul de inspecție fiscală nr. …/12.02.2015(fila 26) prin care au fost efectuate constatări

cu privire la TVA.

În acest sens, s-a reținut în raportul de control, în ceea ce privește TVA-ul, în esență că contribuabilul a dedus

TVA-ul rezultat din facturile emise de SC ……… SRL, respectiv suma de 250.290,5 lei. Conform celor nouă facturi, serviciul

achiziționat constă în “lucrări executate conform contractului și a situației de lucrări anexate”; iar drept cumpărător este

menționat P. A. Întreprindere Individuală. Aceste facturi au fost emise în baza contractului de lucrări încheiat între SC

……….. SRL și Întreprinderea Individuală P. A.. Terenul pe care s-a realizat construcția aparține persoanei fizice P. A. și nu

se află în proprietatea Întreprinderii Individuale P. A.. Documentul care atestă acest regim juridic este certificatul de

urbanism și autorizația de construire. S-a reținut, de asemenea, că contribuabilul nu a dovedit că investiția referitoare la

hala de îngrășare și alte construcții auxiliare sunt în proprietatea sa, ci dimpotrivă faptul că atât construcțiile cât și

terenul se află în proprietatea persoanei fizice P. A. și soția acestuia.

În baza Raportului de inspecție fiscală a fost emisă Decizia de impunere nr. 665/12.02.2015 (fila 99), prin care suma

de 250.291 a fost respinsă la rambursare.

Împotriva acestui act administrativ fiscal reclamanta a formulat, în termenul legal, contestație (f.79), această cale

administrativă de atac fiind respinsă prin decizia nr. …. din 29.06.2015 emisă de pârâta Direcția Generala Regională a

Finanțelor Publice Brașov, sens în care contestatoarea a promovat prezenta acțiune în conformitate cu art. 218 alin.2 din OG.

92/2003 privind Codul de procedură fiscală potrivit căruia – “Deciziile emise în soluționarea contestațiilor pot fi atacate

de către contestatar sau de către persoanele introduse în procedura de soluționare a contestației potrivit art. 212, la

instanța judecătorească de contencios administrativ competentă, în condițiile legii.”;

În soluționarea acțiunii se va avea în vedere în drept că potrivit disp. art. 145 alin. 2 din Codul fiscal «Orice

persoană impozabilă are dreptul să deducă taxa aferentă achizițiilor, dacă acestea sunt destinate utilizării în folosul

următoarelor operațiuni: a) operațiuni taxabile”;.

Se reține,de asemenea, că în conformitate cu art. 146 “Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana

impozabilă trebuie să îndeplinească următoarele condiții: b) pentru taxa aferentă bunurilor care i-au fost ori urmează să îi

fie livrate sau serviciilor care i-au fost ori urmează să îi fie prestate în beneficiul său, dar pentru care persoana

impozabilă este obligată la plata taxei, conform art. 150alin. (2) – (6), să dețină o factură emisă în conformitate cu

prevederile art. 155 sau documentele prevăzute la art. 155^1 alin. (1)”;.

Prin prisma acestor dispoziții legale instanța constată că, raportat la legislația internă, pentru exercitarea

dreptului de deducere a TVA este necesar ca societatea care invocă dreptul de deducere să prezinte o factură fiscală care să

cuprindă toate elementele prevăzute de art. 155 Cod fiscal, această condiție fiind îndeplinită în cauză. De asemenea, în

conformitate cu dispozițiile cuprinse în pct. 45 din HG nr. 44/2004 privind Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal

și art. 145 alin. (4) din Cod Fiscal, orice persoană impozabilă are dreptul să deducă taxa pentru achizițiile efectuate de

acesta, înainte de înregistrarea acesteia în scop de TVA, conform art. 153 din Cod Fiscal, din momentul în care această

persoană intenționează să desfășoare o activitate economică, cu condiția să nu depășească perioada prevăzută la art. 147¹

alin. (2) din Cod Fiscal. Intenția persoanei trebuie evaluată în baza elementelor obiective, cum ar fi faptul că aceasta

începe să angajeze costuri și să facă investiții pregătitoare necesare inițierii acestei activități economice.

Persoanele impozabile își pot justifica exercitarea dreptului de deducere a TVA aferentă achizițiilor numai dacă sunt

îndeplinite condițiile cumulative prevăzute de pct. 45 alin. (2) din Normele metodologice, respectiv achizițiile sunt

destinate utilizării pentru operațiuni care dau drept de deducere și au la bază facturi care conțin, obligatoriu, toate

informațiile prevăzute de legea fiscală care să justifice suma reprezentând TVA aferentă bunurilor achiziționate. Totodată,

rezultă că orice persoană impozabilă are drept de deducere a TVA din momentul în care acesta intenționează să desfășoare o

activitate economică, cu condiția să nu fie depășită perioada prevăzută la art. 147¹ alin. (2) Cod Fiscal

În speță, la data de 10.06.2014, P. A. a solicitat autorizarea Întreprinderii Individuale P. A. cu obiect de activitate

“creșterea porcinelor”;. Prin declarația de înregistrare fiscală din 10.07.2014, întreprinderea și-a manifestat opțiunea de

înregistrare ca plătitor de TVA.

La data de 20.08.2014 s-a încheiat contractul având ca obiect ajutorul financiar nerambursabil pentru proiectul

“Investiție Nouă – Ferma de îngrășare porcine Lemnia”;. În vederea realizării investiției, Întreprinderea Individuală P. A. a

încheiat cu SC ……… SRL contractul de execuție lucrări prin care executantul s-a obligat să realizeze investiția.

Terenul pe care urma să se efectueze investiția se afla în proprietatea tabulară a persoanei fizice P. A. și soția P.

A. -E. , sens în care atât certificatul de urbanism cât și autorizația de construcție au fost emise pe numele acestora. Între

persoana fizică P. A. și Întreprinderea Individuală P. A. s-a încheiat un contract de comodat în decembrie 2014.

În urma finalizării lucrărilor de construcții decembrie 2014, recepția acestora s-a făcut în numele Întreprinderii

Individuale P. A..

Prin convenția de constituire a dreptului real de superficie, autentificată sub nr. 741 din 21.07.2015, s-a menționat

faptul că aceasta se încheie în vederea reglementării juridice a unei situații existente în fapt, fiind constituit în

favoarea beneficiarei Întreprinderea Individuală P. A. un drept real de superficie.

Astfel, instanța reține că investiția Ferma porcine a fost în mod evident realizată de către reclamantă, fiind inclusă

în patrimoniul de afectațiune al Întreprinderii Individuale P. A. și reprezentând o cheltuială efectuată în cadrul

activităților desfășurate în scopul realizării venitului.

Se reține, de asemenea, că facturile deținute de reclamantă cuprind toate elementele formale prevăzute de Codul fiscal,

organul fiscal nereținând contrariul, fiind de subliniat și faptul că organul fiscal nici nu a analizat în mod nemijlocit

facturile fiscale la care a făcut referire.

Pe de altă parte, instanța urmează a lua în considerare că judecătorul național este obligat sa aplice normele

comunitare în mod direct, dacă acestea contravin normelor interne, fără a solicita sau a aștepta eliminarea lor pe cale

administrativă sau a unei alte proceduri constituționale, în acest sens fiind hotărârea Curții Europene de Justiție în cauza

Simmenthal (1976), dreptul comunitar reprezentând o ordine juridică independentă care are prioritate de aplicare chiar în

fața dreptului național ulterior astfel cum s-a statuat în Decizia Costa / Enel (1964), prin Legea nr. 157/2005 de

ratificare a Tratatului de aderare a României și Bulgariei la Uniunea Europeana Statul Român asumându-și obligația de

respecta dispozițiile din tratatele originare ale Comunității anterioare aderării.

În acest sens se va avea în vedere că, anterior, Curtea Europeană de Justiție s-a pronunțat în această materie (cu

privire la TVA) în cauza C-110/94 (INZO) în sensul că și prima cheltuială de investiție în scopul unei activități poate fi

considerată activitate economică în sensul art. 4 din Directiva a VI-a (in prezent art. 9 din Directiva 112/2006/CE) și, în

acest context, autoritățile fiscale trebuie să țină cont de intenția declarată a persoanei de a desfășura activități care vor

face subiectul TVA.

În speță, realizarea construcției unde urma să-și desfășoare persoana juridică activitatea reprezintă în mod evident o

cheltuială de investiție în scopul unei activități economice, intenția reclamantei fiind clară în acest sens.

Faptul că terenul pe care s-a realizat construcția nu se află în proprietatea reclamantei nu are nicio relevanță din

perspectiva deducerii TVA-ului. Relațiile dintre comodant și comodatar, respectiv eventuala încălcare a obligațiilor

contractuale nu privesc organul fiscal și nu pot justifica respingerea dreptului de deducere a TVA. Faptul ridicării

construcției pe terenul altcuiva atrage existența unui drept de superficie din chiar momentul ridicării construcției, acordul

proprietarului terenului fiind suficient și existând în speță, sub acest aspect susținerile pârâtei cu privire la faptul că

imobilul nu se afla în proprietatea reclamantei neputând fi primite.

Pentru aceste motive, reținând că reclamanta îndeplinește toate condițiile pentru deducerea TVA-ului respectiv facturi

fiscale ce cuprind toate elementele prevăzute de art. 155 și investiția este destinată unei activități economice,

instanța va admite acțiunea formulată și va dispune anularea Deciziei nr. ….. din 29.06.2015, a Deciziei de impunere

nr……../12.02.2015 și în parte a Raportului de inspecție fiscala nr. ……./12.02.2015, emise de pârâtă, în ceea ce privește

rambursarea TVA, urmând a fi obligată pârâta să ramburseze suma de 250.291 lei reprezentând TVA respins la rambursare.

În temeiul art. 453 Ncpc. instanța va obliga pârâta aflată în culpă procesuală la plata către reclamantă a sumei de

3.050 cu titlu de cheltuieli de judecată.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

H O T Ă R Ă Ș T E:

Admite acțiunea formulată de reclamanta P. A. Întreprindere Individuală, cu sediul în localitatea ……………., înregistrată

la Oficiul Registrului Comerțului sub nr. ………., CUI ………., în contradictoriu cu intimata Agenția Națională de Administrare

Fiscală – Direcția Generala Regională a Finanțelor Publice Brașov, cu sediul în Brașov, str. Mihail Kogălniceanu, nr. 7,

județul Brașov.

Anulează Decizia nr. ……… din 29.06.2015 emisă de pârâtă.

Anulează Decizia de impunere nr……../12.02.2015 și în parte Raportul de inspecție fiscala nr. ………/12.02.2015, emise de

pârâtă, în ceea ce privește rambursarea TVA și obligă pârâta să ramburseze suma de 250.291 lei reprezentând TVA respins la

rambursare.

Obligă pârâta la plata către reclamantă a sumei de 3.100 lei cu titlu de cheltuieli de judecată.

Cu drept de recurs ce se va depune la Tribunalul Covasna în termen de 15 zile de la comunicare.

Pronunțată în ședință publică, azi – 10.12.2015.

PREȘEDINTE GREFIER