Prime de concediu. Spor de confidenţialitate. Personal contractual preluat prin protocol de Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor


Reclamantul desfăşoară activităţi ce nu presupun gestionarea de informaţii care necesită asigurarea confidenţialităţii şi, în consecinţă, nu se impune acordarea sporului de confidenţialitate.

Secţia pentru conflicte de muncă, Decizia nr. 8272 din 24 septembrie 2008

Prin sentința nr. 2401/26.02.2008, pronunțată de Tribunalul Gorj în dosarul nr. 851/95/2008, s-a respins excepția lipsei calității procesuale pasive invocată de intimata Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (A.N.S.V.S.A.).

S-a admis în parte acțiunea formulată de petentul Z.T., în contradictoriu cu intimatele Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (A.N.S.V.S.A.), și Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Gorj (D.S.V.S.A.)

S-a dispus obligarea intimatelor A.N.S.V.S.A. și D.S.V.S.A. la plata contravalorii primei de concediu pentru anul 2007 și a sporului de confidențialitate în procent de 10%, corespunzător anului 2007, sumă actualizată cu indicele de inflație, la data plății efective.

Pentru a se pronunța astfel, instanța a reținut:

Cu privire la excepția lipsei calității procesuale pasive a intimatei A.N.S.V.S.A., aceasta justifică în mod cert calitatea procesuală, întrucât acțiunea este îndreptată împotriva pârâtei D.S.V.S.A. Gorj, în calitate de ordonator secundar de credite și a A.N.S.V.S.A., în calitate de ordonator principal de credite potrivit art. 4 alin. (4) din H.G. nr. 130/2006.

Pe fondul cauzei instanța a reținut următoarele:

Petentul Z.T. este personal contractual în cadrul intimatei D.S.V.S.A.

Prin urmare, contractul colectiv de muncă unic la nivel de unitate al D.S.V.S.A. Gorj, pe anul 2007 prevede la art. 49 alin. (1) lit. d) că adaosurile la salariul de bază și alte venituri sunt premiile acordate din fondul de premiere, calculate într-o proporție de 10% din fondul de salarizare realizat lunar și cumulat, tichete de masă, care se acordă conform prevederilor legale, indemnizații negociate pentru clauze specifice conform art. 20 din Legea nr. 53/2003, primele de concediu și alte adaosuri cuvenite la nivelul unităților și instituțiilor.

De asemenea, potrivit dispozițiilor art. 48 din contractul colectiv de muncă la nivel de unitate al D.S.V.S.A. Gorj pe anul 2007, se precizează sporurile minime de care beneficiază personalul din cadrul intimatei, printre care și sporul de confidențialitate de 10% solicitat de petent.

Or, dispozițiile art. 236 alin. (4) C.muncii prevăd că: „contractele colective de muncă încheiate cu respectarea dispozițiilor legale constituie legea părților”.

Același act normativ, la art. 243 alin. (1) precizează că „executarea contractului colectiv de muncă este obligatorie pentru părți”, iar la alin. (2): „neîndeplinirea obligațiilor asumate prin contractul colectiv de muncă, atrage răspunderea părților care se fac vinovate de aceasta”.

Cât privește perioada pentru care petentul solicită acordarea primei de concediu și a sporului de confidențialitate, instanța a constatat și reținut că acțiunea este întemeiată în parte doar cu privire la perioada 2007, raportat la contractul colectiv de muncă la nivel de unitate al D.S.V.S.A. Gorj pe anul 2007.

împotriva sentinței au declarat recurs în termen D.S.V.S.A. Gorj și A.N.S.V.S.A. invocând nelegalitatea și netemeinicia acesteia.

în recursul promovat de D.S.V.S.A. Gorj se arată:

Tribunalul a ignorat faptul că reclamantul desfășoară activități ce nu presupun gestionarea de informații care necesită asigurarea confidențialității și, în consecință, nu se impune acordarea sportului de confidențialitate prevăzut de art. 26 alin. (1) C.muncii . Articolul 39 alin. (1) C.muncii prevede principalele drepturi ale salariatului, dar nu specifică în mod expres sporul de confidențialitate și prima de concediu precizate de reclamant în acțiune.

Articolul 13 din O.U.G. nr. 123/2003 privind creșterile salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar precizează faptul că „sporul de confidențialitate se acordă personalului contractual din aparatul de lucru al Guvernului în cuantum de până la 15%, precum și personalului contractual din instituțiile și autoritățile publice pentru care, prin acte normative specifice se prevede acordarea acestui spor”.

în recursul promovat de A.N.S.V.S.A. București se invocă următoarele:

Incorect Tribunalul a respins excepția lipsei calității procesuale pasive a acestei recurente, cu motivarea că acțiunea este îndreptată împotriva acesteia în calitate de ordonator principal de credite.

în speță, intimatul-reclamant nu are raporturi de servicii directe cu A.N.S.V.S.A., fiind personal contractual în cadrul D.S.V.S.A. Gorj, astfel că se găsește într-un raport juridic având ca obligație plata primei de vacanță și a sporului de confidențialitate cu D.S.V.S.A. Gorj și nu cu subscrisa, organul ierarhic superior.

Recursurile sunt fondate.

Examinându-se sentința recurată, în raport de criticile invocate în recurs, se vor reține următoarele:

Reclamantul-intimat desfășoară activități ce nu presupun gestionarea de informații ce necesită asigurarea confidențialității, situație în care nu se impune acordarea sporului de confidențialitate prevăzut de art. 39 alin. (1) C.muncii .

Potrivit art. 13 din O.U.G. nr. 123/2003 privind creșterile salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar, sporul de confidențialitate se acordă personalului contractual din aparatul de lucru al Guvernului în cuantum de până la 15%, cât și personalului contractual din instituțiile și autoritățile publice pentru care, prin acte normative specifice se prevede acordarea acestui spor.

Această prevedere nu este incidentă în speță, iar art. 49 alin. (1) lit. d) din CCM unic la nivel de unitate al D.S.V.S.A. Gorj se referă numai la primele de concediu și nu la sporul de confidențialitate, așa cum a reținut Tribunalul.

D.S.V.S.A. Gorj este ordonator secundar de credite, neputând să asigure necesarul de fonduri pentru plata primei de concediu solicitate de personalul contractual, atributul acestuia revenindu-i A.N.S.V.S.A. care, potrivit art. 4 din H.G. nr. 130/2006, modificat și completat prin H.G. nr. 136/2007, prevede că „președintele autorității este ordonator principal de credite”.

Sporurile prevăzute de Legea nr. 435/2006, act normativ specific, nu cuprind și sporul de confidențialitate.

Este evident că legiuitorul nu a prevăzut și acordarea sporului de confidențialitate pentru personalul care-și desfășoară activitatea în sistemul sanitar veterinar.

Primele de concediu sunt acordate funcționarilor publici potrivit art. 35 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind statutul funcționarilor publici, deci nu se aplică decât acestei categorii specifice de subiecte de drept.

în această situație, intimatul-reclamant nu beneficiază de prevederile acestei legi speciale, fiind angajat cu C.I.M. de către D.S.V.S.A. Gorj, supunându-se regimului de drept comun reglementat de Codul muncii în art. 145 referitor la indemnizația de concediu.

Fașă de cele expuse, se va aprecia sentința recurată afectată de nelegalitate și netemeinicie, urmând ca în baza art. 304 pct. 9 C.proc.civ. raportat la art. 312 alin. (1) C.proc.civ. să se admită recursurile, modificându-se sentința în sensul respingerii acțiunii ca neîntemeiată.