Modificare unilaterală a salariului. Elemente esenţiale ale contractului de muncă. Lipsa acordului angajatului


Contractul individual de muncă poate fi modificat în ceea ce priveşte durata contractului, locul muncii, felul muncii, condiţiile de muncă, salariul şi timpul de odihnă, numai prin acordul părţilor conform art. 41 alin. (1) şi (3) C.muncii, acord care în speţă nu a existat. În lipsa unui mandat special din partea reclamantului, acordul sindicatului nu poate suplini acordul salariatului în ceea ce priveşte modificarea contractului individual de muncă prin diminuarea salariului.

Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale, Decizia nr. 1106 din 28 septembrie 2010

în conformitate cu prevederile art. 154 C.muncii , salariul reprezintă contraprestația muncii depuse de salariat în baza contractului individual de muncă.

în conformitate cu dispozițiile art. 164 alin. (1) C.muncii , nicio reținere din salariu nu poate fi operată, în afara cazurilor și condițiilor prevăzute de lege.

Potrivit art. 164 alin. (2), reținerile cu titlu de daune cauzate angajatorului nu pot fi efectuate decât dacă datoria salariatului este scadentă, lichidă și exigibilă și a fost constatată ca atare printr-o hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă.

Totodată pot fi operate rețineri din salariu, pentru achitarea obligațiilor de întreținere conform Codului muncii, pentru contribuții și impozite datorate către stat, pentru acoperirea daunelor cauzate proprietății publice prin fapte ilicite sau pentru acoperirea altor datorii [art. 164 alin. (3) C.muncii ].

De asemenea, în conformitate cu art. 264 alin. (1) lit. d) și e) angajatorul poate aplica sancțiunea disciplinară a reducerii salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10% sau reducerea salariului de bază și/sau, după caz, și a indemnizației de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10%.

A susținut pârâta SC A. SA Suceava că reținerile din salariul reclamantului s-au operat în baza art. 54 din contractul colectiv de muncă la nivel de unitate și a proceselor-verbale încheiate cu sindicatul.

în conformitate cu art. 54 lit. b) din contractul colectiv de muncă la nivel de unitate, în cazul în care unele agenții sau activități din cadrul societății nu realizează veniturile prevăzute în BVC analizate pe perioada cumulată în cursul fiecărui exercițiu financiar și nu recuperează prin tarife fondul de salarii prevăzut, coeficientul de diminuare al salariului va fi stabilit în funcție de realizarea veniturilor și a fondului de salarii recuperat prin tarife, cu acordul părților.

Așa cum rezultă din procesele-verbale depuse în copie la instanța de fond pentru perioada menționată în acțiune s-au stabilit procente de diminuare a salariilor brute inclusiv pentru cel cuvenit recurentului în procente cuprinse între 5%, 10%, 15% și 25%. Așa cum s-a arătat, legea nu reglementează dreptul angajatorului de a opera rețineri din salariu în cazul nerealizării veniturilor prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli. Ca urmare a aplicării procentelor de diminuare mai sus arătate, însuși cuantumul salariului recurentului cuvenit pentru perioadele ianuarie – august 2006, ianuarie 2008 – mai 2009 a suferit modificări. Or, contractul individual de muncă poate fi modificat în ceea ce privește durata contractului, locul muncii, felul muncii, condițiile de muncă, salariul și timpul de odihnă, numai prin acordul părților conform art. 41 alin. (1) și (3) C.muncii, acord care în speță nu a existat. Cât privește procesele-verbale întocmite cu Sindicatul Liber Independent A. Suceava, Curtea consideră că în lipsa unui mandat special din partea reclamantului, acordul sindicatului nu poate suplini acordul salariatului în ceea ce privește modificarea contractului individual de muncă prin diminuarea salariului. Cât privește apărările intimatei SC A. SA Suceava, Curtea urmează a le înlătura, ca nefondate având în vedere următoarele:

Potrivit dispozițiilor art. 11 alin. (1) lit. c), d) din Legea nr. 130/1996, clauzele contractelor colective de muncă produc efecte pentru toți salariații încadrați în toate unitățile din ramură de activitate pentru care s-a încheiat contractul colectiv de muncă și pentru toți salariații încadrați în toate unitățile din țară, în cazul contractelor colective de muncă la nivel național, iar potrivit dispozițiilor art. 8 alin. (2) din aceeași lege „Contractele colective de muncă nu pot conține clauze care să stabilească drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractele colective de muncă încheiate la nivel superior”.

De asemenea, art. 283 pct. 2 C.muncii prevede că „contractele individuale de muncă nu pot conține clauze care să stabilească drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractele colective de muncă”.

Contractul colectiv de muncă unic la nivel național pe anii 2007-2010 nu prevede dreptul angajatorului de a opera rețineri din salariu în cazul nerealizării veniturilor prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli, astfel încât contractul colectiv de muncă încheiat la nivelul SC A. SA Suceava nu poate conține clauze care să stabilească drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractul colectiv de muncă la nivel național pe anii 2007-2010.

Deși intimata a invocat procesele-verbale de stabilire a coeficienților de diminuare a salariului întocmite cu Sindicatul Liber Independent Apă Suceava, Curtea constată că, în conformitate cu art. 82 din Statutul Sindicatului Liber Independent Apă, acesta „Negociază cu conducerea administrativă contractele colective de muncă, susținând și promovând în limitele legale interesele membrilor de sindicat”. însă, atât timp cât legea nu prevede dreptul angajatorului de a opera rețineri din salariu în cazul nerealizării veniturilor prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli, în lipsa unui mandat special din partea recurentului, acordul sindicatului nu putea suplini acordul salariatului în ceea ce privește modificarea contractului individual de muncă prin diminuarea salariului. Prin urmare, Curtea constată că reținerile operate asupra salariului reclamantului sunt nelegale și că cererea acestuia de plată a drepturilor salariale reținute este întemeiată.