Respectarea principiului simetriei juridice implică ca o regie autonomă, înfiinţată prin Hotărâre de Guvern, să fie desfiinţată tot prin Hotărâre de Guvern.
însă, din momentul constituirii sale ca societate comercială, îi sunt aplicabile dispoziţiile Legilor nr. 26/1990 şi nr. 31/1990.
(Secţia comercială, decizia nr. 16/21.10.1997).
La data de 24.09.1997, prin cererile cu nr. 63.636 şi 63.644, R.A. P. Bucureşti a solicitat Registrului Comerţului al Municipiului Bucureşti radierea R.A.P. şi, respectiv, înmatricularea S. N. P. – P. – S.A.
Prin încheierea de la 14.10.1997, judecătorul delegat la Oficiul Registrului Comerţului a respins ambele cereri, ca neîntemeiate, pentru neîndeplinirea cerinţelor prevăzute de art. 74 şi urm. din Legea nr. 31/1990 şi art. 5 din Legea nr. 19/1995.
împotriva acestei încheieri a formulat recurs petenta. în motivarea recursului se arată că hotărârea judecătorului delegat este nelegală, întrucât s-a ignorat dreptul Guvernului de a emite ordonanţe de urgenţă, cu putere de lege, iar dispoziţiile art. 74 din Legea nr. 31/1990 nu au fost încălcate, deoarece statul este cel ce deţine majoritatea capitalului social al R. A. P, deci el putea (şi a decis) schimbarea formei juridice a societăţii.
Articolul 5 din Legea nr. 19/1995 nu este aplicabil în speţă, întrucât textul se referă Ia înfiinţarea societăţilor comerciale de către instanţele judecătoreşti, ca efect al restructurării, prin divizare sau fuziune.
Din analiza motivelor de recurs şi a înscrisurilor existente la dosar, tribunalul consideră prezentul recurs întemeiat şi, în temeiul dispoziţiilor art.304 pct. 9 şi art. 315 Cod proc. civilă, urmează a dispune desfiinţarea încheierilor judecătorului delegat din 14.10.1997.
Pentru a reţine astfel, tribunalul a avut în vedere faptul că dispoziţiile art. 74 şi urm. din Legea nr. 31/1990, invocate în conţinutul încheierii judecătorului delegat, nu sunt aplicabile în cauza de faţă, făcându-se o aplicare greşită a legii. Astfel, art. 74 din Legea nr. 31/1990 se referă la condiţiile de cvorum şi de majoriate ale adunărilor generale, iar art. 75 lit. a se referă la competenţa Adunării Generale extraordinare de a hotărî schimbarea formei juridice a societăţii comerciale, dintr-una din formele de societate prevăzute de lege (respectiv societate pe acţiuni, societate în comandită simplă, societate în comandită pe acţiuni, S.R.L, S.N.C.) în altă formă de societate prevăzută de Legea nr. 31/1990, de exemplu schimbarea formei de societate din S.R.L. în S.A. Textul Legii nr. 31/1990 nu este aplicabil însă schimbării formei juridice a unei Regii Autonome, înfiinţată prin Hotărâre de Guvern, într-una din formele de societate prevăzută de Legea nr.31/1990.
Dimpotrivă, respectarea principiului simetriei juridice implică ca o regie autonomă înfiinţată prin Hotărâre de Guvern să fie desfiinţată tot prin Hotărâre de Guvern.
Din acest moment însă, al constituirii ca societate comercială, sub forma societăţii pe acţiuni, S. N. P. – P. S.A. îi sunt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 31/ 1990 şi ale Legii nr. 26/1990.
Pe cale de consecinţă, în temeiul art. 6 şi urm. din Legea nr. 26/1990, Oficiul Registrului Comerţului urmează să efectueze radierea R.A. P. – P. şi înmatricularea noii S. N. R – P. – S.A. la Oficiul Registrului Comerţului.
Notă: Cu privire la Legea nr. 26/1990, a se vedea nota de la speţa nr. 17. în legătură cu Legea nr. 31/1990, a se vedea nota de la speţa nr. 23. Legea nr. 19/1995 pentru aprobarea unor Ordonanţe ale Guvernului emise în baza Legii nr. 72/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 46 din 10 martie 1995.