Privatizare. Fapte ulterioare privatizării. Termenul de prescripţie a acţiunii în răspundere. Evaluarea prejudiciului suportat de cumpărător


Prin sentinţa civilă a Tribunalului Vâlcea a fost admisă acţiunea formulată de cumpărătorii activelor statului privind obligarea pârâtei Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului la plata despăgubirilor reprezentând contravaloarea imobilelor – case – de care reclamanţii au fost evinşi prin hotărâre judecătorească de restituire către foştii proprietari.

S-a reţinut că excepţia prescripţiei dreptului la acţiune în termenul de 3 luni prevăzut de art. 3228 din Legea nr. 99/1999 nu este aplicabilă întrucât repararea prejudiciului nu derivă din procesul de privatizare.

Soluţia a fost menţinută de Curtea de Apel Piteşti, care a respins recursul pârâtei, cu motivarea că acţiunile pentru care este prevăzută prescripţia de 3 luni sunt de competenţa curţii de apel în primă instanţă, or litigiul analizat a fost soluţionat de tribunal ca instanţă de fond, deosebire ce rezidă din obiectul diferit al litigiilor născute în aplicarea Legii nr. 99/1999. Litigiile date în competenţa de primă instanţă a curţii de apel au ca obiect incidente în procesul de privatizare, şi este firesc ca termenul de prescripţie pentru acţiunea născută cu această ocazie să fie de 3 luni, cum prevede legea (art. 3228). în cauză, faptele privesc faza ulterioară privatizării, pentru care legea a prevăzut, prin art. 324, că instituţiile implicate în procesul de privatizare asigură repararea prejudiciilor cauzate societăţilor comerciale prin efectul unei hotărâri judecătoreşti de restituire a imobilelor către foştii proprietari. în această situaţie, termenul de prescripţie este cel de drept comun.

S-a mai reţinut că, potrivit art. 324 alin. 2 şi 3 din Legea nr. 99/1999, despăgubirile trebuie să reprezinte echivalentul bănesc al prejudiciului cauzat prin restituirea în natură a imobilelor, ceea ce înseamnă că echivalentul bănesc se calculează la valoarea de circulaţie. Dacă legiuitorul ar fi vrut ca prejudiciul să se stabilească în raport de valoarea contabilă a imobilelor, nimic nu l-ar fi împiedicat să precizeze astfel în textul legii prin care a modificat O.U.G. nr. 88/1997.

C.A. Piteşti, decizia nr. 352/R-C/28.06.2002