Preţ. Majorarea preţului ulterior datei livrării şi achitării mărfurilor. Efecte.


Obligaţiile comerciale se nasc între părţi în momentul încheierii contractului. Majorarea ulterioară a preţului nu are relevanţă în ceea ce priveşte executarea obligaţiilor contractuale.

Secţia Comercială, decizia nr. 254 din 27 ianuarie 1998 (dosar nr. 2837/1997).

Tribunalul a admis acţiunea Societăţii comerciale “PETROTRANS” S.A. împotriva Societăţii Comerciale “MARABOSCHI RO” S.R.L., pe care a obligat-o la plata preţului şi penalităţi de întârziere, reţinând că reclamanta a livrat pârâtei produse a căror contravaloare nu a fost achitată de beneficiară în termen de 30 de zile de la scadenţă.

Curtea de Apel a admis apelul pârâtei şi a schimbat sentinţa în sensul că a respins acţiunea ca nefondată. Instanţa a reţinut că pârâta a achitat, în avans, contravaloarea produselor, dar cu ocazia recepţiei a constatat o lipsă cantitativă care i-a fost livrată ulterior şi achitată. Reclamanta a declarat recurs, susţinând că intimata datorează sumele pretinse, reprezentând majorarea preţului produselor intervenite după data livrării şi achitării acestora.

Recursul nu este fondat.

în executarea obligaţiilor comerciale pe care părţile şi le-au asumat reciproc, reclamanta se află în culpă evidentă, în primul rând prin aceea că, deşi a încasat, în avans, preţul corespunzător cantităţii de produse, a livrat mai puţin, iar în al doilea rând pentru că, în loc să livreze doar diferenţa cantitativă a cărei contravaloare o încasase, a expediat şi un plus de produse, a cărui contravaloare i-a fost, de asemenea, achitată. în condiţiile reţinute, reclamanta nu este îndreptăţită să transfere în patrimoniul pârâtei majorarea preţului mărfii, intervenită după livrarea acesteia cu importante lipsuri cantitative, şi după încasarea preţului.

în consecinţă, recursul a fost respins.