Contract de transport pe calea ferată. Obligarea în solidar a pârâtelor la plata daunelor. Principiul răspunderii cărăuşului unic


Prin decizia civilă nr.352/2001, Curtea de Apel Galaţi a admis recursurile formulate de pârâtele-societăţi de transport şi a modificat sentinţa civilă nr.896/2001, pronunţată de Tribunalul Galaţi, în sensul că au fost obligate pârâtele în solidar la plata sumei de 145.447.032 lei, în loc de 552.085.592 lei, daune, cu cheltuieli de judecată.

In speţă, este de necontestat calitatea de cărăuş a celor două pârâte-recurente pentru vagonul menţionat în cuprinsul scrisorii de trăsură, încărcat cu benzină.

Din conţinutul probelor, rezultă fără dubiu că, după preluarea documentului de transport de către pârâta-societate comercială destinatară, cărăuşul a valorificat produsele la preţul indicat.

în conformitate cu prevederile art.85 pct.2 din Regulamentul de transport, în caz de predare totală sau parţială a mărfii, calea ferată trebuia să plătească, excluzând alte daune-interese, o despăgubire calculată conform facturii şi preţul curent al mărfii, în raport de preţul mărfurilor de aceeaşi natură şi calitate, la locul şi data la care marfa a fost primită spre transport.

Or, instanţa de fond a făcut o incorectă apreciere a probelor şi le-a obligat pe cele două pârâte la daune peste valoarea reală a prejudiciului, ceea ce a impus modificarea sentinţei apelate.

Totodată, accizele şi taxa pe valoarea adăugată, incluse în calculul reclamantei-intimate, exced prevederile art.85 pct.2 din Regulamentul de transport, fiind în mod greşit acordate de instanţa de fond.

Obligarea în solidar a pârâtelor la plata de daune s-a făcut corect, faţă de principiul răspunderii cărăuşului unic, înscris în art. 89 pct. 3 din Regulamentul de transport (decizia civilă nr. 352/2001, pronunţată de Curtea de Apel Galaţi).