Dosar nr.1069/179/2011
Domeniu alocat : ContravenĹŁii
Tip speĹŁÄ : sentinĹŁÄ civilÄ
Data speĹŁei : s.c. nr. 631/29.09.2011
Titlu: plângere contravenĹŁionalÄ
Prin plângerea Ă®nregistratÄ pe rolul JudecÄtoriei Babadag data de 25 august 2011 sub nr. 1069/179/2011 , petenta SC A SRL GALAŢI a contestat procesul verbal de constatare a contravenĹŁiei seria AIR nr. nr.0161381/01.08.2011 emis de AUTORITATEA RUTIERÄ‚ ROMĂ‚NÄ‚ – A.R.R. –AgenĹŁia Tulcea pentru sÄvârĹźirea contravenĹŁiei prev. de art.8 alin.2 pct.4 din OG37/2007 modificatÄ de OG 21/2009 – aprobatÄ prin Legea 52/2010 , solicitând admiterea plângerii Ĺźi Ă®nlocuirea sancĹŁiunii amenzii contravenĹŁionale cu sancĹŁiunea avertisment.
ĂŽn motivarea plângerii petenta a Ă®nvederat cÄ a fost sancĹŁionatÄ contravenĹŁional cu amendÄ Ă®n valoare de 3000 lei , pentru faptul cÄ Ă®n data de 01.08.2011 , ora 18,19 la controlul efectuat pe DN 22 Km.226 + 730 , Ă®n apropiere de localitatea Baia , judeĹŁ Tulcea , asupra autovehiculului GL-08-U proprietatea SC A SRL, conducÄtor auto U.P. , verificând timpul de conducere , pauzÄ Ĺźi odihnÄ pe ultimile 30 zile , descÄrcând cardul conducÄtorului auto prin dispozitivul Tachoscan , s-a constatat cÄ Ă®n data de 23 iulie 2011 a avut timpul de conducere continuÄ prea lung cu 50 minute .
Petenta a Ă®nvederat cÄ Ă®n termen de 48 h , a fost achitatÄ jumÄtate din minimul amenzii , respectiv suma de 1500 lei pentru a beneficia de aceastÄ reducere , Ă®nsÄ considerÄ cÄ amenda nu a fost aplicatÄ Ă®n conformitate cu dispoziĹŁiile OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenĹŁiilor .
A mai arÄtat cÄ Ă®n conformitate cu art.5 al.5 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenĹŁiilor , cu modificÄrile Ĺźi completÄrile ulterioare , sancĹŁiunea stabilitÄ trebuie sÄ fie proporĹŁionalÄ cu gradul de pericol social al faptei sÄvârĹźite , iar potrivit art.7 al.3 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenĹŁiilor , cu modificÄrile Ĺźi completÄrile ulterioare , avertismentul se poate aplica Ĺźi Ă®n cazul Ă®n care actul normativ de stabilire Ĺźi sancĹŁionare a contravenĹŁiei nu prevede aceastÄ sancĹŁiune , iar potrivit articolului 21 al.3 privind regimul juridic al contravenĹŁiilor , cu modificÄrile Ĺźi completÄrile ulterioare ,sancĹŁiunea trebuie sÄ fie proporĹŁionalÄ cu gradul de pericol social al faptei sÄvârĹźite , ĹŁinându-se seama de Ă®mprejurÄrile Ă®n care a fost sÄvârĹźitÄ fapta , de modul Ĺźi de mijloacele de sÄvârĹźire a acesteia , de scopul urmÄrit , de urmarea produsÄ , precum Ĺźi de circumstanĹŁele personale ale contravenientului .
Petenta a solicitat , motivat de faptul cÄ Ĺźoferul este cel care a depÄĹźit perioada de conducere , ea neavând posibilitatea de a-l controla pe perioada de conducere pentru a respecta prevederile legale , admiterea plângerii Ĺźi Ă®nlocuirea amenzii contravenĹŁionale cu sancĹŁiunea avertisment.
Plângerea a fost Ă®ntemeiatÄ pe dispoziĹŁiile OG 2/2001.
În probaţiune petenta a depus la dosar în copie procesul verbal seria AIR nr. 0161381 de constatare şi sancţionare a contravenţiilor încheiat la 01.08.2011.
Prin Ă®ntâmpinarea formulatÄ , organul constatator a solicitat respingerea plângerii ca netemeinicÄ Ĺźi nelegalÄ .
ĂŽn motivarea Ă®ntâmpinÄrii s-a invocat efectuarea de transporturi rutiere , la data de 01.08.2011 , cu autovehiculul cu numÄrul de Ă®nmatriculare GL-08-U , ce aparĹŁine SC A SRL , condus de U.P. , ocazie cu care s-a constatat faptul cÄ Ĺźoferul Ă®n cauzÄ a depÄĹźit perioada maximÄ de conducere continuÄ cu 50 de minute , respectiv a condus Ă®n ziua de 23.07.2011 neĂ®ntrerupt 5 ore Ĺźi 20 de minute , Ă®ncÄlcând prevederile Regulamentului CEE nr.561/2006 Ĺźi ale Acordului AETR – faptÄ ce constituie contravenĹŁie Ă®n conformitate cu art.8 alin.2 pct.4 din OG 37/2007 modificatÄ de OG 21/2009 – aprobatÄ prin Legea 52/2010 – privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere , pauzele Ĺźi perioadele de odihnÄ ale conducÄtorilor auto Ĺźi utilizarea aparatelor de Ă®nregistrare a activitÄĹŁii acestora .
ĂŽn conformitate cu prevederile art.8 alin. 2 pct.4 din OG nr.37/2007 , constituie contravenĹŁie depÄĹźirea perioadei maxime de conducere neĂ®ntreruptÄ cu mai mult de 30 de minute, dar mai puĹŁin de o orÄ Ĺźi 30 de minute Ĺźi se sancĹŁioneazÄ cu amendÄ de la 3.000 lei la 6.000 lei conform art.9 alin.1 lit.d din acelaĹźi act normativ ce se aplicÄ intreprinderii /operatorului de transport rutier.
S-a mai arÄtat cÄ petenta îşi motiveazÄ plângerea , invocând cÄ sancĹŁiunea trebuie sÄ fie proporĹŁionalÄ cu gradul de pericol social al faptei , susĹŁinând cÄ Ĺźoferul Ă®n cauzÄ este cel care a depÄĹźit perioada de conducere , ea neavând posibilitatea de a-l controla pe aceastÄ duratÄ , motive care nu pot fi primite de instanĹŁÄ deoarece nu au relevanĹŁÄ Ĺźi pe care organul constatator le considerÄ ca fiind simple afirmaĹŁii .
Având Ă®n vedere prevederile Regulamentului CEE nr.561/2006 Ĺźi ale Acordului AETR , organul constatator a Ă®nvederat cÄ , conducÄtorul auto trebuia sÄ ia o pauzÄ de 45 minute dupÄ 4 ore Ĺźi 30 minute de conducere dupÄ care sÄ-Ĺźi reia activitatea de conducere , ori Ă®n cazul Ă®n care a fost fracĹŁionatÄ pauza de 45 minute Ă®n douÄ intervale din care primul trebuia sÄ fie de 15 minute Ĺźi al doilea de 30 minute.
Analizând raportul extras cu dispozitivul TachoScan , aflat Ă®n dotarea agenĹŁilor constatatori ai ARR , rezultÄ faptul cÄ Ă®n ziua de 23.07.2011 , conducÄtorul auto U.P. a condus neĂ®ntrerupt peste timpul admis de conducere continuÄ de 4 ore Ĺźi 30 minute .
Potrivit prevederilor Regulamentului CE nr.561/2006, nu se considerÄ pauzÄ orice interval de timp sub 15 minute ,motiv pentru care s-a considerat cÄ Ĺźoferul Ă®n cauzÄ nu a efectuat pauza de 45 minute dupÄ 4 ore Ĺźi 30 de minute de conducere sau sÄ fracĹŁioneze aceastÄ pauzÄ Ă®n douÄ intervale din care primul de 15 minute Ĺźi al doilea 30 minute .
FaĹŁÄ de aceste precizÄri , organul constatator a considerat cÄ susĹŁinerile petentei nu au relevanĹŁÄ ceea ce Ă®nseamnÄ cÄ aceasta nu poate sÄ probeze contrariul celor constatate Ĺźi menĹŁionate Ă®n cuprinsul procesului verbal de contravenĹŁie , din formularul de control Ă®n trafic seria AETR nr. 0039584/01.08.2011 rezultând Ă®n mod indubitabil cÄ la rubrica 12 , s-a menĹŁionat de cÄtre agentul constatator cÄ Ă®n data de 23 iulie 2011 a avut timpul de conducere continuÄ prea lung cu 50 minute ,formular ce a fost semnat de conducÄtorul auto U.P. fÄrÄ a avea obiecĹŁiuni, primind un exemplar Ă®n momentul controlului .
Abaterea de la prevederile OG 37/2007 este consideratÄ o abatere gravÄ de la reglementÄrile Ă®n vigoare , ĹŁinând cont cÄ tahograful reprezintÄ o mÄsurÄ de prevenire a evenimentelor rutiere , cu ajutorul cÄruia se pot verifica timpii de conducere Ĺźi de odihnÄ ale conducÄtorilor auto , fapt ce duce la Ă®ntÄrirea siguranĹŁei pe drumurile publice .
FaĹŁÄ de solicitarea petentei ca sancĹŁiunea amenzii sÄ fie transformatÄ Ă®n avertisment , s-a apreciat de cÄtre intimatÄ cÄ pentru Ă®ndeplinirea scopului educativ Ĺźi preventiv al legii de reglementare a activitÄĹŁii de transport rutier , dar Ĺźi pentru Ă®ntÄrirea disciplinei Ă®n domeniu , este necesarÄ aplicarea sancĹŁiunii amenzii contravenĹŁionale actus interpretandus est potius ut valeat qvam ut pereat , putându-se observa cÄ agentul constatator a aplicat limita minimÄ a sancĹŁiunii amenzii prevÄzute pentru aceastÄ contravenĹŁie .
Concluzionând , organul constatator a apreciat cÄ justificÄrile petentei Ă®n argumentarea plângerii nu sunt relevante Ĺźi pertinente Ĺźi ĹŁinând cont de noĹŁiunea de contravenĹŁie datÄ de OG nr.2/2001 Ĺźi de factorii circumstanĹŁiali Ă®n care s-a sÄvârĹźit contravenĹŁia s-a solicitat respingerea plângerii ca nefondatÄ Ĺźi menĹŁinerea procesului verbal seria AIR nr.0161381/01.08.2011 ca legal Ĺźi temeinic Ă®ntocmit .
ĂŽn drept , Ă®ntâmpinarea a fost Ă®ntemeiatÄ pe prevederile art.115-118 c.pr.civ. ale OG 2/2001 , OG 37/2007 modificatÄ prin OG nr.21/2009 aprobatÄ prin Legea nr.52/2010 .
Petenta a formulat rÄspuns la Ă®ntâmpinarea organului constatator Ă®nvederând cÄ agentul constatator a aplicat o sancĹŁiune prea mare Ă®n raport de circumstanĹŁele faptei , conducÄtorul auto fiind cel care a depÄĹźit perioada de conducere , ea neavând posibilitatea de a-l controla pe perioada duratei de conducere pentru a respecta prevederile legale , cÄ nimic nu l-a Ă®mpiedicat pe acesta sÄ-Ĺźi efectueze perioada de repaus .Ĺžoferul a semnat fÄrÄ a avea obiecĹŁiuni formularul de control Ă®n trafic seria AETR nr. 39584/01.08.2011 Ĺźi nu a menĹŁionat Ă®n vreun fel cÄ i-ar fi impus sÄ nu-Ĺźi respecte timpul de odihnÄ , mai mult decât atât , Ă®n data de 01.08.2011 , Ă®nainte de a pleca Ă®n cursÄ , toĹŁi conducÄtorii auto au fost instruiĹŁi cu privire la Regulamentul 561/2006 din AETR , astfel cÄ , având Ă®n vedere cÄ fapta a fost constatatÄ la ora 18,19 este evident cÄ procesul verbal a fost Ă®ncheiat Ă®nainte de a pleca Ă®n cursÄ conducÄtorii auto .
S-a mai Ă®nvederat de petentÄ cÄ , dacÄ abaterea sÄvârĹźitÄ este consideratÄ de intimatÄ gravÄ , astfel cum a menĹŁionat , a aplicat totuĹźi amenda minimÄ prevÄzutÄ de actul normativ sancĹŁionator , Ă®n aceastÄ situaĹŁie apreciindu-se cÄ intimata putea sÄ aplice Ĺźi un avertisment , având Ă®n vedere circumstanĹŁele sÄvârĹźirii faptei .
Deliberând asupra plângerii contravenĹŁionale formulate prin prisma materialului probator administrat , instanĹŁa reĹŁine cÄ Ă®n baza procesului verbal de contravenĹŁie seria AIR nr.0161381/01.08.2011 petenta SC A SRL a fost amendatÄ contravenĹŁional cu amendÄ Ă®n sumÄ de 3000 lei , conform art.9 alin.1 lit.d din OG 37/2007 , de cÄtre AUTORITATEA RUTIERÄ‚ ROMĂ‚NÄ‚ – AgenĹŁia Tulcea , reĹŁinând Ă®n sarcina acesteia sÄvârĹźirea presupusei contravenĹŁii prev. de art.8 alin.2 pct.4 din OG nr.37/2007 modificatÄ Ĺźi aprobatÄ prin OG nr.21/2009 Ă®n sensul cÄ , la controlul efectuat Ă®n trafic Ă®n data de 01.08.2011 ,ora 18,19 pe DN 22 Km.226 – 730 , Ă®n apropiere de localitatea Baia la auto cu numÄrul de circulaĹŁie GL-08-U , proprietate SC A SRL , conducÄtor auto U.P. , la verificarea timpilor de conducere , pauzÄ Ĺźi odihnÄ pe ultimele 30 de zile descÄrcând cardul conducÄtorului auto prin dispozitivul TachoScan s-a constatat cÄ Ă®n data de 23.07.2011 a avut timpul de conducere continuÄ prea lung cu 50 de minute, sens Ă®n care s-a Ă®ntocmit buletinul de control AETR 39584/01.08.2011 ce a fost semnat de conducÄtorul auto Ĺźi cÄruia i s-a Ă®nmânat un exemplar.
Potrivit dispoziĹŁiilor art. 34 alin.1 din OG nr. 2/2001, legiuitorul nu a lÄsat la latitudinea instanĹŁei posibilitatea schimbÄrii Ă®ncadrÄrii juridice Ĺźi nici stabilirea altei sancĹŁiuni, instituind numai un control asupra legalitÄĹŁii Ĺźi temeiniciei procesului verbal de contravenĹŁie .
Procesul verbal de contravenĹŁie se bucurÄ de forĹŁÄ probantÄ proprie atunci când cuprinde constatÄri personale ale agentului constatator, constatÄri care sunt prezumate a fi reale câtÄ vreme procesul verbal este Ă®ntocmit cu respectarea cerinĹŁelor legale privitoare la formÄ (art. 16 Ĺźi 17 din OG nr. 2/2001), iar contravenientul nu face dovada existenĹŁei unei alte situaĹŁii de fapt decât cea reĹŁinutÄ de cÄtre agentul constatator.
Sub aspectul temeiniciei procesului-verbal, instanĹŁa l-a examinat din perspectiva ConvenĹŁiei Europene a Drepturilor Omului. Conform art.20 din ConstituĹŁia României, textul convenĹŁiei Ĺźi jurisprudenĹŁa CurĹŁii Europene a Drepturilor Omului sunt Ă®ncorporate Ă®n dreptul intern, având Ă®n acelaĹźi timp o forĹŁÄ juridicÄ superioarÄ legilor Ă®n materia drepturilor fundamentale ale omului.
Analizând criteriile stabilite pe cale jurisprudenĹŁialÄ de Curtea EuropeanÄ a Drepturilor Omului (cauza LAUKO vs Slovacia, Anghel vs România), instanĹŁa a constatat cÄ domeniul contravenĹŁional, astfel cum este reglementat prin norma cadru O.G.2/2001, poate fi calificat ca intrând Ă®n sfera de aplicare a art.6 paragraf 1 din CEDO, Ă®n latura sa penalÄ.
InstanĹŁa, reĹŁinând aplicabilitatea Ă®n speĹŁÄ a dispoziĹŁiile art.6 paragraf 1 CEDO, Ă®n mod evident a fost ĹŁinutÄ Ĺźi de prevederile paragrafului 2 Ĺźi 3 ale aceluiaĹźi articol, care instituie garanĹŁii procedurale specifice Ă®n domeniul penal.
Printre aceste garanĹŁii se numÄrÄ Ĺźi cea referitoare la obligativitatea respectÄrii prezumĹŁiei de nevinovÄĹŁie.
AceastÄ prezumĹŁie priveĹźte atât atitudinea organelor judiciare faĹŁÄ de sÄvârĹźirea cauzei cât Ĺźi sarcina probei.
Referitor la procesul-verbal, instanĹŁa a reĹŁinut cÄ, Ă®n genere, fiind Ă®ntocmit de un agent al statului aflat Ă®n exerciĹŁiul funcĹŁiunii, trebuia sÄ i se recunoascÄ valoare probatorie sub aspectul constatÄrii stÄrii de fapt.
ĂŽn acest sens este de remarcat cÄ Ă®n jurisprudenĹŁa CurĹŁii s-a reĹŁinut Ă®n mod constant cÄ prezumĹŁiile nu sunt Ă®n principiu contrare ConvenĹŁiei.
Astfel, Ă®n HotÄrârea pronunĹŁatÄ Ă®n cauza Salabiaku c. FranĹŁei, Curtea a reĹŁinut ca prezumĹŁiile sunt permise de ConvenĹŁie dar nu trebuie sÄ depÄĹźeascÄ limitele rezonabile ĹŁinând seama de gravitatea mizei si prezervând drepturile apÄrÄrii (paragr. 28).
Prin urmare, prezumĹŁia de nevinovÄĹŁie nu are caracter absolut, dupÄ cum nici prezumĹŁia de veridicitate a faptelor constatate de agent Ĺźi consemnate Ă®n procesul-verbal nu are caracter absolut, dar prezumĹŁia de veridicitate nu poate opera decât pânÄ la limita la care prin aplicarea ei s-ar ajunge Ă®n situaĹŁia ca persoana Ă®nvinuitÄ de sÄvârĹźirea faptei sÄ fie pusÄ Ă®n imposibilitatea de a face dovada contrarie celor consemnate Ă®n procesul-verbal deĹźi din probele administrate de „acuzare” instanĹŁa nu poate fi convinsÄ de vinovÄĹŁia „acuzatului”, dincolo de orice Ă®ndoialÄ rezonabilÄ.
Petenta a susĹŁinut cÄ Ĺźoferul U.P. este cel care a depÄĹźit perioada de conducere Ĺźi cÄ ea nu are posibilitatea de a-l controla pe durata perioadei de conducere pentru a respecta prevederile legale , administrând Ă®n acest sens proba testimonialÄ ,iar la termenul din 29 septembrie 2011 a fost audiat Ă®n calitate de martor , Ĺźoferul U.P. care a declarat cÄ a depÄĹźit timpii de conducere Ĺźi de repaus Ă®n data de 23 iulie 2011 deoarece era noapte Ĺźi dorea sÄ ajungÄ mai repede acasÄ Ĺźi cÄ de la data angajÄrii la societate Ĺźi pânÄ la data controlului a fost instruit la fiecare Ă®nceput de lunÄ de cÄtre Ĺźeful de coloanÄ cu privire la timpii de conducere Ĺźi repaus Ĺźi nimeni din societate nu i-a impus nici lui Ĺźi nici colegilor sÄi sÄ nu respecte timpii de conducere Ĺźi de repaus.
InstanĹŁa reĹŁine cÄ Ă®n procesul verbal de contravenĹŁie se menĹŁioneazÄ cÄ s-a Ă®ntocmit de cÄtre agentul constatator buletinul de control AETR nr. 39584/01.08.2011 ce a fost semnat de conducÄtorul auto , depus Ĺźi Ă®n copie la dosar Ĺźi pe care conducÄtorul auto l-a semnat fiindu-i Ă®nmânat un exemplar , ori , dacÄ acesta nu era de acord cu cele menĹŁionate Ă®n acest Ă®nscris , putea sÄ refuze sÄ semneze acest formular sau sÄ – l semneze cu obiecĹŁiuni, per a contrario conducÄtorul auto a fost de acord cu cele menĹŁionate Ĺźi implicit a recunoscut sÄvârĹźirea faptei reĹŁinute Ă®n actul sancĹŁionator .
Cum , organul constatator a probat sÄvârĹźirea faptei de cÄtre petentÄ Ĺźi aceasta nu a administrat probe cu care sÄ rÄstoarne prezumĹŁia de temeinicie a procesului verbal de contravenĹŁie Ĺźi o altÄ situaĹŁie de fapt decât cea reĹŁinutÄ Ă®n actul sancĹŁionator instanĹŁa apreciazÄ cÄ Ă®n cauzÄ sunt Ă®ntrunite elementele constitutive ale contravenĹŁiei prevÄzute la art. 8 alin.2 pct.4 din OG nr.37/2007, potrivit cu care depÄĹźirea perioadei maxime de conducere neĂ®ntreruptÄ cu mai mult de 30 de minute, dar mai puĹŁin de o orÄ Ĺźi 30 de minute reprezintÄ Ă®ncÄlcÄri grave ale dispoziĹŁiilor Regulamentului Parlamentului European Ĺźi al Consiliului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 Ĺźi, dupÄ caz, ale Acordului AETR Ĺźi constituie contravenĹŁii, dacÄ acestea nu sunt considerate infracĹŁiuni potrivit legii penale Ĺźi se sancĹŁioneazÄ potrivit dispoziĹŁiilor art.9 alin.1 lit.d din OG 37/2007 cu amendÄ de la 3.000 lei la 6.000 lei – faptele prevÄzute la alin. (2) pct. 1 – 11 Ĺźi 16, aplicabilÄ Ă®ntreprinderii/operatorului de transport rutier, Ĺźi faptele prevÄzute la alin. (2) pct. 12 – 15 Ĺźi 17, aplicabilÄ conducÄtorului auto;
ĂŽn privinĹŁa sancĹŁiunii aplicate , amendÄ de 3000 lei , instanĹŁa apreciazÄ cÄ a fost corect individualizatÄ Ĺźi corect stabilitÄ , fiind aplicatÄ limita minimÄ a pedepsei amenzii , astfel cÄ Ă®nlocuirea sancĹŁiunii amenzii contravenĹŁionale aplicate cu sancĹŁiunea avertismentului solicitatÄ de petentÄ , nu se justificÄ .
Astfel reĹŁinutÄ situaĹŁia Ă®n fapt Ĺźi Ă®ncadrarea juridicÄ , instanĹŁa având Ă®n vedere cÄ Ă®n raport de jurisprudenĹŁa CEDO , petentei Ă®i sunt recunoscute Ĺźi garanĹŁiile specifice Ă®n materie penalÄ printre care Ĺźi prezumĹŁia de nevinovÄĹŁie, context Ă®n care sarcina probei revine acuzÄrii, iar de situaĹŁia Ă®ndoielnicÄ beneficiazÄ cel acuzat, cum petenta nu a administrat probe cu care sÄ rÄstoarne prezumĹŁia de temeinicie a procesului verbal de contravenĹŁie Ĺźi o altÄ situaĹŁie de fapt decât cea reĹŁinutÄ Ă®n actul sancĹŁionator , plângerea urmeazÄ a fi respinsÄ ca nefondatÄ .