TRIBUNALUL COMERCIAL MURES
FALIMENTE
Dosar nr. 588/1371/2008
SENTINTA COMERCIALA NR.2239
Sedinta publica din 12 decembrie 2008
Pe rol termenul de pronuntare stabilit în cadrul procedurii insolventei deschise asupra debitoarei SC JS SRL, asupra contestatiei formulata de creditoarea D.G.F.P.Mures, fata de tabelul preliminar de creante.
La apelul nominal facut în sedinta publica se constata lipsa partilor.
Procedura legal îndeplinita.
S-a facut referatul cauzei dupa care:
Se constata ca mersul dezbaterilor si sustinerile partilor au fost consemnate în încheierea de sedinta din data de 4 decembrie 2008, când s-a dispus amânarea pronuntarii pe azi.
JUDECATORUL SINDIC,
Sub nr.588/1371/ 25 noi. 2008 a fost înregistrata în cadrul procedurii simplificata a falimentului deschisa în contra falitei SC JS SRL – societate în faliment reprezentata prin lichidatorul judiciar desemnat în beneficiul ei – “RVA Mures Insolvency Specialists” S.P.R.L.Tg.Mures, contestatia promovata de creditorul bugetar Ministerul Finantelor Publice prin subsidiara Directia Generala a Finantelor Publice Mures în contradictoriu cu falita reprezentata prin lichidator judiciar, prin care a solicitat modificarea tabelului preliminar al obligatiilor acesteia din urma întocmit de lichidatorul judiciar la data de 21.noi.2008 în sensul includerii unei creante bugetare pretinsa de ea falitei în cuantum total de 89.594 lei , din care, ca si creanta garantata în limita sumei de 60.510 lei.
În esenta, creditorul a învederat ca în urma notificarii primite de la lichidatorul judiciar, a înregistrat cererea la data de 14.oct.2008 (f.204), cererea prin care a solicitat înscrierea sa în tabelul creditorilor cu o creanta totala de 89.594 lei , din care, ca si creanta garantata în limita sumei de 60.510 lei.
La cererea de admitere a creantei, creditoarea a învederat ca a anexat înscrisurile doveditoare, respectiv fisa sintetica totala editata, dar si avizele de garantie initiale ( fila 104 – 115), însa la data de 21 noi.2008 lichidatorul judiciar a înregistrat la dosarul procedurii judiciare speciala de fata tabelul preliminar al obligatiilor falitei, unde a fost înscris în categoria creditorilor bugetari cu întreaga creanta declarata în valoare de 89.594 lei, fara a fi înscrisa si în categoria creantelor garantate.
Creditorul a sustinut ca lichidatorul judiciar a procedat în mod nelegal, întrucât prin art.1 alin.4 din H.G. nr.802/1999 obligatiile de plata a impozitelor si taxelor pot fi înscrise în Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare pe baza unui aviz de garantie.
Creditorul a mai invocat si dispozitiile art.7 si art.9 din H.G. nr.802/1999 potrivit carora numarul de înregistrare al avizului de constituire a garantiei stabileste ordinea de prioritate a garantiei. În plus, acest împricinat a invocat si dispozitiile Ordinului M.E.F. nr.550/03.08.2004 prin care se stabileste procedura de înscriere în Arhiva Electronica de Garantii Mobiliare a creantelor fiscale pentru care s-au emis titluri executorii.
Primind contestatia de fata, judecatorul sindic a verificat elementele de fond si de forma, generale si speciale, iar la termenul stabilit în acest scop prin sentinta de deschidere a procedurii, a supus-o dezbaterilor.
Lichidatorul judiciar si-a exprimat punctul de vedere vis-a-vis de contestatia creditorului prin aceea ca în categoria creantelor garantate se includ doar creantele persoanelor care beneficiaza de o garantie reala asupra bunurilor din patrimoniul debitoarei, ori creditorul-contestator nu are o astfel de garantie reala asupra bunurilor falitei.
Dupa aprecierea probatoriului relevant pricinii, judecatorul sindic retine urmatoarele:
În teoria generala a obligatiilor, garantiile reale sunt acele drepturi reale accesorii, constituite de regula asupra unor bunuri individual determinate, drepturi care confera creditorului atributele de urmarire si preferinta, iar în categoria acestora intra gajul, ipoteca, privilegiile si dreptul de retentie. Privilegiul este dreptul unui creditor de a fi platit cu prioritate fata de alti creditori, datorita calitatii creantei sale, prin care se întelege cauza sau faptul juridic din care s-a nascut creanta. Legea civila reglementeaza doua mari categorii de privilegii si anume privilegiile generale si privilegiile speciale, iar în categoria celor generale se includ privilegiile generale asupra tuturor bunurilor mobile si imobile si privilegiile generale asupra tuturor bunurilor mobile. În aceasta clasificare, privilegiul statului pentru creante rezultând din impozite, taxe si amenzi se include în categoria privilegiilor generale asupra tuturor bunurilor mobile.
Pentru a se putea pronunta asupra contestatiei acestui creditor, judecatorul sindic va avea în vedere dispozitiile Titlului VI din Legea nr.99/1999, care constituie legea speciala în materie de garantii reale mobiliare. Aceste dispozitii legale sunt aplicabile tuturor sarcinilor reale asupra bunurilor mobile ale debitorilor.
Astfel, în capitolul 3 al acestui Titlu, unde este reglementata si ordinea de preferinta a garantiilor reale, la art.36 alin.1 se mentioneaza expres ca „orice creditor care, fara a fi parte într-un contract de garantie, are un privilegiu prin simplul efect al legii, inclusiv privilegiul statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale pentru creantele provenite din impozite, taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice ce le sunt datorate, are prioritate asupra garantiei reale a creditorului asupra bunului în cauza numai în momentul în care privilegiul îndeplineste conditia de publicitate prin înscrierea acestuia la arhiva sau prin posesia bunului.”
Apoi, în Hotarârea nr.802/30.09.1999 privind adoptarea Regulamentului pentru organizarea si functionarea Arhivei Electronice de Garantii Reale Mobiliare, la art.1 alin.4, se precizeaza în mod expres ca „privilegiile, hotarârile judecatoresti definitive si irevocabile, certificatele de depozit, precum si obligatiile de plata a impozitelor si taxelor pot fi înscrise în arhiva pe baza unui aviz de garantie”.
În fine, la art.98 alin.1 si 2 din Titlul VI al Legii nr.99/1999 se prevede expres „creditorii privilegiati, inclusiv statul si unitatile administrativ-teritoriale, pentru creantele provenite din impozite, taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice, pot avea prioritate fata de un creditor cu garantie reala, numai daca si-au înscris creanta la arhiva sau, dupa caz, în documentele de publicitate imobiliara, înaintea înscrierii unei astfel de garantii de catre creditorul garantat.
(2) În cadrul executarii silite a creantelor bugetare, daca statul nu si-a înregistrat creanta potrivit alin. (1), creditorii cu garantii reale mobiliare sau imobiliare au dreptul de a fi platiti din pretul obtinut din vânzarea bunului afectat garantiei, dupa plata creantelor reprezentând cheltuielile de orice fel facute cu urmarirea si conservarea bunurilor al caror pret se distribuie, chiar daca restul bunurilor si veniturilor urmaribile ale debitorului nu asigura plata tuturor celorlalte creante.”
Din examinarea acestor texte legale rezulta ca nu toate creantele bugetare sunt creante garantate, ci doar acelea pentru care sunt îndeplinite formalitatile de publicitate indicate anterior, deoarece doar în cazul acestora creditorul bugetar dobândeste dreptul de preferinta fata de ceilalti creditori ai debitoarei, inclusiv fata de creditorii cu garantii reale asupra bunurilor din patrimoniul debitoarei.
Categoria de garantii reale include toate tipurile de garantii care acorda creditorului dreptul de preferinta fata de ceilalti creditori. Astfel, potrivit dispozitiilor art.1720 „cauzele legitime de preferinta sunt privilegiile si ipotecile”, ceea ce înseamna în mod evident ca în categoria creditorilor garantati se includ si creditorii privilegiati, asa cum este si statul si unitatile administrativ-teritoriale, pentru creantele provenite din impozite, taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice pentru care a îndeplinit formalitatile de publicitate indicate anterior.
Apoi, din chiar cuprinsul Legii nr.85/2006 rezulta intentia legiuitorului de a include în aceasta categorie a creditorilor garantati pe toti acei creditori care au un drept de preferinta fata de restul creditorilor asupra bunurilor debitoarei. În acest sens, la art.39 alin.1 sunt enumerate în categoria creantelor garantate cele garantate cu ipoteca, gaj sau alta garantie reala mobiliara ori drept de retentie de orice fel.
La fel, la art.65 alin.1 se precizeaza ca cererea de admitere a creantelor pe lânga alte mentiuni, creditorii vor indica si eventualele drepturi de preferinta sau garantii.
Prin urmare, în categoria creantelor garantate în sensul Legii nr.85/2006 se includ si creantele privilegiate, asa cum este si creanta statul provenita din impozite, taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice pentru care au fost îndeplinite formalitatile de publicitate indicate anterior.
Cum pentru creanta fiscala în suma de 60.510 lei au fost îndeplinite formalitatile de publicitate prin înscrierea în Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare conform avizelor de garantie initiala înfatisate, aceasta parte de creanta a creditorului contestator apare ca o creanta garantata.
În concluzie, pentru considerentele ce preced, judecatorul sindic va admite contestatia creditorului Ministerul Economiei si Finantelor prin subsidiara Directia Generala a Finantelor Publice Mures si va da dispozitie lichidatorului judiciar sa modifice tabelul de obligatii al debitoarei în privinta creantei pretinsa de acest creditor, în sensul ca aceasta va fi înscrisa cu o creanta totala în valoare de 89.594 lei din care, ca si creanta garantata , în limita sumei de 60.510 lei.
PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
HOTARASTE;
Admite contestatia promovata de creditorul bugetar Ministerul Finantelor Publice prin subsidiara Directia Generala a Finantelor Publice Mures, cu sediul în Tg. Mures , str. Gh. Doja, nr. 1 – 3, jud. Mures, în contradictoriu cu debitoarea SC JS SRL– societate în faliment reprezentata prin lichidatorul judiciar desemnat “RVA Mures Insolvency Specialists” S.P.R.L.Tg.Mures, cu sediul profesional în Tg. Mures, .
Dispune lichidatorului judiciar sa modifice tabelul de obligatii al debitoarei în privinta creantei pretinsa de acest creditor, în sensul ca acesta va fi înscris cu o creanta totala în valoare de 89.594 lei, din care ca si creanta garantata în limita sumei de 60.510 lei, diferenta ramânând cu rangul deja înscris de creanta bugetara.
Cu drept de recurs în 10 zile de la comunicare.
Pronuntata în sedinta publica, azi 12 decembrie 2008.