MATERIALĂ A INSTANŢEI DE DREPT COMUN.
CONFLICT NEGATIV DE COMPETENŢĂ. CONSECINŢE.
Art.7 din Legea nr.554/2004
Art.2 alin.1 lit.c) din Legea nr.262/2007
Art.43 lit.g din Regulamentul de aplicare al O.U.G. nr.195/2002
H.C.L. nr.154/2003 şi nr.50/2006
Obiectul cauzei deduse judecăţii îl constituie anularea
deciziei de ridicare a autovehiculului, conflictul negativ de
competenţă ivindu-se ca urmare a calificării juridice diferite dată
de instanţa de drept comun şi cea de administrativ
înscrisului contestat.
înscrisului contestat.
În temeiul contractului de concesiune, concesionarul
procedează la emiterea unei decizii de ridicare şi ridică în fapt
vehiculul, parcat neregulamentar pe zonele stabilite prin dispoziţia
primarului, ducându-l în locuri special amenajate până la
restituirea acestuia proprietarului în schimbul unui tarif, contract
ce are natura unui act administrativ, aşa cum este definit la lit.c) a
art.2 din Legea nr.554/2004, deoarece priveşte prestarea unor
servicii publice.
Întrucât cauza de faţă vizează anularea unui act
administrativ, competenţa de soluţionare aparţine secţiei de
contencios administrativ şi fiscal din cadrul tribunalului.
(Sentinţa civilă nr.7/F-CC din 08 mai 2008, pronunţată de Curtea
de Apel Piteşti – Secţia civilă, pentru cauze privind Conflicte de Muncă şi Asigurări
Sociale şi pentru cauze cu Minori şi de Familie)
Reclamantul C.D.I. a chemat în judecată pe pârâţii Primăria
Municipiului Râmnicu Vâlcea şi S.C.„P.”S.R.L., solicitând instanţei ca
prin hotărârea ce se va pronunţa să se dispună anularea Deciziei de
ridicare a autovehiculului VL-77-LIED din data de 29.05.2007 şi
obligarea pârâţilor, în solidar, la plata sumei de 150 lei cu titlu de
despăgubiri pentru prejudiciul suferit şi la plata cheltuielilor de judecată.
În motivarea cererii, reclamantul a arătat că în data de
29.05.2007, ora 1753, autovehiculul său cu numărul de înmatriculare
VL-77-LIED a fost ridicat de pe B-dul T.Vladimirescu, zona blocului
O.9, deşi în zonă nu acţionează nici un indicator de oprire sau staţionare
interzisă şi nici indicatoare de avertizare a ridicării de autovehicule.
S-a mai arătat de către reclamant că a formulat plângere,
potrivit art.7 din Legea nr.554/2004 privind contenciosul administrativ,
dar prin adresa nr.19907/01.06.2007, comunicată la data de 06.06.2007,
pârâta Primăria Râmnicu Vâlcea a refuzat să revoce actul administrativ.
Instanţa, din oficiu, a ridicat excepţia necompetenţei materiale
a Tribunalului Vâlcea – Secţia comercială şi de contencios administrativ
şi fiscal în soluţionarea cauzei, care prin sentinţa nr.668/11.09.2008 a
fost admisă, cu consecinţa declinării competenţei în favoarea Judecătoriei
Râmnicu Vâlcea.
Pentru a hotărî astfel, s-a constatat că în cauză nu sunt
incidente prevederile art.2 alin.1 lit.c din Legea nr.262/2007 pentru
modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ
nr.554/2004.
După declinare, cauza a fost înregistrată pe rolul Judecătoriei
Râmnicu Vâlcea, sub nr.7697/288/2007 şi prin întâmpinare intimaţii au
invocat excepţia de necompetenţă materială a Judecătoriei Râmnicu
Vâlcea.
Prin încheierea nr.1779 din 18 martie 2008, s-a admis
excepţia de necompetenţă materială a Judecătoriei Râmnicu Vâlcea
invocată de intimaţi şi s-a declinat competenţa de soluţionare a cauzei, în
favoarea Tribunalului Vâlcea, constatându-se ivit conflictul negativ de
competenţă, dispunându-se înaintarea cauzei către Curtea de Apel Piteşti,
pentru soluţionarea conflictului.
S-a reţinut de judecătorie, că, decizia de ridicare emisă de
concesionarul serviciului, are caracterul unui act administrativ, ce intră
sub incidenţa prevederilor Legii nr.554/2004 a contenciosului
administrativ.
Faţă de conflictul negativ de competenţă Curtea a constatat
următoarele:
Obiectul cauzei deduse judecăţii îl constituie anularea deciziei
de ridicare a autovehiculului, conflictul negativ de competenţă ivindu-se
ca urmare a calificării juridice diferite dată de cele două instanţe
Faţă de dispoziţiile art.2 din Legea nr.554/2004, republicată,
prin autoritate publică se înţelege orice organ de stat sau al unităţilor
administrativ-teritoriale care acţionează, în regim de putere publică,
pentru satisfacerea unui interes legitim public; sunt asimilate autorităţilor
publice, în sensul prezentei legi, persoanele juridice de drept privat care,
potrivit legii, au obţinut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să
presteze un serviciu public, în regim de putere publică.
În cauză, S.C.„Parcomat”S.R.L. a încheiat cu Municipiul
Râmnicu Vâlcea, prin primar, un contract de concesiune, iar prin
Hotărârea nr.79/31 martie 2005 a Consiliului Local Râmnicu Vâlcea s-a
aprobat Regulamentul de organizare şi funcţionare a acestui serviciu
public.
În temeiul contractului de concesiune, concesionarul,
procedează la emiterea unei decizii de ridicare şi ridică în fapt vehiculul,
parcat neregulamentar pe zonele stabilite prin Dispoziţia Primarului
nr.3782/27.04.2007, ducându-l în locuri special amenajate până la
restituirea acestuia proprietarului în schimbul unui tarif.
Legea mai sus menţionată defineşte la lit.c a art.2 din Legea
nr.554/2004, republicată, actul administrativ – ca fiind actul unilateral cu
caracter individual sau normativ emis de o autoritate publică, în regim de
putere publică, în vederea organizării executării legii sau a executării în
concret a legii, care dă naştere, modifică sau stinge raporturi juridice; sunt
asimilate actelor administrative, în sensul prezentei legi, şi contractele
încheiate de autorităţile publice care au ca obiect punerea în valoare a
bunurilor proprietate publică, executarea lucrărilor de interes public,
prestarea serviciilor publice, achiziţiile publice; prin legi speciale pot fi
prevăzute şi alte categorii de contracte administrative supuse competenţei
instanţelor de contencios administrativ.
Potrivit normei juridice mai sus citate, contractul de
concesiune încheiat între S.C.„Parcomat”S.R.L. şi Municipiul Râmnicu
Vâlcea, prin primar, are natura unui act administrativ întrucât contractul
vizează prestarea unor servicii publice, în speţă ridicarea autoturismelor
parcate neregulamentar pe domeniul public.
Totodată, sunt asimilate autorităţilor publice, în sensul
prezentei legi, persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, sunt
autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică,
actele emise de acestea, respectiv decizia de ridicare având natura de act
administrativ, a cărui reglementare intră sub incidenţa Legii nr.554/2004,
republicată.
Întrucât cauza de faţă vizează anularea unui act administrativ,
competenţa de soluţionare aparţine secţiei de contencios administrativ şi
fiscal din cadrul Tribunalului Vâlcea, potrivit art.10 din Legea
nr.554/2004, republicată, instanţă căreia i-a fost trimis dosarul, potrivit
art.22 din Codul de procedură civilă, spre competentă soluţionare.