… întocmirea şi eliberarea adeverinţelor prin care se atestă activitatea desfăşurată în locuri de muncă încadrate în grupele I şi/sau a II-a de muncă (potrivit legislaţiei anterioare datei de 1.04.2001). Lipsa calităţii procesuale pasive a Casei Judeţene de Pensii
Calitatea procesuală pasivă presupune existenţa unei identităţi între persoana pârâtului şi cel despre care se pretinde că este obligat în raportul juridic dedus judecăţii.
Procesul civil presupune existenţa unei persoane care este chemată în judecată, întrucât se pretinde că ar fi încălcat sau contestat dreptul afirmat ori faţă de care se doreşte realizarea unui interes ocrotit de lege.
Secţia I civilă, Decizia nr. 1411 din 22 mai 2013
Prin decizia civilă nr. 1411/22.05.2013, Curtea de Apel Ploieşti a respins ca nefondat recursul declarat de reclamantul P.G. împotriva sentinţei civile nr. 2281/14.11.2012 a Tribunalului Dâmboviţa, apreciind-o ca fiind legală.
Calitatea procesuală pasivă presupune existenţa unei identităţi între persoana pârâtului şi cel despre care se pretinde că este obligat în raportul juridic dedus judecăţii.
Procesul civil presupune existenţa unei persoane care este chemată în judecată, întrucât se pretinde că ar fi încălcat sau contestat dreptul afirmat ori faţă de care se doreşte realizarea unui interes ocrotit de lege.
Or, în cazul în speţă, cum în mod corect a reţinut prima instanţă, calitatea procesuală pasivă a pârâtei Casa Judeţeană de Pensii Dâmboviţa nu este justificată.
Astfel, potrivit dispoziţiilor pct. 6 din Ordinul nr. 50/1990 emis de Ministerul Muncii şi Ocrotirilor Sociale, Ministerul Sănătăţii şi Comisia Naţională pentru Protecţia Muncii (pentru precizarea locurilor de muncă, activităţilor şi categoriilor profesionale cu condiţii deosebite care se în cadrează în grupele I şi a II-a de muncă în vederea pensionării), nominalizarea persoanelor care se încadrează în grupele I şi/sau a II-a de muncă se face de către conducerea unităţilor împreună cu sindicatele libere din unităţi, ţinându-se seama de condiţiile deosebite de muncă concrete în care îşi desfăşoară activitatea persoanele respective.
Pe de altă parte, conform pct. 4 din anexa Ordinului nr. 590/2008 emis de Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de şanse (pentru aprobarea procedurii privind modul de întocmire şi eliberare a adeverinţelor prin care se atestă activitatea desfăşurată în locuri de muncă încadrate în grupele I şi/sau a II-a de muncă, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1.04.2001, necesare stabilirii şi/sau modificării drepturilor de în conformitate cu prevederile Legii nr. 19/2000), angajatorul este singurul răspunzător de legalitatea, exactitatea şi corectitudinea datelor, elementelor şi informaţiilor înscrise în adeverinţele pe care le emite.
Din coroborarea dispoziţiilor legale anterior menţionate cu cele ale art. 158 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice se reţine că pârâta Casa Judeţeană de Pensii Dâmboviţa nu are nicio atribuţie referitoare la acordarea grupelor de muncă, întocmirea şi eliberarea adeverinţelor prin care se atestă activitatea desfăşurată în locuri de muncă încadrate în grupele I şi/sau a II-a de muncă (potrivit legislaţiei anterioare datei de 1.04.2001), ci numai la valorificarea acestor adeverinţe, în situaţia în care au fost emise conform legii.
În considerarea tuturor acestor argumente, Curtea, în temeiul art. 312 alin. (1) C.proc.civ. (forma în vigoare la data introducerii acţiunii, aplicabilă în speţă faţă de dispoziţiile art. 24 şi art. 25 alin. (1) C.proc.civ., forma actuală) a respins recursul ca nefondat.
(Judecător Cristina-Paula Brotac)