Obligaţie de a face. Jurisprudență Vechime în muncă


Tribunalul BOTOŞANI Sentinţă civilă nr. 16 din data de 22.01.2014

Dosar nr. XXXX/40/2012* obligație de a face

R O M Â N I A

TRIBUNALUL BOTOȘANI – SECȚIA I CIVILĂ

Ședința publică din xx.xx.xxxx

Instanța constituită din :

Președinte:

Asistent judiciar –

Asistent judiciar –

Grefier –

Sentința civilă nr. XXXX

La ordine judecarea litigiului de muncă privind pe reclamanta I. R., cu domiciliul în Botoșani, X nr. Y, bl. Z, et.T, ap.U, jud. Botoșani, și pe pârâții Arhivele Naționale – Serviciul Județean Botoșani,cu sediul în Botoșani, str. Col. V. Tomoroveanu nr. 9, jud. Botoșani, și CAB INSOLV IPURL , cu sediul în Botoșani, Calea Națională nr. 70, bl. G 3, sc. A, ap.4, jud. Botoșani,având ca obiect obligație de a face.

La apelul nominal, făcut în ședință publică, la prima și a doua strigare a pricinii au lipsit părțile.

Procedura de citare este legal îndeplinită.

Se face referatul cauzei, de către grefierul de ședință, care evidențiază părțile și obiectul pricinii, arătând că, prin serviciul registratură, Serviciul Județean Botoșani al Arhivelor Naționale a depus aceeași întâmpinare, care a fost comunicată reclamantei în dosarul XXXX/40E/2012, la termenul de judecată din xx.xx.xxxx.

Instanța constată că întâmpinarea depusă de pârâtul CAB INSOLV IPURL a fost înmânată reclamantei în ședința publică din xx.xx.xxxx în dosarul nr. XXXX/40E/2012 și ,față de solicitarea pârâtului CAB INSOLV IPURL de judecare a cauzei și în lipsă, rămâne în pronunțare cu privire la excepția lipsei calității procesuale pasive a pârâtului Cab INSOLV IPURL Botoșani și pe fondul pricinii în raport cu pârâtul Serviciul Județean Botoșani al Arhivelor Naționale .

T R I B U N A L U L,

Asupra conflictului de drepturi de față:

Prin cererea înregistrată la Tribunalul Botoșani – Secția I Civilă la data de xx.xx.xxxx, sub nr.XXXX/40/2012* – în urma declinării competenței de soluționare a cauzei de către Secția a II a Civilă,de administrativ și fiscal a Tribunalului Botoșani prin încheierea de ședință din xx.xx.xxxx, pronunțată în dosarul nr. XXXX/40/2012 din xx.xx.xxxx – reclamanta I. R. a solicitat obligarea pârâților Arhivele Naționale – Serviciul Județean Botoșani și CAB INSOLV IPURL Botoșani la eliberarea unei adeverințe privind sporul de noapte acordat de fostele X Botoșani, în perioada xx.xx.xxxx – xx.xx.xxxx.

În fapt, reclamanta a arătat că a fost salariata X Botoșani, care s-a aflat în stare de insolvență, și că secund pârâtul, care a avut calitatea de lichidator judiciar al fostului angajator, i-a comunicat că adeverința solicitată ar trebui eliberată de Arhivele Naționale – Serviciul Județean Botoșani care are obligația preluării arhivei,iar această din urmă instituție susține că lichidatorul ar trebui să elibereze adeverința, fiind deținătorul arhivei.

Reclamanta a menționat și că, întrucât este pensionară din anul 2006, în lipsa adeverinței nu poate solicita recalcularea pensiei, ceea ce este de natură s-o lipsească de drepturi bănești din culpa pârâților,care ar refuza în mod abuziv eliberarea documentului solicitat.

Reclamanta nu a indicat temeiul de drept al cererii,în dovedirea căreia a depus înscrisuri – copia carnetului de muncă.

Pârâtul Cab Insolv IPURL ,succesor al Cabinetului individual de practician în insolvență C. M., fost lichidator judiciar al SC X Botoșani – societate radiată din Registrul Comerțului, a depus întâmpinare, prin care a invocat excepția lipsei calității procesuale pasive motivat de faptul că nu are obligația legală de a elibera adeverința solicitată de reclamanta I. R., întrucât CAB INSOLV IPURL nu are calitatea de angajator al reclamantei si nici nu reprezintă un astfel de angajator, nu poate elibera adeverința în nume personal și nici în numele SC X SA – societate lichidată în baza Legii nr.85/2006, radiată din registrul comerțului în baza unei sentințe definitive șl irevocabile, societate inexistentă ca și persoană juridică la această dată.

Prin închiderea procedurii falimentului societății X SA s-a făcut aplicarea art.136 din Legea nr.85/2006 privind procedura insolvenței, care prevede că “Judecătorul sindic, administratorul/lichidatorul judiciar și toate persoanele care i-au asistat sunt descărcați de orice îndatoriri sau responsabilități cu privire la procedură. debitor șl averea lui, creditori. titulari de garanții. acționari sau asociați”.

Pârâtul CAB INSOLV IPURL nu este deținătorul legal al arhivei, ci doar un simplu păstrător al arhivei, justificat doar de refuzul sistematic al Direcției Județene Botoșani a Arhivelor Naționale (actualul Serviciul Județean Botoșani al Arhivelor Naționale) de a prelua documentele cu valoare practică ce atestă stagiul de cotizare la asigurările sociale al salariaților SC X SA Botoșani.

Pârâtul a precizat și că prin sentința comercială nr.XXX/xx.xx.xxxx pronunțată de Tribunalul Botoșani – Secția Comercială s-a dispus în conformitate cu art.133 din Legea nr.85/2006 privind procedura insolvenței, închiderea procedurii falimentului SC X SA Botoșani și radierea acesteia din Registrul Comerțului, sentința rămânând definitivă si irevocabilă prin nerecurare.

Având în vedere că în conformitate cu articolul 18 din Legea Arhivelor Naționale nr.16/1996 modificată și completată prin Ordonanța de Urgență nr.39 din 31 mai 2006 “în cazul desființării, în condițiile legii, a unui creator de documente, persoană juridică, fără ca activitatea acestuia să fie continuată de altul, documentele cu valoare istorică, în sensul prevederilor art.2, cât și cele cu valoare practică, în baza cărora se eliberează copil, certificate si extrase privind drepturile referitoare la stagiile de cotizare la asigurări sociale ale cetățenilor, vor fi preluate de Arhivele Naționale sau de Direcțiile Județene ale Arhivelor Naționale”, până la data închiderii procedurii falimentului și ulterior acestui moment, lichidatorul judiciar a întreprins demersurile necesare predării documentelor ce compun arhiva societății X SA Botoșani la instituția sus amintită.

În urma repetatelor solicitări ale pârâtului pentru preluarea arhivei de către Direcția Județeană Botoșani a Arhivelor Naționale, în conformitate cu Ordonanța de Urgență nr.39 din 31 mai 2006 privind modificarea și completarea Legii Arhivelor Naționale nr.16/1996, i s-a făcut cunoscut de către aceasta prin adresele nr.XXXXX/xx.xx.xxxx, nr.XXXXX/xx.xx.xxxx, XXXXX/xx.xx.xxxx, nr. XXXXX/xx.xx.xxxx, nr.XXXXX/xx.xx.xxxx, nr.XXXXX/xx.xx.xxxx, nr.XXXXX/XXXXX/xx.xx.xxxx și nr.XXXXX/xx.xx.xxxx, că documentele cu valoare practică ce atestă stagiul de cotizare la asigurările sociale vor fi preluate numai după înființarea în cadrul acestei instituții a unei structuri specializate cu asigurarea în condițiile legii a resurselor umane si logistico-financiare necesare prin încadrarea în număr de posturi si credite bugetare aprobate de Ministerul Administrației si Internelor prin legile bugetare aprobate anual, deci numai după ce vor fi îndeplinite condițiile statuate prin OUG nr.39/2006.

Simpla păstrare a arhivei de către fostul lichidator judiciar – în condițiile sus menționate – nu poate da naștere unor obligații legale (în lipsa unei prevederi normative în acest sens) cu atât mai mult în lipsa resurselor financiare și a personalului de specialitate.

Cu privire la excepția lipsei calității procesuale pasive, pârâtul a arătat că în alte dosare aflate pe rolul Tribunalului Botoșani – Secția Civilă, având aceeași cauză, diferind doar numele reclamanților, s-a admis excepția lipsei calității procesuale pasive șl, pe cale de consecință s-a respins ca inadmisibilă acțiunea formulată de reclamant(dosarele nr.XXXX/40/2010, XXXX/40/2012, XXXX/40/2010*).

Pe fond, pârâtul a apreciat că acțiunea este neîntemeiată atâta timp cât pârâtul CAB INSOLV IPURL nu are calitatea de angajator al reclamantei I. R. și nici posesia legală a arhivei societății X SA,fiind doar deținătorul de fapt al arhivei, motivat de refuzul sistematic al Direcției Județene Botoșani a Arhivelor Naționale de a prelua documentele cu valoare practică ale SC X SA Botoșani.

Pârâtul CAB INSOLV IPURL nu poate întocmi adeverința solicitată de reclamantă întrucât nu are personal de specialitate angajat care să culeagă datele din documentele care compun arhiva societății X SA și nu are resursele financiare necesare acestei activități.

Mai mult decât atât, obiectul unic de activitate al CAB INSOLV IPURL este “exercitarea profesiei de practician în in solventă”, aspect dovedit cu Certificatul de înregistrare în Registrul Societăților Profesionale de Insolvență 0-05.2008.

În dovedire, pârâtul a depus înscrisuri.

Și pârâtul Serviciul Județean Botoșani al Arhivelor Naționale a formulat întâmpinare, prin care a solicitat respingerea acțiunii ca neîntemeiată.

În apărare, pârâtul a arătat că, învestită cu judecarea cererii de chemare în judecată, instanța urmează să stabilească, în baza întregului material probator administrat în cauză și a dispozițiilor legale aplicabile, dacă se poate reține vreo culpă sau dacă se poate constata vreun refuz nejustificat în sarcina Arhivelor Naționale – Serviciul Județean Botoșani, cu privire la un drept sau interes legitim al reclamantei.

În cauză, urmare a comunicării cererii de chemare în judecată, pârâtul a procedat la verificarea evidențelor pe care le are în păstrare și a constatat că, în perioada 2009-2013, reclamanta nu a adresat Serviciului Județean Botoșani al Arhivelor Naționale nicio cerere având ca obiect pretențiile deduse judecății.

Pe cale de consecință, reclamanta nu poate invoca vătămarea unui drept sau interes legitim printr-un act emis de Serviciul Județean Botoșani al Arhivelor Naționale, întrucât un astfel de act nu a fost solicitat, după cum nu poate invoca vătămarea unui drept sau interes legitim prin nesoluționarea în termenul legal a unei cereri întrucât o astfel de cerere nu a fost adresată pârâtului.

Conform art. 3 din Legea Arhivelor Naționale nr. 16/1996. administrarea, supravegherea și proiecția specială a Fondului Arhivistic Național al României se realizează de către Arhive1e Naționale.

Art. 2 din legea menționată stabilește ce se înțelege prin documente care fac parte din Fondul Arhivistic Național al României.

În litera și spiritul actului normativ invocat mai sus, documentele care aparțin fondului Arhivistic Național al României sunt cele cu valoare istorică și nu documentele cu valoare practică.

Statele de plată nu au făcut și nu fac parte din Fondul Arhivistic Național al României și. prin urmare, nu au constituit nici obiectul preluărilor de către Arhivele Naționale.

Documentele cu valoare practică (state de plată, dosare personale, cărțile de muncă etc.). se păstrau la instituția creatoare respectivă .

În speță, documentele despre care se face vorbire în cererea introductivă de instanță nu se află în păstrarea Serviciului Județean Botoșani al Arhivelor Naționale, ci se află în păstrarea lichidatorului judiciar al societății care s-a lichidat și care, în respectiva procedură, potrivit legii, a luat în posesie bunurile debitorului.

În prezent singurul deținător de documente create de fosta societate lichidată, care păstrează evidența clară a activității desfășurate de către reclamantă în perioada indicată în acțiune, este lichidatorul judiciar al societății care s-a desființat și care are calitatea de succesor, din punct de vedere arhivistic, al fostei S C X SA.

Pârâtul a apreciat că,în calitate de deținător al arhivei fostei societăți desființate, lichidatorul judiciar se substituie în obligația fostului angajator de a elibera toate documentele care atestă calitatea de salariat a foștilor angajați, respectiv drepturile salariale obținute de aceștia, conform art. 40 lit. h din Codu1 muncii, art.125 Hotărârea Guvernului nr.257 din 20 martie 2011, art.21 din Legea Arhivelor Naționale nr. 16/1996.

Pârâtul nu a solicitat administrarea de probe în dovedirea apărărilor formulate.

Analizând actele și lucrările dosarului precum și dispozițiile legale aplicabile în cauză, tribunalul reține următoarele:

Reclamanta I. R. a solicitat obligarea pârâților Arhivele Naționale – Serviciul Județean Botoșani și CAB INSOLV IPURL Botoșani la eliberarea unei adeverințe privind sporul de noapte acordat de fostele X Botoșani, în perioada xx.xx.xxxx – xx.xx.xxxx.

În temeiul art. 137 alin. 1 Cod procedură civilă, tribunalul se va pronunța cu prioritate asupra excepției lipsei calității procesuale pasive a pârâtului CAB INSOLV IPURL reținând că, din carnetul de muncă al reclamantei (f. 3-22 ds. XXXX/40/2012), rezultă că în perioadele xx.xx.xxxx – xx.xx.xxxx ,xx.xx.xxxx – xx.xx.xxxx, xx.xx.xxxx- xx.xx.xxxx,xx.xx.xxxx-xx.xx.xxxx și xx.xx.xxxx -xx.xx.xxxx, acesta a fost salariata Întreprinderii X Botoșani și, respectiv ,SC X SA Botoșani, desfășurând activitate în calitate de țesătoare și lamelatoare.

În conformitate cu prevederile HG nr. 1296/1990 privind înființarea de societăți comerciale pe acțiuni în industrie,Întreprinderea X Botoșani și-a încetat activitatea, înființându-se în baza Legii nr. 15/1990, SC. X SA Botoșani, Y SA Botoșani și Z SA Botoșani.

Actul normativ menționat nu reglementează situația arhivei, mai exact a documentelor cu valoare practică aparținând fostei întreprinderi, însă pârâtul CAB INSOLV IPURL nu a contestat că aceasta a fost preluată de SC. X SA Botoșani.

Prin sentința comercială nr. XXX/xx.xx.xxxx (f. 31-32 ds.XXXX/40/2012) – irevocabilă prin nerecurare – Tribunalul Botoșani a admis cererea lichidatorului Cabinet Individual de Practician în Insolvență Ciubară Magdalina – în prezent CAB INSOLV IPURL – și a dispus în baza art. 133 din Legea nr. 85/2006, închiderea procedurii falimentului debitoarei SC. X SA Botoșani precum și radierea acesteia din registrul comerțului.

Drept urmare, au devenit aplicabile disp. art. 136 din potrivit cărora “Prin închiderea procedurii, judecătorul sindic, administratorul/lichidatorul și toate persoanele care i-au asistat sunt descărcați de orice îndatoriri sau responsabilități cu privire la procedură, debitor și averea lui, creditorii, titulari de garanții, acționari sau asociați”;.

La data radierii SC. X SA Botoșani din registrul comerțului erau în vigoare dispozițiile OUG nr. 39/31.05.2006 pentru modificarea și completarea Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996, aprobată cu modificări prin Legea nr. 474/2006, potrivit cărora :

“În cazul desființării, în condițiile legii, a unui creator de documente, persoană juridică, fără ca activitatea acestuia să fie continuată de altul, documentele cu valoare istorică, în sensul prevederilor art. 2, cât și cele cu valoare practică, în baza cărora se eliberează copii, certificate și extrase privind drepturile referitoare la stagiile de cotizare la asigurări sociale ale cetățenilor, vor fi preluate de Arhivele Naționale sau de direcțiile județene ale Arhivelor Naționale.

Documentele cu valoare practică prevăzute la alin. 1 se preiau după înființarea în cadrul Arhivelor Naționale și al direcțiilor județene ale Arhivelor Naționale a unor structuri specializate, cu asigurarea, în condițiile legii, a resurselor umane și logistico-financiare necesare.

Documentele cu valoare practică, în baza cărora se eliberează copii, certificate și extrase privind drepturile cetățenilor referitoare la stagiile de cotizare în sistemul public de pensii, aflate la casele teritoriale de pensii, se preiau, în condițiile alin. 2, pe bază de inventar și proces-verbal de predare-preluare, întocmite potrivit modelelor prevăzute în anexele nr. 2 și 3.

Asigurarea structurilor specializate prevăzute la alin. 2 se realizează cu încadrarea în numărul de posturi și credite bugetare aprobate Ministerului Administrației și Internelor, prin legile bugetare anuale”;.

Prin urmare, documentele cu valoare practică ale angajatorului trebuiau preluate de Direcția Județeană Botoșani a Arhivelor Naționale, respectiv Serviciul Județean Botoșani al Arhivelor Naționale, în condițiile impuse de textul de lege citat.

De altfel, în acest sens, lichidatorul judiciar a adresat mai multe solicitări acestei instituții pentru preluarea documentelor însă, prin adresele nr. XXXXX/xx.xx.xxxx, XXXXX/xx.xx.xxxx, XXXXX/xx.xx.xxxx, XXXXX/xx.xx.xxxx, XXXXX/xx.xx.xxxx, XXXXX/xx.xx.xxxx, XXXXX/XXXXX/xx.xx.xxxx și XXXXX/xx.xx.xxxx, Serviciul Județean Botoșani a răspuns că primirea documentelor va avea loc numai în condițiile prevăzute de lege, respectiv a înființării structurilor specializate în acest sens.

Este adevărat că prin art. 21 alin. 1 din OUG nr. 39/2006 s-a prevăzut obligația eliberării de certificate, copii și extrase de pe documente pentru “creatorii de documente sau, după caz, persoanele juridice succesoare ale acestora”;, însă este de observat că lichidatorul judiciar nu se încadrează în nici una din aceste categorii în raport cu documentele cu valoare practică ale fostelor Întreprinderi X Botoșani și SC. X SA Botoșani.

Ulterior, prin Procedura aprobată prin Ordinul MMSSF nr. 590/2008, a fost prevăzută obligația eliberării adeverințelor care atestă activitatea desfășurată în locurile de muncă încadrate în grupa I și/sau a II a de muncă în sarcina angajatorilor sau a deținătorilor arhivelor acestora “numai pe baza documentelor, verificabile, aflate în evidențele angajatorilor sau ale deținătorilor de arhive’’ și în condițiile pct.4 din Procedură potrivit căruia:

” Angajatorii sau orice alți deținători de arhive sunt direct răspunzători de legalitatea, exactitatea și corectitudinea datelor, elementelor și informațiilor înscrise în adeverințele pe are le întocmesc și le eliberează.’’

În prezent, art. 126 din Normele metodologice de aplicare a Legii 263/2010,aprobate prin HG 257/2011 prevede următoarele:

,,(1) Adeverințele prin care se atestă faptul că în anumite perioade, anterioare datei de 1 aprilie 2001, persoanele și-au desfășurat activitatea în locuri de muncă încadrate în grupele I și/sau a II-a de muncă se întocmesc potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 14, numai pe baza documentelor, verificabile, aflate în evidențele angajatorilor sau ale deținătorilor legali de arhive.

(2) Angajatorii sau orice alți deținători legali de arhive sunt obligați să elibereze aceste adeverințe, în termen de 30 de zile de la data solicitării, fără a percepe taxe sau comisioane.

(3) Prin deținători legali de arhivă se înțelege creatorii și deținătorii de documente, în sensul art. 4 din Legea Arhivelor Naționale nr. 16/1996, cu modificările și completările ulterioare.’’

Iar conform art.4 din Legea 16/1996 :

,, Persoanele fizice și persoanele juridice, creatoare și deținătoare de documente care fac parte din Fondul Arhivistic Național al României, denumite în continuare creatori și deținători de documente, răspund de evidența, inventarierea, selecționarea, păstrarea și folosirea documentelor în condițiile prevederilor prezentei legi.”;

Față de aceste dispoziții legale, tribunalul apreciază ca fiind întemeiate apărările formulate de pârâtul CAB INSOLV IPURL în sensul că nu are calitatea de “deținător legal “; al arhivei SC. X SA Botoșani în sensul prevăzut de textele normative citate, întrucât obiectul de activitate al lichidatorului nu este reprezentat de eliberarea adeverințelor, pentru a putea justifica legalitatea informațiilor, arhiva rămânând în posesia sa numai datorită faptului că nu a fost preluată de instituția prevăzută de lege și care are acest obiect de activitate.

Astfel,nici un text de lege nu reglementează pentru fostul lichidator obligațiile de evidență, inventariere, selecționare,păstrare și folosire a arhivei societății comerciale pentru care a îndeplinit calitatea prevăzută de Legea 85/2006.

În plus, nici o prevedere legală nu stabilește obligația lichidatorului judiciar de a întocmi și elibera adeverința cerută de reclamantă după momentul radierii societății (pe care a lichidat-o) din registrul comerțului, așa încât nu există identitate între pârât și titularul obligației din raportul de drept material dedus judecății.

Simpla păstrare a arhivei de către lichidator – în condițiile sus menționate – nu poate da naștere unor obligații legale (în lipsa unei prevederi normative în acest sens), cu atât mai mult cu cât acesta a arătat că, în lipsa resurselor financiare și a personalului de specialitate, nu-și poate asuma răspunderea cu privire la corectitudinea adeverințelor.

Este de observat, de altfel, că Legea nr. 16/1996 stabilește obligația de eliberare a adeverințelor pe baza documentelor cu valoare practică, în sarcina a două categorii de persoane/ instituții, respectiv:

1. a angajatorilor/ creatorilor de documente sau a succesorilor lor în drepturi, având ca temei de drept material art. 40 alin. 2 lit. h din Codul muncii;

2. a Arhivelor Naționale, ca instituție cu obiect de activitate specific, având ca temei de drept legea specială, sau a deținătorilor de arhive, ca instituții/ persoane ce au abilitare legală pentru eliberarea adeverințelor, iar lichidatorul judiciar al unei societăți comerciale care și-a încetat existența nu se încadrează în nici una din aceste categorii.

Prin urmare, față de ansamblul celor ce preced, va fi admisă excepția pusă în discuție, cu consecința respingerii acțiunii reclamantei față de pârâtul CAB INSOLV IPURL ca fiind introdusă împotriva unei persoane fără calitate procesuală pasivă.

Iar față de situația de fapt rezultată din întâmpinările depuse în prezenta cauză, respectiv nedeținerea arhivei de către pârâtul Serviciul Județean Botoșani al Arhivelor Naționale, acțiunea reclamantei va fi respinsă ca nefondată,întrucât deși această instituție are în principiu atribuții de eliberare a adeverințelor pe baza documentelor cu valoare practică, nu deține în mod efectiv arhiva foștilor angajatori ai reclamantei.

Pentru aceste motive,

ÎN NUMELE LEGII

H O T A R A Ș T E

Admite excepția lipsei calității procesuale pasive a pârâtului Cab Insolv IPURL Botoșani ( succesor al Cabinetului Individual de Practician în Insolvență – C. M. , fost lichidator judiciar al SC X SA Botoșani) , cu sediul în Botoșani, Calea Națională nr. 70, bl. G 3, sc. A, ap.4, jud. Botoșani și, pe cale de consecință, respinge acțiunea având ca obiect eliberarea unei adeverințe privind sporul de noapte, formulată de reclamanta I. R., cu domiciliul în Botoșani, X nr. Y, bl. Z, et.T, ap.U, jud. Botoșani, în contradictoriu cu acest pârât.

Respinge ca nefondată acțiunea formulată de reclamanta I. R. în contradictoriu cu pârâtul Serviciul Județean Botoșani al Arhivelor Naționale, acțiune având ca obiect eliberarea unei adeverințe privind sporul de noapte.

Prezenta hotărâre poate fi atacată numai cu apel în termen de 10 zile de la comunicare,cererea și motivele de apel urmând a fi depuse sub sancțiunea nulității, la Tribunalul Botoșani.

Pronunțată în ședința publică din xx.xx.xxxx.

Președinte, Asistenți Judiciari, Grefier,